Connect with us

Marknadsnyheter

Årets Bok Happy Meal når 20,5 miljoner barn- och bilderböcker

Published

on

fr, okt 06, 2017 10:00 CET

Bok Happy Meal föddes år 2001 i Sverige och är ett väl fungerande samarbete mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger, sedan 2010 i hela Norden.
Årets Bok Happy Meal inleds den 6 oktober och pågår under sex veckor med 10 olika boktitlar valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg från Läsrörelsens styrelse. Med årets Bok Happy Meal kommer 20,5 miljoner barn- och bilderböcker ha spridits.

Bakgrunden till Bok Happy Meal var småbarnsföräldrars minskade läsning för sina barn, som visade sig i den s k Barnbarometern 1999. 30 till 35 procent av småbarnsföräldrarna läser sällan eller inte alls för sina barn, framkom det 2012 i undersökningen som genomfördes av YouGov, på uppdrag av Läsrörelsen och Junibacken.

PISA-undersökningar har visat att läsförståelsen hos svenska 15-åringar har sjunkit sedan början på 2000-talet. För att vända den negativa trenden är det, enligt Litteraturutredningen från 2012, viktigt att öka medvetenheten om läsförståelsens betydelse, då den är en förutsättning för framgång i de allra flesta skolämnen. Av den anledningen är det viktigt att denna kompetens utvecklas tidigt. God läsförståelse och ett väl fungerande språk är grundläggande för demokratiskt deltagande, inlärning och utbildning samt individens möjligheter i arbetslivet. För första gången på 16 år ser vi ett trendbrott, att svenska 15-åringars läsförståelse börjar förbättras.

I Nordicoms Mediebarometer för 2016 framkom det att av 9-14-åringarna läste 58 procent varje dag och 69 procent av dem läste skönlitteratur. I övriga åldersgrupper (15-79 år) läste mellan 29 och 36 procent varje dag.

‐ Vi är oerhört glada över att Läsrörelsen tillsammans med McDonald’s sedan 2001 kunnat sprida kvalitativt bra barn- och bilderböcker och lyckas nå barn och barnfamiljer med olika socioekonomiska bakgrunder. För oss är det viktigt att öka medvetenheten om vikten av att läsa högt för sina barn, något som ligger i linje med vårt motto ”Ge dina barn ett språk”. Årets Bok Happy Meal ansluter sig också till LÄSLOV vecka 44 med en Läsa själv-bok:
Vill ni se en stjärna?
av Ulf Stark och Mati Lepp. Samtliga årets tio barn- och bilderböcker är även bra högläsningsböcker, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen och Nätverket Läslov.

Årets Bok Happy Meal pågår mellan den 6 oktober och 16 november. I år distribueras 2,1 miljoner böcker. Årets 10 titlar är:

6 – 12 oktober

Vita streck
av Sara Lundberg

Villes bästa vän
av Kirsten Sonne Harild och Inger Tobiasen (översättning från danska av Barbro Lagergren) 

13 – 19 oktober

Genvägen
av Ingeborg Eliassen och Åshild Irgens (översättning från norska av Barbro Lagergren)

Hemma hos Plupp
av Inga Borg

20 – 26 oktober

Castor odlar
av Lars Klinting

En liten skär och alla tvärtemotiga brokiga
av Carin Wirsén och Stina Wirsén

27 oktober – 2 november

Vill ni se en stjärna?
av Ulf Stark och Mati Lepp

Anna åker på semester
av Kristiina Louhi (översättning från finska av Inga-Britt Rova)

3 – 9 november

En flodhäst i huset
av Ole Lund Kirkegaard (översättning från danska av Karin Naumann)

Dollans dagis
av Barbro Lindgren och Eva Eriksson

10 – 16 november

Eventuellt kvarvarande böcker från årets Bok Happy Meal

Fakta Bok Happy Meal

Med Bok Happy Meal erbjuder Läsrörelsen och McDonald’s barn- och bilderböcker via restaurangerna. Syftet är att bidra till att skapa ett läsintresse som följer barnen och ungdomarna upp i åldrarna. Samarbetet med Läsrörelsen inleddes 2001, med mottot ”Ge dina barn ett språk” och kommer efter årets Bok Happy Meal ha resulterat i att 20,5 miljoner barn- och bilderböcker spridits. För den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen innebär det att nå ut brett via arenan McDonald’s. 
www.lasrorelsen.nu
. Precis som tidigare år är böckerna valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg från Läsrörelsens styrelse.

Fakta Läslov

Under årets Bok Happy Meal ligger LÄSLOV vecka 44 som är ett brett läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk.

Pressbilder och Fakta

  • Bilder för nedladdning finns på
    Flickr
  • Lista över årets titlar och upphovsmän och alla böcker sedan 2001 bifogas
  • Sammanfattning om årets böcker, författare och illustratörer bifogas.

 

För mer information, kontakta:

Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05, 
media@se.mcd.com

Saga Hansén, kommunikatör Läsrörelsen, 070-483 06 17, 
sagahansen@outlook.com

Om McDonald’s i Sverige

Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på 
www.mcdonalds.se
 eller följ oss på 
Facebook

Instagram
 och 
Twitter

Om Läsrörelsen

Den ideella föreningen Läsrörelsen första landsomfattande kampanj startade år 2000 och tog som sitt motto ”Ge dina barn ett språk”. Bakgrunden var dels den kraftiga minskningen under många år av småbarnsföräldrars läsning för sina barn, som redovisades i den s.k. Barnbarometern 1999. En annan bakgrund var den OECD-undersökning som kom i slutet på 90-talet som visade att vuxna svenskar och även unga vuxna hade en bristande läs- och skrivförmåga. Under de senaste åren har Läsrörelsen bland annat drivit arbetet med LÄSLOV vecka 44, projektet Berättelser som förändrar i 200 högstadie- och gymnasieskolor och det nu avslutade projektet BERÄTTA, LEKA, LÄSA med närläsning av bilderböcker med 1 till 3-åringar i förskolor i 29 kommuner. Till det kommer samarbetet med McDonald’s i Bok Happy Meal sedan 2001 med 20,5 miljoner barn- och bilderböcker.
www.lasrorelsen.nu

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av halvårsrapport 2024

Published

on

By

Ependion AB offentliggör sin halvårsrapport för 2024 måndagen den 15 juli kl 13.00.

Samma dag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Jenny Sjödahl samt CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid:  måndagen den 15 juli kl 13.30

Den som önskar delta i telefonkonferensen ringer:

Från Sverige:  +46(0) 0200 899 189
Från Storbritannien: +44(0) 800 652 2435

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk:

http://momentum.adobeconnect.com/ependionq22024report/
 

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.ependion.com. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Välkommen!

    

För mer information kontakta:

VD och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
vVD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

   

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor 2023 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Husqvarna och Liverpool FC bryter ny mark med ett unikt globalt partnerskap

Published

on

By

Husqvarna, världsledare inom robotgräsklippare och en del av Husqvarna Group, är stolta över att inleda ett nytt samarbete med Liverpool Football Club (LFC) – en av de mest ikoniska fotbollsklubbarna i världen. Som en del av det fleråriga globala avtalet blir Husqvarna officiell partner för planskötsel. Detta är det första samarbetet av sitt slag för båda parter.

Sedan 2021 har Liverpool FC:s team för planskötsel använt Husqvarnas robotgräsklippare för att sköta grönytorna vid AXA Training Centre och AXA Melwood Training Centre. I det nya partnerskapet fördjupas samarbetet och Husqvarnas banbrytande teknologier och innovativa lösningar implementeras i Liverpool FC:s dagliga rutiner för underhåll av planerna. Husqvarna kommer därmed att ha en central roll i att skapa och bibehålla optimala spelförhållanden på elitnivå, för såväl match som träning.

 

– Vi på Liverpool FC är stolta över att presentera partnerskapet med Husqvarna. Som två ledande aktörer förenas vi i gemensamma värderingar och våra innovativa förhållningssätt. Vi har högt satta kommersiella mål för att locka de bästa varumärkena som matchar oss men som också kan bidra till framgångar på fotbollsplanen. Husqvarnas kvalitet och banbrytande lösningar för planskötsel går inte att överträffa och vi ser fram emot ett nära samarbete, säger Ben Latty, Chief Commercial Officer på Liverpool FC.

 

Liverpool FC kommer att bidra till att stärka Husqvarnas globala varumärke genom innehåll och aktiveringar på sina sociala plattformar vars globala följarskara uppgår till över 186 miljoner. Därutöver kommer Husqvarna att synas på Anfield Stadiums digitala skärmar under matcherna som årligen ses av över 400 miljoner tv-tittare världen över.

 

– Vi är otroligt glada över partnerskapet med Liverpool FC, en globalt erkänd och prestigefylld institution som delar våra värderingar, vårt innovativa förhållningssätt och engagemang för hållbarhet. Tillsammans skapar vi upplevelser för fans och kunder världen över, och vi ser fram emot att göra många bra saker tillsammans, både på och utanför planen, säger Yvette Henshall-Bell, President Europe, Forest & Garden Division på Husqvarna.

 

Husqvarna introducerade världens första robotgräsklippare 1995 och har sedan dess förblivit den obestridda marknadsledaren inom automatiserade gräsvårdslösningar. Under 2022 lanserades Husqvarna CEORA som tar professionell gräsklippning in i nästa era tillsammans med tidigare professionella robotlösningar. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ljusare tider för företag när räntorna går ner och beviljandegraden går upp

Published

on

By

Kreas nya finansieringsrapport visar att tiderna för företag börjar ljusna. Beviljandegraden för kreditvärdiga företag har ökat, samtidigt som finansieringskostnaderna fortsätter att sjunka. Detta indikerar en positiv utveckling för företagsklimatet när det gäller finansiering. Samtidigt kan det ta längre tid att återgå till ett normalläge än man tidigare trott.

Den nya finansieringsrapporten kommer i ett läge där vi i lånemarknaden för företag långsamt börjar se förändringar. Vi kommer från en tid med låg beviljandegrad på låneansökningar samtidigt som räntorna har ökat. Men rapporten visar nu på en vändning.

Ökad beviljandegrad för kreditvärdiga företag

Beviljandegraden för ansökningar från kreditvärdiga företag har visat en positiv trend sedan den historiskt låga nivån under Q2 2023. Under Q4 2023 nåddes den högsta punkten sedan Q3 2022, vilket visar att långivarna blivit mer benägna att bevilja lån till kreditvärdiga företag. Detta kan bero på ett mer stabiliserat läge på lånemarknaden, en styrränta som legat still på fyra procent samt en sjunkande inflation. Dock noterades en liten nedgång det senaste kvartalet, en period där antalet konkurser har varit historiskt högt.

Carsten Leth, CCO och vice VD på Krea: ”Vi ser att inflationen fortsätter att sjunka, vilket leder till bättre kostnadskontroll för många företag. Samtidigt är den ihållande konkursstatistiken en kortsiktig utmaning som kan fördröja återhämtningen i beviljandegraden, men vi förväntar oss en positiv utveckling under andra halvåret 2024.”

Förmånligare räntor för företagen

Rapporten visar även att räntan på företagsfinansiering fortsätter att sjunka. Från en topp på indexsiffran 92 under Q1 2023 har räntan nu gått ner till 70. Detta beror dels på att styrräntan legat stabil på 4 procent och inte ökat – nu har vi dessutom sett en sänkning vilken påverkar räntan på företagsfinansiering. Dessutom har vi sett en ökad användning av EU-lån, ett lån som kan leda till bättre villkor i och med att Europeiska investeringsfonden går in med 80 procents borgensåtagande. 

Det finns några faktorer som långsiktigt ger en nedåtgående trend för räntan. Till exempel har nya nischade långivare trätt in på kreditmarknaden för företag vilket bidrar till ökad konkurrens och därmed mer attraktiva villkor för företagare. Sedan tillkommer även fler finansieringsalternativ, både nya och mer specialiserade produkter.

Carsten Leth, CCO och vice VD på Krea: ”På kort sikt tror vi inte att det kommer ske stora förändringar i räntan för företagsfinansiering. Vi har nu fått den första räntesänkningen på 25 punkter och vi kommer förmodligen att se fler sänkningar under 2024. Men den direkta effekten på lånemarknaden för företag på kort sikt kommer att vara begränsad.”

Carsten Leth
Vice VD
carsten.leth@krea.se

Krea är finansieringstjänsten där småföretagare uppnår sin potential för att växa genom att få tillgång till den bästa finansieringen. Kreas digitala jämförelseplattform gör det enkelt för små- och medelstora företag att hitta finansiering med de bästa möjliga villkoren. Vi har hjälpt mer än 20 000 svenska företag hitta rätt finansiering genom att tillhandahålla en marknadsplats av 30+ långivare. Tjänsten är digital och möjliggör för företag att hitta, jämföra och få utbetald finansiering upp till 30 miljoner kronor utan krångel. Vi är sedan 2022 även verksamma i Finland under namnet Kredita.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.