Connect with us

Marknadsnyheter

Arvsfondsmedel för mångfald och inkludering i näringslivet

Published

on

Riksföreningen JAGs modell Vi vill bidra som arbetar för inkludering och meningsfull sysselsättning för personer med stora funktionsnedsättningar har beviljats medel från Allmänna arvsfonden. Genom partnerskap med företag och organisationer ska människor som står långt från arbetsmarknaden kunna bidra på arbetsplatser i stället för att hänvisas till kommunala dagliga verksamheter.

Medlen ska verka för att långsiktigt ge fler personer med stora funktionsnedsättningar möjlighet att med personlig assistans inkluderas i arbetslivets gemenskap och inte, som ofta nu, hänvisas till insatsen daglig verksamhet som bedrivs i särskilda lokaler med särskild personal, avskilt från näringslivet. Samtidigt stärks företagens möjligheter att arbeta praktiskt med flera av hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030.

Arbetet startar under 2024 och sträcker sig över tre år med målet att bli en etablerad självbärande verksamhet. Allmänna arvsfonden motiverar beslutet med medel till verksamheten eftersom det ses utvecklande för minst en av arvsfondens målgrupper och modellen bedöms kunna leva vidare även efter att finansieringen från fonden upphört.

– Min uppfattning är att ambitionerna i projektet är höga och att det finns goda förutsättningar för att vi ska lyckas ta fram olika nya modeller för samverkan och arbetssätt säger Elisabeth Kalkhäll, professionell styrelsearbetare.

Kraven på företagens hållbarhetsredovisning ökar. Vi vill bidras modell kan hjälpa till att uppfylla flera hållbarhetsmål enligt CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive. Attraktivt för företag och organisationer som vill öka sitt arbete för hållbarhet.

Ett flertal företag och organisationer har redan visat stort intresse för att delta i projektet och kommer implementera Vi vill bidras modell. Några av dem är Schindlers Hiss, OK Norrbotten, OK Västerbotten, Naturum Karlstad samt konsultföretag.

– Jag tror att projektet kan leda till att vi får fler företag att se fördelarna med att arbeta med mångfald och inkludering. Jag är övertygad om att projektet även skapar erbjudande som är värdeskapande för bolag, säger Wendela Kallstenius HR manager, Schindler Sverige och utvecklingsansvarig för mångfald och jämlikhet i Schindler Norden.

Företagen får en unik möjlighet att visa och kommunicera utåt om sitt arbete med hållbarhetsfrågor samt kunskap och underlag till hållbarhetsrapporteringar om inkludering och mänskliga rättigheter.

– Vi tror att mångfald är betydelsefullt för såväl lönsamhet som arbetsmiljö. Baserat på vårt bolags värderingar anser vi att det är väldigt viktigt. Vi arbetar mycket med socialt ansvar och det är något vi är stolta över, fortsätter Wendela Kallstenius.

Vi vill bidra är en modell som startade 2015 i Riksföreningen JAG, även då finansierat av Allmänna arvsfonden, där personer med omfattande och intellektuell funktionsnedsättning inkluderas i det traditionella arbetslivet med stöd av personlig assistans. Deltagaren i Vi vill bidra får, utifrån intresse och förmåga, bidra på olika arbetsplatser. Sedan 2018 är det en etablerad verksamhet genom kommunsamverkan via IOP, Idéburet Offentligt Partnerskap, i Karlstad, Storfors och Mora. Ett 40 tal personer har inkluderats i arbetslivet via Vi vill bidra, med stöd av assistans, på olika arbetsplatser som butiker, café, bad, bibliotek, kulturhus, stall och biltvätt.

– Vi är jätteglada och stolta över möjligheten att få utveckla den här viktiga verksamheten, säger Anna Karlsson, verksamhetsledare och mentor för Vi vill bidra.

I Vi vill bidra kan varje deltagare göra en insats i stället för att få en insats!

Anna Karlsson
Verksamhetsledare, Vi vill bidra
08-789 30 00
anna.karlsson@jag.se

Åsa Emtelin
Press/ PR
Riksföreningen JAG
076-545 30 77
asa.emtelin@jag.se

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Maten Coops kunder söker mest på i januari

Published

on

By

Efter flertalet veckor av unnande och firande går många konsumenter nu in i en månad av en restriktivare plånbok och budget. Klassiska varor toppar sökningarna, men en omtyckt frukt trendar allra mest.

Januari månad är knappt en tredjedel in. Årets första storhandling är gjord, och de första matlådorna står redo för årets stundande arbetspass. En tydlig trend senaste åren är att vi förblir vanemänniskor – kaffe, ägg, mjölk, ost bröd och gurka fortsätter år efter år att vara de vanligaste sökorden på coop.se. Ost klättrar en placering på listan till 2024, medan gurka faller två – kanske för att paprika numera tar sig in på topplistan i stället för förra årets tia yoghurt.

– Att ändra sina vanemönster är svårt och matvanor kanske en av de svåraste. Vi har ofta med oss vanorna från barnsben. I januari är det mycket man vill få med, det ska vara både billigt och nyttigt. Jag tror att paprikan kommit upp sig för att den är relativt prisvärd just nu. En perfekt januarirätt som dessutom passar utmärkt för storkok är Chili con carne. Den går förstås att göra både med och utan kött. Den bockar i många boxar, är billig, blir nyttig med mycket grönsaker och bönor och dessutom paprika. Sen blir den bättre dagen efter så en utmärkt matlåda, säger Sara Begner, matkreatör på Coop Sverige.

Varorna som ökar mest är dock gula i färg. Såväl frysta pommes som banan ökar med hela 19% i antal sökningar jämfört med januari 2023. Trendar i sökfältet på coop.se gör även bacon (+17%), mjölk och pasta (+15%) samt paprika, havregryn, lök och tvättmedel (samtliga +14%).

Budgetfavoriten nudlar ligger kvar på samma nivå i antal sökningar som 2023, medan klassiker som färre knappade in under årets ”fattigaste” månad blev krossade tomater, hushålls- och toalettpapper samt crème fraiche.

Januari 2023, flest sökningar på coop.se

  1. Kaffe
  2. Ägg
  3. Mjölk
  4. Gurka
  5. Ost
  6. Bröd
  7. Kyckling
  8. Tomat
  9. Pasta
  10. Yoghurt

Januari 2024, flest sökningar på coop.se

  1. Kaffe
  2. Mjölk
  3. Ägg
  4. Ost
  5. Bröd
  6. Gurka
  7. Kyckling
  8. Tomat
  9. Pasta
  10. Paprika

Ökar mest januari 2024 jämfört med januari 2023:

+19% fler sökningar på pommes samt banan

+17% bacon

+ 15% mjölk samt pasta

+14% paprika, havregryn, lök samt tvättmedel

+ 13% bröd, juice, falukorv samt vitlök

+12% majs samt köttfärs

Kvar på samma nivå: nudlar

Minskar i antalet sökningar: krossade tomater, hushållspapper, toalettpapper, crème fraiche
 

Smakfulla recept med pommes, banan och bacon:

Dirty fries | Recept – Coop

Saftig banankaka | Recept – Coop

Bananpannkakor – allra godaste receptet! – Coop

Krämig baconpasta | Recept – Coop

Makaronipudding | Recept – Coop

Krämig kycklinggryta med bacon – Coop
 

Om coop.se

Coop.se är en av landets mest populära sajter för recept och inhandling av mat. På coop.se kan du även hitta bra erbjudanden samt se dina medlemspoäng. Vi gör din vardag godare!

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortinova tecknar hyresavtal med Norconsult Sverige AB

Published

on

By

Fortinova har tecknat ett treårigt hyresavtal med Norconsult Sverige AB avseende kontorsytor om 600 kvm inom fastigheten Färgaren 10 i Varbergs kommun. Norconsult satsar nu för framtiden och flyttar till nya lokaler i Varberg och samordnar sina verksamheter. Detta för att skapa en plats med fler möjligheter för kunder och ökad efterfrågan. Lokalerna kommer att anpassas enligt hyresgästens önskemål och planerad inflyttning är den 1 maj 2025.
 

Vi ser fram emot vårt nya samarbete med Norconsult. Det är ett spännande bolag och vi är väldigt glada att ha en ny stark hyresgäst till ett av Varbergs bästa kontorslägen”, säger Richard Jande, kommersiell förvaltare på Fortinova.

Uthyrningen till Norconsult visar återigen på den fortsatt starka marknaden för lokaler i Varberg”, fortsätter Richard Jande.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Jande, kommersiell förvaltare
Telefon: +46 340 59 25 05
E-post: rj@fortinova.se

Ida Dahlbäck, Avdelningschef kommunikation
Telefon: +46 70 248 10 28
E-post: ida.dahlback@norconsult.com
  

Om Norconsult Sverige AB
Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Bolaget har cirka 6 500 medarbetare på närmare 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland och erbjuder specialistkompetens inom bygg och fastighet, infrastruktur, arkitektur, energi, vatten och avlopp, industri, miljö och digitalisering.

Om Fortinova
Fortinova är ett växande fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter vilka, enligt Fortinovas bedömning, har dokumenterade positiva kassaflöden. Koncernen har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som Bolaget bedöms ha en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 30 september 2024 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om cirka 4,8 miljarder kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

2024 års certifiering av Allsvenskans och Superettans akademier – hela listan

Published

on

By

Malmö FF står kvar som ensam klubb med maximala sju stjärnor när resultatet av 2024 års certifiering av klubbarnas akademiverksamhet blir officiell. AIK står ensam på sex stjärnor. Fem stjärnor har fem klubbar fått varav Helsingborgs IF tar klivet upp dit igen. Här är hela resultatet av 2024 års certifiering.

Klubbarna som certifieras är de 32 elitfotbollsklubbarna inom Unicoachnätverket samt de klubbar från Ettan Fotboll som anmält intresse. Modellen är framtagen av Svensk Elitfotboll tillsammans med klubbarna själva i syfte att göra svensk fotboll mer internationellt slagkraftig på sikt. Det viktigaste är inte att utse den bästa akademin utan snarare att varje akademi ska få ett mått på sin egen verksamhet och en referenspunkt på vad klubben ska försöka förbättra till kommande säsonger.

 Certifieringen kravställer klubbarna i syfte att klubben ska utveckla sig själv hela tiden. Tanken är också att certifieringsmodellen hela tiden ska ta nya steg. Inför detta år höjde vi kraven på en rad punkter, så även om några klubbar går bakåt poängmässigt så har de gått framåt ändå. För att förbättra sig poängmässigt krävs att man som klubb tar steg och utvecklar sig kontinuerligt. Det gynnar svensk fotboll på alla plan, säger Thomas Hasselgren, akademiutvecklare på Svensk Elitfotboll.

Totalt granskas tio olika verksamhetsområden i certifieringen. Jämfört med föregående år så är det i år 13 SEF-klubbar som får högre antal poäng varav fyra stycken också får en extra stjärna, nämligen Helsingborgs IF, GAIS, Trelleborgs FF och Västerås SK. Precis som tidigare så är det bara en enda klubb som får maximala sju stjärnor – Malmö FF.

– Det krävs ett aktivt jobb i hela föreningen för att uppnå ett bra resultat i certifieringen år efter år. Vi följer upp många olika delar i verksamheten, och det ställs krav på efterlevnad i den dokumentation som föreningen skickar in till oss. Vi önskar att certifieringen skall ses som en möjlighet att utveckla sig och bli bättre över tid, menar Thomas Hasselgren och fortsätter.

– Förutom att akademierna utbildar framtidens elitspelare, ser vi fler tränare på elitnivå som kommer från våra akademier. Vilket vi tycker att jättepositivt att man ger fler unga och ambitiösa tränare chansen. Några av akademins tränare har lyfts upp under året, vilket i sig har påverkat årets kortsiktiga certifieringsresultat negativt då man ej ersätt personalen med nya personer.

Svensk Elitfotbolls akademisatsning möjliggörs av elitfotbollens huvudpartner Unibet.
– Certifieringen spelar en avgörande roll för att lyfta fram den höga kvalitet som finns inom elitfotbollens akademiverksamheter. Svensk fotboll har stor potential att bli ännu mer slagkraftig internationellt och vi är stolta över att kunna bidra till den resan. Genom att årligen avsätta omkring 18 miljoner kronor kan vi ge klubbarna resurser att ytterligare professionalisera sitt arbete med att utveckla framtidens stjärnor, säger David Tezera, Sponsorchef på Unibet.

Certifierarna bedömer klubbarna djupgående och utifrån ett brett perspektiv. Syftet med certifieringen av klubbarna är fortfarande att kvalitetssäkra klubbarnas arbete med spelarutbildning, att identifiera klubbarnas egna utvecklingsområden samt att framhålla vikten av ledarutbildning. Ett viktigt delområde är spelarnas steg från akademin till klubbens herrlag. Det genomförs ett certifieringsbesök vartannat år över två dagar ute i klubbarna, där certifieraren får svar på om klubbens dokumentation av verksamheten faktiskt överensstämmer med verkligheten. I tillägg genomförs ett digitalt certifieringsmöte efter säsongen varje år.

Certifieringens maxnivå är 10 000 poäng.

Resultat Svensk Elitfotbolls certifiering 2024:

Klubb Total poäng Nivå
Malmö FF 9347 7
AIK 8285 6
IF Brommapojkarna 7874 5
Hammarby IF 7334 5
IFK Göteborg 7300 5
IFK Norrköping 7039 5
Helsingborgs IF  7028 5
Djurgårdens IF 6355 4
BK Häcken 6051 4
Mjällby AIF 5834 3
IF Elfsborg 5696 3
Landskrona BoIS 5666 3
Kalmar FF 5610 3
GIF Sundsvall 5399 3
Östers IF 5328 3
IK Sirius 5319 3
Halmstad BK 5313 3
Västerås SK 5259 3
Trelleborgs FF 5240 3
Degerfors IF 4886 2
Skövde AIK 4731 2
Örebro SK 4242 2
IK Brage 4222 2
GAIS 4207 2
Varbergs BoIS 4029 2
Örgryte IS 3533 1
Östersunds FK 3129 1
IFK Värnamo 3046 1
Utsiktens BK 2976 1
Sandvikens IF 2919 1

Fakta Certifieringen:
Varje år utför Svensk Elitfotboll (SEF) en certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoach och deras akademier. Samtliga föreningars ungdomsverksamhet genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svensk elitfotboll.

Det är SEF:s akademiutvecklare Thomas Hasselgren och certifierare Jimmy Högberg, Stefan Olofsson, Thomas Westerberg, Hans Lindbom och John Wall som besöker klubbarna och deras ungdomsakademi.

Certifieringen är ett långsiktigt arbete där elitklubbarnas ungdomsverksamhet utvärderas årligen. Arbetet med certifieringen startade 2010, med idéer från Elitprojektet, att inrikta sig på klubbens verksamhet för spelare 10–19 år. Det övergripande målet med projektet är att skapa framtida elitspelare till svenska elitklubbar. Sedan 2014 har även klubbar utanför SEF erbjudits deltagande. 2022 förändrades certifieringen till dagens modell där en förening maximalt kan få 10 000 poäng och sju stjärnor.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.