Connect with us

Marknadsnyheter

Är er resepolicy redo för 2018?

Published

on

må, jan 08, 2018 10:48 CET

Digitala lösningar, flexibla alternativ och skräddarsydda erbjudanden baserade på smart användande av insamlad resedata – det är bland annat de trenderna som travel managers bör ha i åtanke inför 2018. Nedan delar Michael Schüller, vd på Egencia® Sverige, några av sina tips för hur du ska se till att er resepolicy är redo för 2018.

”Under de senaste åren har svenska företag blivit mycket bättre på att förankra och informera om företagets resepolicy internt. Bra internkommunikation och en resepolicy som är anpassad till affärsresenärernas behov kan, långsiktigt, komma att spara verksamheten miljontals kronor. Om affärsresenären tycker att resepolicyn är lättanvänd och anpassad för de egna preferenserna, är de mer benägna att följa den, säger Schüller.

Baserat på de mest framträdande förändringarna som förväntas komma inom resepolicyer rekommenderar Schüller att man som företag fokuserar på fyra områden för att säkerställa att policyn fungerar för både travel managers och affärsresenärerna.


Affärsresenärer förväntar sig att man löser problem snabbt och helst genom teknik

”Förväntan på tekniska lösningar är högre än någonsin, och toleransen för medelmåttighet inom företagssfären minskar”, säger Schüller.

Enligt den
4:e upplagan av Egencia Business Travel and Technology Survey
vill två tredjedelar (66 procent) av de globala affärsresenärerna hantera och boka sina affärsresor via mobila enheter. Dessutom vill 50 procent undvika mänsklig interaktion i bokningsprocessen såvida de inte får ett större problem, då vill man gärna ha personlig vägledning.

”Siffrorna visar oss att affärsresenärer förväntar sig en stabilare teknik, som fungerar över flera olika mobila enheter samtidigt. Kort sagt ser vi ett växande begär för effektiva tekniska lösningar som förenklar affärsresenärernas behov. Det inkluderar allt från hantering av personuppgifter till verktyg för realtidssupport. Blickar vi framåt är det ingen tvekan om att affärsresebyråerna förväntas göra stora investeringar i konfigurerbara lösningar för att uppnå en fantastisk användarupplevelse, säger han.


Använd företagets insamlade resedata

”Företag som använder sig av insamlade av resedata som verktyg för att påverka policyförändring och möjliggöra förutsägelsers kan potentiellt påverka slutresultatet över tid. Prediktiva analyser som är baserade på affärsresenärernas beteenden kan användas för att förutse och få djupare information om bland annat konsumtionskoncentration, framtida kontrakt med leverantörer och även ökad riskhantering. Vi ser att genomgången av kvartalsrapporter övergår alltmer från att vara en överblick av ”vad hände?” Till att bli en dialog om ”vad ska vi ändra för att göra nästa period effektivare?”. Företag vill därför ha en affärsresebyrå som väljer att investera i datalösningar och programhantering för att uppfylla målen för specifika reseprogram. Som exempel kan man se att många affärsresenärer tenderar att omboka sina resor i sista minuten och detta leder till att man som affärsresebyrå behöver erbjuda flexibla biljetter inom resepolicyn. Även om flexibla biljetter kan vara dyrare i stunden så bidrar det till att man spara pengar på lång sikt, säger Schüller.

Schüller tipsar även om de typiska misstag som företag bör undvika när de ska aktualisera sitt affärsresebyråavtal.


Bli inte för restriktiv

”Att vara för restriktiv i resepolicyn kan i slutändan komma att skada företaget”, säger Schüller. Han menar att undersökningar gjorda av Egencia visar att resepolicyn i svenska företag jämfört med Kina, USA och andra europeiska länder tenderar att vara mindre strikt. ”Till exempel är Sverige ett av de länder med minst begränsningar när det kommer till att boka flyg och hotell”, säger Schüller. Att medarbetarna är nöjda med flexibiliteten och tjänsterna inom resepolicyn kommer att påverka företaget på ett positivt sätt”, säger Schüller.


Skapa en öppen dialog

”En framgångsrik resepolicy bygger på tydlighet, regelbunden kommunikation, engagemang och att den är koncist. Genom att främja för en öppen dialog kommer man att få insikt i de svårigheter som olika grupper inom företaget möter, vilket gör det enklare att anpassa policyn efter de anställdas behov. Jag skulle också vilja rekommendera resehanterare att motstå impulsen att skapa en resepolicy utan att överväga affärsresenärernas behov. Utvecklingen inom resepolicyer är ständigt pågående, och det är därför viktigt att man utmanar de befintliga resepolicyerna så att de tar hänsyn till nya tjänster och produkter som erbjuds. Det kan till exempel vara tjänster som en mobil applikation som integrerar alternativt för marktransport så att affärsresenären enkelt kan hitta vägen till den slutliga destinationen när de landat i en ny stad”.

”Om företaget på ett tydligt sätt introducerar nya regler för resepolicyn för affärsresenärerna, är vår erfarenhet att de allra flesta kommer att följa riktlinjerna, eftersom det blir allt tydligare vad som faktiskt förväntas av dem”, säger Schüller.


Bleisure (förena nytta med nöje)

Skillnaden mellan att resa på affärs- eller nöjesresa blir alltmer oklar. Jämfört med äldre generationer har Millennials en större tendens att vilja kombinera affärsresor med privata semestrar.
En undersökning utförd av Expedia®
visar att 69 procent av alla affärsresenärer som är under trettio år har förlängt minst en affärsresa till en privat semester. I jämförelse har bara 38 procent av de affärsresenärer som är över fyrtiofem år gjort detsamma.

”När affärsresenärer väljer att kombinera affärsresan med privat semester, blir regler och riktlinjer mer diffusa. Vi vet även att det har blivit mer populärt att boka boende genom alternativa tjänster, då affärsresenären stannar en längre tid på grund av bleisure-resor. Om dessa boenden bokas utanför resepolicyn kan affärsresenärens och företagets säkerhet enkelt falla mellan stolarna. Som företag bör man därför överväga och besluta om vem som bär det finansiella ansvaret vid dessa resor, vilka riktlinjer som ska tillämpas vid kris samt göra tydliga riktlinjer för de anställda ”säger Schüller.


Var förberedd i en osäker värld

Duty of care (arbetsgivarens säkerhetsansvar) är ett stort fokusområde för företag, framförallt i en värld där det oväntade kan ske när som helst så bör alla resepolicyer vara lämpade för affärsresenärernas krav och behov. ”Vi ser att det finns en hög efterfrågan om förändring inom det nuvarande systemet för resepolicyer eftersom affärsresenärerna kräver omedelbar hjälp och information i eventuella nödsituationer”, säger Schüller.

Även om riskhantering är något som förväntas prioriteras av företagen så kan man inte säkra sig helt mot oförutsedda händelser, men som företag kan göra mycket för att förbereda och förbättra processen. Hos Egencia ser vi de anställda som den mest värdefulla tillgången i varje företag. Därför erbjuder vi en komplett uppsättning av lösningar för att skydda dem på bästa möjliga sätt – från bokning genom hela resan erbjuder vi verktyg som informerar, vägleder, varnar, spårar och hjälper affärsresenären, säger Schüller.

*Undersökningen genomfördes av Northstar, ett globalt integrerat strategiskt insiktsföretag, på uppdrag av Egencia. Studien genomfördes bland 4 521 affärsresenärer, 18 år och äldre, i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Norge, Singapore, Sverige, Storbritannien och USA (med n = 500 undersökningar utförda per land). Undersökningar genomfördes online i april och maj 2017.
 


För mer information var vänlig kontakta:

Anne McElroy-Arnaud, Egencia Europe                      Carsten Carlsson, H+K Strategies Stockholm

E-post:
a.mcelroyarnaud@egencia.com
                     E-post:
carsten.carlsson@hkstrategies.com

Telefon: +33 (0)1 73 01 02 21                                     Telefon: +46 (0)708 93 50 22


Om Egencia
 

Egencia tar affärsresan till nya höjder genom att erbjuda en uppkopplad och produktiv upplevelse. Egencia sätter resenärerna i fokus genom att kontinuerligt utveckla effektiva och användarvänliga lösningar. Med konsumentinsikter och teknologiinvesteringar från moderbolaget Egencia LLC som ägs av Expedia group kopplar Egencia samman allt som affärsresenärer behöver – utbud, teknologi, service och rapportering – på en och samma plats. Egencia erbjuder tjänster i 65 länder. För mer information, besök
www.egencia.se

eller Egencias
blogg
.

© 2018 Expedia och Egencia, LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och Egencias logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.

Continue Reading

Marknadsnyheter

E-cigarettanvändning ökar kraftigt risken för rökning och droganvändning bland unga

Published

on

By

En ny studie från University of Michigan visar att unga som använder e-cigaretter

löper betydligt högre risk att börja röka cigaretter eller använda cannabis och andra

droger. Studien följde ungdomar och unga vuxna i åldern 12-25 år under åtta år.

Resultaten visar att de som vapar är upp till 54 gånger mer benägna att börja röka

cigaretter och betydligt mer benägna att använda marijuana. Forskarna betonar

vikten av att förebygga e-cigarettanvändning för att minska risken för framtida rökning

och droganvändning bland unga.

Källa: https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Husdjurseffekten: Så Främjar Husdjur Vårt Mentala Välbefinnande

Published

on

By

Att tillbringa tid med husdjur ger inte bara glädje utan har också vetenskapligt

bevisade hälsofördelar. Forskning visar att när hundar och deras ägare ser varandra i

ögonen ökar deras oxytocinnivåer, vilket stärker banden mellan dem, på liknande sätt

som mellan föräldrar och barn.

Husdjur hjälper även till att minska stress genom att sänka kortisol och öka hjärnans

”må-bra” kemikalier som endorfiner och serotonin. Detta är en av anledningarna till

att djurassisterad terapi används i olika vårdmiljöer för att minska ångest och

ensamhet.

För barn kan husdjur främja självkänsla och sociala färdigheter. Att ha ett husdjur kan

lära barn ansvarstagande och empati, vilket bidrar till deras emotionella utveckling.

Sammantaget visar studier att husdjur är mer än bara sällskap – de är viktiga för vårt

mentala välmående.

Källa: https://healthmatters.nyp.org/…

Continue Reading

Marknadsnyheter

TF Bank (publ) ingår aktieöverlåtelseavtal avseende överlåtelse av majoritetsandel i dotterbolaget Rediem Capital AB

Published

on

By

TF Bank AB (publ) (”TF Bank” eller ”Banken”) har idag, ingått ett aktieöverlåtelseavtal med Alektum Holding AB (publ) (”Alektum Holding”) och Erik Selin Fastigheter Aktiebolag (”Erik Selin Fastigheter”) avseende en överlåtelse av majoritetsandel i det helägda dotterbolaget Rediem Capital AB (”Rediem”), ett kreditmarknadsbolag fokuserat på förvärv av nödlidande exponeringar (”NPL-portföljer”). Köpeskillingen för 80,1 procent av aktierna uppgår till cirka 472 MSEK (”Överlåtelsen”). Överlåtelsen är, enligt aktieöverlåtelseavtalet, villkorad av myndighetsgodkännanden och uppfyllande av vissa finansiella villkor.

Den här transaktionen gör det möjligt för TF Bank att fokusera på sin kärnverksamhet som en snabbväxande europeisk kredit- och betalningsplattform med ännu större kapitaleffektivitet. Den överensstämmer också väl med de uppdaterade kapitaltäckningsreglerna, utformade för att separera nödlidande lån från banker, vilket gör det möjligt för banker att fokusera på nyutlåning för att stödja den reala ekonomin”, säger Joakim Jansson VD för TF Bank.

”Vi är mycket glada över att ha nått en överenskommelse med TF Bank gällande förvärvet av Rediem Capital. Affären innebär ett viktigt steg framåt för Alektum Holding och ger oss möjlighet att både optimera och framtidssäkra vår verksamhet. Med SDR-status inom räckhåll är vi övertygade om att det finns en stor potential att stärka vår position inom NPL-segmentet samtidigt som vi bygger starkare relationer med både befintliga och nya kunder”, säger Linus Singelman, VD för Alektum Holding.

Bakgrund
Som offentliggjordes genom pressmeddelande den 2 september 2024, ingick TF Bank en avsiktsförklaring med Alektum Holding, Erik Selin Fastigheter och G4 Capital AB (”G4”) avseende bland annat Överlåtelsen av Rediem (”Avsiktsförklaringen”).

Innan Avsiktsförklaringen, genomförde TF Bank den 1 september 2024 en omstrukturering och etablerade det helägda dotterbolaget Rediem som ett kreditmarknadsbolag fokuserat på förvärv av NPL-portföljer. I samband med detta genomförde Banken även interna överlåtelser av NPL-portföljer från TF Bank till Rediem, som nu innehar NPL-portföljer till ett bokfört värde om cirka 1 300 MSEK.

Rediem är ett kreditmarknadsbolag och ambitionen är att Rediem den 1 januari 2025 ska kunna erhålla status som en så kallad specialiserad skuldomstrukturerare (”SDR”) och därefter kunna nyttja de kapitaltäckningsmässiga fördelarna som följer därav. Ett steg i att kvalificera Rediem som en SDR är att avskilja Rediem från TF Banks verksamhet.

Överlåtelsen
TF Bank har idag ingått ett aktieöverlåtelseavtal med Alektum Holding och Erik Selin Fastigheter (”Köparna”) avseende Överlåtelsen av Rediem (”Aktieöverlåtelseavtalet”). Överlåtelsen är ett första steg i avskiljandet av Rediem från TF Banks verksamhet.

Enligt Aktieöverlåtelseavtalet överlåter TF Bank 80,1 procent av Rediem till Alektum Holding och Erik Selin Fastigheter mot en köpeskilling uppgående till cirka 472 MSEK (baserat på eget kapital i Rediem om cirka 450 MSEK), varav cirka 106 MSEK erläggs kontant och resterande cirka 366 MSEK erläggs genom att TF Bank ställer ut en revers. Reversen ska återbetalas efter genomförandet av Transaktionerna (såsom definierat nedan). Efter tillträdesdagen, som beräknas vara den 31 december 2024, ska aktierna i Rediem innehas till 49,9 procent av Alektum Holding, 30,2 procent av Erik Selin Fastigheter och 19,9 procent av TF Bank.

Aktieöverlåtelseavtalet är villkorat av att Finansinspektionen godkänner Köparna som nya ägare av Rediem (s.k. ägar- och ägarledningsprövning) samt att Alektum Group ABs samtliga långivare under dess revolverande kreditfacilitet skriftligen samtycker till Transaktionerna.

Transaktionerna efter Överlåtelsen
Som offentliggjordes genom pressmeddelandet den 2 september 2024, avser parterna även, i enlighet med Avsiktsförklaringen, genomföra en rad olika transaktioner (”Transaktionerna”), vilka ska resultera i att TF Bank, Erik Selin Fastigheter och G4 gemensamt äger aktier i Alektum Holding. Det innebär att Erik Selin Fastigheter och TF Bank avser att avyttra sina respektive innehav i Rediem till Alektum Holding, varvid TF Bank i utbyte erhåller ett minoritetsägande i Alektum Holding. Alektum Holding ska därvid inneha samtliga aktier i Rediem. TF Banks innehav av kapital och röster i Alektum Holding efter genomförandet av Transaktionerna beräknas uppgå till mindre än 10 procent.

Alektum Holding avser att under första halvåret av 2025 överlåta samtliga NPL-portföljer som Alektum Holding innehar genom direkta och/eller indirekta överlåtelser till Rediem. Det sammanlagda värdet på de NPL-portföljer som avses överlåtas från Alektum Holding beräknas i dagsläget uppgå till ett bokfört värde om cirka 6 000 MSEK. Efter dessa överlåtelser beräknas Rediems totala NPL-portfölj uppgå till cirka 7 500 MSEK.

Transaktionerna är, liksom Aktieöverlåtelseavtalet, villkorade av att vissa legala och finansiella villkor uppfylls, och ambitionen är att Transaktionerna ska slutföras under Q1 2025.

Rådgivare
Lenner & Partners Corporate Finance AB har agerat finansiell rådgivare och Gernandt & Danielsson Advokatbyrå KB har agerat legal rådgivare vid ingående av Aktieöverlåtelseavtalet.

För ytterligare information, kontakta:
Mikael Meomuttel, CFO och Head of Investor Relations +46 (0) 70 626 95 33

Informationen lämnades för offentliggörande den 4 oktober 2024 kl. 20.15 CET.

Kort om TF Bank
TF Bank bildades 1987 och är en digital bank som erbjuder konsumentbanktjänster och e-handelslösningar genom en egenutvecklad IT-plattform med hög grad av automatisering. In- och utlåningsverksamhet bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Österrike, Spanien, Irland och Nederländerna via dotterbolag, filial eller gränsöverskridande med stöd av det svenska banktillståndet. Verksamheten är indelad i tre segment: Credit Cards, Ecommerce Solutions och Consumer Lending. TF Bank är noterat på Nasdaq Stockholm.  

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.