Connect with us

Marknadsnyheter

Avensia AB Kvartalsrapport april-juni 2024

Published

on

Tillväxt och marginal i linje med kortsiktig målsättning

Nyckeltal andra kvartalet

Nettoomsättning 112,4 (102,1) MSEK Rörelsemarginal 9,8 (neg) %
Rörelseresultat 11,0 (-6,6) MSEK Kassaflöde 6,2 (3,5) MSEK
Resultat efter skatt 8,0 (-5,6) MSEK Resultat per aktie 0,21 (-0,15) SEK

Nyckeltal januari till juni

Nettoomsättning 215,2 (214,8) MSEK Rörelsemarginal 8,0 (neg) %
Rörelseresultat 17,2 (-14,2) MSEK Kassaflöde 2,3 (4,3) MSEK
Resultat efter skatt 12,1 (-12,2) MSEK Resultat per aktie 0,33 (-0,33) SEK
  • Avensias omsättning i kvartalet uppgick till 112,4 MSEK (102,1), en ökning med 10 % mot samma period föregående år. Kvartalet hade två arbetsdagar mer än samma period föregående år vilket har påverkat tjänsteintäkterna. Justerat för kalendereffekten ökade bolagets omsättning med 7 %.
  • Rörelseresultatet i kvartalet var 11,0 MSEK (-6,6) med en rörelsemarginal om 9,8 % (neg). Andra kvartalet 2023 var belastat med jämförelsestörande kostnader om 4,8 MSEK, vilket justerat ger ett fortsatt negativt rörelseresultat. Resultatförbättringen jämfört med föregående år beror på stärkt beläggning i kombination med en lägre kostnadsbas efter genomförda besparingar.
  • Rörelseresultatet för första halvåret uppgår till 17,2 MSEK (-14,2). Justerat för jämförelsestörande poster för 2023 blir jämförbara siffror 17,2 MSEK (-4,0).
  • Kassaflödet för kvartalet var 6,2 MSEK (3,5). Kassaflödet från den löpande verksamheten var 12,8 MSEK (14,4). Kassaflödet för januari till juni var 2,3 MSEK (4,3) med ett kassaflöde från den löpande verksamheten om 18,5 MSEK (10,7).  Kassan uppgick vid kvartalets slut till 18,4 MSEK (15,7) och tillgänglig likviditet var 48,4 MSEK (36,6).
     

Vd:s kommentarer

  • Under första halvåret har vi sett en stabilisering och en stärkt framtidstro i marknaden. Vår syn baseras på långa relationer med kunder i en bred flora av branscher, vilka kan ses som ett tvärsnitt av bolag som bedriver modern digital handel mot konsument eller andra företag. Om Riksbankens räntebana hålls och konsumenterna får stärkt konsumtionsutrymme talar allt för att sentimentet fortsätter stärkas.
  • Nykundsförsäljningen sker däremot inte mot ett tvärsnitt av marknaden utan är som alltid inriktad mot de branscher som är mest investeringsvilliga i nuvarande klimat. Om vi jämför nuläget med tidigare år så är de nytillkomna kunderna främst äldre, väletablerade, lönsamma bolag – inte bolag som snabbt vill skala upp sin verksamhet utan snarare bolag med stark egen investeringskapacitet och stora affärsflöden att hantera. Här spelar Avensias marknadsrenommé som pålitlig partner en viktig roll för vår förmåga att vinna affärerna.  
     
  • Under kvartalet ökade Avensias omsättning med 7 % jämfört med samma period föregående år, justerat för kalendereffekter. Vi upplever fortsatt att vi tar marknadsandelar via en stark nykundsförsäljning. Vi ser även att försäljningen mot befintliga kunder stabiliserats, vilket varit en nyckelfaktor för att vi återgått till tillväxt efter sex kvartal med sjunkande omsättning.
     
  • Beläggningen har under perioden kommit upp till en relativt normal nivå, även om det finns ytterligare potential. Vi har även kunnat försvara timtaxorna relativt väl trots konkurrensen. Vi har sedan slutet av 2022 begränsat rekryteringen till specifika kompetenser och vissa ersättningsrekryteringar för att prioritera beläggning och lönsamhet. Vi arbetar aktivt för att anpassa personalstyrka och kostnader efter den marknadssituation som råder. Till följd av dessa anpassningar är beläggningen väsentligt starkare än föregående år.
  • Våra åtgärdsprogram samt begränsad rekrytering har lett till att personalstyrkan vid periodens utgång uppgick till 303 (357) personer. Antalet medarbetare har under kvartalet därmed minskat med 15 % jämfört med samma period föregående år, dock har antalet ökat med 1 % sedan föregående kvartal.
     
  • Det stärkta rörelseresultatet till 11,0 (-6,6) MSEK är en följd av både den ökade beläggningen och de sänkta kostnaderna till följd av de besparingsprogram som genomfördes under 2023.
  • Under perioden ligger vi nära våra finansiella mål på 10 % omsättningstillväxt och 10 % rörelsemarginal. De senaste tolv månaderna ligger rörelseresultatet på 28 MSEK och rörelsemarginalen på 6,7 %. Vid utgången av första kvartalet var motsvarande siffror 10 MSEK och 2,5 % så kvartalet var även ett steg i rätt riktning att nå våra kortsiktiga mål på rullande tolv månader.

Samtliga finansiella rapporter finns att ladda ner på Avensias hemsida: www.avensia.com/sv/finansiell-information/rapporter

Denna information är sådan som Avensia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-18 11:30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Robin Gustafsson, vd, +46 73 660 60 82 eller robin.gustafsson@avensia.com
Lisa Logren, CFO, +46 70 485 08 61 eller lisa.logren@avensia.com

Om Avensia

Avensia är ett expertbolag inom modern handel. Vårt erfarna team hjälper företag med skräddarsydda strategier och den mest relevanta teknologin för e-handel, omnikanal, kundupplevelse och informationshantering. Med mer än 20 års erfarenhet och 300 experter på modern handel har vi kraften att hjälpa företag inom B2C och B2B i Europa, Nordamerika och APAC att accelerera tillväxt varje dag för långsiktig framgång. Läs mer på avensia.se. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market under namnet AVEN. Redeye AB är bolagets Certified Advisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

EasyPark Group förvärvar Flowbird Group

Published

on

By

EasyPark Group meddelar att man slutfört det strategiska förvärvet av Flowbird Group. Genom uppköpet vill bolaget ta ett större ansvar över digitaliseringen av urban mobilitet globalt och expandera till nya marknader.

Cameron Clayton, EasyPark Groups nuvarande vd, kommer att leda det nya bolaget. Frédéric Beylier, Flowbird Groups vd, lämnar bolaget.

– Den här dagen markerar ett steg mot att kunna förbättra nyttjande av utrymmen över hela världen. Vårt ännu bredare utbud kommer att göra det möjligt för våra kunder att optimera mobilitet och återinvestera i kollektivtrafik, grönområden och förnyelse av stadskärnor. Jag bjuder härmed in städer, transportmyndigheter och organisationer inom mobilitetsbranschen att vara med oss på den här resan. Tillsammans ska vi göra städer mer levande, säger Cameron Clayton, vd på EasyPark Group.

Sammanslagningen ger det nya bolaget en unik position för att kunna framtidssäkra städer med smarta parkerings- och transportlösningar. Genom att lokalt anpassa lösningar kommer företaget att kunna möta varje stads behov med en blandning av mobilparkering, parkeringsautomater och lösningar inom kollektivtrafik. Men även ge stöd till städer med lämplig prissättning, parkeringspolicyer, data och insikter.

– Det här förvärvet markerar ett spännande kapitel för mobilitet, det öppnar upp nya möjligheter och potentialen att skapa mervärde för människor, kunder, partners, och städer. När jag nu kliver åt sidan efter en spännande resa med Flowbirds team, så känner jag mig trygg är med att det nya bolagets framtid innehåller fler lovande äventyr och framgångar med alla dessa talangfulla och dedikerade medarbetare, säger Frédéric Beylier, vd på Flowbird Group.

För närvarande handlar det om kontinuitet i verksamheten för att fortsätta leverera tjänster av högsta kvalitet till kunder och partners. I takt med att det nya bolaget lägger grunden för att bygga en ledande global mobilitetsplattform kommer mer information att delas under de kommande månaderna.

Vitruvian Partners, Verdane och Searchlight Capital Partners L.P., investmentbolagen som kommer att äga bolaget, stödjer förvärvet och är stolta över att de två bolagen blir ett. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra information om transaktionen.

Lina Lindahl
mediarelations@easypark.net
Följ Easypark Group via vårt pressrum: https://news.cision.com/easypark

Continue Reading

Marknadsnyheter

Utredning föreslår ökade möjligheter för CSN att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter

Published

on

By

I dag har 2024 års studiestödsdatautredning överlämnat sitt betänkande till Utbildningsdepartementet. Utredningen har bland annat haft i uppdrag att ge Centrala studiestödsnämnden (CSN) bättre förutsättningar att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. De har även gjort en allmän översyn av CSN:s registerförfattningar för att skapa regler som är anpassade efter dagens behov.

Utredningen har sett över den särskilda registerlagstiftningen som finns inom studiestödsområdet och föreslår bland annat att CSN får utökade möjligheter att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter och aktörer.

Utredningens förslag innebär att kraven på att lämna ut uppgifter till andra myndigheter på papper minskar och uppgiftslämnandet kan i stället ske digitalt.

– Det måste bli stopp på den onödiga papperskarusellen hos CSN. Myndigheten behöver få bättre förutsättningar att kunna arbeta mer effektivt och digitalt, utan omoderna pålagor. Så kan vi också möjliggöra utveckling av bättre kontroller för att få stopp på angrepp på våra gemensamma välfärdssystem. Därför ser jag fram emot att ta del av utredarens förslag, säger utbildningsminister Johan Pehrson.

Utredningen föreslår också att CSN ges utökade möjligheter att använda dataanalyser i stödverksamheten, vilket innebär att myndigheten förväntas kunna arbeta mer effektivt med att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar. 

Betänkandet kommer nu att beredas inom Regeringskansliet.

Kontakt

Alexandra Örenmark, pressekreterare hos Johan Pehrson, 076-117 29 48, alexandra.orenmark@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern

Published

on

By

NORDIC FLANGES GROUP (publ.)

Org.nr 556674-1749

Pressmeddelande

Stockholm den 15 januari 2025 klockan 15:00

Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern

Nordic Flanges är stolta att meddela att vi framgångsrikt har genomfört en omfattande optimering och effektivisering av vår produktion. Genom noggrann planering och förbättring av våra processer har vi lyckats reducera våra produktionsytor avsevärt med bibehållen omsättning och kapacitet, vilket inte bara stärker vår hållbarhetsprofil utan också skapar nya affärsmöjligheter.

I samband med denna förändring som vi tidigare har kommunicerat så är har vi nu undertecknat ett hyresavtal med en internationell storkoncern i Örnsköldsvik som från och med 1 januari 2025 kommer att hyra de överblivna fabriksytorna hos Nordic Flanges AB. Detta strategiska samarbete innebär inte bara ett mer effektivt nyttjande av våra resurser, utan också betydande ekonomiska fördelar för Nordic Flanges. Genom detta avtal beräknas vi spara över 2 miljoner kronor årligen i våra hyreskostnader.

“Detta är ett viktigt steg framåt för Nordic Flanges. Vår förmåga att optimera produktionen och samtidigt skapa nya affärsmöjligheter visar på styrkan och flexibiliteten i vår organisation. Vi ser fram emot att välkomna vår nya hyresgäst och att fortsätta vår resa mot en ännu mer effektiv och hållbar verksamhet,” säger Frederik von Sterneck, VD och koncernchef för Nordic Flanges Group AB.

Nordic Flanges fortsätter att fokusera på innovation, kvalitet och hållbarhet, och vi är glada över att kunna dela denna framgång med våra medarbetare, kunder och samarbetspartners.

Frederik von Sterneck

VD och koncernchef

Om bolaget:

Nordic Flanges är en ledande av industrikomponenter i Norden. Vårt affärskoncept är att leverera industriella lösningar i rostfritt stål, aluminium och kolstål, med marknadens bästa kundservice. För att möta våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet, är vårt produktsortiment baserat på både egenproducerade och handlade industrikomponenter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar egen tillverkning och utveckling med handel och agenturverksamhet inom utvalda teknikinriktade industrisegment.

Verkställande Direktör: Frederik von Sterneck

(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com  / tfn. 08-587 979 00)

Styrelseordförande: Bengt Engström

Nordic Flanges Group AB (publ.)

Herkulesgatan 14

SE-111 52 Stockholm

556674-1749

www.nordicflanges.com

https://www.nordicflanges.com/nordic-flanges-group/pressmeddelanden/

Informationen lämnades för offentliggörande den 15 januari 2025, klockan 15:00
 

Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0023641311) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.

Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.