Connect with us

Marknadsnyheter

Behovet av social samvaro får äldre att överge e-handeln

Published

on

Under pandemin ökade e-handeln av livsmedel kraftigt. Även äldre personer över 70 år började i större utsträckning handla mat på nätet främst på grund av smittorisken. I dag har dock e-handeln minskat, och det är framför allt de äldre åldersgrupperna som söker sig tillbaka till den fysiska butiken. Ny forskning vid Göteborgs universitet visar att det finns flera anledningar. En är behovet av ett socialt sammanhang.

När pandemin bröt ut vårvintern 2020 blev det svårare för människor att ta sig till affären och handla livsmedel. Särskilt drabbades äldre personer, som tvingades anpassa sina konsumtionsmönster för att minska smittorisken och hantera olika begränsningar i den offentliga miljön. 

− Många seniorer som tidigare inte använt internet i någon större utsträckning lärde sig snabbt att hantera teknologin för att beställa mat och andra livsmedel till hemmet. Pandemin var startskottet för många äldre konsumenter att handla på nätet och en ”ögonöppnare” för vad dagligvaruhandel på nätet kan erbjuda, säger konsumtionsforskare Ulrika Holmberg. 

I takt med att pandemin avtagit har dock e-handeln med mat minskat, och utvecklingen är extra tydlig bland äldre. Många seniorer väljer att återvända till den fysiska matbutiken, trots att de nu har kompetensen att näthandla. Studien visar att en stor anledning är behovet av social samvaro – att komma ut och träffa människor.

− Besöken i matbutiken spelar en viktig roll i vardagen för många äldre och fungerar som en utflykt och social mötesplats. Seniora konsumenter vill dessutom kunna välja produkter som frukt och grönt, och uppskattar kampanjer som provsmakningar eller andra event i butiken, säger konsumtionsforskare Anna Post.

Ny kunskap kring onlineshopping
I studien har forskarna intervjuat personer mellan 69 och 97 år. Konsumtionsvanorna har sedan analyserats för att ta reda på hur olika rutiner för shopping uppstod, och vad som gjorde att de fungerade smidigt eller inte under pandemin.

Slutsatserna som dras är att de äldres återgång till rutinerna före pandemin delvis kommer att hålla i sig, men att den digitala kompetens som seniora konsumenter har skaffat sig vad gäller on-lineshopping kan innebära en språngbräda för den fortsatta utvecklingen av detaljhandeln på nätet.

Många äldre upplever nämligen att en välfungerande och inspirerande nätbutik kan vara en stor fördel i takt med att fysiska och kognitiva förändringar göra det mer utmanande att ta sig till butiken och när behovet av hjälp från andra ökar. Då kan butiker som erbjuder tjänster för äldre behålla de här kunderna under en längre tid och fungera som ett alternativ till hemtjänsten.

Det finns dock flera faktorer som spelar in och som kan påverka utvecklingen, enligt forskarna bakom studien.

− Vi ser att e-handeln kan gå i två riktningar, antingen en effektiv och billigare e-handel som är lätt att använda för äldre, eller en mer upplevelsefokuserad e-handel som efterliknar känslan av att gå runt i en fysisk butik och känna på varor och dofta på maten. Den första typen fungerar framför allt som ett komplement till en fysisk butik men kan även passa de som inte vill lägga tid eller pengar på att handla mat. Den andra typen passar dem som har ett stort matintresse, säger konsumtionsforskare Lena Hansson.

Studien: Reorganising grocery shopping practices – the case of elderly consumers

Fakta:
Studien bygger på intervjuer med 38 konsumenter mellan 69 och 97 år, boende i Sverige. De medverkande rekryterades genom ett lokalt radioprogram, en matbutik och sociala kontakter. Huvuddelen av intervjuerna genomfördes under juni-juli 2020, och uppföljande intervjuer gjordes under maj och september 2021. Dessutom genomfördes intervjuer i tre hushåll med hemtjänst under juni 2021. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research.

Kontakt:

  • Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 076−618 5606, e-post: [email protected]  
  • Anna Post, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 073−622 7011, e-post: [email protected]
  • Lena Hansson, konsumtionsforskare på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, telefon: 076−618 5493, e-post: [email protected]

Maria Norrström
Kommunikationsansvarig

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Telefon: 031–786 1247, 070–922 66 89
E-post: [email protected]

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Med sina 8 000 studenter, 500 anställda, över 160 internationella partneruniversitet och sina huvudämnen – ekonomi och juridik – har Handelshögskolan en unik bredd. Forskningen präglas av samverkan över geografiska, institutionella och disciplinära gränser och skolan har ett nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av drygt 100 handelshögskolor i världen som är ”triple crown”-ackrediterad, dvs har de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor: EQUIS, AACSB och AMBA. gu.se/handelshogskolan 

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Nu kommer Coop Mini till Gåvsta nordost om Uppsala

Published

on

By

Coop Butiker och Stormarknader öppnar idag sin tredje Coop Mini. Den första invigdes i Täby i september, den andra som del av Stora Coop Haninge (öppnar inom kort) och den tredje invigs idag i Gåvsta, 1,5 mil nordost om Uppsala.

I Gåvsta nordost om Uppsala har invånarna cirka 1,5 mil fågelvägen till närmaste livsmedelsbutik. Det vill Coop Butiker och Stormarknader ändra på och öppnar idag sitt tredje dygnet-runt-öppna och helt obemannade Coop Mini på platsen. Med hjälp av Coops mobilapp Scan & Pay låser kunden själv upp butiken, scannar sina varor, betalar och går ut. Butiken på cirka 30 kvadratmeter innehåller flera hundra torra, kylda och frysta varor och tycker man att något saknas, beställs det enkelt online på coop.se och hämtas i skåpet utanför butiken.

Varorna till Coop Mini och hämtaskåpet kommer från Stora Coop Boländerna i Uppsala, en av Coop Butiker och Stormarknaders e-handelsnav som även erbjuder hemleverans i Uppsala med omnejd.

– För den lokala marknadsplatsen och Uppsala kommun har Stora Coop Boländerna gjort det möjligt att förstärka vårt erbjudande och att vi når ut till kunder vi tidigare inte har haft möjlighet att nå ut till med enbart våra traditionella fysiska butiker. Stora Coop Boländerna blir mer än bara en fysisk butik, säger Samir Radjai, försäljningschef online på Coop Butiker & Stormarknader.

Konceptet med dygnet-runt-öppet och obemannat ökar inom Coop Butiker och Stormarknader. I Täby öppnade nyligen ett Coop Mini och i Haninge öppnar inom kort ytterligare ett Coop Mini vid sidan av den befintliga Stora Coop. På Coop Tystberga utanför Nyköping håller större delar av erbjudandet och butiken öppet även efter det att personalen har gått hem. Här låser kunden, på samma sätt som i Coop Mini, själv upp butiken, scannar sina varor, betalar och går ut med hjälp av mobilappen Scan & Pay.

– Med Coop Mini och digifysiska lösningar har vi möjlighet att som i Gåvsta nå ut till kunder och medlemmar i ett område som saknar en livsmedelsbutik, som ligger långt från närmaste butik eller där det inte är praktiskt möjlig att etablera en vanlig fysisk butik. Det är också en möjlighet för oss att testa en ny marknad innan beslut tas om en eventuell permanent etablering, säger Meta Persdotter, vd för Coop Butiker & Stormarknader och tillägger:

Vi ser ett ökande behov hos våra kunder att kunna handla livsmedel av hög kvalitet på tider och platser som passar olika livsstilar. Med dygnet-runt-öppna obemannade butiker och hybridbutiker kombinerat med vårt e-handelserbjudande där vi erbjuder stormarknadsutbud till stormarknadspriser, hoppas jag att kunderna upplever Coop som en framåtlutad partner och stöd i att få ihop livspusslet på bästa sätt.

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Butiker & Stormarknader AB
076-116 80 99
[email protected]

Om Coop Butiker & Stormarknader
Coop Butiker & Stormarknader AB driver cirka 200 livsmedelsbutiker i Stockholms län, Uppsala, Södermanland och Östergötland, har cirka 5 300 medarbetare och omsätter cirka 13 miljarder kronor per år. Bolaget ingår i Konsumentföreningen Stockholm som med cirka 1,2 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. Sveriges 28 konsumentföreningar äger tillsammans Coop i Sverige, som är en av Sveriges största dagligvarukedjor med fler än 800 butiker från Katterjokk i norr till Smygehamn i söder, har 3,7 miljoner medlemmar, över 22 000 medarbetare och omsätter cirka 43 miljarder kronor per år. För mer information se se.linkedin.com/company/coop-butiker-&-stormarknader-ab, www.coop.se och www.kfstockholm.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Baker McKenzie legal rådgivare till bankerna vid Catenas riktade nyemission om cirka 1,6 miljarder SEK

Published

on

By

Catena AB (publ) har genomfört en riktad nyemission av aktier om cirka 1,6 miljarder miljoner kronor där teckningskursen fastställdes genom ett accelererat bookbuilding-förfarande.

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden.

ABG Sundal Collier och Van Lanschot Kempen agerade Joint Global Coordinators och Bookrunners. Baker McKenzie agerade legal rådgivare till bankerna med ett internationell kapitalmarknads-team bestående av Joakim Falkner och Johanna Flink i Stockholm samt Adam Farlow i London.

Kontakt
Joakim Falkner, advokat, partner, solicitor, head of Capital Markets – Europe, Middle East & Africa, Baker McKenzie
Tfn: 08-566 177 80
E-post:
[email protected]

Om Baker McKenzie
Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 000 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och verksamheten är klimatneutral sedan 2020 (egen granskning)www.bakermckenzie.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lättare för läkemedelsskadade att erhålla ersättning genom läkemedelsförsäkringen efter yttrande av Läkemedelsskadenämnden

Published

on

By

LO-TCO Rättsskydd AB företräder en medlem i Svenska Elektrikerförbundet om rätt till ersättning för en läkemedelsskada. Medlemmen har ådragit sig en allvarlig hjärnskada vid användande av läkemedel i form av opiater och bensodiazepiner.

I USA förekommer det sedan många år en stor överdödlighet vid användande av läkemedel innehållande opioider. Detta har utöver det personliga lidandet även inneburit ett stort antal rättsprocesser.

Alla som fått läkemedel av en aktör som är ansluten till läkemedelsförsäkringen och som anser sig ha ådragit sig en skada av läkemedlet, har rätt att göra en anmälan till Svenska Läkemedelsförsäkringen AB. Om man är missnöjd med deras bedömning kan man begära prövning i Läkemedelsskadenämnden.

Läkemedelsskadenämnden behandlar ärenden som överklagas. Såväl den skadelidande som försäkringsgivaren kan lämna ärenden vidare till nämnden. Nämnden är rådgivande. Om försäkringsgivaren och den skadelidande inte blir överens kan talan väckas vid allmän domstol.

Läkemedelsförsäkringen har vid sin prövning av medlemmens rätt till ersättning funnit att det var användandet av läkemedel som orsakat medlemmens personskada, men att personskadan ändå inte utgör en läkemedelsskada. Anledningen till det är att Läkemedelsförsäkringen anser att medlemmen använt läkemedel på ett uppenbart felaktigt eller olämpligt sätt. Läkemedelsförsäkringen ansåg också att det var medlemmen som har bevisbördan för att han omfattas av försäkringen. Någon rätt till ersättning bedömdes därför inte föreligga.

LO-TCO Rättsskydds uppfattning är att Läkemedelsförsäkringen åberopat ett undantagsvillkor från rätten till ersättning som Läkemedelsförsäkringen har bevisbördan för och detta utan någon bevislättnad. Läkemedelsförsäkringen har inte kunnat styrka att undantagsvillkoret är tillämpligt och därför har medlemmen rätt till försäkringsersättning för den mycket allvarliga personskada han drabbats av.

På förbundets uppdrag överklagade LO-TCO Rättsskydd AB Läkemedelsförsäkringens beslut till Läkemedelsskadenämnden, som nu i ett rådgivande yttrande bedömt hur det aktuella försäkringsvillkoret ska förstås. 

Det aktuella försäkringsvillkoret är enligt Läkemedelsskadenämnden ett undantagsvillkor och Läkemedelsförsäkringen har enligt nämndens bedömning bevisbördan för att undantaget är tillämpligt och detta utan någon bevislättnad.

Svenska läkemedelsförsäkringen har efter nämndens yttrande meddelat att de accepterar att skadan är en läkemedelsskada. Ersättning regleras enligt 5 kapitlet skadeståndslagen. Detta innebär att medlemmen ska erhålla full ersättning för sin personskada beräknad på skadeståndsrättslig grund.

I och med att Läkemedelsförsäkringen har accepterat Läkemedelsskadenämndens bedömning, blir yttrandet vägledande. Det betyder att det bör bli väsentligt mycket lättare för personer som drabbats av läkemedelsskada att erhålla ersättning.

Ombud i målet har varit förbundsjurist Ulf Lejonklou, tel. 08-676 63 57.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.