Connect with us

Marknadsnyheter

Antalet blockerade spam-samtal ökar med 27% enligt Truecallers “Global Spam & Scam Report 2021

Published

on

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, publicerar idag den femte årliga ”Global Spam and Scam Report” – en detaljerad, global studie om hur spam- och bedrägerisamtal påverkar människor och företag över hela världen. Under tidsperioden 1 januari till 31 oktober 2021 har Truecaller identifierat 184,5 miljarder samtal och 586 miljarder meddelanden, varav 37,8 miljarder samtal och 182 miljarder meddelanden blockerats som spam och bedrägerier.

”I en tid när den pågående pandemin fortsätter att påverka såväl människor som länder och nu går in i en ny period av nedstängningar, visar årets rapport att pandemin inte bara har påverkat kommunikationsbeteendet utan också spam, sälj och bedrägeribeteenden runt om i världen. Detta är ett globalt växande problem som blir allt större, framförallt i västvärlden. Truecaller har kunnat hjälpa sina 300 miljoner användare att blockera och identifiera 37,8 miljarder spamsamtal, en ökning med 27 procent jämfört med förra året. Rapporten betonar  Truecallers ansvar att förstå hur spam fungerar runt om i världen och att använda den informationen för att skydda människor, förbättra användarupplevelsen och för att göra kommunikationen mellan människor och företag säkrare och mer effektiv”, säger Alan Mamedi, VD för Truecaller.

Spam och bedrägerier är ett globalt problem som fortfarande existerar till följd av den höga lönsamheten, som kräver en liten insats och har obetydliga konsekvenser.

Truecallers rapport visar att Brasilien, för fjärde året i rad, behåller titeln som landet i världen med flest spamsamtal – så många som 32,9 per användare och månad. Det är en betydande skillnad mellan det genomsnittliga antalet spamsamtal som tas emot i Brasilien jämfört med Peru, som är nummer två på listan, med 18,02 samtal per användare och månad.

Amerikanska medborgare fortsätter att uppleva problem med så kallade robocalls, ett område som debatterats livligt de senaste åren. Det totala antalet smartphoneanvändare i USA uppgår till drygt 294 miljoner (källa: Statista). Rapporten visar ett genomsnitt på 4,8 spamsamtal per användare och månad, vilket ger så mycket som totalt 1,4 miljarder spamsamtal per månad.

Rankingen ser väldigt olika ut sett till det genomsnittliga antalet inkommande spamsamtal jämfört med antalet meddelanden per användare och månad. Kamerun toppar listan över länder som drabbas mest av spam-sms, följt av Somalia, Tanzania, Kongo, Burkina Faso, Elfenbenskusten och Benin. Helt klart är SMS-spam ett stort problemområde för användare över hela den afrikanska kontinenten.

Truecallers kärnmarknad, Indien, har flyttat upp i rankingen från 9:e till 4:e plats till följd av en betydande ökning av försäljnings- och telemarketingsamtal. I årets rapport utgör alla kategorier av försäljningsrelaterade samtal den övervägande majoriteten (93,5%) av alla inkommande spamsamtal.

Under den rapporterade perioden fick Truecaller-användare mellan 3,4 miljarder samtal som lägst i februari och så många som 4,1 miljarder samtal i december globalt. Diagrammet nedan visar en märkbar ökning av det totala antalet spamsamtal i mars 2021, vilket korrelerar med nya covid-19-utbrott i många utvecklingsländer. Spammare och bedragare var snabba att utnyttja denna möjlighet. Truecallers community gjorde en stor insats och antalet samtal och meddelanden markerade som covid-relaterade bedrägerier ökade markant, vilket ledde till lägre siffror under april och maj.

Hela rapporten och dess grafik kan laddas ner här: 

Truecaller Insights

Ladda ner all grafik här 

Metod:

Datapunkterna i denna rapport har sammanställts från anonyma rapporteringar som har gjorts utav Truecaller-användare från inkommande och utgående samtal, samt sms-meddelanden under perioden 1 januari 2021 till 31 oktober 2021. Inga samtal eller meddelanden har lästs eller lyssnats på i något sammanhang. Under denna tidsperiod identifierade Truecaller 184,5 miljarder samtal och 586 miljarder SMS globalt.

För mer detaljerad statistik över alla samtal och sms som blockerats och identifierats, vänligen se rapporten ”The Year in Calling 2021” här. Klicka här för att läsa den tidigare rapporten från 2020. På grund av en förändrad metodik och analys är 2020 & 2021 års rapporter ej jämförbara. Den tidigare rapporten från 2019 finns här, 2018 års rapport finns här och första upplagan av rapporten (2017) finns här.

För mer information, kontakta gärna:

Annika Billberg, Head of IR & Communication
+46 702 679791
annika.billberg@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för cirka 280 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat närmare 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vår strategi för cirkularitet, och vilka vi samarbetar med

Published

on

By

I en värld där hållbarhet blir alltmer betydelsefullt räcker det inte längre med ytliga påståenden om att produkter är ”hållbara” eller ”återvunna”. Vi måste tydligt definiera dessa begrepp, dela data på ett transparent sätt och uppmuntra till verifiering.

Transparens är en avgörande faktor när det gäller att redovisa koldioxidutsläppen som är förknippade med våra produkter. Hydro CIRCAL 100R är ett högkvalitativt material tillverkat av 100 % återvunnet aluminium från uttjänta byggprodukter. Med ett avtryck på endast 0,5 kg CO2 per kilo aluminium är Hydro CIRCAL ett av de lägsta utsläppen i världen.

Hydro Building Systems kontor i Vetlanda – ett gemensamt renoveringsprojekt med Glasgruppen och Saint Gobain!

 

Med ett gemensamt engagemang för hållbar utveckling har Saint-Gobain Glass och Hydro Building Systems (SAPA), satt ett gemensamt mål att hjälpa entreprenörer och föreskrivare att skapa mer hållbara byggnader med ett lägre koldioxidutsläpp. Enligt en livscykelanalys av fasader uppskattas det att koldioxidutsläppen från byggnadens fasad kan minskas med upp till hälften genom att kombinera fasadsystem tillverkade av Hydro CIRCAL-glas med ORAÉ®-produkter. Vi är oerhört glada över att detta partnerskap faktiskt har konkretiserats i form av ett projekt – vårt kontor i Vetlanda. Vi pratar inte bara om hur vi ska ta oss an framtiden, vi gör det faktiskt också. 

 

Mindre koldioxidavtryck

 

Användningen av HYDRO CIRCAL 100R är avgörande, eftersom den endast släpper ut 0,5 kg CO2 per kg aluminium, jämfört med genomsnittet på använt aluminium i Europa som ligger på 8.6 kg CO2 per kg aluminium. Dessa uppgifter är certifierade av oberoende organ och finns tillgängliga för professionella användare på begäran genom EPD:er (miljövarudeklarationer).

Sammanfattningsvis är fasadsystemet TENTAL den perfekta lösningen för dagens behov när det gäller design och hållbarhet inom byggbranschen. En produkt som till fullo stöder SAPA:s engagemang för den cirkulära ekonomin, och gör det möjligt för arkitekter att inte bara föreställa sig framtiden, utan också att bygga den.                                       

Vill du veta mer? Titta på vår intervju med våra glaspartners och hör deras berättelse om hur de dekarboniserar byggsystem:Samarbeten (sapabuildingsystem.com)                                                               

Hanna Bouveng Communication Managerhanna.bouveng@hydro.com

/ OM SAPA

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan – Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

 

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige

www.linkedin.com/company/sapa-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024

Published

on

By

jan. 2024 – mar. 2024

  • Nettoomsättning uppgick till 288 (7 397) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 294 (2 634) KSEK
  • Resultatet efter avskrivningar och finansiella poster -3 556 (1 503) KSEK
  • Resultat per aktie är negativt
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 648 (-690) KSEK
  • Likvida medel uppgick till 244 KSEK den 31 mar. 2024

Väsentliga händelser

jan. 2024 – mar. 2024

  • Företaget presenterade sin AI-drivna Dice Recognition Tech på ICE London 2024
  • Bolaget genomförde riktade emissioner till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 1,05 MSEK.
  • Bolaget utnyttjat den tredje tranchen från Nordic Growth Opportunities 3 som uppgår till 1 MSEK.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Erhållit en 1,1 MSEK order från Abbiati. Beställningen gäller Tangiamos iADR dice shakers som lanserades i februari på spelmässan ICE London och planeras levereras under andra kvartalet 2024.
  • Bolaget genomförde en riktade emission till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 0,2 MSEK.

To the Shareholders of Tangiamo,

The first quarter of 2024 has been a testament to Tangiamo Touch Technology AB’s determination and commitment to innovation. As we navigate through fluctuating market conditions and work to seize emerging opportunities, I am excited to discuss not just where we are today, but where we are headed tomorrow. This quarter’s developments highlight our commitment to strategic growth and transformation.

Financial Performance
In the first quarter of 2024, our net sales totalled 288 KSEK, a figure that, while significantly lower compared to the extraordinary peak of 7 397 KSEK in Q1 of the previous year due to an unusually large order, offers a clearer perspective when compared to a more typical Q1 2022 performance of 1 831 KSEK. This variance underscores the cyclical nature of our business and our strategic pivot towards focusing on products and innovations that show evidence of higher returns and greater market relevance.

Operating profit and the overall financial results for the quarter reflect our continued investment in technology and strategic market positioning, as well as the costs associated with streamlining our product line and focusing on core markets. We’ve worked diligently to manage these costs effectively, ensuring they align with our long-term strategic goals and current market dynamics.

Alongside the 9 MSEK still available from our existing financing agreement with Nordic Growth Opportunities 3, our Board is proactively considering various financial avenues to ensure Tangiamo has the necessary capital to sustain and expand our initiatives.

Strategic Initiatives
Our strategic initiatives are geared towards amplifying our market presence and enhancing our product offerings. We are actively preparing for the go-live of the installation with Loto Quebec, an important step that demonstrates our commitment to expanding our footprint in key markets. Concurrently, our efforts to gain GLI approvals for our MultiPLAY Ignite products are critical as they will allow us to expand into regulated markets, ensuring compliance while broadening our reach. Additionally, we are continuing to innovate with AI technologies to enhance game features and the overall gaming experience, further solidifying our position as a leader in technological advancement within the gaming industry.

While facing challenges, the opportunity outlook for 2024 and beyond remains positive, and we have robust strategies in place to capitalize on these opportunities and drive sustainable growth. We appreciate your continued support and look forward to achieving our goals together.

Sincerely,

Chris Steele
CEO
Tangiamo Touch Technology AB

Kommentarer till bolagets resultat- och balansräkning 

Omsättning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till 288 (7 397) KSEK. Rörelseresultatet uppgick -2 294 (2 634) KSEK, innebärande en positiv rörelsemarginal (neg). Resultat efter skatt var -3 556  (1 503) KSEK. Det negativa resultatet beror främst på utebliven försäljning. 

Kassaflöde
Rörelsens kassaflöde var 648 (-690) KSEK. Det positiva kassaflödet i rörelsen består av förändringar i rörelsekapital, särskilt ökningen av kortfristiga skulder och effektiv hantering av fordringar och lager.

Kommande finansiell information

30 maj 2024 Årsredovisning 2023
20 juni 2024 Årsstämma
30 augusti 2024 Halvårsrapport jan-juni 2024
29 november 2024 Delårsredogörelse juli-september 2024
27 februari 2025 Bokslutskommuniké 2024

Tangiamo i korthet
Tangiamo Touch Technology AB (publ) är ett svenskt företag med säte i Göteborg. Bolaget noterades 2017 på Nasdaq First North Growth Market och arbetar främst med tillämpningar av sensorteknologi inom Gaming. Bolaget har patent på en rad områden inom både touch teknologi och visuell identifiering. Bolagets produkter finns installerade på kasinon, spelhallar och kryssningsfartyg i mer än 30 länder. Mer information om verksamheten finns på www.tangiamo.se. Bolagets aktie (TANGI) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser
Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission. 

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor. 
För ytterligare information, vänligen kontakta
Chris Steele, VD, +46 70 978 1081, chris.steele@tangiamo.com
Staffan Hillberg, Styrelseordförande, +46 708 36 59 44, staffan@hillberg.com

Göteborg den 09 maj 2024 
Styrelsen

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024 i sin helhet finns tillgänglig på Bolaget hemsida: https://www.tangiamo.com/finansiella-rapporter/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här såldes flest fritidshus i Värmland

Published

on

By

De våras för fritidshusen så här års. Hypoteket har tittat närmare på i vilka Värmlandskommuner som det sålts flest fritidshus under det gångna året. Totalt såldes det 174 fritidshus i länet mellan april 23 och april 2024. Flest försäljningar skedde i Torsby kommun, där såldes totalt 47 fritidshus. Ett fritidshus kostar i snitt 1 365 000 kronor i länet. Värmland tillsammans med Kronoberg och Jönköpings län hade den största andelen utländska fritidshusägare.  I Värmland var det utländska ägandet av fritidshus 24 procent under 2022. En andel, som med tanke på den för utländska köpare gynnsamma kronkursen, kan tänkas öka ännu mer.

Kommuner med flest försäljningar

I Torsby kommun såldes flest fritidshus (47) följt av Arvika med 16 fritidshusförsäljningar och Kristinehamn med 15.I både Eda, Karlstad  och Säffle såldes det 13 fritidshus under det gångna året. I Karlstad och Kristinehamn såldes det 14 fritidshus under samma period. 

Så här mycket hus får du för två miljoner

Endast kommuner med fler än 10 försäljningar är med i listan.

Område  Kvadratmeterpris April 24  Yta för 2 miljoner 
Arvika  21 008 kr  95 kvadramteter 
Eda  10 836 kr  184 kvadratmeter 
Karlstad  28 844 kr  69 kvadramteter 
Kristinehamn  41 673 kr  48 kvadratmeter
Storfors  19 911 kr  100 kvadratemeter 
Säffle  14 609 kr  137 kvadratmeter 
Torsby  18 884 kr  106 kvadratmeter
Värmlands län  21 337 kr  94 kvadrtmeter
Hela Sverige  33 464 kr  60 kvadratmeter

Källa: Svensk Mäklarstatistik, bearbetat av Hypoteket 

Värmlands län 

I länet kostade ett fritidshus, enligt Svensk Mäklarstatistik, i april  2024, i genomsnitt 21 337 kronor per kvadratmeter. Med en budget på 2 miljoner får man i länet ett fritidshus på 94  kvadratmeter. Störst yta får man om man köper fritidshus i Eda, här kan man husera på 184 kvadratmeter. I Kristinehamn räcker 2 miljoner till 48 kvadratmeter fritidshus. Värmlands fritidshusmarknad består dels av de traditionella  fritidshusen, torpen dels  fjällstugor i Branäs, Torsby kommun. 

– Man ska inte tolka siffrorna bokstavligt. Det säljs många  fritidshus som går under benämningen villa och som inte fastnar i statistiken för fritidshus. Man kan dock absolut se sammanställningen som en indikator  på hur mycket fritidshus man får för pengarna i olika kommuner inom samma län. Värmlands fritidshusmarknad är extra intressant eftersom många köpare finns på andra sidan gränsen till Norge och eftersom det finns traditionella fritidshus och fjällstugor inom samma län,  säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket. 

– Det finns en väldig variation på den svenska fritidshusmarknaden. Du har det lilla torpet utan rinnande vatten med utedass. Och så finns det fritidshus som har alla bekvämligheter och som gör det möjligt att vara i huset året om. Allt detta återspeglas i priset förstås. Det är bara du som köpare som kan avgöra vilket fritidshus som passar dig. Gör därför din hemläxa så noggrant du kan för att slippa att bli besviken, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket. 

Värmlands län  

I början av maj fanns det 105  fritidshus till salu i länet plus 4 som annonserades som snart till salu. Billigast är en stuga i Hofors som är till salu för 135 000 kronor. Dyrast är ett fritidshus i Branäs, Torsby kommun, till salu för 17 900 kronor. 

Checklista vid köp av fritidshus

Köp ett fritidshus efter din förmåga att renovera. Är du inte händig hemma lär du inte bli det i fritidshuset heller. Köp, om du kan, ett renoverat fritidshus om du inte är händig. Alla vill inte renovera under semestern. Har torpet renoveringsbehov och ni vill ta in hjälp, tänk på att både material och hantverkstjänster har blivit dyrare. Räkna på det! 

Köper ni ett fritidshus i ett populärt område där många vill semestra?Ha en plan för när ni vill ta emot gäster, hur länge de ska stanna och hur ni gör med mat etc. 

Sätt en budget baserat på lånelöftet och håll dig stenhårt till den. 

Titta på fritidshuset en regnig och blåsig dag.

För mer information kontakta gärna

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, claudia@hypoteket.com eller 0709 – 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt över 20.000 bolånekunder sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.