Connect with us

Marknadsnyheter

Är er resepolicy redo för 2018?

Published

on

må, jan 08, 2018 10:48 CET

Digitala lösningar, flexibla alternativ och skräddarsydda erbjudanden baserade på smart användande av insamlad resedata – det är bland annat de trenderna som travel managers bör ha i åtanke inför 2018. Nedan delar Michael Schüller, vd på Egencia® Sverige, några av sina tips för hur du ska se till att er resepolicy är redo för 2018.

”Under de senaste åren har svenska företag blivit mycket bättre på att förankra och informera om företagets resepolicy internt. Bra internkommunikation och en resepolicy som är anpassad till affärsresenärernas behov kan, långsiktigt, komma att spara verksamheten miljontals kronor. Om affärsresenären tycker att resepolicyn är lättanvänd och anpassad för de egna preferenserna, är de mer benägna att följa den, säger Schüller.

Baserat på de mest framträdande förändringarna som förväntas komma inom resepolicyer rekommenderar Schüller att man som företag fokuserar på fyra områden för att säkerställa att policyn fungerar för både travel managers och affärsresenärerna.


Affärsresenärer förväntar sig att man löser problem snabbt och helst genom teknik

”Förväntan på tekniska lösningar är högre än någonsin, och toleransen för medelmåttighet inom företagssfären minskar”, säger Schüller.

Enligt den
4:e upplagan av Egencia Business Travel and Technology Survey
vill två tredjedelar (66 procent) av de globala affärsresenärerna hantera och boka sina affärsresor via mobila enheter. Dessutom vill 50 procent undvika mänsklig interaktion i bokningsprocessen såvida de inte får ett större problem, då vill man gärna ha personlig vägledning.

”Siffrorna visar oss att affärsresenärer förväntar sig en stabilare teknik, som fungerar över flera olika mobila enheter samtidigt. Kort sagt ser vi ett växande begär för effektiva tekniska lösningar som förenklar affärsresenärernas behov. Det inkluderar allt från hantering av personuppgifter till verktyg för realtidssupport. Blickar vi framåt är det ingen tvekan om att affärsresebyråerna förväntas göra stora investeringar i konfigurerbara lösningar för att uppnå en fantastisk användarupplevelse, säger han.


Använd företagets insamlade resedata

”Företag som använder sig av insamlade av resedata som verktyg för att påverka policyförändring och möjliggöra förutsägelsers kan potentiellt påverka slutresultatet över tid. Prediktiva analyser som är baserade på affärsresenärernas beteenden kan användas för att förutse och få djupare information om bland annat konsumtionskoncentration, framtida kontrakt med leverantörer och även ökad riskhantering. Vi ser att genomgången av kvartalsrapporter övergår alltmer från att vara en överblick av ”vad hände?” Till att bli en dialog om ”vad ska vi ändra för att göra nästa period effektivare?”. Företag vill därför ha en affärsresebyrå som väljer att investera i datalösningar och programhantering för att uppfylla målen för specifika reseprogram. Som exempel kan man se att många affärsresenärer tenderar att omboka sina resor i sista minuten och detta leder till att man som affärsresebyrå behöver erbjuda flexibla biljetter inom resepolicyn. Även om flexibla biljetter kan vara dyrare i stunden så bidrar det till att man spara pengar på lång sikt, säger Schüller.

Schüller tipsar även om de typiska misstag som företag bör undvika när de ska aktualisera sitt affärsresebyråavtal.


Bli inte för restriktiv

”Att vara för restriktiv i resepolicyn kan i slutändan komma att skada företaget”, säger Schüller. Han menar att undersökningar gjorda av Egencia visar att resepolicyn i svenska företag jämfört med Kina, USA och andra europeiska länder tenderar att vara mindre strikt. ”Till exempel är Sverige ett av de länder med minst begränsningar när det kommer till att boka flyg och hotell”, säger Schüller. Att medarbetarna är nöjda med flexibiliteten och tjänsterna inom resepolicyn kommer att påverka företaget på ett positivt sätt”, säger Schüller.


Skapa en öppen dialog

”En framgångsrik resepolicy bygger på tydlighet, regelbunden kommunikation, engagemang och att den är koncist. Genom att främja för en öppen dialog kommer man att få insikt i de svårigheter som olika grupper inom företaget möter, vilket gör det enklare att anpassa policyn efter de anställdas behov. Jag skulle också vilja rekommendera resehanterare att motstå impulsen att skapa en resepolicy utan att överväga affärsresenärernas behov. Utvecklingen inom resepolicyer är ständigt pågående, och det är därför viktigt att man utmanar de befintliga resepolicyerna så att de tar hänsyn till nya tjänster och produkter som erbjuds. Det kan till exempel vara tjänster som en mobil applikation som integrerar alternativt för marktransport så att affärsresenären enkelt kan hitta vägen till den slutliga destinationen när de landat i en ny stad”.

”Om företaget på ett tydligt sätt introducerar nya regler för resepolicyn för affärsresenärerna, är vår erfarenhet att de allra flesta kommer att följa riktlinjerna, eftersom det blir allt tydligare vad som faktiskt förväntas av dem”, säger Schüller.


Bleisure (förena nytta med nöje)

Skillnaden mellan att resa på affärs- eller nöjesresa blir alltmer oklar. Jämfört med äldre generationer har Millennials en större tendens att vilja kombinera affärsresor med privata semestrar.
En undersökning utförd av Expedia®
visar att 69 procent av alla affärsresenärer som är under trettio år har förlängt minst en affärsresa till en privat semester. I jämförelse har bara 38 procent av de affärsresenärer som är över fyrtiofem år gjort detsamma.

”När affärsresenärer väljer att kombinera affärsresan med privat semester, blir regler och riktlinjer mer diffusa. Vi vet även att det har blivit mer populärt att boka boende genom alternativa tjänster, då affärsresenären stannar en längre tid på grund av bleisure-resor. Om dessa boenden bokas utanför resepolicyn kan affärsresenärens och företagets säkerhet enkelt falla mellan stolarna. Som företag bör man därför överväga och besluta om vem som bär det finansiella ansvaret vid dessa resor, vilka riktlinjer som ska tillämpas vid kris samt göra tydliga riktlinjer för de anställda ”säger Schüller.


Var förberedd i en osäker värld

Duty of care (arbetsgivarens säkerhetsansvar) är ett stort fokusområde för företag, framförallt i en värld där det oväntade kan ske när som helst så bör alla resepolicyer vara lämpade för affärsresenärernas krav och behov. ”Vi ser att det finns en hög efterfrågan om förändring inom det nuvarande systemet för resepolicyer eftersom affärsresenärerna kräver omedelbar hjälp och information i eventuella nödsituationer”, säger Schüller.

Även om riskhantering är något som förväntas prioriteras av företagen så kan man inte säkra sig helt mot oförutsedda händelser, men som företag kan göra mycket för att förbereda och förbättra processen. Hos Egencia ser vi de anställda som den mest värdefulla tillgången i varje företag. Därför erbjuder vi en komplett uppsättning av lösningar för att skydda dem på bästa möjliga sätt – från bokning genom hela resan erbjuder vi verktyg som informerar, vägleder, varnar, spårar och hjälper affärsresenären, säger Schüller.

*Undersökningen genomfördes av Northstar, ett globalt integrerat strategiskt insiktsföretag, på uppdrag av Egencia. Studien genomfördes bland 4 521 affärsresenärer, 18 år och äldre, i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Norge, Singapore, Sverige, Storbritannien och USA (med n = 500 undersökningar utförda per land). Undersökningar genomfördes online i april och maj 2017.
 


För mer information var vänlig kontakta:

Anne McElroy-Arnaud, Egencia Europe                      Carsten Carlsson, H+K Strategies Stockholm

E-post:
a.mcelroyarnaud@egencia.com
                     E-post:
carsten.carlsson@hkstrategies.com

Telefon: +33 (0)1 73 01 02 21                                     Telefon: +46 (0)708 93 50 22


Om Egencia
 

Egencia tar affärsresan till nya höjder genom att erbjuda en uppkopplad och produktiv upplevelse. Egencia sätter resenärerna i fokus genom att kontinuerligt utveckla effektiva och användarvänliga lösningar. Med konsumentinsikter och teknologiinvesteringar från moderbolaget Egencia LLC som ägs av Expedia group kopplar Egencia samman allt som affärsresenärer behöver – utbud, teknologi, service och rapportering – på en och samma plats. Egencia erbjuder tjänster i 65 länder. För mer information, besök
www.egencia.se

eller Egencias
blogg
.

© 2018 Expedia och Egencia, LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och Egencias logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.