Connect with us

Marknadsnyheter

Aurobay blir en del av nytt globalt företag för nästa generations drivlinor

Published

on

Zhejiang Aurobay Powertrain Co., Ltd (Aurobay), som tidigare ägdes av Volvo Cars, blir en del av ett nytt globalt företag ägt av Renault och Geely som utvecklar och tillverkar hybriddrivlinor och drivlinor med låga utsläpp.

  • Aurobays ägare Geely Holding1 har tillsammans med Geely Auto2 tecknat3 ett avtal med Renault Group om att slå samman sina verksamheter inom produktion av förbrännings- och hybriddrivlinor.
  • Det nya företaget, som beräknas vara i gång under 2023, kommer att ha 17 fabriker och fem forsknings- och utvecklingscenter i Asien, Amerika och Europa, och ha 19 000 anställda.
  • Aurobay, som har 2 850 anställda i Göteborg, Skövde och Zhangjiakou i Kina, kommer att ingå i det nya företaget.
  • Sedan separationen från Volvo Cars i juli 2021 har Aurobay blivit en pionjär inom utvecklingen av förbränningsmotorer med låga eller inga koldioxidutsläpp.
  • Efterfrågan på drivlinor baserade på hybrid- och förbränningsteknik med låga utsläpp förväntas förbli en del av fordonsindustrin under decennier framöver.
  • Det nya företag som presenteras idag kommer årligen att producera cirka 5 miljoner förbrännings-, hybrid- och plug-in-hybridmotorer samt växellådor.
  • Det nya företaget kommer att förse ett flertal fordonstillverkare världen över med en komplett uppsättning marknadsledande drivlinor, inklusive elektriska lösningar.
  • Redan från början förväntas det nya företaget leverera till flera kunder, inklusive Volvo Cars, Renault, Dacia, Geely Auto, Lynk & Co och PROTON.
  • Volvo Cars har beslutat att överföra sitt ägande i Aurobay till Geely Holding.
  • Enligt det icke-bindande avtalet kommer Geely Holding och Renault Group att inneha 50 procent vardera av aktierna i det nya företaget.
  • Det nya företaget, som kombinerar en geografiskt strategisk närvaro med en attraktiv affärsmodell, kommer att erbjuda sina leverantörer stora synergimöjligheter och samtidigt utgöra en attraktiv investeringsmöjlighet för industriella och finansiella partners.

8 November 2022, Gothenburg – Geely Holding Group (Geely Holding), Geely Automobile Holdings Limited (Geely Auto HK.0175) (tillsammans benämnda Geely) och Renault Group har tecknat ett icke-bindande ramavtal om att skapa ett nytt globalt företag som ska utveckla, tillverka och leverera marknadsledande drivlinor och högeffektiva förbränningsmotorer (ICE, Internal Combustion Engines).

När affären är genomförd kommer det nya företaget att vara en fristående global leverantör med ett komplett utbud av lösningar baserad på ICE-teknik. Det kommer att producera nästa generations hybriddrivlinor och utveckla lågemissionsteknologier. Enligt planerna ska det nya företaget driva 17 fabriker i Amerika, Asien och Europa och ha totalt cirka 19 000 anställda, och producera cirka 5 miljoner förbrännings-, hybrid- och plug-in-hybridmotorer och växellådor per år. Redan från start förväntas det nya företaget leverera till kunder i fordonsindustrin som Volvo Cars, Renault, Dacia, Geely Auto, Lynk & Co och PROTON. I framtiden kan företaget komma att erbjuda drivlineteknologier även till andra bilmärken.

Det nya företaget kommer att välkomna nya industriella och finansiella partners som ser möjligheter i att bidra till branschledande lösningar som ger låga eller inga utsläpp över produktlivscykeln, samt av möjligheten att skapa värde i den pågående transformationen inom fordonsindustrin.

Aurobay har varit ledande inom utvecklingen av förbränningsmotorer med låga eller inga utsläpp sedan företaget etablerades i juli 2021. Aurobay har ett tydligt fokus på hållbarhet och en cirkulär syn på utsläpp. Aurobay, med sina 2 850 anställda i Sverige och Kina, kommer att bidra med sin unika FoU- och tillverkningskapacitet till det nya företaget.

“Bilindustrins starka fokus på elfordon kommer inte att räcka för att nå utsläppsmålen för koldioxid. Elektrifiering är bara en av flera lösningar som krävs för att nå nettonollutsläpp från fordon globalt. I många delar av världen kommer det vare sig att finnas tillräckligt med fossilfri el eller tillräckligt med laddningsinfrastruktur för att möjliggöra snabb elektrifiering. Enligt branschuppskattningar kommer 55–75 procent av alla bilar på vägarna år 2040 fortfarande att drivas med hybrid- och förbränningsmotorer”, säger Michael Fleiss, vice VD för Aurobay.

“Många biltillverkare koncentrerar sig på elektriska drivlinor och kommer att tappa fokus på förbrännings- och hybridsystem. Det nya företaget kommer att utveckla och leverera toppmoderna produkter. Vi kommer att ha storleken, kunskapen och förmågan att utveckla och tillverka hybridmotorer med låga eller noll utsläpp i en skala som kommer att minska det globala koldioxidavtrycket avsevärt”, säger Michael Fleiss.

Därutöver har Volvo Cars4 beslutat att överföra sitt ägnande i Aurobay Sweden till Geely Holding. Volvo Cars och Aurobay kommer fortsätta att samarbeta, och Aurobay förblir Volvo Cars enda leverantör av drivlinor.

”Volvo Cars och Aurobays strategiska partnerskap fortsätter. Volvo Cars och Aurobay har en gemensam historia som sträcker sig över 100 år. Det är en stabil grund att bygga framtida samarbeten på”, säger Michael Fleiss.

1 Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd.
2 Geely Automobile Holdings Limited (Geely Auto HK.0175)
3 http://zgh.com/media-center/news/2022-11-08/?lang=en
4 via sitt helägda Volvo Car (China) Investment Co Ltd. (VCI)

Helene Carlson
Head of Communications and Public Affairs
+46 765 25 84 93
media@aurobay.com

Aurobay, som tidigare var en del av Volvo Cars, utvecklar och tillverkar drivlinor (motorer och växellådor) för en global marknad. Aurobays 2 850 anställda arbetar med forskning och utveckling, produktion och digital innovation. År 2021 producerade Aurobay 750 000 hybrid- och elmotorer i fabrikerna i Skövde och Zhangjiakou i Kina. Med en mer än 100 år lång historia av kontinuerlig innovation utvecklar Aurobay ny teknik som driver miljöpåverkan mot noll.

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

SBB stärker likviditeten med cirka 8 miljarder kronor och presenterar en decentraliserad koncernstruktur

Published

on

By

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (“SBB” eller ”Bolaget”) säljer 1,16 procent av SBB EduCo AB (”EduCo”) till Brookfield Super-Core Infrastructure Partners (”Brookfield”) för cirka 242 miljoner kronor och blir en minoritetsägare. EduCo kommer återbetala delar av dess koncerninterna lån från SBB, vilket innebär att SBB erhåller en likvid om cirka 7,8 miljarder kronor. SBB har idag även beslutat om en decentraliserad koncernstruktur som förstärker transparens och finansieringsmöjligheter.

‘’Jag är mycket nöjd över att idag kunna presentera ett betydande likviditetstillskott och ett fortsatt starkt samarbete med Brookfield. Vidare skapar SBB en decentraliserad koncernstruktur som positionerar SBB för att ytterligare stärka bolagets balansräkning och för fortsatt tillväxt. Styrelsen avslutar härmed den strategiska översynen och SBB fokuserar nu på exekvering,” säger Lennart Schuss, styrelseordförande för SBB.

Sammanfattning av EduCo-transaktionen

EduCo samägs av SBB och Brookfield och är den huvudsakliga plattformen för SBB:s affär inom den offentliga utbildningssektorn.

Som en del av transaktionen genomför EduCo en delvis återbetalning av det koncerninterna lånet från SBB med ett belopp om cirka 9,1 miljarder kronor samt potentiellt även en refinansiering av befintlig säkerställd skuld med ett belopp om högst cirka 6,9 miljarder kronor. Transaktionen resulterar i en likvid om totalt cirka 8 miljarder kronor till SBB, efter erläggande av kompensation för förtidsåterbetalning och transaktionskostnader. SBB kommer att ha ett kvarstående lån till EduCo om cirka 5,5 miljarder kronor. SBB avser använda likviden för att hantera närliggande finansiella åtaganden, inklusive avtalade investeringar, beslutade utdelningar samt låneförfall.

Efter genomförd avyttring om 1,16 procent av aktierna i EduCo till Brookfield kommer SBB att äga cirka 49,84 procent av EduCo. Som en följd av avyttringen kommer EduCo att kontrolleras av Brookfield och upphöra att vara ett dotterbolag till SBB och EduCo kommer inte att konsolideras i SBB:s räkenskaper.

Vidare, efter genomförd avyttring kommer EduCo att drivas fristående av sin styrelse bestående av representanter från SBB och Brookfield.

Transaktionen är föremål för sedvanliga fullföljandevillkor, inklusive konkurrensgodkännanden, och förväntas slutföras under oktober 2023.

Transaktionen understöds av EduCo:s sunda och stabila finansiella ställning och säkerställer att verksamheten fortsätter att vara en långsiktig leverantör av högkvalitativa utbildningsanläggningar i hela Norden. Brookfield är en mycket erfaren ägare av infrastrukturtillgångar globalt och investeringen i EduCo genom dess perpetual fund tillhandahåller långsiktigt, stabilt kapital för att stödja EduCo:s framtida tillväxt tillsammans med SBB för att EduCo ska kunna uppnå en investment grade-rating.

EduCo:s ambition är att på sikt enbart finansieras med långfristig kapitalmarknadsfinansiering med stark investment grade-rating.

Sammanfattning av EduCo

EduCo är en unik infrastrukturplattform inom offentlig utbildning med ett fokus på tillväxt inom den offentliga utbildningssektorn i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

EduCo:s portfölj om 43 miljarder kronor består av fastigheter inom den offentliga utbildningssektorn i Norden (23,6 miljarder kronor GAV i Sverige, 16,0 i Norge, 2,2 i Finland och 1,0 i Danmark). Portföljen gynnas av långsiktiga hyresavtal med väldigt lågt byte av hyresgäster: 13 års viktad genomsnittlig återstående löptid.

Decentraliserad koncernstruktur

Den 29 maj 2023 beslutade SBB:s styrelse att påbörja en strategisk översyn av alternativ för att maximera värdet för SBB:s aktieägare. SBB presenterar idag en ny koncernstruktur som decentraliserar Bolaget genom etablering av helägda och delägda affärsenheter och avslutar därmed den strategiska översynen.

Koncernen kommer att bestå av tre affärsenheter: Utbildning, Samhälle och Bostäder. Affärsenheterna kommer att verka med ett tydligt fokus. Från och med Q3-rapporten kommer rapportering att ske enligt den nya koncernstrukturen. Implementeringen har ingen planerad inverkan på antalet anställda inom SBB.

’’Idag presenterar vi en ny decentraliserad koncernstruktur. Den nya strukturen bygger på våra styrkor, adresserar våra utmaningar och grundar sig på ett antal viktiga slutsatser. SBB har i grunden en portfölj av högkvalitativa fastighetstillgångar med en stark underliggande utveckling och med attraktiva tillväxtutsikter. SBB gynnas av att skapa helägda eller delägda affärsenheter som på egna meriter kan anskaffa såväl eget som lånat kapital. Därför etablerar vi nu en ny decentraliserad koncernstruktur med syfte att öka SBB:s transparens och finansieringsmöjligheter, vilket i förlängningen maximerar aktieägarvärdet,’’ säger Leiv Synnes, vd för SBB.

Den nya koncernstrukturen ska:

  • Öka tillgången till bankfinansiering. Etableringen av enskilda affärsenheter kommer att stärka SBB:s finansiella flexibilitet avseende finansiering.
  • Möjliggöra anskaffning av eget kapital. SBB kommer fortsätta utforska möjligheter att göra bostadsverksamheten till ett minoritetsägt bolag genom att ta in ytterligare ägare, med en målsättning att presentera en lösning under 2024, beroende på marknadsförhållandena.
  • Förbättra finansiell rapportering och transparens. Decentraliseringen möjliggör förbättrad finansiell rapportering, tydligare specialisering, snabbare beslut, närmare samarbete med hyresgästerna och synliggörande av värden.

En översikt av den nya koncernstrukturen biläggs detta pressmeddelande och finns tillgänglig på SBB:s hemsida.

Rådgivare

Advokatfirman Vinge är legal rådgivare och DNB Markets och J.P. Morgan Securities Plc. finansiella rådgivare till SBB i samband med transaktionen. Linklaters är legal rådgivare till Brookfield.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helena Lindahl, Finansdirektör, ir@sbbnorden.se, press@sbbnorden.se

Denna information utgör insiderinformation som Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 september 2023 kl. 18:20 CEST.

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Boken som ställer nya skakande frågor om Palmemordet

Published

on

By

Den avlidne Stig Engström, Skandiamannen, kom att officiellt pekas ut som Palmemördare utan att ens få en försvarare.

Det avslutade en 34 år lång mordutredning. Poliserna i Palmegruppen hade sett tydliga tecken på en mordkomplott med möjliga trådar in i svenska staten och de hade arbetat hårt med att få fram sanningen. Men de fick dåligt med hjäp av andra myndigheter och personer som kunde vara inblandade ville inte prata. Till sist gav utredarna upp. Inget av detta dramatiska utredningsarbete redovisades på åklagarens avslutande presskonferens. Här kommer nu en ingående och delvis chockartad beskrivning av sådant åklagaren och Palmegruppen arbetat med innan de motvilligt släppte de känsliga frågorna.

Gunnar Wall är en av Sveriges främsta experter på mordet på Olof Palme och har arbetat med den här boken i tre år. Här berättar han om hur det egentligen gick till när utredningen av mordet på Sveriges statsminister fick sitt förbryllande slut. 

Läs mer på Gunnar Walls blogg.

Utgivning: 2023-09-26 Isbn: 9789155272630

Bokförlaget Semic
08-799 30 50
info@semic.se
Press- och marknadskontakt: Cilla Wikström, cilla.wikstrom@semic.se
 

Bokförlaget Semic startade sin verksamhet i juni 1950. Vi ger ut cirka 80 böcker per år om mat och dryck, handarbete, hobby och inredning, blommor och trädgård, djur och natur, sport och fakta samt böcker för barn och ungdomar, kalendrar och julklassiker. Vi trycker våra böcker i stora upplagor, säljer dem till bra priser och når många läsare. Merparten av vår utgivning är svenska originalböcker. Bokförlaget Semics redaktion, marknadsavdelning och produktionsavdelning är förlagda till Sundbyberg. Bokförlaget Semic är en del av Bonnierförlagen AB.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Uppdatering skred vid E6 Stenungsund

Published

on

By

Räddningstjänsten är fortsatt på plats vid skredet vid E6 Stenungsund.

Under gårdagen arbetade räddningstjänsten med eftersök av människor i de delar av området, där det varit möjligt, med hjälp av specialutbildad personal för ras och skred samt sökhundar. Ett antal personer hjälptes under gårdagen ur fordon på rasområdet med hjälp av räddningstjänstpersonal samt helikopter från Sjöfartsverket. Sökarbetet avslutades igår eftermiddag.

Räddningstjänsten har under natten och morgonen arbetat med att besikta den drabbade bensinstationen för att säkerställa om läckage kan ha skett och har för närvarande avfärdat att den skulle utgöra en miljöskada. Vi undersöker ett mindre dieselläckage från en lastbil. Tillsammans med Trafikverket och geotekniker pågår även en besiktning av ytterområden kring Norumsån för att se om det kan innebära ytterligare konsekvenser.  

Under dagen kommer räddningstjänsten att medverka på ett samverkansmöte med kommunen på plats i Stenungsund.

Allmänheten uppmanas fortsatt att inte vistas i området och respektera avspärrningar.

Räddningstjänsten bedömer att vi kommer att vara kvar till imorgon måndag, och ny bedömning görs då av ytterligare insatser.   

//Daniel Lyckelid, Vakthavande befäl

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.