Connect with us

Marknadsnyheter

Årets Bok Happy Meal når 20,5 miljoner barn- och bilderböcker

Published

on

fr, okt 06, 2017 10:00 CET

Bok Happy Meal föddes år 2001 i Sverige och är ett väl fungerande samarbete mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger, sedan 2010 i hela Norden.
Årets Bok Happy Meal inleds den 6 oktober och pågår under sex veckor med 10 olika boktitlar valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg från Läsrörelsens styrelse. Med årets Bok Happy Meal kommer 20,5 miljoner barn- och bilderböcker ha spridits.

Bakgrunden till Bok Happy Meal var småbarnsföräldrars minskade läsning för sina barn, som visade sig i den s k Barnbarometern 1999. 30 till 35 procent av småbarnsföräldrarna läser sällan eller inte alls för sina barn, framkom det 2012 i undersökningen som genomfördes av YouGov, på uppdrag av Läsrörelsen och Junibacken.

PISA-undersökningar har visat att läsförståelsen hos svenska 15-åringar har sjunkit sedan början på 2000-talet. För att vända den negativa trenden är det, enligt Litteraturutredningen från 2012, viktigt att öka medvetenheten om läsförståelsens betydelse, då den är en förutsättning för framgång i de allra flesta skolämnen. Av den anledningen är det viktigt att denna kompetens utvecklas tidigt. God läsförståelse och ett väl fungerande språk är grundläggande för demokratiskt deltagande, inlärning och utbildning samt individens möjligheter i arbetslivet. För första gången på 16 år ser vi ett trendbrott, att svenska 15-åringars läsförståelse börjar förbättras.

I Nordicoms Mediebarometer för 2016 framkom det att av 9-14-åringarna läste 58 procent varje dag och 69 procent av dem läste skönlitteratur. I övriga åldersgrupper (15-79 år) läste mellan 29 och 36 procent varje dag.

‐ Vi är oerhört glada över att Läsrörelsen tillsammans med McDonald’s sedan 2001 kunnat sprida kvalitativt bra barn- och bilderböcker och lyckas nå barn och barnfamiljer med olika socioekonomiska bakgrunder. För oss är det viktigt att öka medvetenheten om vikten av att läsa högt för sina barn, något som ligger i linje med vårt motto ”Ge dina barn ett språk”. Årets Bok Happy Meal ansluter sig också till LÄSLOV vecka 44 med en Läsa själv-bok:
Vill ni se en stjärna?
av Ulf Stark och Mati Lepp. Samtliga årets tio barn- och bilderböcker är även bra högläsningsböcker, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare för Läsrörelsen och Nätverket Läslov.

Årets Bok Happy Meal pågår mellan den 6 oktober och 16 november. I år distribueras 2,1 miljoner böcker. Årets 10 titlar är:

6 – 12 oktober

Vita streck
av Sara Lundberg

Villes bästa vän
av Kirsten Sonne Harild och Inger Tobiasen (översättning från danska av Barbro Lagergren) 

13 – 19 oktober

Genvägen
av Ingeborg Eliassen och Åshild Irgens (översättning från norska av Barbro Lagergren)

Hemma hos Plupp
av Inga Borg

20 – 26 oktober

Castor odlar
av Lars Klinting

En liten skär och alla tvärtemotiga brokiga
av Carin Wirsén och Stina Wirsén

27 oktober – 2 november

Vill ni se en stjärna?
av Ulf Stark och Mati Lepp

Anna åker på semester
av Kristiina Louhi (översättning från finska av Inga-Britt Rova)

3 – 9 november

En flodhäst i huset
av Ole Lund Kirkegaard (översättning från danska av Karin Naumann)

Dollans dagis
av Barbro Lindgren och Eva Eriksson

10 – 16 november

Eventuellt kvarvarande böcker från årets Bok Happy Meal

Fakta Bok Happy Meal

Med Bok Happy Meal erbjuder Läsrörelsen och McDonald’s barn- och bilderböcker via restaurangerna. Syftet är att bidra till att skapa ett läsintresse som följer barnen och ungdomarna upp i åldrarna. Samarbetet med Läsrörelsen inleddes 2001, med mottot ”Ge dina barn ett språk” och kommer efter årets Bok Happy Meal ha resulterat i att 20,5 miljoner barn- och bilderböcker spridits. För den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen innebär det att nå ut brett via arenan McDonald’s. 
www.lasrorelsen.nu
. Precis som tidigare år är böckerna valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg från Läsrörelsens styrelse.

Fakta Läslov

Under årets Bok Happy Meal ligger LÄSLOV vecka 44 som är ett brett läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk.

Pressbilder och Fakta

  • Bilder för nedladdning finns på
    Flickr
  • Lista över årets titlar och upphovsmän och alla böcker sedan 2001 bifogas
  • Sammanfattning om årets böcker, författare och illustratörer bifogas.

 

För mer information, kontakta:

Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05, 
media@se.mcd.com

Saga Hansén, kommunikatör Läsrörelsen, 070-483 06 17, 
sagahansen@outlook.com

Om McDonald’s i Sverige

Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på 
www.mcdonalds.se
 eller följ oss på 
Facebook

Instagram
 och 
Twitter

Om Läsrörelsen

Den ideella föreningen Läsrörelsen första landsomfattande kampanj startade år 2000 och tog som sitt motto ”Ge dina barn ett språk”. Bakgrunden var dels den kraftiga minskningen under många år av småbarnsföräldrars läsning för sina barn, som redovisades i den s.k. Barnbarometern 1999. En annan bakgrund var den OECD-undersökning som kom i slutet på 90-talet som visade att vuxna svenskar och även unga vuxna hade en bristande läs- och skrivförmåga. Under de senaste åren har Läsrörelsen bland annat drivit arbetet med LÄSLOV vecka 44, projektet Berättelser som förändrar i 200 högstadie- och gymnasieskolor och det nu avslutade projektet BERÄTTA, LEKA, LÄSA med närläsning av bilderböcker med 1 till 3-åringar i förskolor i 29 kommuner. Till det kommer samarbetet med McDonald’s i Bok Happy Meal sedan 2001 med 20,5 miljoner barn- och bilderböcker.
www.lasrorelsen.nu

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.