Marknadsnyheter
Att leda Ascelia Pharma genom Covid-19 perioden
Kära läsare, vi lever i osäkra och oroande tider. Den globala Covid-19-pandemin har visat sig slå hårt och obarmhärtigt mot individer, företag, organisationer och hela länder. Nästan varje minut får vi nyheter om den snabba spridningen av sjukdomen, med ett snabbt ökande antal offer.
Som VD för Ascelia Pharma är det mitt ansvar att göra mitt yttersta för att säkerställa att alla i vår gemenskap är känner sig säkra och mår bra. Tillsammans med mina kollegor arbetar jag nogsamt för att verka enligt myndigheternas föreskrifter och samtidigt se till att företaget fortsätter att fungera på samma fokuserade och beslutsamma sätt som tidigare.
Här är mitt perspektiv på var vi som företag står idag:
- Vi har vidtagit åtgärder för att minimera risken för patienterna, samt våra anställda och deras familjer och andra i vår gemenskap.
- Sammantaget befinner sig Ascelia Pharma i en solid ekonomisk situation med 184 MSEK i likvida medel från årsskiftet 2020. Vi har en låg kostnadsbas, med endast 11 anställda och den viktigaste kostnadsdrivaren är kliniska prövningar. Om det uppstår driftsförseningar på grund av Covid-19 kommer våra driftskostnader därför att begränsas under denna period.
- Våra tillgångar Mangoral och Oncoral är starka och i grund och botten oförändrade. Det finns fortfarande – och kommer att finnas – ett betydande medicinskt behov och attraktiva kommersiella möjligheter för dessa projekt.
- SPARKLE, vår globala beslutsgrundande fas 3-studie med Mangoral, rekryterade sin första patient i februari. Baserat på initial feedback från sjukhusen är det möjligt att Covid-19 kan orsaka en försening jämfört med vår ursprungliga plan, och vi fortsätter att övervaka situationen noggrant. Vi kommer att uppdatera er om och när det finns ändringar i vår tidigare kommunicerade tidslinje.
- Eftersom uppföljningstiden för patienter i SPARKLE-studien är kort är vi övertygade om att robustheten i studiedata inte kommer att påverkas på grund av denna extraordinära situation.
- Vi arbetar intensivt med de sjukhus som redan är i studien och skriver avtal med fler sjukhus för att starta rekrytering. Vårt mål är att inkludera cirka 35 sjukhus i USA, Europa och Sydkorea.
- För att maximera vår finansiella flexibilitet och operativa utveckling överväger vi mer än någonsin nödvändigheten av alla kostnader för att avgöra om de ska utföras nu eller vid ett senare tillfälle.
Jag är fast övertygad om att Ascelia Pharma är i en stark position att genomföra vår strategi, slutföra våra utvecklingsprogram och ta Mangoral och Oncoral till marknaden. Under tiden arbetar vi så hårt och flitigt som möjligt och hoppas – som alla andra – att vi ser slutet på Covid-19-pandemin förr snarare än senare.
Magnus Corfitzen, VD Ascelia Pharma
För mer information, vänligen kontakta
Magnus Corfitzen, VD
E-post: moc@ascelia.com
Tel: +46 735 179 110
Mikael Widell, IR & Kommunikationschef
E-post: mw@ascelia.com
Tel: +46 703 11 99 60
Om Ascelia Pharma
Ascelia Pharma är ett Malmö-baserat läkemedelsbolag specialiserat på utveckling av särläkemedel inom onkologi (cancer). Bolagets strategi är att utveckla läkemedel som fyller ett tomrum på marknaden, har en känd verkningsmekanism och med en relativt sett låg utvecklingsrisk. Ascelia Pharma har två produktkandidater – Mangoral och Oncoral – under klinisk utveckling.
Mangoral är ett nyskapande kontrastmedel för MR-scanning i kliniska fas-3 studier. Mangoral utvecklas för att förbättra visualisering av fokala leverlesioner (levermetastaser) hos patienter med nedsatt njurfunktion som inte kan använda dagens gadolinium-baserade kontrastmedel på marknaden. Oncoral är ett oralt cellgift i tablettform för behandling av magsäckscancer. Ascelia Pharma är noterad på Nasdaq Stockholm (kortnamn: ACE). För mer information besök www.ascelia.com
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke