Marknadsnyheter
Annonsör och OS – tänk på det här!
fr, feb 09, 2018 10:31 CET
De olympiska vinterspelen i Pyeongchang startar denna vecka och innebär sannerligen härliga tider för oss sportfanatiker. Blickarna vänds denna gång mot Sydkorea där medaljerna så småningom ska fördelas bland de tappra kämparna. Med tanke på den kraft som OS har, och den exponering som sker genom TV-sändningarna, kan det som företag givetvis vara oerhört lockande att haka på och surfa på den enorma svallvåg som ett OS generar.
Det är givetvis inget fel i att lockas lite så länge man stannar vid lockelsen. Här gäller det nämligen att se upp och inte låta de kreativa tankarna skena iväg då eventuella övertramp är förenat med stora juridiska och ekonomiska risker!
Rättigheterna till det olympiska varumärket ägs av Internationella Olympiska Kommittén (IOK) som i sin tur överlåter vissa av rättigheterna till nationella olympiska kommittéerna och i Sverige är det följaktligen Svenska Olympiska Kommittén (SOK). För att företag eller organisation ska få använda en association till det olympiska i marknadsföring eller kommunikation kräver det att företaget/organisationen är partner till IOK, SOK eller till nationell kommitté eller till ett enskilt olympiskt spel. Slutsatsen är därmed helt given: Är detta icke fallet är det helt enkelt bara att glömma alla tankar på olympiska associationer som man eventuellt fått för sig att använda!
Det är även värt att framhålla att SOK, i enlighet med sitt uppdrag från sina medlemsförbund och från IOK, uttalat att de agerar mot all slags otillåten användning och detta oavsett om det är ett stort eller litet företag eller på vilket sätt det sker. Säkerligen ringer det nu en liten klocka om den så kallade ”OS-pizzan” som inför OS i Turin 2006 bland annat satte fingret på vikten av ett avtal. Därmed är det inte heller ok att använda begrepp som ”Olympiska spelen”, ”Olympiad eller ”Olympia” eller de olympiska ringarna eller OS-facklan. Inte heller är det ok med hänvisningar till enskilda olympiska spel.
Man får inte heller glömma bort att utöver de olympiska associationerna så har även idrottsutövarna (i vanlig ordning) rättigheter exempelvis till sina egna namn och bild på dem och även här krävs samtycke för att få använda en person i sin marknadsföring! Det behöver nog dessutom understrykas att ingen i OS-truppen under den olympiska perioden får medverka i sin personliga sponsors marknadsföring om då inte företaget är sponsor till SOK eller IOK.
Kort och gott, är ni inte sponsor och det inte finns avtal som ger er rätt så nöjer vi oss med att njuta av OS-sändningarna men då med en Calzone på tallriken, ok?
Av Niklas Briselius, förbundsjurist, Sveriges Annonsörer.
niklas.briselius@annons.se
Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK
Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.
Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.
Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com
Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.
Marknadsnyheter
Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK
Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.
Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.
Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com
Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.
Marknadsnyheter
Robert Hellgren Revolutionerar Hantverksbranschen med Digitalisering
Robert Hellgren driver på den digitala transformationen i hantverksbranschen och visar vägen för framtidens innovativa lösningar. Med sin expertis och vision har Robert Hellgren blivit en nyckelperson i att modernisera traditionella hantverk genom digitala verktyg och smart teknik.
Robert Hellgren: Digitaliseringens Pionjär inom Hantverksbranschen
Hantverksbranschen, som länge präglats av traditionella arbetsmetoder, står inför en digital revolution. I spetsen för denna förändring hittar vi Robert Hellgren, en visionär affärsman som med sin expertis och innovationskraft transformerar hur hantverkare arbetar och interagerar med sina kunder.
Robert Hellgren har identifierat behovet av digitala verktyg för att effektivisera processer och förbättra kundupplevelsen. Genom att införa digitala plattformar och automatiserade lösningar möjliggör han för hantverkare att enklare hantera bokningar, fakturering och projektledning. Denna förändring leder till tidsbesparingar, minskade kostnader och ökad transparens för både företag och kunder.
Fördelarna med digitaliseringen är många. Hantverkare kan nu fokusera mer på sitt hantverk och mindre på administrativa uppgifter, samtidigt som kunderna får snabbare och mer tillgänglig service. Robert Hellgren menar att detta inte bara förbättrar branschen ekonomiskt, utan också stärker förtroendet mellan hantverkare och kunder.
Med Robert Hellgrens arbete fortsätter hantverksbranschen att utvecklas i en riktning där innovation och tradition möts, vilket banar väg för en mer hållbar och framgångsrik framtid.
Robert Hellgren
Storgatan 11B
171 63 SOLNA
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke