Connect with us

Marknadsnyheter

Analysguiden: Flyttar fram positionerna med marginalfokus

Published

on

Spiffbet rapporterar ett andra kvartal där nettoomsättningen uppgick till 28,2 miljoner kronor. Analysguiden upprepar deras motiverade värde om 0,8-1,0 kronor på 12-18 månaders sikt.

Ökar omsättningen och bättre underliggande resultat
Spiffbet rapporterar ett andra kvartal där nettoomsättningen uppgick till 28,2 miljoner kronor (0,5), där den stora ökningen på årsbasis kommer som en följd av de många förvärv som gjorts. Jämfört med första kvartalet uppgår tillväxten till 16 procent och justerat för bokföringsmässa effekter av engångskaraktär 7,5 procent. Bolaget uppger att bland annat regulatoriska förändringar och säsongsmässiga effekter dämpat tillväxten under kvartalet. Rörelseresultatet landar på -9,6 miljoner kronor (-2,4), en minskning med cirka 4,3 miljoner från föregående kvartals rörelseresultat på cirka -5-3 miljoner kronor. Bolaget hänför dock det lägre resultatet till engångsposter på totalt 3 miljoner kronor samt högre goodwillavskrivningar, vilka ökat cirka 2 miljoner till andra kvartalet. Rensat från effekterna av detta uppvisar bolaget ett något förbättrat underliggande resultat under andra kvartalet.

Tuffare andra kvartal med ljusa utsikter framåt
Bolaget beskriver ett något tuffare kvartal än den starka inledning bolaget hade på året. Detta hänförs främst till ett förändrat regulatoriskt landskap kombinerat med tuffare regelefterlevnad, vilket påtagligt påverkade tillväxten. Därtill så utgör kvartalet ofta en säsongsmässig svag period för onlinespelande, där varmt väder innebär att konkurrensen från andra nöjesaktiviteter ökar. Denna effekt har troligt varit än större denna sommar i samband med att samhällen successivt öppnar upp. Slutligen har många större sportevenemang dragit spelare till större aktörer. Dock målar bolaget en positiv bild framåtblickande, där ett tydligt trendbrott kan skönjas i augusti. Bolaget har därtill minskat exponeringen mot pågående regelförändringar och breddat produktutbud, vilket bäddar för en stark avslutning på året.

Flyttar fram positionerna på flera fronter
Trots inga nya förvärv under kvartalet har perioden inneburit ett stort antal nylanseringar och ett breddat produktutbud. Bolagets varumärken Cashmio, BusterBanks och Zenspin har lanserats på den svenska marknaden. Metal Casino har också lanserats i Spanien samt att varumärkena SuperNopea och Turbovegas lanserat sina sportsbook-erbjudanden. Slutligen har bolaget förtydligat sitt erbjudande inom B2B-spelutveckling, där Spiffbet Casino nylanserats under namnet Rhino Gaming med en första lansering i Indien.

Förvalta de många förvärven fokus framåt
Sammantaget rapporterar Spiffbet ett stabilt kvartal men med något lägre tillväxt än väntat. Resultatet belastas av kostnader kopplat till förvärven, exempelvis avgångsvederlag som ökar personalkostnaderna och bokföringsmässiga effekter. Trots detta är det uppmuntrande att se att underliggande resultat stärks och att bolaget ändå uppvisar tillväxt. Framåtblickande antar vi att fullt fokus kommer vara på att förvalta de många nya varumärken bolaget tagit in och att kraftfullt minska plattformskostnaderna. När detta väl är gjort förväntar vi oss ytterligare förvärv och aggressivare marknadssatsningar. Ett flertal risker kvarstår i nuläget och våra prognoser vilar på ett flertal antaganden med ett stort mått osäkerhet. Med det sagt så ser Spiffbet fortsatt lågt värderat ut och de många nya förvärven ser inte fullt inprisade ut i aktien. Vi upprepar vårt motiverade värde på 0,8–1,0 kronor på 12–18 månaders sikt och gör endast mindre justeringar till våra estimat.

Läs hela analysen

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys