Marknadsnyheter
Bättre kunskap om kunders vanor nyckel till tillväxt i oroliga tider
I oroliga tider kan affärsstrategier som utgår från ständigt förändrade kundvanor leda till nio procentenheters högre tillväxt, visar ny rapport från Accenture.
STOCKHOLM; 1 juni, 2023 – När glappet ökar mellan vad kunder behöver och företag erbjuder, kan företag som anammar ett ”behovscentrerat förhållningsätt” till sina kunder generera större tillväxt. De varumärken som lyckas bidra till sina kunders behov på ett meningsfullt sätt kan öka sin tillväxt med i genomsnitt nio procentenheter. Företag som misslyckas implementera ett nytt förhållningsätt till ändrade kundvanor förväntas dessutom tappa i tillväxt över tid.
Rapporten visar även att företag med affärsstrategier centrerade kring kundernas livssituation är tre gånger så snabba med att lansera nya produkter och tjänster.
Rapporten – The Life Centricity Playbook: Proven Strategies for Growth Through Relevance – är baserad på en undersökning av drygt 1 700 chefer och ledare i 14 länder. I undersökningen uppgav 95 procent av de tillfrågade att deras kunder förändras snabbare än de själva hinner med att förändra sin egen verksamhet.
”När människor står inför ständiga förändringar och instabilitet kommer de att kontinuerligt omvärdera sitt syfte och sina värderingar.”, säger Ylva Wikström, ansvarig för Accenture Song i Sverige. ”Företag behöver anamma en affärsstrategi som bygger på den samtid vi lever i, där kunders behov och prioriteringar förändras i takt med att deras liv gör det. Företag som förankrar sin verksamhet i de förändringar som påverkar kunder kommer inte bara skapa ökad lönsamhet, utan också kunna etablera långsiktiga relationer med sina målgrupper.”
I rapporten definierades vad som utgör en ”behovscentrerad affärsstrategi”, inklusive de parametrar som påverkar människors beteenden. Slutsatsen är att kunders preferenser är alltmer oförutsägbara, och ibland även paradoxala. Anledningen är de alltmer styrs av ekonomisk, social, miljömässig och politisk instabilitet. Tidigare hade många företag en produktcentrerad affärsstrategi, och gick med tiden över till en kundcentrerad strategi. Rapporten visar behovet av ett helt nytt förhållningsätt, med fokus på hur människors liv förändrar vad och hur de köper varor och tjänster.
Även om 95 procent av de medverkande svarade att de snabbar på digitala transformationer i sina företag, uppgav hela 97 procent att detta endast tillåter dem att hålla jämna steg med utvecklingen, utan att uppnå ny tillväxt eller relevans hos sina kunder. I rapporten samlade Accenture fem konkreta exempel på hur företag kan implementera ett mer dynamiskt förhållningsätt till snabbförändrade beteenden:
- Få en djupare förståelse för människor: Framgångsrika företag använder data, kreativitet och maskinintelligens för att förstå människors situation och vad de själva kan bidra med som varumärke. Enligt rapporten är företag som gör detta 16 procent mer sannolika att uppnå högre tillväxt och 19 procent mer sannolika att behålla sina medarbetare.
- Bredda synen på hur värde skapas: Företag som fokuserar på hållbar tillväxt genom att skapa värde för sina kunder, medarbetare, miljön och samhället i stort är 26 procent mer sannolika att uppnå större marknadsandelar.
- Använda kreativitet för att bryta bransch-normer: Rapporten visade också att företag som använder teknologi och talang i nya sammanhang och frångår befintliga strukturer i sina egna branscher, är 32 procent mer sannolika att uppnå högre omsättningstillväxt från nya affärsområden, och 29 procent mer sannolika att uppnå snabbare lanseringar.
- Skapa lättillgängliga användar- och kundupplevelser: Företag som designar enkla och värdeskapande interaktioner med sina målgrupper genom hela kundresan är 26 procent mer sannolika att uppå högre kundnöjdhet, och 26 procent mer sannolika att uppnå snabbare lanseringar.
- Bygg en sömlös samverkan mellan funktioner: Rapporten visade att företag som kombinerar talang och teknologi för att vidareutveckla medarbetare, koppla samman system, och ena organisationen är 28 procent mer sannolika att uppnå högre omsättningstillväxt, och 23 procent mer sannolika att uppnå bättre lönsamhetstillväxt.
“Varje verksamhet oavsett bransch befinner sig nu på outforskat vatten – med nya komplexa utmaningar och möjligheter som dyker upp från olika håll i ett högt tempo. Tillväxt är fortfarande målet, men det blir allt svårare för företag att förbli relevanta. För att lyckas behöver man våga göra kreativa förändringar som gynnar kunderna, och dessutom genomföra förändringarna lika fort som kunder gör förändringar i sin livssituation.”, säger Ylva Wikström.
Rapporten ger också exempel på hur vissa ledande organisationer har implementerat en behovscentrerad affärsstrategi för att hantera snabba förändringar i relationen mellan företag och kunder. Hela rapporten kan läsas här.
Årets rapport är den andra i en serie av undersökningar som fokuserar på att hjälpa företag förstå “life centricity”, och hur det kan bidra till långsiktig tillväxt och relevans för företag. Den första rapporten, “The Human Paradox: From Customer Centricity to Life Centricity”, finns att läsa här.
Rapporterna finns också i vår nya app ”Accenture Foresight”, som ger ett personligt flöde av alla våra senaste rapporter, fallstudier, bloggar, interaktiva datadiagram, podcasts och mer. https://www.accenture.com/foresight.
Om undersökningen
För att studera hur företag bemöter förändrade, och ofta paradoxala, beteenden hos kunder genomförde Accenture både enkätundersökningar och intervjuer med chefer och ledare. Detta inkluderade en undersökning med 1 700 chefer på ledande företag globalt. Undersökningen genomfördes i 14 länder och 19 branscher mellan februari och augusti 2022.
Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultbolag som hjälper världens ledande företag, myndigheter och andra organisationer att utveckla digitala lösningar, optimera sina verksamheter, öka tillväxten och förbättra kund- och användarupplevelser. Vi är ett talang- och innovationslett företag med 738 000 medarbetare och kunder i fler än 120 länder. Idag är teknologi grundbulten för förändring, och tack vare ett stort ekosystem av tjänster och lösningar, är vi ledande inom den förändringen. Vi kombinerar styrkan i nya teknologier med vår djupa branscherfarenhet, omfattande specialistkunskaper och globala närvaro. Vi har en unik förmåga att leverera konkreta resultat tack vare bredden av våra tjänster, lösningar och erfarenheter inom flera områden, som exempelvis Strategy & Consulting, Technology, Operations, Industry X och Accenture Song. Dessa förmågor, tillsammans med vår ambition att skapa värde tillsammans med våra kunder, hjälper oss att lyckas och bygga långsiktiga relationer. Vi mäter vår framgång genom det värde vi skapar för kunder, oss själva, våra aktieägare, partners och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com
Marknadsnyheter
Byggelement landar ny kund – och komplett stomme värd 25 miljoner
Byggelement levererar hela stommen till ett nytt bostadskomplex med 150 lägenheter i Bandhagen söder om Stockholm.
Kunden är H2 Entreprenad AB, en ny kontakt för Byggelement, och affären är värd 25 miljoner kronor.
– Det här projektet har en uttalad miljöprofil i alla led, säger Christian Dower, projektledare på Byggelement. Det är väldigt roligt att vi är nummer ett för en helt ny kund.
Inom ramen för uppdraget byggs även två tunnlar från den nya byggnadens garage till två andra hus som H2 Entreprenad tidigare uppfört, ett arbete som redan startat. I övrigt påbörjas montaget i mitten av november och kommer att hålla på till i början av juni 2025.
Bostadshuset, med olika stora lägenheter, är hästskoformat och montaget sker i tre etapper på varje våningsplan.
– Varje etapp beräknas ta ungefär två veckor, säger Christian Dower.
Affären handlar bland annat om inner- och ytterväggar, bjälklag, balkonger och pelare – allt som ingår i en komplett stomme med undantag av trappor och stål- och betongbalkar.
Området är tättbebyggt och transporter till och från utgör en utmaning. De längsta lastbilsekipagen är inte tillåtna utan gränsen här är 18 meter inklusive släp. En annan utmaning är de speciella mått och lösningar som kunden efterfrågat, allt i så klimatvänligt utförande som möjligt.
– Det handlar bland annat om att ha så lite armering som det bara går, säger Christian Dower. Men vi är vana vid att möta kundernas miljökrav, så det blir inga problem.
K-System, Peab Byggsystems konstruktionsföretag, har upphandlats för ett utökat konstruktionsuppdrag för projektet i Bandhagen.
H2 Entreprenad beställer också 14 000 kvadratmeter plattbärlag till projektet Kista ängar, ett flerbostadshus i Kista, nordväst om Stockholm.
– Det känns som en väldigt bra start med en ny kund, säger Christian Dower. Vi ska förstås göra vårt yttersta så att samarbetet kan fortsätta i andra uppdrag.
För mer information, kontakta Linus Dunér Axelsson, pressansvarig Byggelement på linus.axelsson@peab.se eller 073-8485679.
Byggelement startades 2003 och är en av Sveriges ledande leverantörer av kompletta, klimatförbättrade stomsystem i betong och prefabricerade betongelement. Bolaget producerar och levererar projektanpassade stommar och element direkt till byggarbetsplatsen, färdiga för montage.
Marknadsnyheter
Synsam Groups Q3-rapport 2024
Fortsatt organisk tillväxt genom konsekvent genomförande av strategin
1 juli – 30 september 2024
• Nettoomsättningen ökade till 1 559 MSEK (1 450), en ökning med 7,6 procent.
Organisk tillväxt uppgick till 9,5 procent (7,0)
• Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 11,0 procent (13,7)
• Bruttomarginalen uppgick till 73,9 procent (74,9)
• EBITDA ökade till 381 MSEK (373) och EBITDA-marginalen uppgick till 24,1 procent (25,2)
• EBITA uppgick till 220 MSEK (222) och EBITA-marginalen uppgick till 13,9 procent (15,0)
• EBIT ökade till 187 MSEK (184) och EBIT-marginalen uppgick till 11,8 procent (12,4)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 238 MSEK (104)
• Nettoskulden uppgick till 2 733 MSEK (2 953) vid periodens utgång, jämfört med 2 720 MSEK vid årsskiftet 2023
• Resultat efter skatt uppgick till 66 MSEK (90)
• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,44 SEK (0,61)
1 januari – 30 september 2024
• Nettoomsättningen ökade till 4 804 MSEK (4 427), en ökning med 8,5 procent.
Organisk tillväxt uppgick till 8,9 procent (11,4)
• Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 12,6 procent (18,1)
• Bruttomarginalen uppgick till 74,6 procent (75,1)
• EBITDA ökade till 1 208 MSEK (1 092) och EBITDA-marginalen ökade till 24,9 procent (24,3)
• EBITA ökade till 738 MSEK (650) och EBITA-marginalen ökade till 15,2 procent (14,5)
• EBIT ökade till 633 MSEK (535) och EBIT-marginalen ökade till 13,0 procent (11,9)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 890 MSEK (746)
• Resultat efter skatt ökade till 290 MSEK (249)
• Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 1,96 SEK (1,67)
Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:
”De senaste åren har hushållens köpkraft försämrats avsevärt, och även om konsumenterna nu ser något mer positivt på framtiden präglas deras köpbeteenden fortfarande av en stor försiktighet. Vi ser dessutom att konkurrensen om konsumenterna generellt sett är mer utmanande samtidigt som marknaden för optik och ögonhälsa i Norden fortsätter att vara konkurrensutsatt och kampanjdriven.
I denna utmanande marknad, genomför vi konsekvent vår strategi och gör taktiska val, också vad gäller etableringstakt, för att driva tillväxt. I det här kvartalet har våra taktiska val påverkat bruttomarginalen negativt och även omkostnader kortsiktigt, med negativ påverkan på EBITDA-marginalen. Men vår stärkta marknadsposition och vår växande kundbas kommer framöver att ge positiva effekter.
Tack vare vår strategi och aktiviteter så nådde Synsam en organisk tillväxt på 9,5 procent i det tredje kvartalet, trots det rådande marknadsläget, och därmed en fortsatt positiv kundtillströmning. I denna marknad har pris varit en viktig faktor för kunden och kampanjer för att driva tillväxt har reducerat bruttomarginalen i kvartalet. EBITDA ökade till 381 MSEK (373) i kvartalet och EBITDA-marginalen uppgick till 24,1 procent (25,2) och där högre etableringstakt har påverkat marginalen. För niomånadersperioden ökade EBITDA till 1 208 MSEK (1 092) och EBITDA-marginalen ökade till 24,9 procent (24,3).
Fortsatt positiv utveckling för abonnemang
Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i kvartalet med 11 procent till 809 MSEK (729). Churn har varit fortsatt stabil och uppgick till 2,60 procent, att jämföras med 2,51 procent föregående kvartal och antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 683 000 (cirka 595 000). Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista september 2024 till cirka 817 000, nettoomsättningen från kontantaffären ökade i kvartalet med 4 procent till 750 MSEK (721).
Hög etableringstakt. Planen för 2024-2026 står fast
Målsättningen för åren 2024–2026 är att etablera 90 nya butiker och Synsam har under de första nio månaderna 2024 etablerat 32 nya butiker, varav 10 nya butiker i kvartalet. I det fjärde kvartalet kommer mellan 14 och 16 nya butiker att etableras, vilket innebär att under 2024 kommer mellan 46 och 48 nya butiker att ha etablerats, vilket gör att vi medvetet ligger före plan. Lågkonjunkturen har öppnat upp för fler etableringsmöjligheter som vi har agerat på i 2024. Våra nya butiker når snabbt lönsamhet tack vare våra starka koncept och välutvecklade analys och metod för etableringar. Med vårt fokus att i högre grad etablera oss på mindre orter, uppnår vi också en stark efterfrågan direkt samt drar fördel av lägre hyror.
Vårt arbete med uppgraderingar och flyttningar är dessutom en väsentlig del av vår etableringsstrategi, där vi exempelvis i det tredje kvartalet har invigt Sveriges första glasögoncenter i Westfield Mall of Scandinavia i Solna utanför Stockholm. Butiken är en destination för ögonhälsa med full tillgång till kliniska tjänster från tidig morgon till sent på kvällen. Butiken är först i Sverige med att erbjuda synundersökningar fram till klockan 21.
Bra utveckling i Danmark. Svagare resultatutveckling i Sverige. Stabil organisk tillväxt i Norge och Finland
Danmark fortsätter att påvisa en positiv utveckling och hade i kvartalet en organisk tillväxt på 5,6 procent och en stärkt bruttomarginal och EBITDA-marginal. Åtgärderna som har vidtagits har påverkat Danmark positivt.
Sverige har i kvartalet en något lägre organisk tillväxt än tidigare kvartal, men har ytterligare stärkt marknadsandelarna, och Norge har i jämförelse en högre tillväxt. I både Sverige och Norge har abonnemangsaffären varit den viktigaste tillväxtdrivaren. Finland har en fortsatt stark organisk tillväxt i en hårt konkurrensutsatt marknad.
EBITDA-marginalen i samtliga länder utom Danmark har påverkats negativt av reducerad bruttomarginal som en följd av planerade kampanjer för att driva tillväxt, påverkan av nyetableringar, samt kostnader för utrullning av Synsam EyeView i Sverige och Norge.
Fortsatt kostnadsfokus
Kostnadsprogrammen som pågått sedan 2023 har givit positiv effekt och ett tredje kostnadsprogram lanseras nu, med målsättningen att minska kostnadsbasen för de operativa kostnaderna och med syfte att motverka eventuellt inflationsdrivna kostnadsökningar. Total årlig effekt uppgår till 75 MSEK, varav huvuddelen skall vara realiserat under 2025.
Strategin står stadigt
Vår strategi, med rätt typ av etableringar, fokus på Synsam Lifestyle, en effektiv organisation med kostnadsfokus, hög innovationskraft och ett starkt serviceerbjudande har stärkt Synsams position. Under kvartalet har vi fortsatt våra investeringar i nyetableringar, utrullning av Synsam EyeView och träningsprogram samt tagit beslut om fortsatt kostnadsprogram för att säkra våra marginaler för framtiden.
Vi ser också att såväl Synsam som vår bransch kommer att påverkas positivt av kommande räntesänkningar, vilket leder till att konsumenter i högre grad kommer att välja högre prispunkter.
Förutom att vi blir äldre och lever längre, ser vi också en tydlig trend där synfel blir allt vanligare bland yngre människor. Vi har därför en viktig roll att stödja och förbättra ögonhälsan, inte bara för att säkerställa att människor kan se bra, utan också se bra ut.
Med Synsams strategi, som fokuserar på att öka tillgängligheten genom våra butiker och att integrera tekniska hjälpmedel, är vi väl rustade för att möta dessa utmaningar. Vår strävan är att öka medvetenheten om ögonhälsa och att erbjuda lösningar som förbättrar livskvaliteten för alla, oavsett ålder. Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa har bara börjat.
Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska
- Datum och tid: Den 19 november 2024, kl. 09.30.
- Plats: Webbsändning.
- Talare: Vd och koncernchef Håkan Lundstedt samt CFO Per Hedblom.
Livesänd frågestund på engelska
- Datum och tid: Den 19 november 2024, kl. 10.30.
- Plats: Webbsändning.
- Länk för deltagande i frågestund: SynsamGroup Q3
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag.
www.synsamgroup.com/investor-relations/
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com
Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2024 klockan 07.30.
Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com
Marknadsnyheter
EVIA levererar Koljern-grund till ytterligare en ny förskola i Göteborg
En ny förskola om ca 700m2 skall byggas i Göteborg med byggstart under december. Med en trästomme och Koljern-grund kan kommunen minska klimatavtrycket väsentligt mot konventionella byggmetoder.
EVIA har tecknat avtal med ABCD bygg om leverans av ytterligare en grundkonstruktion till byggnationen av en ny förskola i Göteborg, denna gång på Persiljegatan. Leveransen avser EVIAs grundsystem, en betongfri platta-på-mark i Koljern-tekmik bestående av Foamglas-isolering.
Koljern-tekniken används allt oftare som grundkonstruktion av kommuner i och med striktare krav på minskad klimatbelastning från nybyggnation. Koljern-grunden lämpar sig mycket väl till samhällsfastigheter med trästomme, såsom skolor, förskolor, gruppboende och liknande.
Byggentreprenören är företaget ABCD Bygg som i samarbete med Göteborgs Stadsfastighetsförvaltning utvecklat helhetskoncept för de två projekten Tellusgatan och Persiljegatan, som är i linje med kommunens klimatmål och säkerställer långsiktig kvalitet.
EVIA och ABCD bygg har arbetat tillsammans sedan tidig projektering för att båda förskoleprojekten skall uppnå en så rationell byggprocess som möjligt. I och med detta projekt kommer det finnas tre förskolor i Göteborg som står på EVIAs betongfria grundsystem.
I detta projekt medverkar följande aktörer;
Beställare: Göteborgs Stads Stadsfastighetsförvaltning
Arkitekt – Semrén & Månsson
Huvudkonstruktör – Göteborgs Konstruktionsbyrå
Akustik- och bullerkonsult – Acouwood
Byggentreprenör – ABCD Bygg
Läs mer om hur EVIA kan stötta ditt hållbara samhällsbyggande här
Om Koljern-tekniken – lägre klimatbelastning & cirkulärt byggande
Koljern är ett patenterat grundsystem av bärande, isolerande byggdelar av Foamglas – ett isoleringsmaterial av huvudsakligen återvunnet glas. Syftet med tekniken är att skapa en långsiktig lösning som skyddar byggnaden mot fukt, brand och skadedjur med en livslängd på över 100 år. Lösningen mö jliggör också lägre miljö- och klimatpåverkan.
De största delarna av en byggnad, stomme och grund, står också för den största klimatbelastningen. Genom att byta ut betong och cellplast mot EVIAs grund med Koljern-teknik kan utsläppet av koldioxid minskas med 50-70% under byggnadens livslängd. Ta del av EPD på EVIAs grundsystem.
Grunden är också cirkulär i sitt kretslopp då den är tillverkad av återvunnen råvara samt designad för att kunna demonteras, återanvändas och återvinnas. Läs mer om beståndsdelarna på BASTAs hemsida.
Det prefabricerade systemet medför snabb montering och sparar tid i byggnadens färdigställande då ingen torktid krävs. Se monteringsfilmen på Youtube.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke