Connect with us

Marknadsnyheter

Åtgärder som syftar till att stärka Concordia Maritimes finansiella ställning och likviditet

Published

on

Concordia Maritime AB (publ) (”Concordia” eller ”Bolaget”) har träffat en överenskommelse om ett villkorat avtal med Stena Bulk AB eller nominerade koncernbolag (”Stena Bulk”) om tidsutbefraktning av Bolagets samtliga tio P-MAX produkttankfartyg (”Tidsutbefraktningsavtalet”).

Bolaget och vissa av Bolagets långivande banker (”Bankerna”) har även träffat en villkorad principöverenskommelse om nya lånevillkor som kommer att gälla till dess att det befintliga lånet på ett ursprungligt belopp om 114 MUSD förfaller under fjärde kvartalet 2024 (”Principöverenskommelsen”). Vidare har Bolaget träffat en överenskommelse om ett villkorat garantiavtal varigenom Stena Sessan AB (”Stena Sessan”) garanterar att betala upp till 10 MUSD till Bankerna för Concordias räkning under vissa förutsättningar (”Garantiavtalet”). Tidsutbefraktningsavtalet och Garantiavtalet är förutsättningar för ingåendet av bindande avtal med Bankerna.

De senaste sex årens svaga tankmarknad har medfört finansiella utmaningar för Concordia, vilket informerades om i delårsrapporten för det första kvartalet 2021. För Concordia innebär Principöverenskommelsen samt Tidsutbefraktningsavtalet och Garantiavtalet att Bolagets omedelbara och trängande likviditetsbrist åtgärdas. Tidsutbefraktningsavtalet säkerställer en stabil intäkt under en femårsperiod. Dessutom ger det Concordia möjlighet att dra nytta av den sedan tidigare kommunicerade förväntade marknadsförbättringen genom den vinstdelning avtalet erbjuder. Concordia har därtill rätt att under kontraktstiden sälja hela eller delar av flottan, utan avgifter, vilket säkerställer Bolagets förmåga att tillvarata en starkare marknad. Det är Bolagets ambition att avyttra fartyg när tankmarknaden stärkts så att bolagets likviditet och handlingsfrihet kan förbättras.

Inom ramen för Principöverenskommelsen har Bolaget erhållit nya waivers från Bankerna avseende kovenanter i finansieringsavtalen samt erhållit anstånd avseende del av amortering som gäller fram till dess att de nya lånevillkoren är på plats eller till den 30 september 2021. Fram till slutet av 2024 fokuserar Bolaget på att amortera skulden till Bankerna i enlighet med Principöverenskommelsen, varför eventuell utdelning villkoras av samtycke från Bankerna. Den nya restvärdesskulden blir något högre än i ursprungligt låneavtal men motsvarar fartygens förväntade skrotvärde. Uteblivna fartygsförsäljningar i kombination med ett fortsatt svagt marknadsläge kan riskera att leda till att Concordia behöver ytterligare krediter.

Principöverenskommelsen
Principöverenskommelsen med Bankerna avser nya lånevillkor för Bolagets befintliga finansiering, på ett ursprungligt belopp om 114 MUSD, för åtta av Bolagets P-MAX produkttankfartyg. De nya villkoren innebär en lägre amorteringstakt och nya nivåer på kovenanterna. Amorteringar enligt den nya amorteringsplanen möjliggörs av kassaflödet från Tidsutbefraktningsavtalet samt, om det behövs för att Concordia ska kunna amortera enligt den nya amorteringsplanen, av förskottsbetalning av charterhyran från Stena Bulk om högst 10 MUSD och av betalning från Stena Sessan om högst 10 MUSD enligt Garantiavtalet. Principöverenskommelsen är bland annat villkorad av godkännande i Bankernas kreditkommittéer, och av att Tidsutbefraktningsavtalet respektive Garantiavtalet ingås och godkänns av en extra bolagsstämma i Concordia. Vidare förutsätter Principöverenskommelsen att avtal om motsvarande lånevillkor ingås med långivaren till Bolagets resterande två P-MAX produkttankfartyg.

Givet det rådande marknadsläget och Bolagets finansiella situation samt de osäkerheter detta medför, bedömer styrelsen och företagsledningen att Principöverenskommelsen samt Tidsutbefraktningsavtalet och Garantiavtalet är nödvändiga för att stärka Concordias finansiella ställning och likviditet. Ett antal alternativa lösningar har utretts och övervägts men i dagsläget bedömer styrelsen att Principöverenskommelsen är den bästa lösningen för att förstärka Bolagets finansiella ställning.

Concordia och Bankerna förväntas ingå bindande avtal avseende de nya lånevillkoren under augusti 2021.

Tidsutbefraktningsavtalet
Det femåriga Tidsutbefraktningsavtalet med Stena Bulk säkerställer en garanterad grundhyra om 15 500 USD per dag och fartyg (totalt 155 000 USD per dag) till Concordia, samt en eventuell förskottsbetalning av hyra upp till 10 MUSD om det behövs för att Concordia ska kunna amortera till Bankerna enligt den nya amorteringsplanen. Utöver den säkerställda intäkten innehåller även Tidsutbefraktningsavtalet en vinstdelningsmekanism som innebär att Concordia och Stena Bulk delar lika på eventuella överskott från intäkter överstigande grundhyran fartygen genererar i genomsnitt under förutbestämda perioder på sex månader under tidsutbefraktningsperioden. Bolagets rätt att sälja fartygen kan utnyttjas utan kompensation till Stena Bulk. Tidsutbefraktningsavtalet är villkorat av slutligt godkännande från Stena AB (publ).

Enligt Principöverenskommelsen får den garanterade intäkten från Tidsutbefraktningsavtalet samt eventuell försäljningslikvid från de fartyg som omfattas av Principöverenskommelsen endast användas för operativa kostnader, avsättning för periodvisa torrdockningar, räntebetalningar och amorteringar till Bankerna. Samma villkor gäller för intäkter relaterade till eventuell vinstdelning.

Garantiavtal med Stena Sessan
Som en förutsättning för Principöverenskommelsen har Bolaget, Bankerna och Stena Sessan träffat en överenskommelse om Garantiavtalet varigenom Stena Sessan garanterar att betala upp till 10 MUSD till Bankerna, för att täcka amorteringar för Concordias räkning. Bankerna kan endast dra på Garantiavtalet om det behövs för att Concordia ska kunna amortera till Bankerna enligt den nya amorteringsplanen. Garantin kan inte utnyttjas till ett högre belopp än vad som krävs för att Concordia ska amortera enligt den nya amorteringsplanen. Eventuellt nyttjat belopp under Garantiavtalet kommer att ses som ett lån från Stena Sessan till Concordia och Bolaget kommer att vara återbetalningsskyldigt för beloppet. Det nyttjade beloppet kommer att löpa med en årlig ränta om LIBOR (eller motsvarande referensränta) plus 3 procent för Concordia och ska återbetalas till Stena Sessan inom två år.

Extra bolagsstämma
Till följd av att Tidsutbefraktningsavtalet och Garantiavtalet utgör väsentliga närståendetransaktioner, planeras en extra bolagsstämma äga rum den 12 augusti 2021. För ytterligare information om den extra bolagsstämman, vänligen se kallelse i separat pressmeddelande. Kallelsen innehåller ytterligare information om Principöverenskommelsen, Tidsutbefraktningsavtalet och Garantiavtalet.

Då de båda avtalen är att anse som närståendetransaktioner får de aktier och röster som innehas direkt eller indirekt av familjen Sten A. Olsson inte beaktas, vilket innebär att Concordia största ägare Stena Sessan som innehar 52,16 procent av det totala antalet aktier och 72,73 procent av rösterna, inte får rösta om godkännandet på bolagsstämman.

Denna information är sådan information som Concordia Maritime AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 juli 2021, kl. 18.50.

För mer information, vänligen kontakta:
Kim Ullman             
VD, Concordia Maritime AB
Tel +46 31 85 5003

Mobil +46 704 85 5003
E-post: kim.ullman@concordiamaritime.com  

Martin Nerfeldt
CFO, Concordia Maritime AB
Tel: l +46 704 85 5007
Mobil: +46 704 85 5007
E-post: martin.nerfeldt@concordiamaritime.com

Om Concordia Maritime
Concordia Maritime är ett internationellt tankrederi. Vårt fokus ligger på kostnadseffektiva och säkra transporter av förädlade oljeprodukter och vegetabiliska oljor. B-aktien är sedan 1984 noterad på Nasdaq Stockholm. www.concordiamaritime.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.