Connect with us

Marknadsnyheter

Arctic Paper antar koncernstrategi – fokus på utveckling av fyra segment inom den hållbara ekonomin

Published

on

Med den nya koncernstrategin för 2030 påskyndar Arctic Paper övergången till att bli ett mer mångsidigt företag med synergier och kompetenser från sin befintliga verksamhet. Med styrkan som premiumproducent av papper och ägare av starka varumärken inom grafiska papper och massa innebär strategin med fyra pelare (4P) att koncernen kommer att investera i två nya områden där hållbarhet och förnybara resurser spelar en nyckelroll – förpackning och energi:

•    Enligt ledningens uppskattningar kommer intäkterna att öka med 25 procent till 2030.
•    För samma period beräknar ledningen att EBITDA växer med cirka 70 procent och EBITDA-marginalen ska nå 15 procent 2030.
•    De totala investeringarna i samtliga fyra pelare är planerade till över 1,5 miljarder PLN för perioden 2022-2030, varav de nya områdena står för cirka 40 procent.
•    Gruppen kommer att nå koldioxidneutralitet senast 2035.

Även om marknaden för grafiska papper har begränsad potential att växa, kommer efterfrågan på massa, innovativa förpackningslösningar och grön energi att fortsätta öka på grund av e-handelsboomen, övergången från plast till mer hållbara lösningar, samt högre priser på energi och utsläppsrätter för koldioxid.

”Premiumpapper kommer att förbli en av våra kärnverksamheter. Tillsammans med vårt innehav i massaproducenten Rottneros har det varit en effektiv hedge på volatila marknader, men vi måste växa och öka våra marginaler. Den nya 4P -strategin för 2030 pekar ut riktningen för koncernen i framtiden”, säger Michał Jarczyński, VD, Arctic Paper S.A.

År 2030 beräknas de nya pelarna förpackning och kraft utgöra cirka 25 procent av intäkterna, massa 30 procent, medan grafiskt papper förblir en viktig del av koncernen som står för 45 procent av intäkterna. 4P-strategin allokerar investeringar till områden baserade på förnybara resurser som knyter an till Arctic Papers nuvarande kompetenser. Tillsammans kommer de fyra pelarna att ge en mer balanserad utveckling då konjunkturcyklerna är olika, men även bättre marginaler och högre lönsamhet.

”Vårt mål är att diversifiera inom snabbt växande områden där vi hittar starka synergier och ökar vår motståndskraft. Vi kommer att utveckla gruppen inom förnybar verksamhet för att hjälpa kunder och samhällen att bli mer miljömässigt hållbara och anpassa sig till den cirkulära ekonomin”, fortsätter han.

Att bekämpa klimatförändringar genom produkter och lösningar baserade på förnybara material och förnybar energi, samtidigt som plast ersätts av massa som är ett förnybart material, är en naturlig del av Arctic Papers nya strategi. För papper och förpackningar är målet att bli koldioxidneutral 2030, och för hela koncernen kommer detta att uppnås år 2035.

”Arctic Paper har ett mångårigt engagemang för hållbarhet. Att bli koldioxidneutral är ett viktigt steg i den riktningen. Den nya strategin kombinerar den fortsatta utvecklingen av vår verksamhet och värdeskapande genom att driva övergången till den cirkulära ekonomin”, avslutar Michal Jarczyński.

Förpackningar
Förpackningar spelar en viktig roll i moderna samhällen. Papper är ett naturligt, förnybart alternativ till plast och många företag går över till massa- och pappersbaserade förpacknings-lösningar. Arctic Paper lanserade sina första förpackningspapper 2019 och har ett snabbt växande sortiment som beräknas nå 120 000 ton 2030. Dessutom kommer ytterligare investeringar att göras i nya projekt i helägda anläggningar eller joint ventures med industriella partners. Förutom förpackningspapper är barriärpapper och massa- och fiberbaserade förpackningar de områden som lyfts fram i den nya strategin. För 2030 förväntas förpackningsverksamheten nå en årlig intäkt på 800 MPLN.

Energi
Skiftet från fossil till icke-fossil energi är nödvändigt för att uppfylla klimatmålen. Arctic Paper har lång tradition av att investera i förnybara energikällor med ambitionen att bli självförsörjande på grön energi. Biomassa, vattenkraft och solpaneler används vid de tre bruken i dag, vilket resulterat i en minskning av gruppens koldioxidutsläpp med 40 procent under de senaste 15 åren. Baserat på detta arv och med erfarenheten från förnybar energi kommer Arctic Paper att bygga upp ett separat kraftsegment på egen hand eller i samarbete med partners för att bli självförsörjande men också för att sälja energi till tredje part. Koncernen kommer även att vara aktiv inom energihushållning och handel. Genom att investera i grön energi är målet att nå 250 GWh ny kraftproduktion år 2030.

Grafiska papper
Sedan hundratals år är papper basen för pålitlig kommunikation. Idag är Arctic Paper en europeisk tillverkare av premiumpapper med starka varumärken och en ledande position på marknaderna för högkvalitativt bok- och designpapper. Papper kommer att förbli en viktig del av verksamheten. Arctic Paper ska fortsätta utveckla sin position inom stabila, lönsamma nischer på marknaden med hjälp av nya innovativa produkter och kända varumärken. Arctic Paper planerar att modernisera de tre bruken under den strategiska perioden och öka produktionskapaciteten. År 2030 förväntas det grafiska papperssegmentet generera intäkter på 2,2 miljarder PLN.

Massa
Som material baserat på en förnybar resurs spelar massa en nyckelroll i den cirkulära ekonomin. Genom ägandet av 51 procent av den svenska massatillverkaren Rottneros är Arctic Paper väl positionerat för att växa inom hållbar produktion av massa för papper, förpackningar, mjukpapper och tekniska tillämpningar.

För att sammanfatta: Arctic Paper kommer att investera 2022-2030 mer än 600 miljoner PLN inom förpackningar och energi för att diversifiera koncernens verksamhet till fyra pelare, vilket ger 25 procents tillväxt när det gäller intäkterna och bättre marginaler.

4P strategin är tillgänglig på hemsidan: arcticpapergroup.com

För ytterligare information:

Michal Jarczynski,CEO, Arctic Paper S.A.

Tel. +46 10 451 7005

michal.jarczynski@arcticpaper.com

Göran Eklund, CFO, Arctic Paper S.A.

Tel. +46 10 451 7054

goran.eklund@arcticpaper.com

Arctic Paper S.A. är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativt grafiskt finpapper i Europa, och består av tre pappersbruk och fyra miljövänliga, starka varumärken: Amber, Arctic, Munken och G. De flesta produkterna säljs via företagets försäljningskontor i Europa. Koncernen är största ägare i den noterade svenska massaproducenten Rottneros AB. Arctic Paper S.A. är noterat på Warszawa-börsen och NASDAQ i Stockholm. 

För mer information besök arcticpapergroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.