Connect with us

Marknadsnyheter

Atea gör rekordresultat i södra Sverige: Hon tar över ledningen

Published

on

Corona har medfört att verksamheters digitalisering går snabbare än någonsin och att behovet av såväl produkter som samverkansverktyg och konsulttjänster ökat. Denna utveckling reflekteras i it-bolaget Ateas omsättning, och i södra delarna av landet gör man rentav ett historiskt resultat. Nu ska vi ta vara på digitaliseringen, säger nytillträdda regionchefen Sophie Schmidt-Rosenkvist. 

Atea Sverige presenterade sitt resultat för helåret 2020 den 9 februari, och meddelade då att man för första gången når över 16 miljarder i omsättning. I den sydliga regionen som omfattar kontor i Hässleholm, Malmö, Helsingborg och Kristianstad gör man dessutom ett rekordresultat. I samma veva presenterar bolaget en ny chef för regionen; Sophie Schmidt-Rosenkvist. Hon har tidigare jobbat i bolaget som kundansvarig och försäljningschef, och kommer närmast från rollen som affärsområdeschef för Digital Workplace i Region Syd. På frågan vad som drivit succésiffrorna kommer svaret snabbt:
– Det handlar om en värderingsstyrd kultur där det finns en otrolig kämpaglöd. Utan den gemensamma grunden hade det varit väldigt svårt att göra det vi gjorde. Men när värderingarna finns där blir det mycket lättare att omsätta energin digitalt.

Framtiden är fysisk och digital
När pandemin slog till påverkades hela samhället. Atea ställde snabbt om med hjälp av en offensiv plan som skulle ta vara på nya möjligheter, hitta nya samarbeten och kompetensutveckla medarbetarna. Utmaningen berättar Sophie var att leverera kundnöjdhet i toppklass utan att ses.

– Vi lät hela tiden situationen styra, och rådande rekommendationer. Vissa kunder har i den mån det gått velat träffats fysiskt, för att få in den energin, men vår styrka ligger i att vi lyckades med omställningen till digitalt och anpassade oss efter de ändrade förutsättningarna, förklarar Sophie.

Atea lade under året mycket fokus på att hjälpa verksamheter sätta upp digitala arbetsplatser och komma igång med samverkansverktyg. Behovet av molntjänster, som gör att verksamheter kan lagra sin information vart de än befinner sig, ökade också i takt med att allt fler privata och offentliga arbetsgivare flyttade hem kontoren.
– Tekniken har vi, nu måste verksamheterna hjälpa människor att komma ikapp, det tar mycket längre tid än vi tror. När vi kan träffas mer fysiskt kommer vi nog falla tillbaka en tid innan vi fullt ut kan ta tillvara på det vi lärt oss av den här digitala resan.

Sophie lyfter fördelarna som många upplevt med minskad pendling, mer effektiv arbetsro utanför öppna kontorslandskap och för många en bättre balans i livet med ökat självledarskap. Men framtiden menar hon, är hybrid.
– I framtiden plockar vi nog det bästa ur båda världar. Kontoren blir en mötesplats för utbyte och inspiration!

Sophies spaningar kring digitaliseringen i Sverige

  • Vi kommer att se ett fortsatt sug efter molntjänster, vi är inne i den transformationen nu. Allt fler offentliga och privata verksamheter kommer att gå den vägen.
  • Den digitala arbetsplatsen är här för att stanna. Vi kommer att behöva rätt utrustning till våra flexibla arbetsplatser, och vi kommer att ändra vårt beteende på jobbet utefter den digitala miljön. Här blir ledarskapet jätteviktigt.
  • Automatisering och nya sätt att integrera information kommer att vara hett en lång tid framöver. Vi letar intensivt efter smarta sätt att använda vår data på, och kunna dela den med andra för att skapa nytta

Sophie Schmidt-Rosenkvist
Regionchef Syd
+46 46 16 33 45
sophie.schmidt-rosenkvist@atea.se

Therese Bengtner
PR-ansvarig
+46 8 470 81 53
therese.bengtner@atea.se

Atea är den ledande leverantören av it-infrastruktur i Norden och Baltikum, och drivande inom informationsteknologi på den svenska marknaden. Våra 2 500 specialister förser kunder med spetskompetens, produkter, tjänster och lösningar. Vi finns nära din verksamhet på ett trettiotal orter över hela landet, från Kiruna i norr till Malmö i söder. För mer information, besök www.atea.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämman 2024

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB:s (publ) årsstämma 2024 hölls den 22 maj 2024 i Stockholm. Följande beslut fattades.

Det beslutades att omvälja Carl Filip Bergendal, Johan Löf, Günther Mårder, Britta Wallgren och Hans Wigzell till styrelseledamöter i bolaget samt att omvälja Hans Wigzell till styrelsens ordförande.

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna och styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet. Det beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om utdelning om 2 kronor per aktie (varav 0,70 kr per aktie i ordinarie utdelning och 1,30 kronor per aktie i extra utdelning) och att resterande ansamlade vinstmedel, uppgående till 116 836 744 kronor, skulle balanseras i ny räkning. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 24 maj 2024.

Det beslutades att arvode till styrelseledamöter som inte uppbär lön från något bolag i koncernen ska utgå med 840 000 kronor till styrelsens ordförande och 300 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda ledamöterna.

Det beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, att omvälja revisionsbolaget Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Vidare beslutades att arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Årsstämman beslutade även att godkänna styrelsens ersättningsrapport för 2023.

Mer information och fullständig dokumentation kring årsstämman finns tillgängligt på www.raysearchlabs.com.

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  
 
Annika Blondeau Henriksson, interim CFO, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00
annika.henriksson@raysearchlabs.com  

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Flaggningsmeddelande i Hunter Capital AB (publ)

Published

on

By

Hunter Capital AB (publ) (”Hunter Capital eller Bolaget”) meddelar härmed att Bolagets VD, Milad Pournouri, utfört en flytt av aktier till Avanza Pension och genom erhållandet av tilläggsköpeskilling avseende förvärvet av Social Assets Intl. AB innehar 10,00% av röstetalet i Bolaget.

Efter den utförda flytten till Avanza Pension samt erhållandet av tilläggsköpeskillingen uppgår Milad Pournouris totala innehav i Bolaget till 1 362 663 aktier vilket motsvarar 38,49% av Bolagets aktier. 1 008 613 aktier som förvaras hos Avanza Pension, motsvarande 28,49% av Bolagets aktier, medför ingen rösträtt. Genom erhållandet av tilläggsköpeskillingen ökar Milad Pournouris röstetal i Bolaget från 321 694 aktier, motsvarande 9,09% av Bolagets aktier och röster till 354 050 aktier, motsvarande 10,00% av Bolagets aktier och röster.

För mer information, vänligen kontakta:
Milad Pournouri, VD
E-mail: milad.pournouri@huntercapital.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké årsstämma 2024-05-22

Published

on

By

Enligt kallelse publicerad den 24 april 2024 avhölls årsstämman i Sustainion Group AB, org. Nr. 556405-9367, den 22 maj 2024.

Vid årsstämman fattades beslut enligt nedan. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till stämman samt fullständiga förslag till beslut, som tidigare har publicerats och finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.sustainion.se.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade att fastställa den framlagda resultaträkningen och balansräkningen samt koncernens resultat- och balansräkning. Stämman beslutade vidare att överföra bolagets fria egna kapital i en ny räkning.

Ansvarsfrihet

Stämman beslutade att ge ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören för verksamhetsåret 2023-01-01 till 2023-12-31.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att styrelsen oförändrat ska uppgå till 6 ledamöter utan några suppleanter.
Följande personer valdes av stämman till styrelse:

–          Magnus Greko                – Omval styrelsens ordförande

–          Ewa Linsäter                   – Omval

–          Göran Nordlund              – Omval

–          Henrik Pålsson               – Omval

–          Carl Schneider                – Omval

–          Anna Skarenhed             – Nyval

Brodde Wetter lämnar sin styrelseplats men kvarstår som föredragande VD och koncernchef.

Stämman beslutade även att välja Frejs Revisorer AB som revisionsbolag med huvudansvarig revisor Jonas Hann.

Fastställande av arvoden till styrelsen och revisor

Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 85 950 kronor (ett och ett halvt prisbasbelopp) vardera, totalt 171 900 konor, till de externa styrelseledamöterna Anna Skarenhed och Ewa Linsäter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Övriga styrelseledamöter som även är större aktieägare i Bolaget ska inte erhålla något styrelsearvode. Vidare beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Fastställande av principer för val av ledamöter till valberedning.

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att inte göra några ändringar i gällande valberedningsinstruktion. Valberedningens sammansättning offentliggörs senast sex (6) månader före årsstämman.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av totalt högst tjugo (20) procent av totalt antal utestående aktier i Bolaget vid tidpunkten för emissionsbeslutet. Sådan emission kan göras i samband med företagsförvärv eller för att finansiera framtida expansion.

Vid stämman var ca 66,7 procent av Sustainions aktier och röster representerade.

Göteborg den 22 maj 2024

Styrelsen

För ytterligare information:
Brodde Wetter

VD och koncernchef
Sustainion Group AB
070-799 78 72
brodde.wetter@sustainion.se

Kort om Sustainion Group:
Sustainion Group AB investerar i teknikbolag för en säker och hållbar framtid. Verksamheten bedrivs idag i fyra dotterbolag:
– EHC Teknik AB, som tillverkar och utvecklar partikelfilter och avgasfilter för fordon som används i inomhusmiljö
– EnviroClean Sweden AB, som tillverkar och utvecklar gas- och rökanalysatorer samt partikelmätare för fordonskontroll
– Elpro i Alingsås AB, som bygger apparatskåp och avancerade automationslösningar
– EWF Eco AB, som erbjuder Smart City-produkter såsom den smarta soptunnan Bigbelly och säkra laddskåp,

samt smart belysning genom dotterbolaget Leading Light AB
Sustainion Group är listat på Spotlight Stock Market med tickern SUSG
Läs mer på:
www.sustainion.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.