Connect with us

Marknadsnyheter

Är privatleasing billigare än billån?

Published

on

Privatleasing är ett fenomen som blivit alltmer vanligt i Sverige. Att köpa en ny bil är inte längre en nödvändighet för den som vill köra runt i den senaste bilmodellen. Istället kan man som privatperson leasa populära bilmodeller för en månatlig avgift. Något som allt fler svenskar väljer att göra enligt officiell statistik från Trafikanalys. Enligt rapporten Fordon 2018 som är den senaste av de rapporter som Trafikanalys publicerat så har privatleasing ökat stort. Från 2017 till 2018 ökade andelen privatleasing med 18%. Samma trend gäller leasing av personbilar ägda av juridiska personer. Men vad är det som lockar svenskar med privatleasing? Och kanske än viktigare – tjänar man på att leasa sin bil istället för att köpa den?

Trenden med att leasa sin bil verkar inte upphöra. Med ett lågt ränteläge och stor konkurrens mellan olika bilmärken är förutsättningarna för privatleasing goda. Enligt Vrooms privatleasingrapport från december 2019 så utgjorde privatleasingandelen 46% av privatmarknaden. Detta är den högsta andelen som någonsin förekommit under en enskild månad. De höga siffrorna kan dock påverkats av den höjda fordonsskatten som aviserats.

Är privatleasing billigare än att köpa bil?

Att leasa en bil innebär att man långtidshyr en bil och betalar en månadskostnad som regleras av ett leasingavtal. Hur stor den månatliga kostnaden blir beror på hur leasingavtalet är utformat, vilken typ av bil du leasar samt vilken längd avtalet har. Även saker så som förväntad körlängd och nivå på utrustning kommer att påverka kostnaden. Avtalstiden ligger vanligtvis mellan 24-36 månader och därefter lämnar du tillbaks bilen. Fördelen är att du får möjlighet att köra en ny bil och slipper lägga någon kontantinsats. Nackdelen är att det kan stå dig dyrt om du kör fler mil än förväntat eller åsamkar skador på bilen som inte räknas som normalt slitage.

Allt om Billån har utforskat möjligheterna att privatleasa kontra att låna pengar för att köpa en ny bil och jämfört kostnaderna. I granskningen har man även tagit med alternativet att köpa en ny bil genom att höja ett befintligt bolån. Exemplet utgår ifrån en bil som kostar 273 900 kr och i de fall lån tillämpats har man även räknat med ett övervärde enligt en analys gjord av Teknikensvärd i februari 2019. Löptiden räknas på 36 månader och utgår från att man kör 1500 mil per år.

Allt om Billån har jämfört kostnaderna

Det första alternativet i granskningen är ett billån med säkerhet från Volkswagen där räntan ligger på 3,55%. För att finansiera kontantinsatsen används ett lån utan säkerhet via Lendo med ränta på 5,56%. Denna ränta förutsätter dock att låntagaren har en god kreditvärdighet. Månadskostnaden för denna lösning ligger på 4209 kr. Totalkostnaden för bilen blir i detta fall 151 506 kr.

Det andra alternativet är att köpa en ny bil genom att höja sitt befintliga bolån. Enligt granskningen är detta det mest förmånliga sätt att köpa ny bil och totalkostnaden blir 131 058 kr. Detta innebär en månatlig kostnad på 3641 kr.

Det tredje alternativet är att privatleasa en ny bil och håller du dig inom det avtalade milantalet och undviker tillägg så blir månadskostnaden för leasingen 3761 kr. Detta ger en totalkostnad på 135 396 kr.

Vad ska man tänka på när man leasar bil?

Som granskningen visar så kan alltså privatleasing vara ett gynnsamt alternativ för dig som vill ha en ny bil. Det gäller dock att inte fastna i vanliga fällor så som att köra mer antal mil än vad som är avtalat. Det är även viktigt att se över vad som ingår i leasingen. Det är inte alltid säkert att vinterdäck eller rutinservice ingår i leasingavtalet. Behöver du betala tillägg så kan privatleasingen bli betydligt mycket dyrare än vad som framgår i exemplet ovan.

Väljer du att låna pengar för att köpa bil så är det viktigt med en god kreditvärdighet. Annars kommer räntan bli hög och lånet dyrare än nödvändigt.

Slutsatsen är att privatleasing kan vara ett bra och billigt alternativ för den som tänkt skaffa en ny bil. Men allt beror på vem du är och vad du har för förutsättningar. En rekommendation är att läsa igenom MRFs broschyr ”Privatleasing – att tänka på när du leasar bil” innan du bestämmer dig för att skriva på ett leasingavtal.

Krav för att få privatleasa en bil

För att få privatleasa en bil krävs det att du har fyllt minst 18 år och har ett svenskt personnummer. Inte sällan krävs det även att leasingtagaren har körkort. Beroende på vilken firma du vänder dig till kan det finnas krav på minsta inkomst för att få teckna ett leasingavtal och i de flesta fall behöver du ha någon form av anställning. Normalt accepteras inga betalningsanmärkningar.

Den kompletta granskningen som Allt om Billån tagit fram återfinns här. Har du frågor kring själva granskningen eller någon av uträkningarna så är du välkommen att skicka ett mail till info@alltombillan.se eller ringa oss på 0455-14840. Det är fritt att dela granskningen så länge man länkar till ursprungskällan.

Allt om Billån ägs och drivs av mediabyrån 7 Out Media AB. Allmänna frågor kring detta pressmeddelande besvaras på info@7outmedia.se

7 Out Media AB är ett svenskt bolag som grundades 2019. Bolagets verksamhet går ut på att driva trafik till annonsörer via så kallad lead generation. Fokus ligger på finansiella jämförelsetjänster och tillhandahållande av informativa nyheter inom finans och privatekonomi.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.