Marknadsnyheter
Autonom drönarflygning demonstreras mellan Linköping och Norrköping i ett europeiskt program
Hösten 2022 planerar LFV, Linköpings Universitet och Independent Business Group att genomföra en testflygning med en drönare mellan Linköping och Norrköping. Testflygningen är en del i en stor Europasatsning för att visa samhällsnyttan med drönare.
– Vi är mycket stolta att kunna stå som värdar när blickarna riktas mot Sverige och våra städer. Duktiga företag och framåtanda gör att vi blir en region att räkna med, säger Reidar Svedahl, kommunalråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Norrköping.
Muharrem Demirok, kommunalråd och ordförande Samhällsbyggnadsnämnden i Linköping fortsätter:
– Tillsammans bildar vi ett starkt kluster av kunnande, teknik och forskning. Linköpings Universitet förenar oss redan och nu har vi ytterligare ett band i den relationen. Vi blickar fram emot slutet av sommaren 2022 när vår region tar ett kliv till.
Luftfartsverket (LFV), Linköpings Universitet (LiU) och Independent Business Group (IBG) kommer att planera och genomföra en flygning med en större drönare som ska klara 10 kilo last som ska transporteras minst 50 km. Detta är en del i en stor Europasatsning på att demonstrera samhällsnyttan med drönartjänster och att arbeta fram framtida riktlinjer för dessa. Östergötland och Norrköping-Linköping är en av sex platser i Europa som genomför denna demonstration av drönartjänster i stadsmiljö. Övriga städer är Paris, Bryssel och andra platser i Tyskland, Italien och Spanien. Mellan de östgötska städerna görs flygningen från stadsmiljö till stadsmiljö, med de utmaningar som följer där. Flygningen är planerad till kvartal 3, år 2022.
– Förenklat så bygger vi en korridor i luftrummet mellan Linköping och Norrköping. Det är redan idag en intensiv trafik mellan städerna av människor, gods och data. En del av dessa transporter kan förmodligen genomföras effektivare och fossilfritt med hjälp av drönare, säger Billy Josefsson på LFVs FoI-enhet.
Miljö- och säkerhetsaspekter är prioriterade och en stor del av arbetet. Bland annat måste risker identifieras ur flera perspektiv. Arbetet med att kartlägga dessa och att göra kontinuerliga flygsäkerhetsbedömningar är kritiskt för dessa flygningar. Forskningen vid Linköpings Universitet är världsledande i detta avseende. Vidare bidrar LiU med informationsvisualisering över regionen där aktörer kan följa och påverka flygningen.
– Det är hedrande att IBG får chansen att koordinera och kommunicera detta genombrott i flygvärlden som verkligen sätter vår region på kartan. Vi har nyligen etablerat vårt företag i Norrköping där stark kunskap inom logistik, transport och luftfart finns. LFV, Transportstyrelsen och LiU är sådana exempel, där vi kan samarbeta för att ta ytterligare kliv inom flygbranschen, säger Jesper Low, VD på IBG.
– Att vi kvalificerade oss beror till stor del på viljan att samarbeta, där stadsbyggnadskontoren med Reidar Svedahl och Muharrem Demirok i ett tidigt stadium av ansökan gav sitt stöd. Det är inte helt spikat ännu, men tanken är att starta i Mjärdevi och landa på Norrköpings flygplats Kungsängen. Själva flygningen genomförs av Katla Aero som är ett svenskt bolag med rötter i Norrköping.
Roger Li, manager UTM på LFV, jobbar med införandet av drönartjänster:
– Detta projekt är ett unikt tillfälle att i praktiken få tillämpa de tekniska lösningar, de tjänster och de regelverk för den obemannade luftfarten som tagits fram under de senaste åren. Projektet kommer även att kunna ge lärdomar och fungera som input i den fortsatta utvecklingen inom detta spännande område.
– Det här projektet knyter samman inte bara flera av regionens aktörer inom området, utan också den forskning som LFV och Linköpings Universitet har bedrivit tillsammans under mer än tio år. Vi ser att detta är ett bra exempel på ett lyckat ”triple-helix-samarbete” mellan näringslivet, forskningen och den offentliga sektorn, säger Martin Rantzer, campusråd och prefekt vid Campus Norrköping vid Linköpings universitet.
För mer information, kontakta
LFV
Presstjänsten, 011-192050.
LiU
per.johannesson@liu.se , 0733566204, www.liu.se
IBG
j.low@ibg-sweden.com, 0704606615, www.ibg-sweden.se
Katla
erik@katla.aero, www.katla.aero
LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet. LFV har 1 100 anställda och en omsättning på 3,3 miljarder kronor. Läs mer om oss på www.lfv.se.
Linköpings universitet, LiU, erbjuder innovativa utbildningar och gränsöverskridande forskning. Studenterna är bland de mest eftertraktade på arbetsmarknaden och enligt internationella rankningar är LiU bland de främsta i världen.
Independent Business Group (IBG) är ett kunskapsintensivt infrastrukturbolag i flygsektorn. IBG:s affärsidé syftar till att göra flyget mer miljövänligt med minskade utsläpp, effektivare hantering av flygplan i luften och på marken, högre nivå av säkerhet samt genom förbättrat systemstöd inom flygtrafik och flygledning. Hållbara transporter i framtiden som förenar människor och gör det hållbart att flyga. I framtiden använder vi Urban Air Mobility och det innebär att vi autonomt på ett snabbt sätt kan transportera oss. Utan negativ påverkan på vår planet.
Katla Aero bygger elektriska, vertikalstartande flygfarkoster. Vi vill öka människors frihet och välbefinnande genom att accelerera utvecklingen av hållbart flyg.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke