Connect with us

Marknadsnyheter

Åter full drift i Transtemas serviceverksamhet i Sverige

Published

on

Idag är Transtemas serviceverksamhet i Sverige åter i full drift efter förra helgens incident hos vår hostingleverantör, Tietoevry.

Driftstörningen har alltsedan den 20 januari påverkat främst serviceverksamheten i ett av Transtemas svenska dotterbolag. Samtliga kritiska serviceuppdrag för våra kunders räkning har hanterats.  Övriga uppdrag har omhändertagits löpande och avsikten är att fullgöra resterande, ännu inte åtgärdade serviceärenden, så snart det är möjligt.

Transtema kan i nuläget inte bedöma den finansiella påverkan av driftstörningen då en mer detaljerad analys under innevarande kvartal är nödvändigt. Resultatpåverkan kommer att hanteras som en post av engångskaraktär.

”Jag kan konstatera att Transtema har hanterat denna händelse bra då samtliga kritiska serviceuppdrag har utförts för våra kunder. Det är ett bevis på bolagets robusthet och proaktiva arbete med krishanteringsplan. Jag är stolt över hur bolagets personal hanterat en svår situation och vill också tacka våra kunder för ett gott samarbete”, säger Henning Sveder, VD och Koncernchef Transtema.

För mer information kontakta:

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Om Transtema

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom design, installation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt nätverksutrustning och tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, myndigheter, kraftbolag samt större företag. Transtema grundades 1997 och är verksamma i både Sverige och Norge. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2022 var 2 457 Mkr (1 690). Antal anställda i koncernen är ca 1 300. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inify Laboratories ingår forskningssamarbete med Institutionen för molekylär medicin och kirurgi vid Karolinska Institutet för att främja precisionsdiagnostik inom prostatacancer

Published

on

By

STOCKHOLM – 5 november 2024 – Inify Laboratories, en unik laboratorietjänst som utför cancerdiagnostik inom patologi, är stolta över att meddela att de ingått ett partnerskap med forskningsteamet ProMort på Karolinska Institutet, vars sikte är inställt på att transformera prostatacancerdiagnostik. Det främsta målet med samarbetet är att förbättra precisionen av prostatacancerdiagnostik genom AI-driven bildanalys.

“När vårt ProMort-team inledde diskussionerna med Inify insåg vi snabbt kraften i deras organisation och teknologi. Ett samarbete har stor potential att leda till framsteg i det viktiga arbetet med att identifiera markörer som kan avgöra hur allvarlig en prostatacancer är, med bibehållen hög och jämn kvalitet. Jag är glad över detta partnerskap och ser fram mot att kombinera fantastiska AI-modeller med talangfulla människor”, säger Olof Akre, professor i onkologisk kirurgi på Institutionen för molekylär medicin och kirurgi vid Karolinska Institutet.  

ProMort-programmet är ett multidisciplinärt forskningsprojekt ämnat att utveckla nya, högpresterande prognostiska verktyg för prostatacancer som kan implementeras i klinisk verksamhet och hjälpa till att skräddarsy rätt behandling till rätt patient. Dess mål är att: 

  1. identifiera molekylära faktorer associerade med död i prostatacancer, genom att använda tumörvävnad från diagnostiska biopsier
  2. identifiera nya histopatologiska egenskaper associerade med död i prostatacancer genom att använda traditionell patologisk granskning och artificiell intelligens (AI)  
  3. förbättra prognostiseringen inom prostatacancer genom att kombinera kliniska variabler med utfallet från mål 1 och 2 i ett nytt prognostiskt verktyg.

Under projektet kommer Inifys AI-plattform att användas för att annotera olika tillväxtmönster inom prostatacancer med fokus på kribriforma strukturer, perineural infiltration och reaktivt stroma. Detta kommer att användas som indata för att träna AI-modeller som sedan med precision kan identifiera och utlinjera dessa strukturer och därmed snabba upp den diagnostiska processen samt lägga grunden till ett mer enhetligt resultat med mindre variation mellan olika patologer eller olika diagnostillfällen. 

“Projektet ligger i linje med vår vision att främja precisionsdiagnostik inom prostatacancer och vi är mycket glada över samarbetet med en så ansedd forskningsgrupp vid Karolinska Institutet”, säger Fredrik Palm, VD på Inify Laboratories. 

“Den yttersta sanningen inom träning av diagnostiska AI-applikationer är patientutfall. Det här forskningsprojektet ger en unik möjlighet att identifiera hittills oupptäckta och overifierade korrelationer mellan histopatologiska egenskaper och utfall för patienterna. Vi är stolta över att medverka till detta viktiga projekt som i mångt och mycket har samma inriktning som Inifys egen forskningsstrategi”, kommenterar Arto Järvinen, teknisk chef på Inify Laboratories. 

För mer information, kontakta VD Fredrik Palm, fredrik.palm@inify.com, eller besök https://www.inify.com/sv/. 

###

Inify Laboratories erbjuder cancerdiagnostik genom ultramoderna laboratorietjänster inom histopatologi. Kvalitet och svarstider optimeras med hjälp av ett helt digitalt, standardiserat och AI-assisterat arbetsflöde. Initialt genomförs diagnostik av prostatacancer. Konceptet är skalbart och kan utökas till att innefatta andra diagnoser. Tjänsten innefattar hela provhanteringskedjan från logistik och vävnadsberedning till diagnostisering, som alltid utförs av en patolog. Diagnosen assisteras av vår egen AI, som i kliniska utvärderingar har visat sig ha världsledande precision. Hela arbetsflödet stöds av ett skräddarsytt processhanteringssystem. Inify Laboratories är baserat i Sverige och blev fristående 2022 genom en avknoppning från ContextVision, som har 40 års erfarenhet inom digitala bilder för medicinsk diagnostik. Bolaget är noterat på Euronext Growth Oslo med ticker INIFY. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sweden Buyersclub AB offentliggör delårsrapport för juli – september 2024: Omsättningen ökar med 104 %

Published

on

By

Under Q3 ökade nettoomsättningen med 104 % till 20,9 MSEK och medlemsintäkterna med 14 % till 4,8 MSEK. EBITDA förbättrades till -1 MSEK från -1,2 MSEK och EBITDA-marginalen steg till -5 % från -11 %. Anskaffningskostnaden per ny kund minskade till 54 SEK från 95 SEK och ARR (Annual recurring revenue) ökade med 21 % till 19,7 MSEK jämfört med föregående år.

Perioden juli – september 2024 

     Medlemsintäkterna uppgick under perioden till 4,8 MSEK (4,2 MSEK), en ökning med 14 % jämfört med motsvarande period föregående år.

     Nettoomsättningen uppgick till 20,9 MSEK (10,2 MSEK), en ökning med 104 % jämfört med motsvarande period föregående år.

     EBITDA uppgick till -1,0 MSEK (-1,2 MSEK).

     EBITDA-marginalen uppgick till -5 % (-11 %).

     Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -1,9 MSEK (-1,9 MSEK).

     Resultat efter skatt uppgick till -2,0 MSEK (-2,0 MSEK).

     Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1,4 MSEK (-0,8 MSEK).

     Anskaffningskostnaden för en ny kund var under perioden 54 SEK (95 SEK) per order.

     ARR (Annual recurring revenue) uppgick till 19,7 MSEK (16,3 MSEK) vid periodens slut, en ökning med 21 % jämfört med motsvarande period föregående år.

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

 

Utvecklingen går i linje med målen för 2025

Omsättningstillväxten för Q1–Q3 2024 visar en ökning på 74 % samtidigt som bolaget rapporterar en EBITDA-förbättring på 75 % jämfört med samma period föregående år.

 

“När vi lägger årets tredje kvartal till handlingarna kan vi konstatera en ökning av omsättningen med 104 % jämfört med motsvarande kvartal tidigare år. Trots kostnader av engångskaraktär motsvarande 0,5 MSEK, kan vi också uppvisa en förbättring av resultatet.”, säger Emil Henriksson, VD för Sweden Buyersclub AB.

 

Bolagets mål för 2025 är att omsätta mellan 120–150 MSEK med ett EBITDA på mellan 5–8 MSEK. I delårsrapporten beskrivs de initiativ som bolaget genomför för att uppnå dessa.

 

Delårsrapporten finns i sin helhet bifogad i detta pressmeddelande samt på bolagets hemsida https://ir.buyersclub.se/investerare/finansiella-rapporter/

 

Certified Adviser
Sweden Buyersclubs Certified Adviser är Partner Fondkommission, info@partnerfk.se, 031-761 22 30.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Emil Henriksson, VD Sweden Buyersclub AB

emil.henriksson@buyersclub.se

(+46) 73 37 71 937

 

Denna information är sådan information som Sweden Buyersclub AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 november 2024 kl. 08:00 CET.

 

Om Buyersclub:
Sweden Buyersclub AB är ett tech-drivet företag med en hög andel återkommande prenumerationsintäkter, vilket bidrar till stabilitet och långsiktighet. Företaget erbjuder marknadens lägsta priser på hundratals välkända varumärken via sin digitala handelsplats, buyersclub.se. Sortimentet är brett och omfattar kategorier som skönhet, hemelektronik, leksaker, husdjursprodukter, heminredning, kontorsvaror och böcker, vilket attraherar en bred målgrupp.

För de mest prismedvetna konsumenterna finns “Buyersclub Plus”, ett medlemskap från 69 kr/månad som ger tillgång till bolagets egna inköpspriser, en kostnadsfri utvald produkt varje månad samt unika medlemserbjudanden.

Bolagets innovativa plattform synkroniserar produktdata och lagerstatus direkt med leverantörer, vilket har potential att kraftigt reducera bolagets behov av eget lager och därmed stor kapitalbindning, vilket är en enorm risk och kostnad för traditionella e-handelsföretag.

Marknadsplatser undviker lagerrisk genom att agera som en mellanhand; olika säljare tillhandahåller produkter och paketering medan marknadsplatsen förmedlar affären. Detta sker ofta på bekostnad av högre pris till kund samt en försämrad leveransupplevelse då konsumenten kan få flera leveranser vid olika tidpunkter vid köp av flera produkter i en och samma order.

Buyersclubs metod reducerar leden i distributionskedjan samtidigt som produkter levereras till Buyersclubs crossdocking-lager för att sampaketeras i en enskild försändelse. Priset till kund blir på så sätt lägre utan bekostnad av försämrad marginal, samtidigt som varor skickas samlat, via kundens valda speditör.

Plattformen har under 2024 utvecklats så att sortimentet kan speglas till nya nischade onlinebutiker, så kallade “storefronts”. Detta möjliggör för bolaget att snabbt och kostnadseffektivt expandera sitt affärsutbud, nå nya kundgrupper och ta större marknadsandelar. bookhero.se, en onlinebokhandel som nyttjar bolagets befintliga infrastruktur, är bolagets första externa storefront.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alight förvärvar 11 MW solpark från Soltech

Published

on

By

Stockholm, Sverige, 5 november 2024 — Alight, en ledande solutvecklare och oberoende elproducent, har förvärvat en fullt driftsatt solpark på 11 MW i Falkenbergs kommun från Soltech Energy Solutions.

Soltech driftsatte Ramsjöholm solpark i september 2024. Företagets strategi för sol- och batteriparker är att utveckla projekt och sälja dem när de är i drift.* I linje med strategin säljer de nu Solpark Ramsjöholm till Alight.

– Den här transaktionen är en milstolpe för Alight eftersom det är det första förvärvet av ett driftsatt projekt i vår portfölj. Vi investerar i första hand vårt kapital i projekt vi själva har utvecklat, men Ramsjöholms solcellspark gav en mycket attraktiv möjlighet att växa vår operativa solenergiportfölj. Soltech har gjort ett fantastiskt jobb med att utveckla och driftsätta denna solcellspark och vi är öppna för att göra ytterligare förvärv av mogna projekt i alla nordiska länder, säger Richard Nicolin, medgrundare och Chief Investment Officer på Alight.

Jag är stolt över det arbete vårt fantastiska team har gjort med att utveckla och driftsätta denna 11 MW-anläggning som levererar ren el till det lokala elnätet. Solparken kommer att vara i goda händer hos Alight under dess 40-åriga livslängd, säger Christoffer Caesar, vd för Soltech Energy Solutions

*Med undantag för Soltechs egen batteripark i Malmö och solpark i Öringe.

För mer information, kontakta:

  • Meredith Popolo, PR Director på Alight

Mail: meredith.popolo@alight-energy.com

Tel: 070-961 15 83

Om Alight

Alight hjälper energiintensiva företag att ställa om till förnybart genom att gå över till solenergi. Vi utvecklar, äger och driver solparker och solanläggningar på fastigheter över hela Europa och säljer den rena energin till företag till en låg, fast kostnad som stöds av ett elköpsavtal (PPA), oberoende av statlig finansiering och subventioner. Vårt mål är att 2030 ha en installerad kapacitet på minst 5 GW, vilket banar väg för en mer hållbar framtid.

Om Soltech Energy Sweden AB (publ)

Soltech Energy är en helhetsleverantör som utvecklar, säljer, installerar och optimerar solenergilösningar för sina kunders behov. Soltech Energy Sweden AB (publ), handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet SOLT. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För mer information se: https://soltechenergy.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.