Marknadsnyheter
Avtal klart inom taxi – strejk och blockad dras tillbaka
Svenska Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för taxiförare. Den varslade strejken och blockaden dras därmed tillbaka.
Det nya Taxiavtalet-förare innehåller stabila lönehöjningar både för tariff- och procentlöner, vilket Transport krävt. För att premiera erfarenhet införs ett extra steg i lönetariffsystemet för de som arbetat minst fyra år i yrket. Höjningen för dem med fyra år i yrket blir 1 300 kronor år ett och 1 080 kronor år två, vilket motsvarar 9,06 procent fördelat på hela avtalsperioden.
Den nya garantilönen för de med procentlön höjs till 22 337 kronor år ett och 23 337 kronor år två, vilket motsvarar 10,58 procent fördelat på hela avtalsperioden. Den nya garantilönen kommer att gälla i hela landet.
– Antal år i yrket kommer nu att löna sig mer. Vi har fått in ett extra steg i tariffsystemet vilket är bra och viktigt för branschen. Även garantilönen för de med procentlön höjs i enlighet med vad vi ville, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Avtalet löper under 26 månader och gäller mellan 1 juli 2023 till 31 augusti 2025.
Därtill tillsätts olika arbetsgrupper. En grupp ska se över hur branschstatistiken ser ut och hur den bör användas i framtiden. En annan grupp ska se över framtidens taxi där målsättningen är att hitta lösningar till branschens utmaningar, till exempel ska förslag tas fram för att främja god arbetsmiljö och motverka osund konkurrens.
I samband med överenskommelsen om det nya avtalet dras den varslade strejken och blockaden tillbaka.
Mer information om samtliga höjningar finns på transport.se.
Pressenheten
010-480 33 70
press@transport.se
Om oss
Svenska Transportarbetareförbundet är fackförbundet som organiserar en rad olika branscher och yrkesområden, inom främst transportnäring, renhållning och bevakningsbranschen. Förbundet bildades 1897.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke