Marknadsnyheter
Autolivs styrelse godkänner slutförandet av avknoppningen
to, maj 24, 2018 17:00 CET
– Styrelsens godkänner slutförandet av avknoppningen och fastställer avstämningsdag
– Nya styrelseledamöter för Veoneer
– Information om aktieutdelningen och första dag för handel
– Bryggfinansiering
– Information om rapportering för andra kvartalet
(Stockholm, 24 maj 2018) – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, meddelade idag att dess styrelse har godkänt slutförandet av den tidigare tillkännagivna avknoppningen av Autolivs dotterbolag Veoneer, Inc., verksamhetssegmentet Electronics, till ett fristående börsnoterat bolag. Vidare namnger bolaget ytterligare styrelseledamöter som förväntas ingå i Veoneers styrelse efter att avknoppningen har genomförts. Autoliv kommunicerade också idag separat att företaget gjort ett avtal med Cevian Capital relaterat till dess ägande i Autoliv och Veoneer.
Autolivs styrelse fastställde utdelningsförhållandet samt avstämnings- och utdelningsdagen för avknoppningen av Veoneer, Inc. Avknoppningen planeras att slutföras den 29 juni 2018, med första dag för handel i Veoneer den 2 juli 2018. Utdelningsdagen för Veoneer-aktien kommer att vara den 29 juni 2018, och ordinarie handel i Veoneer kommer att inledas den 2 juli 2018 på New York Stock Exchange under kortnamnet ”VNE” och på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”VNE SDB”. Autoliv kommer även fortsättningsvis att handlas på New York Stock Exchange under kortnamnet ”ALV” och på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”ALIV SDB”.
Autolivs styrelse meddelar idag även att Mary Cummings, Mark Durcan och Jonas Synnergren förväntas ingå i Veoneers styrelse efter slutförandet av avknoppningen. Doktor Cummings är professor på Duke University Pratt School of Engineering, the Duke Institute of Brain Sciences och är director i Humans and Autonomy Laboratory and Duke Robotic. Mark Durcan är fd verkställande direktör för Micron Technology. Jonas Synnergren är partner på Cevian Capital och chef för Cevians kontor i Sverige.
”Att styrelsen godkänt avknoppningen och fattat beslut om Veoneers första handelsdag är viktiga milstolpar i projektet. Vi ser fram mot att lansera Veoneer som en betrodd partner med expertkunskaper och se ett fokuserat Autoliv fortsätta sin framgångsrika resa som världsledare inom passiv säkerhet. Jag skulle även vilja välkomna de nya ledamöterna till Veoneers styrelse. Var och en för med sig unika kompetenser som kommer att stödja Veoneers värdeskapande under de kommande åren”, säger Jan Carlson, styrelseordförande, verkställande direktör, och koncernchef för Autoliv.
Ytterligare information om utdelningen
Autolivs styrelse har godkänt en pro rata-utdelning av samtliga aktier i Veoneer till aktieägare i Autoliv med ett tilldelningsförhållande om 1 till 1. I utdelningen kommer aktieägare i Autoliv (inklusive innehavare av aktier som representeras av svenska depåbevis) få en stamaktie i Veoneer för varje stamaktie i Autolivs som innehas vid respektive avstämningsdag enligt nedan. Veoneer kommer inte emittera fraktioner av stamaktier i utdelningen.
Autolivs aktieägare och svenska depåbevisinnehavare behöver inte agera för att få aktier eller svenska depåbevis i Veoneers stamaktier genom utdelningen.
- Avstämningsdag för utdelningen för stamaktieinnehavare (dvs. de som innehar aktier som handlas på New York Stock Exchange) är vid affärsdagens slut i USA den 12 juni 2018.
- Avstämningsdag för utdelningen för innehavare av svenska depåbevis i Autoliv (dvs. de som innehar svenska depåbevis som handlas på Nasdaq Stockholm) är den 2 juli 2018. Depåbevisen i Autoliv kommer att handlas exklusive rätt att erhålla depåbevis i Veoneer från och med den 29 juni 2018.
- Från och med eller omkring den 11 juni 2018 och fram till och med utdelningsdagen (29 juni 2018), förväntas det finnas två sätt att handla i Autolivs stamaktie på New York Stock Exchange:
- ”Regular way trading” – aktier som handlas på marknaden för så kallad regular way trading kommer att ha rätt till stamaktier i Veoneer i enlighet med utdelningen.
- ”Ex-distribution trading” – aktier som handlas på marknaden för så kallad ex-distribution trading kommer handlas utan rätt till stamaktier i Veoneer i enlighet med utdelningen. Aktier i Autoliv på ”ex-distribution”-marknaden kommer att handlas under kortnamnet ALV.wi.
Vid försäljning av stamaktier i Autoliv på “regular way”-marknaden, säljer du även rätten att erhålla stamaktier i Veoneer i utdelningen. Stamaktier i Autoliv som säljs på ”ex-distribution”-marknaden, kommer dock fortsatt att erhålla stamaktier i Veoneer i utdelningen.
- Så kallad ”regular way”-trading i Veoneers stamaktier på New York Stock Exchange förväntas börja den 2 juli 2018, första handelsdagen efter utdelningsdagen, då ”regular way”-trading i Autolivs stamaktie kommer återspegla utdelningen av aktier i Veoneer.
- Handel i de svenska depåbevisen i Veoneer förväntas börja den 2 juli 2018. De svenska depåbevisen i Autoliv kommer fortsätta handla normalt på Nasdaq Stockholm fram till och med utdelningsdagen den 29 juni 2018, från och med vilket datum de svenska depåbevisen i Autoliv handlas exklusive rätten att erhålla svenska depåbevis i Veoneer.
- ”When-issued”-handel i Veoneers aktier förväntas påbörjas på eller omkring 11 juni 2018 och kommer fortsätta fram till och med utdelningsdagen (29 juni 2018). Aktier i Veoneer på ”when-issued”-marknaden kommer att handlas under kortnamnet ”VNE.wi”. Det kommer inte finnas någon ”when-issued”-handel i svenska depåbevis i Veoneer på Nasdaq Stockholm.
- Ytterligare information avseende handel i Autolivs och Veoneers aktier under denna period finns tillgängligt på Autolivs hemsida (www.autoliv.com).
Förändringar i Autolivs revisionsutskott
Som tidigare meddelats kommer Alspaugh och Ziebart, nuvarande ledamöter i Autolivs styrelse och medlemmar i Autolivs revisionsutskott, avgå som ledamöter i Autolivs styrelse för att ta plats i Veoneers styrelse efter avknoppningens slutförande. Styrelsen för Autoliv har idag meddelat att Ted Senko kommer utses till ordförande i revisionsutskottet när Alspaugh lämnar sin post och att Hasse Johansson kommer ansluta till revisionsutskottet när Ziebarts lämnar sin post.
Finansiering
I samband med avknoppningen och för att facilitera det tänkta kapitaltillskottet till Veoneer har Autoliv ingått ett avtal avseende bryggfinansiering uppgående till 800.000.000 USD med J.P. Morgan Securities PLC och SEB. Faciliteten har en sex månaders löptid, med möjlighet att förlängas med ytterligare sex månader. J.P. Morgan Securities PLC och SEB är coordinators och bookrunners och facilitetsagent är SEB.
Därutöver, i syfte att möjliggöra samtycke i samband med avknoppningen, från innehavarna av majoriteten av de s.k. long term debt securities, utfärdade av dotterbolaget Autoliv ASP, godkände styrelsen vissa justeringar av avtalen som villkorar dessa instrument. För ytterligare detaljer, se Autolivs Form 8-K som registreras hos SEC den 24 maj 2018.
Ytterligare information
Autoliv ämnar skicka ett så kallat information statement till samtliga aktieägare (inklusive innehavare av svenska depåbevis i Autoliv) som har rätt att erhålla utdelning av stamaktier i Veoneer. Information Statement är en bilaga till Veoneers registreringsdokument på Form 10 som har lämnats in till U.S. Securities and Exchange Commission (SEC). Den ger information om Veoneer och dess verksamhet, inklusive riskerna med att äga stamaktier i Veoneer samt ytterligare information avseende avknoppningen. Därtill kommer ett svenskt prospekt, som är upprättat för upptagande till handel av Veoneers depåbevis till handel på Nasdaq Stockholm, även offentliggöras innan avknoppningen.
Utdelningen är fortsatt föremål för vissa sedvanliga villkor, som beskrivs i det preliminära information statement som lämnats in som en bilaga till Form 10, inklusive att SEC ska ha slutligt registrerat Form 10, samt att Finansinspektionen godkänner det svenska prospektet.
Framtida rapportering för Autoliv och Veoneer
Efter avknoppningen kommer Autoliv att rapportera sitt verksamhetssegment Electronics som avvecklad verksamhet för andra kvartalet 2018 och avser fortfarande att offentliggöra resultatet för andra kvartalet den 27 juli 2018.
Veoneer ämnar offentliggöra resultatet för andra kvartalet runt den 27 juli 2018.
Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VP för Investor Relations försorg enligt kontaktuppgifter nedan, för offentliggörande den 24 maj 2018 kl 17.00 CET.
Förfrågningar
Media: Thomas Jönsson, Corporate Communications, Tel +46 (0)8 587 206 27
Investorer Analytiker, Anders Trapp, Investor Relations, Tel +46 (0)8 587 206 71
Om Autoliv
Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 72 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 23 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2017 cirka 10,4 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.
”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag
Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. I sådana framåtblickande uttalanden ingår uttalanden om aktiviteter och händelser som Autoliv, Inc. och dess ledning tror eller antar kommer ske i framtiden, däribland sådana som relateras till den planerade avknoppningen, däribland förutsättningarna för distribution och mottagande av alla nödvändiga regulatoriska godkännanden, förväntningar på hur Autoliv och Veoneer ska gå efter fullbordad avknoppning. Alla framåtblickande uttalanden baseras på våra nuvarande förväntningar, antaganden och insamling av data från tredje part. Våra förväntningar och antaganden kommuniceras i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller ge försäkringar om att framåtblickande uttalanden kommer materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta då denna sorts uttalanden i sig alltid är avhängiga av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till att det faktiska resultatet väsentligen avviker från det som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits. däribland generella ekonomiska faktorer och förändringar inom den globala fordonsindustrin. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Vi åtar oss inte att uppdatera framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser om så inte krävs enligt lag.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke