Marknadsnyheter
Battery Centre Gothenburg visar att Göteborg ligger i framkant inom batteri- och fordonskompetens
Fredagen den 24 januari 2025 invigdes Battery Centre Gothenburg på Lindholmen – ett toppmodernt utbildningscenter för industrin med fokus på batteritillverkning. Centret är en viktig del i omställningen mot elektromobilitet och stärker Göteborgs position som ledande inom kompetensförsörjning och innovation för den gröna omställningen.
Ungdomar från sju Teknikcollegeskolor var preppade och laddade för att få visa alla nya läromiljöer som har skapats. Inför drygt 100 församlade från näringslivet, utbildningssektorn och det offentliga klipptes bandet av nye förvaltningsdirektören Lars Durfelt, i sällskap av kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius och Madeleine Jonsson, ordförande i miljö- och regionutvecklingsnämnden.
– Utbildningscentret kommer att spela en avgörande roll i att rusta människor med den specialistkompetens som krävs för framtidens arbetsmarknad, sa Madeleine Jonsson.
Industrin i Västsverige befinner sig mitt i en stor omställning till elektrifiering och digitalisering med nya produkter och helautomatiserade produktionsmetoder. Omställningen innebär att Västsverige behöver människor med ny kompetens. Behoven ställer krav på utbildningssystemet att planera och dimensionera utbildning på gymnasienivå, vuxenutbildning och Yrkeshögskola samt omställningsutbildningar för befintlig personal inom industrin.
Battery Centre Gothenburg är en av de största insatserna som görs i Göteborg för att möta de här behoven. Centrat ska tillsammans med befintliga lärmiljöer erbjuda en helhetslösning för kompetensförsörjning med fokus på utbildning kopplat till nya produktionsmetoder inom batteri- och fordonsindustrin. Centret ger möjlighet att ta steg framåt inom robotteknik, välstrukturerat säkerhetsarbete och simulerad processträning. En helt ny infrastruktur för utbildning inom industriteknik och grön omställning har skapats. – Genom Battery Centre Gothenburg kommer Göteborg bidra till att vi får rätt kompetens till den stora omställningen som sker. Oavsett när den stora behovsökningen sker så är de här kompeten
serna centrala för att Göteborg och Västsverige ska vara ledande inom batteri- och fordonskompetens framöver, säger Anna-Lena Johansson, ansvarig för kompetensförsörjningen inom batteri- och fordonsindustrin, på Business Region Göteborg.
– Dessutom efterlyser Industrirådet precis den här typen av träningsmöjligheter i stimulerande, industrirelevant lärmiljö, för unga och yrkesverksamma.

400 000 anställda behöver vidareutbildas, 40 000 behöver rekryteras
Enligt en rapport från Svenskt Näringsliv behöver upp till 400 000 anställda inom basindustri, samhällsbyggnad och tillverkningsindustri vidareutbildas till 2045 för att klara kompetensbehovet som omställningen till fossilfri industri innebär. Behovet är särskilt stort i Västsverige med sin stora fordonsindustri, men även kemiindustri.
Och enligt en rapport från Industrirådet 2024 har industrin i Västsverige (Västra Götaland och Halland) behov av drygt 23 000 montörer, processoperatörer, CNC-operatörer, konstruktionsingenjörer och mekaniker med branschspecifika kunskaper de närmaste tre åren. Lägg därtill 18 000 personer med mer generellt industrikunnande som mjukvaru- och systemutvecklare, data/drifttekniker, projektledare, arbetsledare och säljare. Totalt behöver industrin i Västsverige alltså rekrytera över 40 000 personer inom kort.
70 procent av företagen säger att det under de senaste fem åren har blivit svårare att få tag i rätt kompetens. Och här är batteriteknik centralt. Många produktionsanläggningar behöver helt ny kompetens för produktion, montering och hantering av batterier. Bland annat Volvo Cars egen batterimonteringsfabrik i Torslanda.
Ett helt kluster påverkas av omställningen
Det är inte bara personbilssegmentet som påverkas av omställningen till elektrifiering och digitalisering. Alla typer av transporter påverkas, även om utvecklingen sker på olika sätt och i olika takt. Förutom Volvo Cars och Volvo Group spelar bolag som Polestar, Zeekr, Lynk & Co, Heart Aerospace, Stena Line och Ecocide en ledande roll i denna omställning.
En annan central aktör i detta ekosystem är SEEL (Swedish Electric Transport Laboratory), en omfattande testmiljö för elektrifierade transporter. Initiativet, som är ett samarbete mellan Chalmers och RISE, omfattar tre anläggningar – i Göteborg, Nykvarn och Borås – där man tillsammans utvecklar kunskap och påskyndar omställningen.
Attraktivitet – en nyckel för framgång
Förutom det stora behovet om vidareutbildning och rekrytering, kommer en av de största utmaningarna framöver vara att förstärka teknik- och tillverkningsindustrin som en attraktiv bransch där framför allt fler unga vill arbeta och utvecklas vidare. Det offentliga jobbar för att skapa förutsättningar för branschens attraktion, bland annat genom Battery Centre Gothenburg för att skapa kunskap, intresse och nyfikenhet för arbete inom batteri- och fordonsindustrin samt för att fler ska söka till utbildningar inom teknikområdet. Men det kommer också att krävas stora både strategiska och operativa insatser från branschen och det enskilda företaget, för att öka attraktionskraften och för att behålla vår konkurrenskraft.
Internationellt intresse
Battery Centre Gothenburg är unikt i sitt slag i Europa och många är intresserade av att besöka centrat. I samband med EVS 38 kommer en rad aktiviteter äga rum i centrat. Bland annat kommer yrkeslärare från flera länder att träna sina färdigheter genom det EU-finansierade EU-projektet Voltage.
– Vi är glada att vi fått till något som vi tror är världsunikt för att stötta den gröna omställningen, säger Björn Gustafsson, projektledare etablering och investering på Business region Göteborg.
– Göteborgsregionen blir genom detta än mer rustat som en viktig del i utvecklingen inom mobilitet och batteri.
Fakta
- Satsningen på utbildningscentret sker i samarbete mellan Göteborgs Stad, Arbetsmarknad och vuxenutbildning, Business Region Göteborg, Göteborgsregionens kommunalförbund och Västra Götalandsregionen.
- Göteborgs stad har utsett Göteborgs Tekniska College (GTC) som driftansvarig för centret.
- AB Volvo, Volvo Cars och NOVO Energy står fast vid sin bedömning att ca 5000 – 7000 personer kommer att vara direkt involverade i utvecklingen och produktionen av battericeller i Västsverige, särskilt i Göteborg.
- Om man räknar leverantörer, konsulter, utbildare och andra områden som gränsar till batteri- och fordonsbranscherna kommer antalet att sannolikt fördubblas till 2035. Det rör sig om produktionspersonal som materialhanterare, operatörer, produktionslogistiker,
- produktionsingenjörer och utrustningstekniker. Det handlar även om operatörer, tekniker och ingenjörer inom kvalitet och testning, samt inom underhåll. Dessutom behöver arbetsledare och första linjens chefer utbildas i hög utsträckning.
Taggar:
Marknadsnyheter
Belåning av aktieportfölj – Fördelar och nackdelar
Belåning av aktieportfölj, även känt som marginallån eller värdepapperskredit, innebär att man använder sina aktier och andra värdepapper som säkerhet för att låna pengar från sin bank eller värdepappersföretag. Detta finansiella verktyg har blivit allt mer populärt bland svenska investerare som vill frigöra kapital utan att sälja sina investeringar. Men som med alla finansiella instrument finns det både betydande fördelar och påtagliga risker att överväga.
Vad är belåning av aktieportfölj?
Vid belåning av aktieportfölj lånar investeraren pengar med sina värdepapper som säkerhet. Enligt jämförelsesajten Comparia.se har kreditgivaren vanligtvis en belåningsgrad på 50-70% av portföljens värde, beroende på vilka tillgångar som ingår. Detta innebär att om din aktieportfölj är värd 1 miljon kronor, kan du typiskt låna mellan 500 000 och 700 000 kronor.
Lånet är flexibelt och fungerar ofta som en kreditlinje där du kan dra pengar efter behov, upp till den fastställda kreditramen. Räntan är vanligtvis rörlig och ofta kopplad till styrräntan plus en marginal.
Fördelar med belåning av aktieportfölj
1. Behåller ägarskap och potential för värdeökning
Den främsta fördelen är att du kan frigöra kapital utan att sälja dina aktier. Detta innebär att du fortsatt äger aktierna och kan dra nytta av eventuella framtida värdeökningar och utdelningar. För långsiktiga investerare som tror på sina innehav men behöver likvida medel är detta särskilt attraktivt.
2. Skatteeffektivitet
Genom att belåna istället för att sälja aktier undviker du att utlösa kapitalvinstskatt. Detta kan vara särskilt värdefullt om du har aktier med stora orealiserade vinster. Skatten skjuts upp tills du faktiskt säljer aktierna, vilket kan ge betydande skattefördelar över tid.
3. Flexibilitet i användning
Pengarna från belåningen kan användas till vilket lagligt syfte som helst – köpa fler aktier, investera i fastigheter, starta företag, finansiera större inköp eller täcka tillfälliga kassaflödesproblem. Denna flexibilitet gör belåningen till ett mångsidigt finansiellt verktyg.
4. Gynnsam ränta
Eftersom lånet är säkerställt av värdepapper erbjuder banker vanligtvis lägre räntor än för blancolån. Räntan är ofta konkurrensmässig jämfört med andra kreditformer, särskilt för större belopp.
5. Enkel administration
De flesta banker erbjuder belåning genom internetbanken där du enkelt kan följa din belåningsgrad och dra pengar när det behövs. Administrationen är minimal jämfört med andra lånetyper.
6. Möjlighet till hävstång
För mer sofistikerade investerare kan belåning användas för att skapa hävstång i portföljen genom att köpa fler aktier med lånade pengar. Detta kan potentiellt öka avkastningen, men kommer också med ökad risk.
Nackdelar och risker
1. Marginalkrav och tvångsförsäljning
Den största risken med belåning är att om aktiekurserna faller kraftigt kan du hamna över den tillåtna belåningsgraden. När detta händer kräver banken att du antingen sätter in mer pengar eller säljer aktier för att minska lånet. I värsta fall kan banken tvångsförsälja dina aktier, ofta på en ogynnsam tidpunkt när priserna är låga.
2. Förstärkt risk vid börsfall
Belåning förstärker både vinster och förluster. Om marknaden faller påverkas inte bara värdet på dina aktier negativt, utan du har också ett lån att betala ränta på och potentiellt återbetala. Detta skapar en dubbel exponering mot marknadens rörelser.
3. Räntekostnad
Även om räntan ofta är gynnsam måste du betala ränta på det lånade beloppet oavsett hur dina investeringar presterar. Under perioder med låg eller negativ avkastning på aktiemarknaden kan räntekostnaden äta upp din totala avkastning.
4. Komplexitet och överbelåning
Det kan vara frestande att belåna för mycket, särskilt när marknaden går bra. Många investerare överskattar sin risktolerans och hamnar i en situation där de inte kan hantera om marknaden går ner. Komplexiteten i att hantera belåningsgrader kan också leda till misstag.
5. Psykologisk stress
Att ha lån mot sin aktieportfölj kan skapa betydande psykologisk stress, särskilt under volatila perioder på marknaden. Rädslan för tvångsförsäljning kan leda till irrationella beslut och sömnlösa nätter.
6. Begränsad diversifiering
När aktier används som säkerhet kan det begränsa din möjlighet att diversifiera portföljen eller göra stora ombalanseringar, eftersom vissa aktier kanske inte kan säljas utan att påverka belåningsgraden.
Vem passar belåning för?
Belåning av aktieportfölj passar bäst för:
- Erfarna investerare med god förståelse för marknadsrisk och volatilitet
- Investerare med stor portfölj där belåningen utgör en mindre del av totala tillgångarna
- Långsiktiga investerare som inte planerar att sälja sina aktier inom kort
- Personer med stabil inkomst som kan hantera räntebetalningar även under svåra perioder
- Investerare med låg skuldsättning i övrigt
Belåning är inte lämplig för:
- Nybörjare på aktiemarknaden
- Personer som redan har hög skuldsättning
- Investerare som inte kan hantera stress och volatilitet
- De som ser belåning som ”gratis pengar”
Praktiska råd och strategier
Sätt konservativa gränser
Använd aldrig maximal belåningsgrad. En tumregel är att hålla belåningen under 30-40% av portföljens värde för att ha buffert om marknaden går ner.
Diversifiera säkerheter
Ha en väldiversifierad portfölj som säkerhet. Undvik att belåna mot enskilda aktier eller sektorer som kan vara extra volatila.
Ha likviditetsbuffert
Håll alltid kontanter eller likvida tillgångar tillgängliga för att kunna hantera pressade marginaler utan tvångsförsäljning.
Förstå villkoren
Läs och förstå alla villkor i ditt belåningsavtal, inklusive hur belåningsgrader beräknas och när marginalkrav kan utlösas.
Regelbunden uppföljning
Följ din belåningsgrad regelbundet och var beredd att agera snabbt vid marknadsvolatilitet.
Slutsats
Belåning av aktieportfölj kan vara ett kraftfullt finansiellt verktyg för rätt typ av investerare i rätt situation. Fördelarna med att behålla ägarskap i sina investeringar samtidigt som man frigör kapital är uppenbara.
Men riskerna är verkliga och påtagliga. Tvångsförsäljning vid börsnedgång, förstärkt exponering mot marknadsrisk och den psykologiska stressen som kommer med belåning gör att detta verktyg kräver noggrann övervägning och disciplinerad riskkontroll.
För de som väljer att belåna sin aktieportfölj är nyckeln att vara konservativ med belåningsgraden, ha en väldiversifierad portfölj som säkerhet, och alltid ha en plan för hur man ska hantera marknadsvolatilitet. Som med alla investeringsbeslut bör man överväga att konsultera finansiell rådgivning innan man fattar beslutet att belåna sin portfölj.
Kom ihåg att tidigare prestanda inte är en garanti för framtida resultat, och att alla investeringar innebär risk för förlust. Belåning förstärker denna risk och bör därför endast användas av investerare som fullt ut förstår och kan hantera konsekvenserna.
Marknadsnyheter
Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund
Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år agoUpptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år agoDärför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år agoTeknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
