Connect with us

Marknadsnyheter

Axfoods kapitalmarknadsdag 2023: En stark position i en föränderlig marknad

Published

on

Axfood håller idag en kapitalmarknadsdag för institutionella investerare, analytiker och finansiell media, på koncernens nya högautomatiserade logistikcenter i Bålsta utanför Stockholm. Under kapitalmarknadsdagen ges en uppdatering kring koncernens långsiktiga strategi och genomförandet av denna. Dessutom presenteras information om de olika verksamheternas utveckling, samt de pågående framtidssatsningar som lägger grunden för en långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt.

– Vi har idag starka positioner med våra olika varumärken och koncept, och har under de senaste åren haft en kontinuitet i att prestera bättre än den marknad vi verkar på. För att lyckas behöver vi fortsätta hålla en hög utvecklingstakt, och en del i det är att fokusera på effektivitet i vår drift, digitalisering och automation. Vi är väldigt glada över att idag få möjligheten att visa upp vårt nya högautomatiserade logistikcenter här i Bålsta, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood.

För att utveckla en än mer hållbar, effektiv och konkurrenskraftig varuförsörjning har Axfood under de senaste åren tagit stora kliv för att säkra basen för en rikstäckande logistikplattform av högsta klass för många år framåt. Som tidigare kommunicerat förväntas investeringen i logistikcentret i Bålsta ge årliga effektivitetsförbättringar om 200–300 Mkr med start andra halvåret 2024, för att därefter öka till 300–400 Mkr vid full kapacitet.

– Upprampningen av det nya högautomatiserade logistikcentret i Bålsta pågår för fullt. Allt fler butiker får sina leveranser från Bålsta, och nyligen har leveranser av kylda varor påbörjats. Under början av nästa år kommer vi att börja leverera ut det frysta sortimentet, säger Nicholas Pettersson, vd för Dagab.

Utöver investeringen i det nya logistikcentret i Bålsta kommer det befintliga höglagret i Backa i Göteborg förstärkas och byggas ut med två nya automatiserade krangångar, och dessutom tas inom kort ny automation i drift i det nya och större rikslagret för frukt och grönt i Landskrona.

 

Bredd och kostnadseffektivitet genom olika koncept i samverkan

Axfood fortsätter att stärka positionen på den svenska dagligvarumarknaden. Axfoods bredd av varumärken med olika marknadspositioner är en konkurrensfördel och varje vecka nås 4,5 miljoner kunder med koncernens butikskoncept. Genom en tydlig samverkan mellan koncernbolagen och staberna skapas skalfördelar och kostnadseffektivitet. Nettoomsättningen på årsbasis, rullande 12 månader, passerade under det tredje kvartalet i år för första gången 80 miljarder kronor. Axfood har tagit tydliga marknadsandelar och står nu för ungefär 22 procent av den svenska dagligvarumarknaden.

Med sitt erbjudande och tydliga position har Willys med över 230 butiker fortsatt att växa kraftigt mer än marknaden. Willys har under de senaste åren stärkt sitt varumärke och är Sveriges mest rekommenderade butikskoncept inom dagligvaruhandeln. Ökningstakten av nya kunder har accelererat och medlemsklubben Willys Plus har nu över 3,5 miljoner medlemmar. Undersökningar visar att den överväldigande majoriteten av de många nya kunderna är nöjda och avser fortsätta handla på Willys även framgent. Dessutom visar egen data att de nya medlemmarna över tid spenderar mer hos butikskedjan och därmed stärker sin relation till Willys. Inom e-handeln har Willys kontinuerligt under åren stärkt sitt erbjudande, och etablerat en position som den näst största aktören där med en marknadsandel om ungefär 25 procent, vilket är betydligt högre än Willys totala marknadsandel inom dagligvaruhandeln som uppgår till ungefär 14 procent.

Även Hemköp har under de fyra senaste kvartalen vuxit snabbare än marknaden och tagit marknadsandelar, i synnerhet i jämförelse med sina närmaste konkurrenter i segmentet traditionell livs. Hemköp fortsätter att utveckla sitt koncept och har fått en tydlig utväxling genom sina satsningar på prisvärde, matinspiration, butiksmoderniseringar och sortimentsutveckling med fokus på hälsa och hållbarhet. Med stort fokus på att hjälpa kunden till både hållbara och hälsosamma val har Klubb Hemköp nu närmare 2 miljoner medlemmar, och Hemköp har idag högst andel försäljning av ekologiska produkter av samtliga svenska butikskedjor.

Snabbgross har en tydlig historik med tillväxt och ökade marknadsandelar, och har under åren lyckats navigera i olika typer av marknadsdynamik. Med sitt unika koncept som Sveriges enda fullsortimentsgrossist för restauranger och caféer med ett rikstäckande butiksnät av 30 butiker har Snabbgross en fördelaktig marknadsposition. Dessutom ger det medlemsbaserade konsumentkonceptet Snabbgross Club, som nu är tillgängligt i sju butiker, ytterligare möjligheter för tillväxt.

 

Upprepade finansiella mål

Axfoods finansiella mål kring tillväxt, lönsamhet och finansiell ställning ligger fast. Som en följd av de senaste årens logistiksatsningar samt förvärvet av Bergendahls Food har Axfoods lönsamhet de senaste två åren varit lägre än det långsiktiga målet om att nå en rörelsemarginal som är minst 4,5 procent. Dessutom har en lägre bruttomarginal i verksamheterna påverkat då prishöjningar från leverantörerna inte fullt ut har reflekterats i priset mot konsument. Med de investeringar som till stor del görs inom logistiken, tillsammans med utvecklingen i butikskedjorna, skapas emellertid goda förutsättningar för förbättrad lönsamhet över tid.

 

Presentationsmaterial och eftersändning av kapitalmarknadsdagen

Presentationsmaterialet samt en inspelning av presentationerna under kapitalmarknadsdagen kommer att finnas tillgängligt i efterhand på Axfoods webbplats.

 

För mer information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations Axfood, 073-049 18 44, alexander.bergendorf@axfood.se

Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen mer än 13 000 medarbetare och en omsättning om ungefär 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Sto1ckholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.