Connect with us

Marknadsnyheter

Baseball Franchise Manager lanseras globalt

Published

on

Gold Town Games dotterbolag Grand Pike lanserar Baseball Franchise Manager (BFM) globalt på Google Play och AppStore.

Efter soft launch på Google Play Open Beta-programmet samt iOS och Androids reguljära marknader i Kanada, går nu Grand Pike vidare med global utgivningen av bolagets titel Baseball Franchise Manager.

– Fokus är främst spelets tillväxt i USA men det lanseras samtidigt i Europa, Sydamerika och Asien. Som nästa steg vill vi anpassa spelet till den stora och relevanta japanska marknaden, säger Thomas Jonasson, ansvarig på Gold Town Games Publishing. 

Baseball Franchise Manager blir det femte spelet som Gold Town Games lanserar globalt och det fjärde spelet på WXM plattformen. 

– BFM skiljer sig från tidigare WXM-spel genom att det är grafiskt mer lekfullt och har även en enklare spelmekanik. Vår förhoppning är att BFM ska locka nya användare till genren för managerspel men framförallt vill vi kostnadseffektivt bygga en användarbas som genererar ett positivt kassaflöde, avslutar Pär Hultgren, VD på Gold Town Games

GOLD TOWN GAMES utvecklar en egen teknik- och designplattform för mobila sportmanagerspel. Bolaget har sitt säte i Skellefteå och leds av VD Pär Hultgren. Ett engagerat team bestående av 18 medarbetare producerar och publicerar sportmanagerspel på plattformen WXM. Tillsammans med dotterbolagen Sideline Labs och Grand Pike producerar bolaget också managerspel för amerikansk fotboll och baseboll. Gold Town Games vision är att vara världsledande inom mobila sportmanagerspel genom att utmana och utveckla genren.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alpcot bjuder in till en digital Kapitalmarknadsdag 22 nov 2024

Published

on

By

Alpcot har nöjet att bjuda in investerare, kunder och media till en digital kapitalmarknadsdag, fredagen den 22 november 2024 mellan klockan 10:00-11:30 CET.

Syftet med kapitalmarknadsdagen är att ge en uppdatering kring Alpcots verksamhet och presentera höjdpunkter från Q3 rapporten, samt ge en inblick i framtidsutsikterna.

Anmälan görs via länken nedan.

Kapitalmarknadsdag – Alpcot

https://www.alpcot.se/Kapitalmarknadsdag

 

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bredden i kulturskolan ökar

Published

on

By

Under den senaste femårsperioden har bredden av ämnen i kulturskolan ökat. Tydligast gäller det bild och form samt film och animation men även musikal och i viss mån slöjd och hantverk. Det visar den årliga statistikrapporten från Kulturskolecentrum på Kulturrådet.

Rapporten Kulturskolan i siffror 2023 visar att kultur- eller musikskola finns i nästan samtligs landets kommuner. Närmare bestämt 286 av landets 290 kommuner.

Musik, i form av enskild undervisning och undervisning i orkester/kör eller motsvarande, är det de klart vanligaste ämnena i kulturskolan. Alla svarande kommuner erbjuder musik i någon form i långa och/eller korta kurser. Därefter följer i tur och ordning dans, musik i mindre grupp, teater/ drama, bild/form och film/animation som de vanligaste ämnena i kulturskolan. Sedan 2019 har bredden av ämnen ökat.

77 procent av kommunerna erbjöd förra året någon form av riktad verksamhet till specifika målgrupper. Vanligast är att ordna sådan verksamhet till barn och unga med funktionsnedsättning. 38 procent erbjöd riktade kurser till barn och unga på landsbygden och lika stor andel riktade sig till socioekonomiskt utsatta barn.

Av det totala antalet deltagartillfällen står flickor för cirka två tredjedelar (64 procent) och pojkar för cirka en tredjedel (36 procent). Särskilt stor är skillnaden mellan flickor och pojkar i dans och musikal. Pojkar är endast i majoritet i ämnet film/ animation.

Bakgrund: Kulturrådet tar genom sitt Kulturskolecentrum varje år fram statistik om kulturskolan. De här rapporten är den sjätte i ordningen. Rapporten beskriver bland annat kulturskolornas organisation, vilka kurser, verksamheter och ämnen som erbjuds, antalet deltagartillfällen och kulturskolornas ekonomi. Underlaget i rapporten utgörs av en webbenkät till landet samtliga kommuner och insamling av deltagarlistor.  Svarsfrekvensen var 82 procent för enkäten och 63 procent för listorna.

Läs mer om rapporten eller beställ

Kulturskolan i siffror

Helene Oljons
Pressansvarig
08-519 264 25
helene.oljons@kulturradet.se

Anna Englund
Utredare

08-519 264 77
anna.englund@kulturradet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Branden i Lycksele är inte anlagd

Published

on

By

Polisen lägger ner ärendet gällande grov mordbrand.

I söndags kväll den 10 november kl.18.49 gick larmet till larmcentralen i Lycksele. Dollarstore-butiken hade börjat brinna. Det brann under hela natten och var fortsatt rökutveckling dagen därpå. På måndagen meddelar insatsledare på plats att lokalen har en totalskada.  

På onsdagen lämnade räddningstjänsten över till polis och vaktbolag.  

Idag, den 15 november kl.13 gick polisen ut med följande meddelade:

”Polisen har under veckan genomfört flertalet utredningsåtgärder, bland annat har förhör hållits och övervakningsfilm bearbetats. Resultatet av de vidtagna utredningsåtgärderna gör att polisens bedömning är att branden inte är anlagd. Ärendet gällande grov mordbrand läggs ner.”

Händelsen är nu ett försäkringsärende. 

På Dollarstore har vi fortsatt fokus på personalen i Lycksele. De är vår högsta prioritet. Företagshälsovården kopplade vi in direkt och det finns möjlighet till stöd och individuella samtal för den som önskar. Vi har erbjudit personalen fortsatt arbete i annan butik om så önskas.  

Vi letar aktivt efter en tillfällig lokal och vi kommer att bygga upp en ny butik.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.