Connect with us

Marknadsnyheter

Analysguiden: Shopping börjar tar fart

Published

on

to, jun 21, 2018 09:26 CET

Under första kvartalet visar Mytaste Group upp en organisk tillväxt om cirka 20 procent och ett bra EBITDA-resultat. Bolaget är helt klart på rätt väg efter en uppdaterad strategi med fokus på förvärv och förädling av egna produkter. Bruttomarginalen var dock lägre än våra förväntningar. Den bör dock kunna förbättras över tid.

MyTaste Group har uppdaterat strategin för att skapa lönsamhet och värden på kort liksom lång sikt. Affiliate marketing (prestationsbaserad marknadsföring) med fokus på e-handel under affärssegmentet MyTaste Shopping ligger efter den uppdaterade strategin i fokus. Under den nya strategin är målet att växa i genomsnitt med 25 procent per år till en EBITDA-marginal över 20 procent.  Under 2017 genomfördes ett antal förvärv vilka gett omgående effekt. Vi tror att MyTaste Shopping kommer fortsätta driva tillväxt och lönsamhet i det korta pers­pektivet samtidigt som bolaget fortsätter bygga värden i affärssegmentet MyTaste Food Berverage med sajterna Vinklubben och MyTaste (med flera) som riktar sig till mat- och dryckesintresserade.

Nettointäkterna under första kvartalet 2018 uppgick till 12 miljoner kronor på kon­cernnivå vilket motsvarar en tillväxt om 52 procent, kvartal över kvartal. Den orga­niska tillväxten uppgick till höga 20 procent. Mytaste Shoppings andel av kon­cernens totala intäkter var cirka 71 procent. EBITDA-resultatet räknat på netto­intäkter (exkluderat aktiverat arbete samt övriga intäkter) och justerat för engångs­poster uppgick till 0,5 miljoner kronor, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om fyra procent. Bruttomarginalen kom för andra kvartalet i rad in strax över 50 procent – det indikerar ett fortsatt högt nyttjande av paid media. Dock bör behovet av paid media reduceras med tiden fler personer är inne i maskineriet och upp­skattade intäktssynergier realiserats till fullo. Det bör i sin tur kunna skapa uppsida i EBITDA-marginalen. Vidare har bolaget nyligen utvecklat och lanserat ett antal appar som bör öka lojaliteten vilket också kan bidra till förbättrad bruttomarginal på sikt. Dock tar detta uppenbarligen längre tid än vi väntat oss. Vi justerar ner brutto­marginalen något och landar på ett motiverat pris per aktie om 4,9 (5,5) kronor i basscenariot.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys