Connect with us

Marknadsnyheter

Axfood i Almedalen: Visa varifrån köttet kommer

Published

on

Inför obligatorisk ursprungsmärkning av allt kött, även på restaurang. Det föreslår Axfood och hoppas att det förslag som finns i januariavtalet nu också blir verklighet.

Lagom till Almedalsveckan lanseras fjärde upplagan av Mat 2030, Axfoods förslag till en mer hållbar livsmedelsstrategi för Sverige.

Bland förslagen och kraven till politiker, myndigheter och näringsliv är 13 helt nya jämfört med tidigare.

Ett av kraven är att konsumenterna har rätt att få veta var allt kött kommer ifrån, oavsett var det köps. Det ska därför gälla även det kött som serveras på Sveriges restauranger.

 – Det är bra att frågan om ursprungsmärkning finns med i januariavtalet. Det är ett krav vi på Axfood drivit mycket länge. Nu är det dags att det genomförs på riktigt och att regeringen lägger en proposition till riksdagen, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Här är några andra exempel från Mat 2030 och som vänder sig främst till svenska politiker och myndigheter:

Utveckla en strategi för en övergång till fossilfria och hållbara transporter

Ställ krav på att varor och förpackningar på marknaden ska gå att materialåtervinna

Anta ett halveringsmål för matsvinn

Bibehåll förprövning vid ny- och ombyggnad av djurstallar

Säkerställ att det stöd till glesbygdsbutiker som infördes 2016 blir långsiktigt

Ge i uppdrag till Havsmyndigheten att beståndsbedöma insjöfisk för att därmed möjliggöra mer försäljning av fisk i handeln.

Mat 2030, version 4.0, är ett av de grundläggande dokument som Axfood tar med och lyfter under Almedalsveckan 30 juni – 7 juli i mötet med politiker, myndigheter och företrädare för näringslivet.

Läs rapporten Mat 2030 här:

https://www.axfood.se/hallbarhet/positiv-samhallskraft/mat-2030/ 

För ytterligare information kontakta: 

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83

Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar’n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys