Marknadsnyheter
Axfood i nytt samarbete med Svenska matbanksnätverket för minskat matsvinn


Som första företag inleder Axfood, med butiker som Hemköp och Willys, ett rikstäckande samarbete med den nystartade verksamheten Svenska matbanksnätverket. Genom lokal matchning av butiker och matbanker, samt administrativ stöttning och rådgivning, ska matsvinnet minska samtidigt som fler personer i ekonomisk utsatthet får tillgång till mat.
– Att minska matsvinnet är ett av våra mest prioriterade mål eftersom mat som odlas, processas och transporteras för att sedan slängas innebär ett enormt resursslöseri – samtidigt som allt fler människor är i behov av stöd för att kunna äta sig mätta, säger Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef.
Cirka 150 av Hemköps och Willys butiker samarbetar redan idag med 125 lokala sociala organisationer och matbanker över hela landet genom att donera livsmedel med kort datum eller som av andra skäl är svåra att sälja i vanliga livsmedelsbutiker. Genom samarbetet med Svenska matbanksnätverket kan nu betydligt fler butiker på nya orter enkelt ansluta sig för att enklare börja donera mat.
Ett samarbete som underlättar matdonationer
Svenska matbanksnätverkets hjälper butiker att hitta lokala samarbeten med sociala organisationer och matbanker som vill ta emot livsmedel. De ser även till att parterna har tillgång till allt från aktuell information om livsmedelshantering till gällande regelverk. Arbetet sparar mycket tid och resurser och underlättar för fler butiker att ansluta sig och kunna skänka livsmedel som annars riskerar att svinnas.
De första donationerna från Hemköp och Willys via Svenska matbanksnätverket har redan ägt rum och det finns ett stort intresse hos fler nya butiker att ansluta sig för att kunna börja donera.
– Vi är stolta över att kunna bistå Axfood i kampen om mer mat till behövande. Det känns väldigt bra att inleda detta rikstäckande samarbete, säger Li Kristjansdottir, projektledare för Svenska matbanksnätverket.
Axfood har ett omfattande matsvinnsarbete
Axfood har länge arbetat för att förebygga matsvinn i hela livsmedelskedjan genom exempelvis utförsäljning av varor med kort datum, smartare förpackningar och samarbeten med leverantörer och välgörenhetsorganisationer. Till 2025 ska matsvinnet halveras jämfört med basåret 2015, ett mål som ligger inom räckhåll efter ihärdigt arbete inom hela koncernen. Till och med 2022 hade matsvinnet sjunkit till 1,2 procent av Axfoods totala omsättning, jämfört med 1,7 procent basåret 2015.
Axfood är också initiativtagare till Matmissionen, Sveriges första sociala matbutik, där mat som annars riskerar att slängas i stället säljs till personer i ekonomisk utsatthet till rabatterade priser. I samarbetet med Stockholms Stadsmission, som driver butikerna, och branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har verksamheten i år utökats till totalt nio butiker i Stockholms län. Dessutom är Willys medgrundare till två Matmissionen i Skåne samt två sociala matbutiker under namnet Maträtt i Göteborg. Samarbeten med sociala matbutiker beräknas minska matsvinnet med flera tusen ton livsmedel årligen.
Läs mer:
Axfoods arbete mot matsvinn
Svenska matbanksnätverket
För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen mer än 13 000 medarbetare och en omsättning om ungefär 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke