Connect with us

Marknadsnyheter

Bara knappt sju av tio svenskar tycker att det är helt fel att köra bil efter ett glas vin

Published

on

Påsken är här och med den en av de intensivaste helgerna i trafiken. Samtidigt anser bara knappt sju av tio svenskar (69 procent) att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas öl eller vin. Det visar Systembolagets undersökning Alkoholindex som har tagits fram årligen sedan 2010 med hjälp av Novus.

– Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Med Trafikverkets nollvision, där ingen ska dö eller skadas i trafiken, är det mest rimliga att alkohol inte alls kombineras med att vara ute i trafiken. Att det då bara är knappt sju av tio svenskar som tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol är oroande, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 69 procent 2023. Andelen som anser att det är rätt att köra bil efter ett glas har rört sig långsamt i en mer tillåtande riktning, från 3 procent 2010 till 5 procent i den senaste mätningen.

Färre unga tar helt avstånd

Bland unga, under 29 år, är det endast 59 procent som helt tar avstånd till att köra bil efter ett glas vin eller en öl. Bland män under 29 år är det bara drygt varannan, 53 procent, som helt tar avstånd. Bland kvinnor i samma ålder tar 64 procent helt avstånd.

– Vi vet att unga är mer riskbenägna, och att konsekvenstänkandet är fullt utvecklat först i 25-årsåldern. Därför är det extra bekymmersamt att just unga verkar se mindre allvarligt på att dricka alkohol och köra bil, säger Mojtaba Ghodsi.

Minst återhållsamma är man i Stockholms län, där 62 procent tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol. Mest restriktiv är man i Norrbottens län, där 81 procent tycker att det är helt fel.

Att någon gång köra bil när man druckit ett glas vin eller en öl?

Andel som svarat ”helt fel” eller ”mer rätt än fel”, samt ”helt rätt” på den frågan

Län Antal svarande Helt fel Rätt
Norrbotten 224 81 % 3 %
Blekinge 167 77 % 6 %
Dalarna 207 77 % 2 %
Gävleborg 220 76 % 3 %
Gotland 157 76 % 1 %
Jämtland 213 75 % 4 %
Västernorrland 216 74 % 6 %
Värmland 213 74 % 4 %
Kronoberg 223 73 % 2 %
Västerbotten 215 73 % 2 %
Kalmar 220 73 % 3 %
Västmanland 213 72 % 3 %
Halland 214 72 % 4 %
Jönköping 225 72 % 3 %
Västra Götaland 338 70 % 6 %
Riket 4921 69 % 5 %
Östergötland 206 69 % 2 %
Örebro 223 67 % 7 %
Södermanland 210 67 % 7 %
Uppsala 209 67 % 3 %
Skåne 308 64 % 3 %
Stockholm 500 62 % 6 %

2022 omkom 47 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka i Sverige, vilket är 25 procent av alla omkomna i trafiken. Enligt Trafikverket sker det minst 15 000 resor dagligen i Sverige med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes. Rattfylleri är när en person som kör ett motordrivet fordon har minst 0,2 promille alkohol eller narkotika i blodet. I flera länder är rattfyllerigränsen noll promille.

­– Att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är allvarligt och utgör en risk för andra trafikanter. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning. Så dricker du alkohol i påsk, låt bilen stå, uppmanar Mojtaba Ghodsi.

Om Alkoholindex

Alkoholindex är ett samlat mått på svenskarnas attityd till alkohol, med betoning på berusningsdrickande. Indexvärdet 59,5 för 2023 är det längsta någonsin. Alkoholindex skapas från svaren på sju frågor och presenteras på en skala från 0–100, där 0 är mest tillåtande och 100 är mest restriktiv.

Samma frågor ställs sedan 2010 en gång per år till personer 16 år och äldre. Fram till 2022 genomfördes undersökningen på uppdrag av IQ. Sedan 2023 är Systembolaget ansvarig för Alkoholindex. Undersökningen genomförs av Novus och resultatet 2023 är baserat på 4 921 intervjuer. Läs mer om Alkoholindex på https://www.omsystembolaget.se/folkhalsa/samhalle/rapporter-och-seminarier/alkoholindex/

För mer information

Mojtaba Ghodsi, Vd, IQ
Tel: 0702-40 78 15
E-post: mojtaba@iq.se

David Wahlund, Press- och PR-ansvarig, IQ
Tel: 070-921 75 55
E-post: david@iq.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.