Connect with us

Marknadsnyheter

Analysguiden: Ökad intjäning lyfte aktien

Published

on

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (”SBB”) levererade större värdeökningar på sina fastigheter i kv4/2019 jämfört med vår prognos. Förvärvet av Hemfosa ger stora synergier framförallt via lägre räntekostnader. Vi höjer riktkursen i Bas-scenariot till 35,4 kronor (tidigare 26,7 kronor) baserat på en kassaflödesvärdering.

Vd:n och huvudägaren Ilija Batljan startade Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) efter att tidigare varit vice vd på Rikshem, ett då transaktionsintensivt bolag. SBB:s affärsmodell är mer opportunistisk med bland annat renovering av bostäder som ger högre hyra. Att ta fram byggrätter som sedan säljs samt köp av samhällsfastigheter centralt i regionstäder är andra komponenter. Efter budet på Hemfosa i november 2019 har SBB:s fastighetsportfölj dubblats i värde till cirka 80 miljarder kronor.

Fördelen med offentliga hyresgäster är en låg risk för hyresförluster, då hyresåtagandena ytterst är skattegaranterade. Offentliga hyresgäster sitter ofta kvar längre i sina lokaler och betalar litet mer än privata företag. Vakansrisken är låg då Samhälls­fastigheter utgör en del av samhällets infrastruktur. Den portfölj som SBB har köpt har sju års genom­snittlig återstående löptid på hyreskontrakten.

SBB har nått Investment Grade på sitt obligationslån och värnar om sina finansiella nyckeltal. Bolaget har följdriktigt avtalat om avyttring av fastigheter för cirka 11 miljarder kronor varav cirka 8 miljarder kronor till Nyfosa. Vi uppskattar att dessa försäljningar sker till en genomsnittlig direktavkastning på omkring 4 ½ procent.

Då budet på Hemfosa delvis finansierades med egna aktier har SBB:s nyckeltal och intjäningsförmåga förbättrats sedan dess. Relativt övriga fastighetsaktier har SBB blivit mer attraktivt prissatt under de senaste tre och en halv månaderna. Vi höjer riktkursen för stamaktierna till 35,4 kronor i Bas-scenariot (senast 26,7 kronor).

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hifabs VD Nicke Rydgren dubblar sitt aktieinnehav i bolaget

Published

on

By

Nicke Rydgren, VD för Hifab, har den 23 maj 2024 köpt 704 000 B-aktier i bolaget till ett sammanlagt värde om cirka 2 MSEK.

Nicke är nu den femte största ägaren i bolaget, med totalt 1 406 102 B-aktier, vilket motsvarar cirka 2,3 procent av aktierna i Hifab Group AB. Han äger aktierna privat och via eget bolag.

För ytterligare information kontakta:

Emma Johansson
CMO & Kommunikationschef
073-072 37 66
emma.johansson@hifab.se

Nicke Rydgren
CEO
070-543 59 00
nicke.rydgren@hifab.se

Hifab är ett konsultbolag inom fastigheter och samhällsbyggnad. Vi erbjuder oberoende rådgivning och ledning där vi hjälper våra kunder med strategi i förändring, ledning i projekt och tekniska tjänster i drift och förvaltning. Hifab grundades 1947, omsätter 300 miljoner och finns representerade över hela Sverige. Läs mer på hifab.se.

Hifab är noterat på Nasdaq First North Growth Market och vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: ca@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gympak lanserar mental wellness i app för hotellgäster

Published

on

By

Gympak, den revolutionerande leverantören av träningskläder, utrustning och träningsapp för hotell- och resort gäster, tar nu ett betydande steg framåt genom att integrera mental träning i sin unika app. Samarbetet med kanadensaren Chris Williams visar på ett engagemang för att erbjuda hotellgäster en helhetsupplevelse av välmående, både fysiskt och mentalt.

Det strategiska beslutet fattades av det svenska företaget efter stor efterfrågan från deras hotellkunder i Norden.

I samarbete med den framstående ledarskaps- och wellnesscoachen Chris Williams kommer Gympak att erbjuda specialdesignad träning, inspiration och övningar som främjar mentalt välmående för affärs- och fritidsresenärer världen över. Gympak kommer att erbjuda användare tillgång till en serie specialdesignade mentala träningsövningar. Dessa övningar är utformade för att hjälpa gäster hantera stress, öka fokus och förbättra sin mentala styrka.

”Vi på Gympak är glada över att kunna ge våra användare verktyg för att stärka inte bara deras fysiska hälsa utan också deras mentala hälsa,” säger Jone Sølvik, VD för Gympak. ”Genom att erbjuda mental träning i vår app vill vi göra en verklig skillnad för hotellgäster och hjälpa dem att må bra både fysiskt och mentalt.”

Gympak har varit mycket framgångsrikt i Norden och expanderar nu gradvis över hela Europa. Lanseringen av mental träning är ett viktigt steg i företagets ansträngningar att erbjuda en heltäckande träningsupplevelse för sina användare, oavsett var de befinner sig.

”Hotellindustrin är mycket medveten om sin påverkan på miljön, ekonomin och samhället. Nu kommer vi att hjälpa dem att utöka denna påverkan till gästernas mentala välmående och motståndskraft,” säger Chris Williams. ”Oavsett om du behöver koppla av och koppla bort från ditt dagliga liv, eller om du vill ha tillgång till expert-coaching för en framgångsrik dag, kommer vi att finnas där, oavsett var du reser i världen.”

Vid den initiala lanseringen av appen kommer det att finnas tre olika kategorier och över 30 videor som stödjer resenärers mentala välmående.

För mer information, vänligen kontakta:
Jone Sølvik, VD, Gympak
E-post: jone.solvik@gympak.com
Telefon: +46 706 112 100

Om Gympak:
Gympak är ett innovativt svenskt företag verksamt inom hälsa, träning och klädbranschen. Vår målsättning är att förändra och förbättra hotell- och träningsupplevelser globalt.

Continue Reading

Marknadsnyheter

EVIA ingår avtal med Plockhugget

Published

on

By

Ett hyggesfritt skogsbruk bidrar till den biologiska mångfalden och är en metod som bättre håller kvar CO2 i marken, vilket är i linje med EVIAs mission. EVIA anser att trä som byggnadsmaterial skall användas sparsamt, på rätt ställe och att byggnaderna som det ingår i skall konstrueras för att stå i över 100 år. På så vis kan vi närma oss en lösning som är långsiktigt hållbar.

Vi är imponerade av Plockhuggets verksamhet och mission och för oss är det en självklarhet att ansluta oss till detta initiativ”, säger Henning Eliassson, VD på EVIA

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.