Connect with us

Marknadsnyheter

Bastuträsk Charkuteri producerar lokala charkuterivaror för den lokala marknaden med hjälp av tryckluft, vakuum och nitrogen från Atlas Copco

Published

on

I maskinrummet hos Bastuträsk Charkuteri står en kompressor, en vakuumpump och en nitrogengenerator från Atlas Copco. All utrustning servas av en professionell servicepartner, vilket säkerställer en kontinuerlig och energieffektiv drift. 

Bastuträsk Charkuteri AB är en av få industrier i den lilla norrländska orten Bastuträsk. Företaget har gamla anor och historien sträcker sig så långt bak i tiden som till 1894 då bonden Holmlund, företagets grundare och första ägare, började sälja kött och korv till folk i trakten. Idag drivs företaget av en grupp lokala intressenter som vill bevara det norrländska mathantverket och de traditionella recepten. I företagets sortiment finns bland annat syltekorv, blodkorv och olika typer av palt.

”Vår målsättning är att bevara ett traditionellt sortiment i produktionen. Vi bjuder på lokala smaker med en lång historia där människor som åt våra produkter för 50 år sedan fortfarande känner igen sig och uppskattar vårt mathantverk.”

Mattias Berg, huvudägare och VD

Företagets storsäljare är den alspånsrökta falukorven som tillverkas från grunden i charkuteriets kök. Doften från det glödande spånet sprider sig i hela fabriken och det är tydligt att det finns ett stort fokus på varje steg i den småskaliga tillverkningen – från hacken till den färdigförpackade korven. Råvarorna är svenska och, i den mån det går, lokalt producerade. Mattias Berg säger att företaget alltid fokuserat på köttprodukter, men att man funderar på att ta fram produkter som tilltalar konsumenter som föredrar produkter med lägre kötthalt, eller till och med helt vegetariska produkter. Framtiden får utvisa vad det blir, men kapacitet finns det. Idag utnyttjas ca 70% av den totala produktionskapaciteten och det finns gott om utrymme att skapa nya recept och nya mattraditioner i Bastuträsk.

Nya kompressorer med varvtalsstyrning sänker energikostnaderna med 32.000 kWh/år

Tryckluft används i 9 av 10 fabriker och Bastuträsk Charkuteri är inget undantag. Hela maskinparken bygger på tryckluft som styr olika typer av ventiler och cylindrar i pneumatiska maskiner. Den första kompressorn från Atlas Copco, en oljesmord skruvkompressor med variabelt varvtal och inbyggd tork (GA 15 VSD FF) köptes in år 2014. Tidigare köpte man såväl maskiner som service från ett konkurrerande märke, men kunskapen och engagemanget hos Atlas Copcos samarbetspartner ITSAB gjorde att man valde att byta leverantör. 

”Killarna från It ITSAB är mycket duktiga och vid de tillfällen då vi haft ett problem har vår servicekille stått utanför dörren inom två timmar från det att vi lagt på luren. Han vet precis vilken utrustning vi har och det är otroligt smidigt. När vi skulle investera i ytterligare maskiner var det helt naturligt att köpa utrustning från Atlas Copco och ITSAB.”

Mattias Berg, huvudägare och VD

Beräkningar visar att de nya kompressorerna från Atlas Copco ger energibesparingar hos Bastuträsk Charkuteri med ca 32.000 kWh per år. Till detta ska man också lägga de besparingar som görs tack vare att man via ett mycket effektivt återvinningssystem kan få tillbaka ca 85% av tillförd effekt i form av varmvatten som nyttjas i fabriken.

Inte bara kompressorer utan också vakuumpumpar och nitrogengeneratorer

Inom livsmedelsindustrin används vakuum och nitrogen i en rad olika applikationer – ibland var för sig, men ofta tillsammans i olika typer av förpackningslösningar. Hos Bastuträsk Charkuteri används vakuum vid tillverkning av saltat smörgåspålägg – rena köttbitar läggs med saltlake i en tumlare vars rörelser frigör proteiner som binder samman bitarna till en sammansatt köttprodukt. Vakuum används också i förpackningsmaskinen där syret sugs ut ur förpackningen innan den försluts. På så vis säkerställer företaget fräscha matvaror med lång hållbarhet. I vissa förpackningar ersätts syret med nitrogen och man säger då att produkten levereras i en modifierad atmosfär. Den modifierade atmosfären förlänger produktens livslängd och gashöljet fungerar även som ett skyddande lager under transporten. Till produkter som förpackas i en modifierad atmosfär hör Bastuträsks falukorv och Bastuträsks smörgåsmat.

En energieffektiv vakuumpump med varvtalsstyrning sänker energikostnaderna med 20.000 kWh/år

Den första vakuumpumpen från Atlas Copco köptes in under 2019 i samband med att den befintliga vakuumpumpen havererade. ITSAB hade vid ett tidigare besök berättat att Atlas Copco kan erbjuda mycket energieffektiva vakuumlösningar och efter att Bastuträsk Charkuteri hört av sig och berättat om problemet med den havererade pumpen tog det bara ett par dagar innan en ny vakuumpump från Atlas Copco installerats. Lösningen var en GHS 585 VSD+, en centralvakuumpump med variabel varvtalsstyrning (VSD) som installerades i företagets kompressorrum.

En GHS VSD+ är en mycket energieffektiv lösning som gör det möjlighet för kunden att exakt anpassa trycket till de krav som finns i applikationen. Kunden sparar även pengar tack vare vakuumpumpens förmåga att anpassa hastigheten till förbrukningen – när behovet är 0 så använder pumpen i princip ingen kraft alls utan ställer sig i stand-by. En traditionell pump förbrukar så mycket som 75% av den nominella kraften, även när det inte belastas. Ytterligare fördelar med en central vakuumlösning, där pumpen placeras i ett avskilt rum, är att arbetsmiljön på fabriksgolvet blir bättre med avseende på ljudnivå och värme. Bastuträsk sparar ca 20.000 kWh per år med den nya centralvakuumlösningen.

I dagsläget använder Bastuträsk Charkuteri den nya pumpen från Atlas Copco för att skapa det vakuum som krävs i tumlingen. I förpackningsmaskinen har man av praktiska skäl valt att behålla den inbyggda pumpen som levererades med maskinen. På sikt kommer man sannolikt att koppla även denna maskin till det centrala vakuumsystemet.

Nitrogen on-site är en kostnadseffektiv och säker lösning

Inom industrin är nitrogen en mycket vanligt förekommande gas och många fabriker väljer att köpa gas på flaska eller tank från något av de stora gasbolagen. Jämfört med kvävgas on-site så är detta en mycket dyr lösning och för många industrier finns det stora pengar att spara genom att investera i en kvävgasgenerator från Atlas Copco. Bastuträsk är en liten industri, men genom att investera i en kvävgasgenerator NGP10+ sparar de ändå många kronor per år. Detta tack vare att kvävgasen numera endast kostar 0,45 kWh per kubikmeter, vilket är väsentligt mycket lägre än något av gasbolagen kan erbjuda.

Atlas Copcos NGP kvävgasgeneratorer med PSA-teknik har hög flödeskapacitet och kan säkerställa en mycket hög kväverenhet (95-99%). Systemen är klara att användas vid leverans (bara att ansluta torr tryckluft först). Tillförlitligheten är mycket hög och risken för avbrott i kvävgasproduktionen är minimal. 

Bastuträsk Charkuteri – den uppkopplade fabriken

De maskiner som köpts in från Atlas Copco sköts och servas av ITSAB. Bastuträsk Charkuteri har valt att teckna ett serviceavtal som säkerställer att förebyggande underhåll sköts på rätt sätt och i rätt tid. Samtliga maskiner servas av samma servicetekniker och företaget känner sig mycket trygga med det. Man har också valt att investera i Smartlink, ett system för smart övervakning. Med Smartlink samlas data in och analyseras direkt. Det ger kunden möjlighet till total insyn i anläggningen, något som gör det enklare att effektivisera och optimera. Varningar och felmeddelanden kopplade till Bastuträsk Charkuteris maskinpark skickas direkt till Mattias Berg och även till ITSAB. På så vis kan man undvika problem som kan leda till oplanerade stopp och höga reparationskostnader.

”I början mailade jag ITSAB när jag fick en varning eller ett felmeddelande. Men det visade sig att de alltid hade koll på om det var allvarligt eller inte. Numera litar jag på – och vet – att vår servicekille knackar på dörren om vi har ett problem i anläggningen. Det känns jätteskönt att ha den tryggheten.”

Mattias Berg, huvudägare och VD

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Magnus Olsson
Affärsutvecklare Vakuum, Atlas Copco Compressor AB

0727-03 96 09
magnus.s.olsson@se.atlascopco.com

Alexandra Calgar
Kommunikationschef, Atlas Copco Compressor AB

0721-45 25 01
alexandra.calgar@se.atlascopco.com

Industriella ideer för världen framåt. På Atlas Copco Vakuumteknik utvecklar vi intelligenta och ledande vakuumlösningnar och reningssystem i nära samarbete med våra kunder. Vår unika innovationskraft, engagerade medarbetare och service skapar hållbara värden för framtidens industri. Läs mer på https://www.atlascopco.com/sv-se/vacuum-solutions

Atlas Copco grundades i Stockholm 1873 och har idag kunder i mer än 180 länder och omkring 37 000 medarbetare. Under 2018 uppgick omsättningen till 95 miljarder SEK.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.