Connect with us

Marknadsnyheter

Avensia kommunicerar finansiella mål

Published

on

Inför årsstämman 2024 vill Avensia kommunicera finansiella målsättningar för framtiden.

  • Bolagets mål är att växa med över 10 % årligen över en konjunkturcykel och att denna tillväxt ska ske organiskt.
  • Bolagets mål är att uppnå en rörelsemarginal på minst 10 %. På längre sikt, i en starkare marknad, är målet att rörelsemarginalen ska uppgå till minst 15 %.

Tillväxtmålet baserar sig på att bolaget upplever sig ha tagit marknadsandelar i den tuffa marknad som varit 2023 och att kunderna har stort förtroende för Avensias lösningar.      

Marginalmålet på minst 10 % bygger på dagens timtaxor kombinerat med en ökande beläggning. Bolaget har redan idag kapacitet att uppnå 10 % i rörelsemarginal så nyanställningar (netto) är inte nödvändiga för att nå målet.   

Målet om en rörelsemarginal på längre sikt om minst 15% bygger på en förbättrad marknad med ytterligare ökande beläggningsgrad.

”Avensia har en historia av entreprenörskap och tillväxt där vi på 10 år växt vår omsättning från 78 MSEK till 421 MSEK i omsättning. Tillväxten har skett organiskt vilket visar styrkan i vårt kunderbjudande. Nu är det tid för oss att kombinera dessa styrkor med operationell effektivitet och därmed leverera lönsamhet, i det korta perspektivet på 10 % och i det längre 15 % för att spegla vår position som premiumleverantör på marknaden”, säger Robin Gustafsson, vd för Avensia.

Avensias utdelningspolicy är oförändrat att dela ut minst 50 % av nettoresultatet efter skatt, att utdelningen ska öka över tid, samt att storleken vägs mot resultatförmåga, kassaflöde, investeringsbehov och optimal kapitalstruktur.

Denna information är sådan som Avensia AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-03 10:30 CET.

För ytterligare information, kontakta: 

Robin Gustafsson, vd, robin.gustafsson@avensia.com eller 0736-60 60 82 

Per Wargéus, styrelseordförande, per.wargeus@avensia.com eller 0707-31 89 08 

Om Avensia

Avensia är ett expertbolag inom modern handel. Vårt erfarna team hjälper företag med skräddarsydda strategier och den mest relevanta teknologin för e-handel, omnikanal, kundupplevelse och informationshantering. Med mer än 20 års erfarenhet och 300 experter på modern handel har vi kraften att hjälpa företag inom B2C och B2B i Europa, Nordamerika och APAC att accelerera tillväxt varje dag för långsiktig framgång. Läs mer på avensia.se. Avensia AB är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market under namnet AVEN. Redeye AB är bolagets Certified Advisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys