Connect with us

Marknadsnyheter

BE Group bokslutskommuniké 2024

Published

on

Fjärde kvartalet

  • Nettoomsättningen minskade med 12% till 1 033 MSEK (1 177)
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till -15 MSEK (-17)
  • Kvartalet belastades med jämförelsestörande poster om -28 MSEK (-) relaterat till avveckling av enheten i Polen
  • Rörelseresultatet uppgick till -69 MSEK (-37) inklusive lagerförluster om -26 MSEK (-20)
  • Resultat efter skatt uppgick till -57 MSEK (-34)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 53 MSEK (150)
  • Avvecklingen av den baltiska enheten slutfördes under kvartalet
  • Resultat per aktie uppgick till -4,36 kr (-2,58)
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2024

VDs kommentar
Nettoomsättningen under fjärde kvartalet minskade med 12% till 1 033 MSEK (1 177) i fallande ordning förklarat av avvecklingen av den baltiska enheten, lägre materialpriser och lägre efterfrågan från OEM kunder kopplade till fordonsindustrin och en fortsatt svag byggsektor. Det underliggande rörelseresultatet kom in i paritet med föregående år och uppgick till -15 MSEK (-17) motsvarande en underliggande rörelsemarginal om -1,5% (-1,4). För helåret minskade nettoomsättningen med 12% till 4 667 MSEK (5 328) och det underliggande rörelseresultatet förbättrades till 51 MSEK (30) motsvarande en underliggande rörelsemarginal om 1,1% (0,6). Lagerförlusterna uppgick till -26 MSEK (-20) i kvartalet och -53 MSEK (-76) för helåret. Kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt i kvartalet, 53 MSEK (150) såväl som för helåret, 105 MSEK (491).

Flytten av den polska verksamheten till Sverige och Finland som kommunicerades i slutet av november pågår enligt plan och belastar rörelseresultatet med -28 MSEK vilket är något lägre än vad som tidigare annonserades. Avvecklingen av den polska enheten bedöms ha en löpande positiv effekt med en återbetalningstid på under 1 år. Avvecklingen av den baltiska enheten har löpt enligt plan och aktierna i bolaget avyttrades i slutet av kvartalet.

Joint venture-bolaget ArcelorMittal BE Group SSC AB levererade ett bättre kvartalsresultat än föregående år, dock något sämre för helåret men som helhet överträffar bolaget sitt mål för det underliggande rörelseresultatet.

Utsikter
För ett år sedan skrev jag, ”efter i princip mer än 20 månaders kontinuerlig materialprisnedgång behöver prisnivåerna stabiliseras för att marginalerna ska återgå till rimliga nivåer”. Under 2024 har BE Groups genomsnittliga försäljningspris minskat med ytterligare 8%. Läget just nu är lite ”vänta och se”. I december spådde analysföretag relativt stora spotprisökningar fram till maj men faktum att det inte skett någon lageruppbyggnad hos stora europeiska lagerhållare har rimligen satt detta på ända. Mer sannolikt är istället en mindre prisuppgång eller stabila priser fram till Q2.

Ett antal dagar in i januari är försäljningstakten räknat i ton per handelsdag i paritet med föregående år men bruttomarginalerna är fortsatt väldigt pressade. Glädjande ser vi en ljusning inom byggsektorn men industrin, som gick ner ganska tydligt under slutet av föregående år, förväntas vara under fortsatt press.

Vårt fokus
Vårt viktigaste fokus är fortsatt att hålla framdrift i vårt strategiska arbete för att förbättra resultatet. Givet de strukturella förändringar som påbörjats och genomförts under 2024 förväntas 2025, allt annat lika, bli bättre.

Peter Andersson, VD och koncernchef

Vid frågor, vänligen kontakta:
Peter Andersson, VD och koncernchef
tel: 0706-53 76 55, e-post:
peter.andersson@begroup.com

Christoffer Franzén, CFO
tel: 0705-46 90 05, e-post: christoffer.franzen@begroup.com

Denna information är sådan information som BE Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 januari 2025 kl. 14.00 CET.

BE Group AB (publ), som är noterat på Nasdaq Stockholm, är en ledande oberoende ståldistributör som lagerhåller och bearbetar stål, rostfritt stål och aluminium till kunder främst inom bygg- och tillverkningsindustrin. Genom bolagets produktionsservice kan kunderna beställa anpassade ståldetaljer för att effektivisera sina produktions-processer. År 2024 omsatte koncernen 4,7 miljarder kr. BE Group har cirka 640 anställda med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snart dags för första Husmanskostens Dag – den 26 februari

Published

on

By

Nu är det bara drygt en vecka kvar till den 26 februari och den första upplagan av Husmanskostens Dag. På en presslunch på Restaurangakademien under måndagen var stämningen hög bland initiativtagarna och projektets partners:

– Allt fler svenskar älskar att laga mat, nu är det dags att de återupptäcker husmanskosten, sa Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell.

(Gruppbild fr v: Peter Kjellberg, Fredrik Eriksson, Mikael Einarsson, Carl-Jan Granqvist, Karsten Thurfjell, Marcus Ekman, Pontus Frithiof. Foto: Johan Marklund)

Husmanskostens Dag är ett initiativ som startades av Pontus Frithiof i höstas och som på kort tid har fått många följare och partners runt om i landet. Redan nu är den 26 februari inskriven i den svenska temakalendern, och fler än 600 restauranger liksom ICA centralt har aviserat att de kommer att delta i dagen.

I måndags var det dags för den officiella introduktionen av dagen med en presslunch (blodpudding) på Restaurangakademien i Stockholm.

– Detta är ingen vanlig presslunch, säger Peter Kjellberg från White Guide, en av personerna bakom Husmanskostens Dag.

– Vi har ingen vara eller tjänst att sälja, utan vi är en grupp passionerade individer som har investerat tid, resurser och energi eftersom vi anser att det är viktigt att hedra, bevara och utveckla vår kanske viktigaste mattradition.

Målet är att få fler att laga och erbjuda den klassiska svenska maten – både i hemmaköken, på restauranger och i storkök.

– Detta är hållbar mat på många sätt. Den lagas från grunden med lokala råvaror där vi verkligen tar vara på allt.

Husmanskosten har sitt ursprung i 1700-talets Sverige och var ofta baserad på potatis, kål, spannmål och fläsk. Under 1800-talet började begreppet användas mer allmänt för att beskriva enklare mat på värdshus för arbetare och resande. Det var först på 1900-talet som husmanskosten blev ett etablerat begrepp även för vardagsmat i svenska hem och personalmatsalar.

Folkhemmet, försvaret och skolmaten standardiserade rätter som köttbullar, pytt i panna, pannbiff och ärtsoppa.

På 1960-talet förde Tore Wretman bokstavligen talat in husmanskosten i de fina salongerna när han tog över ansvaret för Operakällaren.

Kocken och krögaren Fredrik Eriksson, som bland annat är ordförande i Årets Kock, är engagerad i projektet:

– Så många människor är intresserade av att laga mat idag, och husmanskost är ett sätt att verkligen lära sig laga mat på riktigt. Jag pratade nyligen med en känd krögare som beklagade sig: ”Mina nya kockar kan ju inte ens laga personalmat.” Kan man laga husmanskost, då har man lärt sig hantverket.

Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell fyller i:

– För några år sedan var uppgiften i finalen i en stor kocktävling att laga ärtsoppa med plättar. Det var flera av finalisterna som hade klara problem med det.

En av de stora bärarna av husmanskosten som tradition är vår klassiska helgmat. Dofterna och smakerna av jul, midsommar och påsk präglar oss från barnsben – och alla dessa högtider bygger på just husmanskost.

Carl-Jan Granqvist, professor emeritus i måltidskunskap, menar att maten och gastronomin är en del av hela vårt samhällsbygge:

– Mätta människor är en förutsättning för demokrati, och vår husmanskost gjorde just människor mätta och gav dem kraft att orka. Jag menar att husmanskosten har en given plats i vår kulturkanon.

Husmanskostens Dag äger rum den 26 februari.
 

==================================================

Vilken är din favoriträtt inom husmanskosten?

Pontus Frithiof:

Kokt kalv i dill. Leif Mannerström lärde mig laga det. Och så gör min fru underbara raggmunkar.

Carl-Jan Granqvist:

Det beror på årstid och tid på dygnet. Men på hösten är rotmos och fläsklägg med krossade lingon svårslaget. Och en sen kväll är Jansson en favorit. Men man får inte glömma bort krusbärskräm och rabarberkräm med mjölk.

Peter Kjellberg:

Öländska kroppkakor. Men förra veckan åt jag en helt otrolig kålpudding som blev ett minne för livet.

Peter Kjellberg
vd, White Guide
073-806 33 33
peter@whiteguide.com

Marcus Ekman
vd Pontus Brands
070-930 69 57
marcus.ekman@pontusfrithiof.com

Husmanskostens dag arrangeras första gången den 26 februari 2025. Initiativtagare är Pontus Frithiof tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin. Initiativet stöds även av en rad namnkunniga kockar samt Måltidsakademin, LRF, Menigo, Sabis, Arla och Nordrest. Fler aktörer tillkommer löpande. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen föreslår Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB (publ)

Published

on

By

SyntheticMR meddelar härmed att valberedningen, som har utgjorts av Fredrik Persson (Swedia Invest AB), David Zetterlund (David Zetterlund) och Marcel Warntjes (Marcel Warntjes), föreslår val av Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB vid årsstämman den 20 maj 2025.

Valberedningen föreslår också omval av styrelseledamöterna Ann-Christine Sundell, Staffan Persson, Johanna Fälting, Gisli Hennermark och Jan Bertus Marten (Marcel) Warntjes.

Vad gäller beroendeförhållanden gör valberedningen följande bedömning: Alla ledamöter förutom Jan Bertus Marten Warntjes anses oberoende i förhållande till bolaget och dess ledning. Alla ledamöter förutom Staffan Persson anses oberoende i förhållande till ägare med innehav av mer än tio procent av totala antalet röster och aktier.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktie­r i Synsam under den 10 februari, 2025 – 14 februari, 2025 (vecka 7)

Published

on

By

Synsam AB (publ) (LEI-kod: 5493000TMEGW9DHNOQ70) (”Synsam” eller ”Bolaget”) har under den 10 februari 2025 till den 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 195 000 egna aktie­r (ISIN-kod: SE0016829709) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Synsams styrelse i syfte att justera Bolagets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 160 MSEK som Synsam tillkännagav den 19 november 2024 och som löper under perioden 22 november 2024 och fram till dagen för årsstämman 2025. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Bolagets kapitalstruktur genom att minska aktie­kapitalet.

Aktie­r i Synsam har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
2025-02-10 45 000 49,582282             2 231 203
2025-02-11 45 000 49,353370             2 220 902
2025-02-12 45 000 49,940533             2 247 324
2025-02-13 15 000 51,703533                775 553
2025-02-14 45 000 52,069291             2 343 118

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Synsams räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Synsams innehav av egna aktie­r per den 14 februari 2025 till 4 609 258 aktie­r. Det totala antalet utestående aktie­r i Synsam är 150 000 000.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.