Connect with us

Marknadsnyheter

Atrium Ljungberg lanserar pilotmodell för ökad integration i Uppsala

Published

on

ti, okt 31, 2017 09:00 CET

Nu lanserar fastighetsbolaget Atrium Ljungberg sitt så kallade välkomstprogram i Uppsala – en modell för ökad integration där personer som har fått uppehållstillstånd erbjuds boende, praktik och en fadder. Atrium Ljungbergs målsättning är att på sikt kunna utöka programmet till fler svenska städer där bolaget är verksamt.

2015 sökte drygt 162 000 personer asyl i Sverige. Två år senare står Sverige fortfarande inför stora integrationsutmaningar. För att klara dessa utmaningar menar Atrium Ljungberg att det krävs privata initiativ. Bolaget går nu i bräschen och lanserar därför Välkomstprogrammet – en pilotmodell för ökad integration i Uppsala. I Välkomstprogrammet matchas en person som har fått uppehållstillstånd med en praktikplats hos något av Atrium Ljungbergs vänföretag (hyresgäster eller underleverantörer). Deltagaren får också en fadder och erbjuds boende i Atrium Ljungbergs nybyggda lägenheter i Gränbystaden. I programmet ingår även samhällsorientering och utbildning i yrkessvenska.

Programmet löper under ett år och målsättningen är att deltagarna därefter ska vara mer integrerade i det svenska samhället med eget socialt nätverk, en anställning eller en påbörjad utbildning.


 
Som många andra fastighetsägare fick vi frågan om att bidra med bostäder till nyanlända. Vi har stort fokus på hållbar stadsutveckling där integrationsfrågan en viktig del, så för oss var det självklart att bidra. Men vi vill göra mer än att bara upplåta bostäder. Boende räcker inte för att en individ ska få en bra start i samhället. Sysselsättning, ett socialt kontaktnät och att lära sig det svenska språket är också nödvändiga delar. I vårt välkomstprogram finns allt detta, säger Annica Ånäs, vd på Atrium Ljungberg.

Atrium Ljungberg hoppas även att Välkomstprogrammet ska bidra till att öka intresset för fastighetsbranschen. I synnerhet på driftssidan där det finns ett stort behov av att anställa fler.

Välkomstprogrammet lanseras nu i Uppsala, men Atrium Ljungbergs förhoppning är att kunna utvidga programmet till andra platser där bolaget är verksamt och har hyreslägenheter.


 
Uppsala har som många andra svenska kommuner ett stort ansvar för att ta emot och integrera de många nyanlända. Därför är vi oerhört tacksamma för Atrium Ljungbergs initiativ och vi hoppas givetvis att fler aktörer följer deras exempel, säger Erik Pelling (S), kommunalråd och ordförande i plan- och byggnadsnämnden i Uppsala.

Nacka, 2017-10-26

Atrium Ljungberg AB (publ)

Atrium
Ljungberg
är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vi finns på tillväxtmarknader i Stockholm, Uppsala, Malmö och Göteborg. Vår inriktning är att äga, utveckla och förvalta framför allt handels- och kontorsfastigheter. För att skapa levande stadsmiljöer som är långsiktigt hållbara och attraktiva över tiden rymmer platserna också utbildning, kultur, service och bostäder. Den totala uthyrbara ytan omfattar över en miljon kvadratmeter fördelat på ett femtiotal fastigheter, värderade till 41 miljarder kronor. Handelsplatserna har årligen 60 miljoner kunder och besökare och i områdena arbetar och studerar drygt 30 000 personer och lever och bor ett tusentals personer. Atrium Ljungberg är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap-listan.

Läs mer på
www.al.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Med en kombination av mjuka värden och avancerade AI- lösningar driver vi utvecklingen i inkassobranschen

Published

on

By

thumbnail_image002.jpg
 

coeo har funnits i Europa sedan 2010 och har sedan dess vuxit till att bli en av de större aktörerna inom inkasso. I Sverige startade vi vår verksamhet 2022 och har snabbt etablerat oss på den svenska marknaden genom att använda avancerade AI-lösningar och kombinera tydligt ledarskap med empati.

Vi har intervjuat vår Team manager Sofia Freed, som menar att dessa faktorer är avgörande för både medarbetarnas välmående och våra finansiella resultat. Sofia förklarar:

”Vi fokuserar starkt på de digitala lösningarna och använder avancerad teknik för att möta våra kunders och deras kunders [gäldenärernas] behov. Är gäldenärerna nöjda får våra kunder nöjda kunder – och det är centralt. Många i branschen jobbar i gamla, tröga system. coeo har vi ett egenutvecklat system som gör oss mer flexibla och anpassningsbara efter kundernas behov.”

 

”En stark företagskultur”

Vår ledarskapsstrategi bygger på nyfikenhet, engagemang och tydlig kommunikation. Att vara en närvarande ledare, samtidigt som man lyssnar på medarbetarnas behov och idéer, är centralt. Vi ser inte empati som en motsättning till affärsmässighet, utan som en nödvändig komponent för att uppnå framgång. Sofia utvecklar:

”Vi har en stark företagskultur och är otroligt stolta över den. coeo känns väldigt välkomnande. Man blir glad när man kommer till kontoret! Kulturen är något vi gör och inget vi är, något som alla köper in på. Vi har ingen hierarkisk dagordning, utan allas idéer är lika mycket värda. De flesta och bästa idéerna börjar oftast hos någon i teamet.”

 

”Vi vill skapa det vi inte sett någon annanstans”

När coeo etablerades i Sverige 2022 var vi fyra personer – nu är vi 34 personer som hanterar mer än en halv miljon ärenden varje år. Vi rekryterar kontinuerligt för att möta vårt växande behov av kollegor. Hos oss pratar vi ofta om att ”allt börjar med människor”. Sofia berättar mer:

”Jag strävar alltid efter att hitta olika personligheter som matchar befintliga kollegor. På så sätt får vi en bra mix. Inkasso är något du kan lära dig, så vi tittar också utanför branschen när vi rekryterar. Det skapar en bredd i bolaget. Vi försöker inte vara som alla andra, utan vill skapa det vi inte sett någon annanstans. Vi vill bygga vårt drömbolag med kulturen som grund. Vi tänker mycket på människan och att olika är bra.”

Sofia fortsätter och förklarar vad alla anställda på coeo bör ha gemensamt:

”Att jobba på coeo är en otroligt häftig resa – om man tycker det är kul att vara med och bygga! Här får man vara med och ”bygga bilen medan vi kör”. Allt är inte färdigt – och det passar inte alla. Det är en viktig del i min rekryteringstaktik, att ta reda på om coeo är en “perfect match” med den jag har framför mig. Många saker rullar såklart på som hos andra bolag, men ibland dyker det upp något utanför ens normala arbetsuppgifter som behöver hanteras och då behöver alla kavla upp ärmarna, här spelar din titel ingen roll. Vi har ingen hierarki, vi gör och löser saker tillsammans.”

 

”Att se människor växa är det bästa som finns”

Vi lägger stor vikt vid medarbetarnas välmående, eftersom vi ser det som en grundförutsättning för att kunna leverera bra resultat. Vi har t.ex. täta individuella samtal, friskvård på arbetstid och gemensam frukost som bidrar till detta. Att skapa en positiv arbetsmiljö där våra medarbetare trivs ger resultat när det gäller att maximera både produktivitet och kundnöjdhet.  Sofia sammanfattar:

”Man ska känna att man utvecklas i sin roll och att man kan utvecklas internt. Min största drivkraft inom ledarskapet är att se människor växa. Att se människor växa, både i sin roll och privat, är det bästa som finns. Vi ser varandra. Vi tar inte varandra för givet. Vi tar tid för varandra. Vi har en fantastisk gemenskap på coeo, och jag tror det gör att det känns enkelt att komma in som ny hos oss. Det är en del av den starka kulturen – alla är lika välkomna”, säger Sofia och avslutar:

”Mår vi bra så gör vi bra saker och då levererar vi bra resultat.”
  

Malin Gustafsson
Marketing Coordinator
malin.gustafsson@coeo-inkasso.se

coeo Inkasso finns i 7 länder och är ett av Europas snabbast växande inkassobolag. Vi kombinerar de mest moderna lösningarna med en gedigen kunskap om inkasso.
Tillsammans med våra medarbetares expertis och det senaste inom AI levererar vi effektiv och kundfokuserad inkasso.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Eltel ingår ett nytt samarbetsavtal med Avinor för leverans av telekom- och elinstallationer

Published

on

By

Eltel har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Avinor för leverans av telekominstallationer och eltjänster till 20 av Avinors flygplatser i Norge, inklusive Oslo flygplats.

Avtalet gäller i tre år, med option på upp till ytterligare fem år. Kontraktsvärdet uppskattas till totalt cirka 20 miljoner euro (240 MNOK), varav de första tre åren står för cirka 8 miljoner euro (90 MNOK).

Avtalet trädde i kraft den 16 december 2024 och bygger på ett långvarigt och starkt samarbete mellan Eltel och Avinor. Ett viktigt tillägg i det nya avtalet är inkluderingen av eltjänster, samt att samarbetet sträcker sig över betydligt fler flygplatser jämfört med det nuvarande avtalet.

 

För mer information:

Alexandra Kärnlund, Kommunikationsdirektör

Tel: 070-910 0903, alexandra.karnlund@eltelnetworks.com

Om Eltel

Eltel är den ledande leverantören av tjänster för kritisk infrastruktur som möjliggör såväl förnybar energi som högpresterande kommunikationsnätverk. Eltel designar, planerar, bygger och säkrar driften av nätverk för en mer hållbar och uppkopplad värld idag och för kommande generationer. Totalt har vi cirka 5 000 medarbetare och under 2023 nådde omsättningen 850,1 miljoner euro. Huvudkontoret ligger i Sverige och Eltels aktier är sedan år 2015 noterade på Nasdaq Stockholm. Läs mer på www.eltelnetworks.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i StoneBeach Group AB (publ)

Published

on

By

Beslut togs att ändra §4 Aktiekapital och §5 Antal aktier i bolagsordningen enligt det förslag som lades fram av styrelsen vid den extra bolagsstämman. Beslut togs även att genomföra den föreslagna riktade emissionen av teckningsoptioner.

Vid en extra bolagsstämman den 27 december 2024 i StoneBeach Group AB (publ) fattades följande två beslut:

1. Ändring av bolagsordning

§ 4 Aktiekapital
Aktiekapitalet ska vara lägst 4 000 000 kronor och högst 16 000 000 kronor.
§ 5 Antal aktier
Antalet aktier ska vara lägst 40 000 000 och högst 160 000 000. 

2. Emission av teckningsoptioner

Riktad emission av högst 8 500 000 teckningsoptioner, innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 850 000 kronor. Rätt att teckna teckningsoptionerna enligt följande:

Kategori Högst antal teckningsoptioner per person
VD och styrelseordförande (2 st) 2 000 000
*) Övrig koncernledning/nyckelpersoner (3 st) 1 000 000
Övrig personal (3 st) 500 000 
Totalt 8 500 000

*) Annette Tysander, Liselott Lading och Erik Wåhlin

Det kan noteras att samtliga beslut togs enhälligt. Styrelsens fullständiga förslag framgår av kallelsen publicerad 2024-11-20.

”Med detta incitamentsprogram har vi lagt en grund för den nystart av StoneBeach som vi påbörjat under hösten. Jag har stora förhoppningar om att 2025 skall bli ett intressant och spännande år, säger Mårten Bergsten, vd StoneBeach.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.