Connect with us

Marknadsnyheter

Azelio delårsrapport kvartal 1, 2022

Published

on

Väsentliga händelser

Kvartal 1: januari – mars 2022

  • Styrelsen utsåg vice VD Jonas Wallmander till ny VD, efter Jonas Eklind. Jonas Wallmander har arbetat på Azelio sedan 2011.
  • Ett projekt för att certifiera TES.POD i USA initierades i samarbete med MMR Group i Louisiana. Certifieringen säkerställer att produkten är kompatibel med amerikanska standarder. Lagringsenheterna ska anpassas till amerikanska standarder innan de installeras i början av hösten.
  • Tillsammans med Khalifa University och Masdar invigde Azelio de två kommersiella TES.POD®-enheterna som kompletterat installationen i Masdar City, Abu Dhabi. Enheterna ska demonstreras och utvärderas av Khalifa University för att inkluderas i Masdar produktportfölj.

Efter periodens slut

  • Den senaste rapporten från FN:s klimatpanel behandlar de ökande riskerna med klimatförändringar och kriget i Ukraina och belyser det akuta behovet av att övergå från fossila bränslen till förnybara energikällor. Dessa externa faktorer förväntas driva efterfrågan på Azelios lösningar.
  • Nya operativa mål antogs som anger att Azelio i slutet av 2022 ska leverera en handfull projekt för att göra produkten ”bankable”, dvs göra det möjligt för kunder att försäkra och finansiera projekt. För 2023 ska bolaget leverera minst 10 projekt om 0,5-5 MW. Under 2026 ska Azelio leverera projekt omfattande minst 1 GWh (dvs 1 000 MWh) i total installerad ellagringskapacitet.

Finansiell utveckling koncernen

Kvartal 1: januari – mars 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 323 (97) tkr
  • Rörelseresultatet uppgick till -129 584 (-64 733) tkr, efter avskrivningar om -40 231 (-4 350) tkr
  • Resultat per aktie före och efter utspädning -1,12 (-0,61) kr
  • Periodens resultat uppgick till -130 322 (-65 060) tkr
  • Periodens kassaflöde till -154 264 (498 911) tkr
  • Kassa och bank uppgick till 349 170 (831 458) tkr

Kommentar från VD

Väl positionerat för kommersialisering

Först och främst är jag tacksam över att ha fått förtroendet av styrelsen att ta över som VD för Azelio. Efter att ha varit i organisationen sedan 2011 har jag en djup förståelse för vad som krävs för att få ut vår produkt på marknaden i större skala och jag har hittills varit direkt involverad i förhandlingar med viktiga kunder. Eftersom den globala omställningen från fossila bränslen till förnybar energi fortsätter i snabb takt kommer det att finnas ett stort och växande behov av att stänga 24-timmarscykeln för förnybar energi. Det nya konceptet med långvarig energilagring kommer att bli en välbekant kategori under de kommande åren. Mitt mål är att Azelio ska gå i spetsen för denna utveckling.

Den senaste rapporten från FN:s klimatpanel diskuterar de ökande riskerna med klimatförändringar och kriget i Ukraina och lyfter fram det akuta behovet av att övergå från fossila bränslen till förnybara energikällor. Vi förväntar oss att dessa externa faktorer kommer att driva efterfrågan på Azelios lösningar.

Få fokus i verksamheten

Som ny VD är mitt fokus att ta Azelio in i nästa fas, att få ut produkten på marknaden. Vi har satt nya mål för verksamheten som stakar ut en successiv upprampning av försäljningen till 1 GWh i installerad lagringskapacitet år 2026, som inleds i år med att vi ska göra produkten ”bankable”, så att kunder kan försäkra och finansiera projekt med vår teknologi. För att lyckas nå målen har jag tagit fyra viktiga initiativ för att fokusera verksamheten.

För det första har jag beslutat att fokusera försäljningen till ett fåtal större marknader, valda på basis att vi där kan erbjuda kunder ett särskilt starkt affärscase. Dessa marknader är USA, Australien, MENA-regionen (Mellanöstern och Nordafrika) och södra Afrika. Jag är i färd med att utse chefer för var och en av dessa marknader för att komma närmare kunderna och bygga starkare relationer, samtidigt som det säkrar att en lokal infrastruktur är på plats som kan hjälpa till med förberedelser, installation och eftermarknadstjänster.

Jag är övertygad om att en lokal närvaro i kombination med decentraliserat beslutsfattande kommer att påskynda kommersialiseringen. Vårt mål på alla dessa marknader är först att ta order på system om 0,5-5 MW, som kan stå modell för andra kunder.

För det andra, som nästa steg efter den tekniska valideringen som DNV som slutförde i december 2021, prioriterar vi att generera valideringsdata från system som är i drift under verkliga förhållanden. Kunderna efterfrågar data som genereras under liknande förhållanden som sina egna, och data är också en förutsättning för att nå ”bankability”, att kunder kan finansiera och försäkra projekt med vår teknik. Det kommersiella projektet med Masdar och Khalifa University i Abu Dhabi är en viktig del av detta arbete. Vi fortsätter också att använda certifieringsorganet DNV för tredjepartsvalidering av alla våra dataserier.

Varje befintlig och ny installation bidrar till vår bank av driftsdata. För att generera sådan data så fort som möjligt har vi också beslutat att investera i strategiskt utvalda demonstrationssystem, uppsatta på kommersiella villkor, tillsammans med partners och kunder.

Vi har även startat processen att få en UL-certifiering för USA, en förutsättning för att lyckas med en bredare kommersiell utrullning på den marknaden. Tillsammans med MMR Group, en av våra partners i USA, kommer vi att anpassa produkten till amerikanska standarder. Vi förväntar oss att ha nödvändiga certifieringar på plats under 2023. Detta är vårt tredje viktiga initiativ.

Kostnadskontroll

Fokuset på kommersialisering har också lett fram till vårt fjärde större initiativ; att pausa en rad långsiktiga projekt relaterade till inköp, tillverkning och kundinstallationer, och samtidigt inrikta oss på snabb leverans av högkvalitativa produkter. Detta innebär att vår produktionstakt blir direkt länkad till order så att vi når ett mer effektivt kassaflöde. Följaktligen har vi inte längre några specifika fristående mål för produktionskapacitet. Detta kommer att sänka våra löpande kostnader avsevärt, vilket kommer att börja få effekt under innevarande kvartal.

I vårt fortsatta arbete med inköp och produktion märker vi av att ledtider för att få tillgång till vissa material återigen ökar, vilket försvårar planeringen av leveranser och installation.

Säkerställa finansiell kapacitet för nästa fas

Som kommunicerats i vår bokslutskommuniké har vi inlett en process för att stärka vår finansiella ställning under 2022. Kapitalbehovet uppskattas till 300-500 miljoner kronor och vi utvärderar olika alternativ, inklusive lån och eget kapital. Kapitalet ska främst användas för att driva försäljning på nyckelmarknader, finansiera nödvändiga investeringar för att optimera tillverkningen, och därigenom nå en högre lönsamhet.

Genomförande är nyckeln

Mitt huvudfokus på kort sikt är att få ut TES.POD på marknaden – och jag delar den med hela Azelio-teamet. Vi kommer att lägga all kraft på att få ut TES.POD till kunder, för att generera data samtidigt som vi ska uppnå effektiv produktion. Vårt mål är att ta en huvudroll i att etablera långvarig energilagring som en viktig komponent i energisystem över hela världen. Azelio kan göra stor skillnad. Tillsammans som ett team ska vi se till att det händer.

Jonas Wallmander, VD

Delårsrapporten finns bilagd detta pressmeddelande samt återfinns även på bolagets webbplats https://www.azelio.com/investors/financial-reports-presentations/

 

 

För mer information, vänligen kontakta

Jonas Wallmander – VD, jonas.wallmander@azelio.com

Fredrik Wäppling – CFO, fredrik.wappling@azelio.com

Certified adviser: FNCA Sweden AB, tel: +46(0)8-528 00 399, mail: info@fnca.se

 

Denna information är sådan som Azelio är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-11 08:01 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Uppdatering Q1

Published

on

By

Smart High Tech har under kvartalet flyttat fram sina positioner inom ett flertal områden:

Marknad och försäljning – Under kvartalet har Smart High Tech närvarat på tre mässor i USA, varav en pågående denna vecka. Under samtliga mässor har bolaget varit utvalt till att föreläsa kring Smart High Tech´s produkter, teknologi och senaste landvinningar inom området Thermal Management.

B2C – I mitten av mars träffade Smart High Tech:s VD och CCO Thermal Grizzlys (TG) motsvarighet i deras nya lokaler utanför Berlin. På agendan var status kring försäljning av KryoSheet, volymer och prognoser, nya produkter att lansera via TG samt samverkan mot B2B och mässor.

Volymerna visar en tydlig uppgång där KryoSheet har största ökningen av TG:S samtliga produkter. Detta har genererat en prognos under rullande 12 månader som under året passerar 10.000 KryoSheet per månad. Ett antal nya produkter kommer att testas hos TG för att sedan lanseras efter hand. TG har genom åren upparbetat många B2B kontakter som de nu introducerar till Smart High Tech som kommer att äga dessa kunder. Slutligen enades vi om samverkan vid olika mässor där vi kan dra fördel av TG:s och inte minst deras VD:s stjärnstatus i branschen.

B2B – Allt fler kunder beställer regelmässigt GT-TIM®. Det är främst till deras testutrustning som vi kvalificerat våra produkter i kundernas system. En av dessa kunder är AMD som kontinuerligt breddar användningen av vår GT-TIM®. Projektledaren på AMD har även skrivit en forskningsrapport kring deras revolutionerande resultat med Smart High Tech´s produkter. Denna rapport presenterar projektledaren på ett stort internt event för hela AMD i april. Samtidigt pågår validering av våra produkter hos flera stora aktörer men där godkännandeprocesserna är längre.

R&D – Smart High Tech har i samarbete med AMD också tagit fram ett flertal nya varianter av sina produkter med egenskaper optimerade för olika applikationer såsom testanvändning och större chip. Bland dessa nyutvecklade varianter utvecklar vi lösningar som gör att materialet ger ännu bättre termisk ledning, håller för fler testcykler, och är enklare att montera för AMD´s montörer.

Bolaget har under mars ansökt om två patent inom kärnområdet GT-TIM® i USA och Europa. Ytterligare ett patent inom kärnområdet GT-TIM® kommer enligt förhandsbesked att godkännas i Europa under april.

Kina – Även Smart High Tech´s dotterbolag röner framgångar i produktutvärderingar med stora företag som ser hög potential i tekniken och är i avancerade utvecklingstester med Smart High Tech´s produkter. Intresse kommer såväl från telekom som IT-branschen och arbetet med att validera och sedan designa in Smart High Tech’s produkter i lösningar mot industri och konsumenter kommer att öka i intensitet under året.

Partnerdiskussioner – Som tidigare aviserat pågår partnerdiskussioner som är ytterst omfattande och inte minst mycket lovande. Diskussionerna är nu inne i ett intensivt slutskede som kommer att sträcka sig ytterligare en bit framåt i tiden och vi tror oss kunna presentera mer information inom kort.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem                                                                

+46 70 418 00 00                                                              

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Uppdatering Q1

Published

on

By

Smart High Tech har under kvartalet flyttat fram sina positioner inom ett flertal områden:

Marknad och försäljning – Under kvartalet har Smart High Tech närvarat på tre mässor i USA, varav en pågående denna vecka. Under samtliga mässor har bolaget varit utvalt till att föreläsa kring Smart High Tech´s produkter, teknologi och senaste landvinningar inom området Thermal Management.

B2C – I mitten av mars träffade Smart High Tech:s VD och CCO Thermal Grizzlys (TG) motsvarighet i deras nya lokaler utanför Berlin. På agendan var status kring försäljning av KryoSheet, volymer och prognoser, nya produkter att lansera via TG samt samverkan mot B2B och mässor.

Volymerna visar en tydlig uppgång där KryoSheet har största ökningen av TG:S samtliga produkter. Detta har genererat en prognos under rullande 12 månader som under året passerar 10.000 KryoSheet per månad. Ett antal nya produkter kommer att testas hos TG för att sedan lanseras efter hand. TG har genom åren upparbetat många B2B kontakter som de nu introducerar till Smart High Tech som kommer att äga dessa kunder. Slutligen enades vi om samverkan vid olika mässor där vi kan dra fördel av TG:s och inte minst deras VD:s stjärnstatus i branschen.

B2B – Allt fler kunder beställer regelmässigt GT-TIM®. Det är främst till deras testutrustning som vi kvalificerat våra produkter i kundernas system. En av dessa kunder är AMD som kontinuerligt breddar användningen av vår GT-TIM®. Projektledaren på AMD har även skrivit en forskningsrapport kring deras revolutionerande resultat med Smart High Tech´s produkter. Denna rapport presenterar projektledaren på ett stort internt event för hela AMD i april. Samtidigt pågår validering av våra produkter hos flera stora aktörer men där godkännandeprocesserna är längre.

R&D – Smart High Tech har i samarbete med AMD också tagit fram ett flertal nya varianter av sina produkter med egenskaper optimerade för olika applikationer såsom testanvändning och större chip. Bland dessa nyutvecklade varianter utvecklar vi lösningar som gör att materialet ger ännu bättre termisk ledning, håller för fler testcykler, och är enklare att montera för AMD´s montörer.

Bolaget har under mars ansökt om två patent inom kärnområdet GT-TIM® i USA och Europa. Ytterligare ett patent inom kärnområdet GT-TIM® kommer enligt förhandsbesked att godkännas i Europa under april.

Kina – Även Smart High Tech´s dotterbolag röner framgångar i produktutvärderingar med stora företag som ser hög potential i tekniken och är i avancerade utvecklingstester med Smart High Tech´s produkter. Intresse kommer såväl från telekom som IT-branschen och arbetet med att validera och sedan designa in Smart High Tech’s produkter i lösningar mot industri och konsumenter kommer att öka i intensitet under året.

Partnerdiskussioner – Som tidigare aviserat pågår partnerdiskussioner som är ytterst omfattande och inte minst mycket lovande. Diskussionerna är nu inne i ett intensivt slutskede som kommer att sträcka sig ytterligare en bit framåt i tiden och vi tror oss kunna presentera mer information inom kort.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem                                                                

+46 70 418 00 00                                                              

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Chosa Oncology – Utser Chief Commercial Officer och ny Chief Financial Officer

Published

on

By

Marts 28, 2024

CHOSA Oncology meddelade idag utnämningen av Claus Frisenberg Pedersen som Chief Commercial Officer och Gerton Jönsson som Chief Financial Officer.

Som en del av CHOSA:s förstärkta fokus på affärsutveckling kommer Claus Frisenberg Pedersen att ägna sin fulla uppmärksamhet åt affärsutveckling inom CHOSA.

Som en konsekvens härav har Gerton Jönsson utsetts till ny CFO med omedelbar start. Gerton har mer än 20 års erfarenhet av ekonomisk förvaltning, inklusive CFO-erfarenhet i noterade företag inom life science-sektorn.

 

Peter Buhl Jensen, VD:Jag är glad att välkomna Gerton som vår nya CFO och ser fram emot att dra nytta av hans djupa erfarenhet av redovisning för noterade bioteknikföretag. Jag vill också tacka Claus för att han har omfamnat och tagit steget för att främja våra kommersiella ansträngningar där han kommer att vara avgörande för att uppnå våra mål.”

För ytterligare information kontakta:
Peter Buhl Jensen, VD
pbj@buhloncology.com
+ 45 21 60 89 22

 

CHOSA i korthet
CHOSA Oncology AB är ett onkologiskt bioteknikföretag som leds av ett erfaret internationellt team med specialister inom onkologi, läkemedelsutveckling, genomföra kliniska prövningar, regulatorisk expertis samt affärsutveckling. CHOSA avser att ingå avtal om partnerskap eller ut-licensiering av LiPlaCis® och DRP®.

 

Om LiPlaCis® och DRP®
CHOSA fokuserar på sent stadium av klinisk utveckling av LiPlaCis® och dess diagnostikverktyg DRP® som CHOSA har världsomspännande rättigheter till. Cisplatin DRP är det enda beprövade testet för att förutse och därigenom välja vem som ska behandlas och vilken patient som kommer att dra mest nytta av cisplatin-behandlingen. Bröstcancer: CHOSA har starka kliniska fas 2b-data i metastaserad bröstcancer, som visar att patienter som valts ut av DRP® svarade bättre på behandlingen; har längre progressionsfri överlevnad; och kanske till och med en totalt sett längre överlevnad än de patienter som identifierades som osannolikt att svara bra på behandlingen. Lungcancer: Cisplatin-DRP har tidigare visat sin förmåga att förutse värdet av cisplatinbehandling vid lungcancer. Cisplatinbehandling efter operation är en standard som tydligt ökar botandet av lungcancer, men inte alltid, och tills nu vet inte läkarna vem som kommer att ha nytta av cisplatin och vem som borde ha något annat. Det är här cisplatin DRP kan spela en avgörande roll. Cisplatin DRP validerades i en blindad retrospektiv studie i två lungcancerpatientkohorter som fick cisplatin efter operation för att döda kvarvarande tumörceller. Således hade patienter med de 10 % högsta poängen en 3-årsöverlevnad på 90 % medan patienterna med de lägsta 10 % poängen hade mycket lägre överlevnad med endast 40 % som överlevde 3 år1.

 

Immunterapi Der er en ny udvikling som yderligere giver værdi til vores DRP. Cisplatin har visat sig ofta at aktivera immunsystemet (göra kalla tumörer heta), vilket gör tumörer mottagliga för PD1-hämmare. Denna synergi är särskilt viktig men inte begränsad till behandling av lungcancer, blåscancer och huvud- och halscancer. I den ständigt växande marknaden för PD1-behandlingar är konkurrensen är hård. Här särskiljer sig vårt företag genom vår möjlighet att kunna förutsäga om cisplatin kommer kunna ge synergier med PD1. Att kunna erbjuda PD1 förutsägelse är en stor konkurrens fördel för oss.

 

1)  Buhl et al PLOS One doi: 10.1371/journal.pone0194609
DRP® är ett registrerat varumärke som tillhör Allarity Therapeutics, Inc. och används under licens beviljad till CHOSA Oncology.LiPlaCis är inlicensierad från Allarity Therapeutics Ltd och LiPlasome Pharma ApS.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.