Marknadsnyheter
Årets Tech Vision tar tempen på utvecklingen av metaversum
Årets upplaga av Accenture Technology Vision ger bilden av metaversum som ett ständigt växande nätverk av digitala och fysiska miljöer som möts och möjliggör nya upplevelser.
STOCKHOLM; 9 juni, 2022 – Enligt Accenture Technology Vision 2022 står företag inför en framtida värld som är väldigt annorlunda från den vi är vana vid. Teknologier som extended reality, blockchain, digital twins och edge computing, kommer att förändra våra upplevelser i framtidens metaversum.
För att hjälpa organisationer att dra nytta av denna möjlighet lanserar Accenture en ny enhet för vad de kallar ”Metaverse Continuum”. Den nya gruppen kommer att ledas av Paul Daugherty, Chief Technology Officer på Accenture, samt David Droga, VD och kreativ chef för Accenture Song.
”Nästa generations internet håller på att utvecklas och kommer att skapa en våg av digital transformation, vilket förändrar hur vi alla lever och arbetar”, säger Joel Hofgren, ansvarig för Cloud Infrastructure & Engineering på Accenture Sverige. ”Vår bild av metaversum som ett ständigt ökande antal interaktiva digitala miljöer som sammanlänkas – utmanar rådande uppfattningar. Den visar också varför organisationer måste agera idag, eller finna sig i en värld designade av och för någon annan.”
Som en del av rapporten genomförde Accenture en undersökning med fler än 4 600 företagsledare och experter i 23 branscher och 35 länder. I detta tidiga skede tror 71 procent av cheferna att metaversum kommer att ha en positiv inverkan på deras organisation, och 42 procent tror att det kommer att ha en stark effekt på digital transformation.
”Vi har redan fått erkännande för vårt arbete inom metaversum, med 600 patentansökningar och mer än ett decenniums erfarenhet inom området”, säger Joel Hofgren. ”Vår nya enhet kombinerar den här kompetensen med den kreativa förmågan hos Accenture Song för att utveckla nya applikationer och miljöer i metaversum.”
Accenture har också skapat en värld i metaversum, Nth floor, som gör det möjligt för deras anställda att mötas, samarbeta och ta del av utbildningar på helt nya sätt. Under det här verksamhetsåret förväntar sig Accenture att minst 150 000 nyanställda kommer att arbeta i metaversum redan under sin första dag.
”När gränsen mellan människors fysiska och digitala liv suddas ut ytterligare, har organisationer möjligheten och skyldigheten att bygga ett ansvarsfullt metaversum. Man måste ta itu med frågor som förtroende, hållbarhet, personlig säkerhet, integritet, mångfald, samt ansvarsfull åtkomst och användning av data. De val företag gör idag kommer att sätta ribban för framtiden. Nth floor är ett sätt för vår organisation att lära oss om, och utveckla funktioner för, metaversum.”, säger Joel Hofgren.
Technology Vision 2022 identifierar fyra nyckeltrender för metaversum som företag behöver hantera:
Nätverk utan gränser – När företag utformar digitala strategier idag är de baserade på vårt nuvarande internet där olika plattformar sällan fungerar ihop. Metaversum och Web3 är två betydelsefulla teknikskiften som tillsammans arbetar för att eliminera friktionen som finns mellan dagens många digitala plattformar och för att återuppfinna hur data rör sig och används över digitala upplevelser. Hela 95 procent av cheferna tror att framtidens digitala plattformar måste erbjuda enhetliga upplevelser med system som hanterar kunders data från olika källor och digitala miljöer som fungerar tillsammans.
En programmerbar värld – I takt med att framväxande teknologier som 5G, augmented reality och smarta material utvecklas, kommer digitala miljöer att vävas in alltmer i vår fysiska värld. Talande nog är 92 procent av cheferna i undersökningen överens om att organisationer kommer att tänja på gränserna för den virtuella världen för att göra den mer verklig, vilket ökar behovet av sömlös navigering mellan den digitala och fysiska världen.
Från syntetiskt till autentiskt – Företag och miljöer stöds i allt högre grad av AI-genererade data som återspeglar den fysiska världen. Både företag och konsumenter har gått från att överväga vad som är verkligt kontra falskt, till vad som är autentiskt – inte bara när det gäller ett företags innehåll och algoritmer utan hela dess varumärke. Redan nu rapporterar 96 procent av cheferna att deras organisationer jobbar dedikerat med att autentisera data för att AI ska få en alltmer genuin funktion.
Beräkna det omöjliga – Framväxten av nya maskinteknologier ger organisationer i olika branscher möjlighet att tänja på gränserna för vad datorer kan lösa. Verktyg som kvantdatorer gör att företag kan lösa problem som kan vara för dyra, ineffektiva eller helt omöjliga med traditionell datoranvändning. Nästan alla chefer (94%) var överens om att långsiktig framgång hänger på att företag kan nyttja nästa generations datateknologier för att lösa komplexa utmaningar.
Framåtblickande företag klarar av att navigera på dagens osäkra marknader samtidigt som de börjar konkurrera i metaversum. Ett exempel är Mars, som i samarbete med Microsoft och Accenture har utvecklat nya lösningar för digitala tvillingar (som är ett av grundelementen i metaversum). Målet har varit att reducera avfall, öka hastighet och kapacitet i produktionen, samt ge sina medarbetare möjlighet att fatta beslut i realtid över hela sin leveranskedja. Mars utökar nu detta koncept till produktutveckling med digitala simuleringar som tar hänsyn till variationer såsom klimat och störningar.
I 22 år har Accenture gjort undersökningar för att identifiera vilka tekniktrender som har den största potentialen att revolutionera företag och industrier. För mer information om årets rapport, besök www.accenture.com/technologyvision eller följ konversationen i sociala medier med #TechVision.
Om undersökningen
För 2022 års rapport omfattade studien insamling av insikter från Technology Vision External Advisory Board, en grupp bestående av ett 20-tal erfarna personer från offentlig och privat sektor, akademin, riskkapitalbolag och entreprenörsföretag. Dessutom genomförde Technology Vision-teamet intervjuer med tech- och branschexperter, samt med många företagsledare inom Accenture. Parallellt genomförde Accenture Research en global undersökning av 24 000 konsumenter och 4 650 chefer och direktörer på C-nivå i 35 länder och 23 branscher.
Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och branscherfarenhet erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT och verksamhetsoptimering, samt marknadsföring, innovation och design genom Accenture Song. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 699 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke