Connect with us

Marknadsnyheter

Belatchew Labs presenterar Stockholm Loop

Published

on

on, jul 04, 2018 10:51 CET

Stockholm Loop är en effektiv katalysator för 120 000 nya bostäder och invånarnas behov vad gäller arbete, boende, distribution, handel och idrott.

Fakta om Stockholm Loop i tio punkter:

  1. Fler än 120 000 nya bostäder på tolv underutnyttjade lägen vid tunnelbanelinjernas ytterkanter.
  2. Nyttjande och uppgradering av befintlig infrastruktur.
  3. Införandet av en ny kvarterstypologi med hög densitet och som rymmer arbete, boende, distribution, handel och idrott.
  4. Skapandet av nya typer av byggnader: uppdaterade stationshus, transporthubb samt brohus.
  5. Brohusen bryggar över sociala barriärer som motorleder, järnvägsspår och vatten.
  6. Transporthubbarna inbegriper omlastning av gods samt distribution av e-handelsvaror med hjälp av drönare.
  7. Formgivning av stationshus i Bergshamra och Gubbängen/Hökarängen samt brohus i Masmo och Huddinge.
  8. Ytterstadsområden aktiveras och görs attraktiva under många av dygnets timmar.
  9. Olika typer av idrott vid de tolv platserna skapar identitet och skapar band mellan människor över sociala barriärer och ger positiva hälsoeffekter.
  10. Stockholm Loop – ett årligt idrottslopp med simning, cykling och löpning omfattande cirka 1,5 maratonlopp som riktar om strålkastarljuset från centrum till periferin.

 

 

SCB beräknar att det under de kommande tio åren behövs 700 000 bostäder i Sverige som helhet.

En lösning som föreslagits är skapandet av nio nya städer. En sådan strategi för med sig ett antal nackdelar såsom nödvändigheten av att etablera ny kostsam infrastruktur samt en risk att det skapas sovstäder istället för levande platser i sin egen rätt.

Att skapa helt nya städer är inte en hållbar strategi. Uppdraget för Belatchew Labs var då att söka svaret på frågan hur storstadsregionerna kan utvecklas i syfte att bidra till lösningen på bostadsfrågan utan att etablera nya städer och slippa dyrbara infrastruktursatsningar, och i stället tar till vara på befintliga resurser på ett för samhället mer effektivt och hållbart sätt.

Att hitta lägen närmare Stockholm har ett värde då efterfrågan är stor, men Stockholm är en centrumorienterad stad där T-banenätet utgår från stadens mitt och där nya tvärförbindelser etablerats relativt nära centrum.

Detta får till följd att ytterstaden avfolkas dagtid och att kopplingarna mellan de existerande stadsdelarna i dessa lägen är svaga.

Belatchew Labs strategi bygger på det faktum att det finns underutnyttjade lägen vid tunnelbanelinjernas ytterkanter och som med hjälp av sk TOD (Transit Oriented Development) kan förtätas och aktiveras genom etablering av nya bostäder och andra funktioner vid underutnyttjade befintliga stationer. Genom att uppgradera befintlig infrastruktur i stället för att bygga nytt, skapas en hållbar dellösning på bostadsfrågan där även sömniga ytterstadsområden aktiveras och görs attraktiva för ett stadsliv under många av dygnets timmar.

För att åstadkomma detta behöver dock ett antal utmaningar antas och finna sin lösning. Till att börja med måste en överbryggning av fysiska barriärer i form av vatten, spår och vägar åstadkommas. Belatchew Labs lösning för att bryta dessa barriärer bygger på införandet av en ny kvarterstypologi med hög densitet samt skapandet av nya typer av byggnader, som en uppdaterat stationsbyggnad, en transporthubb samt brohus över motorleder, järnvägsspår och vatten. Dessa byggnader skapar identitet för de olika nya stadsdelarna med potential att motverka ytterstadens avfolkning dagtid genom innovativa program för såväl boende, arbetsplatser, distribution, handel, kultur och inte minst idrott. Genom en fokusering på idrottsutövande skapas band mellan människor även över sociala barriärer, och riktar samtidigt om strålkastarljuset från centrum till periferin.

Resultatet av genomförandet av ovanstående strategi i Storstockholm är konceptet ”Stockholm Loop” – en effektiv katalysator för fler än 120 000 nya bostäder och invånarnas behov vad gäller arbete, boende, distribution, handel och idrott.

Stockholm Loop omfattar etablering av ny stadsbebyggelse kring tolv befintliga stationer inom en radie av 500 m från respektive station som tillsammans nyttjar tidigare outnyttjad mark motsvarande 1,3x Kungsholmen – drygt 400 hektar. Dessa platser är:

  • Bergshamra: 5 200 lägenheter
  • Gubbängen: 9 300 lägenheter
  • Hallonbergen: 13 100 lägenheter
  • Huddinge: 13 000 lägenheter
  • Masmo: 7 400 lägenheter
  • Nacka: 16 300 lägenheter
  • Rissne: 10 000 lägenheter
  • Ropsten: 10 300 lägenheter
  • Råcksta: 6 700 lägenheter
  • Rågsved: 14 600 lägenheter
  • Skarpnäck: 8 000 lägenheter
  • Ulriksdal: 11 300 lägenheter
  • Stockholm Loop totalt: 426 hektar, 125 200 lägenheter

I syfte att åskådliggöra ovanstående strategi har Belatchew Labs formgivit ett antal byggnader – stationshus i Bergshamra och Hökarängen samt brohus i Masmo och Huddinge.

Bergshamra Basläger / Bergshamra Basecamp

  • Typologi: Stationshus
  • Program: T-banestation, arbetsplatser, distribution av e-handel, kultur och fritid, kolonilotter på taket samt idrott
  • Idrott: Klättring

Gubbängen/Hökarängen Banhus / Hökarängen Running Track

  • Typologi: Stationshus
  • Program: T-banestation, arbetsplatser, distribution av e-handel, kultur och fritid samt idrott
  • Idrott: Löpning

Masmo Fotbåt / Masmo Footboat

  • Typologi: Brohus
  • Program: Person- och bilfärja, idrott
  • Idrott: Fotboll

Huddinge Velodrom / Huddinge Velodrome

  • Typologi: Brohus
  • Program: Gång- och cykelbro, Omlastning gods, Distributionstorn med hjälp av drönare, idrott
  • Idrott: Cykling

Ett sätt att ge dessa ytterstadsområden en gemensam identitet skulle kunna vara etableringen av årligt ett idrottsevent som knyter samman samtliga noder i Stockholm Loop genom ett årligt lopp som omfattar simning, cykling och löpning. Den gemensamma sträckan utgör 64 km – vilket omfattar cirka 1,5 maratonlopp – helt enkelt en Stockholm Loop. Förutom de goda hälsoeffekter som följer av idrottande kommer även Stockholm Loop att rikta om intresset från centrum ut mot ytterstaden.

– De viktigaste styrkorna hos Stockholm Loop är skapandet av fler än 120 000 nya bostäder, hållbart nyttjande av existerande infrastruktur samt ökad social hållbarhet med hjälp av aktiverade ytterstadsområden och gemensamhetsskapande idrottssatsningar, säger Rahel Belatchew, VD och Chefsarkitekt, Belatchew Arkitekter.

– Vi riktar nu en uppmaning till alla aktörer i regionen på kommunal, landstingskommunal och statlig nivå – samt privata aktörer – att tillsammans över kommungränserna finna lösningar på bostadssituationen i Stockholm och samtidigt skapa levande ytterstadsområden utan att bygga helt nya städer, avslutar Rahel Belatchew.

Högupplösta bilder, animation samt infografik:
https://belatchew.com/downloads/sthlmloop.zip

Video från presentationen av Stockholm Loop i Arkitekturträdgården i Almedalen 2 juli 2018:
https://vimeo.com/278048714

Presentationen:
https://belatchew.com/downloads/Belatchew-Labs–SthlmLoop–Presentation-SE.pdf

Följ utvecklingen av Stockholm Loop framöver:
https://sthlmloop.com

 

Om Transit Oriented Development (TOD)

Transit Oriented Development (TOD) är en typ av stadsutveckling som maximerar mängden bostads-, kommersiella och fritidsområden inom gångavstånd från kollektivtrafik. En TOD-baserad stadsplan innefattar typiskt ett centralt transportnav (t ex en järnvägsstation, tunnelbanestation eller busshållplats) omgiven av en högdensitetsarea med områden med lägre densitet som sträcker sig ut från detta centrum. En TOD-stadsplan är också utformad för att vara mer tillgänglig för gångtrafikanter, med mindre kvartersstorlekar och minskade utrymmen avsedda för bilar. Bebyggelsen kring det centrala transportnavet sträcker sig vanligen inte längre än 400 till 800 meter från stationen, i syfte att underlätta gångtrafik.

 

Kontaktuppgifter

Rahel Belatchew, Chefsarkitekt, VD och grundare, tel 070-174 94 32, pr@belatchew.com, Twitter och Instagram: @rahelbelatchew

David Lerdell, PR kommunikation, tel 08-55 80 14 14, pr@belatchew.com

Webb: www.belatchew.com, Twitter och Instagram: @belatchew

 

Om Belatchew Labs

Belatchew Labs är en studio inom Belatchew Arkitekter som arbetar med experimentella projekt i syfte att undersöka och testa nya metoder samt finna lösningar på stadens problem, idag och imorgon.

För att säkerställa att företaget ligger i framkant vad gäller innovation och hållbarhet har den experimentella studion Belatchew Labs skapats där svar på samtidens utmaningar undersöks. De visionära projekt som detta har resulterat i har rönt stort internationell uppmärksam­het.

Belatchew Labs projekt har mottagit flera utmärkelser, bland andra the Architecture Review MIPIM Future Pro­ject Award 2015, Smart Living Challenge 2014 och det nationella formpriset Design S 2014. Belatchew Labs projekt har även publicerats i en mängd internationella tidskrifter och i flertalet böcker.

Ur Belatchew Labs portfolio kan nämnas:

  • Strawscraper – en hårig skyskrapa som även fungerar som ett urbant kraftverk.
  • InsectCity/BuzzBuilding – BuzzBuilding är en del av Belathew Labs projekt InsectCity, som syftar till att göra Stockholm självförsörjande på protein genom urban insektsproduktion.
  • SwimCity – ett projekt som syftar till att öka utbudet av bostäder för unga genom att skapa ett hållbart boende på vatten. Projektet har fått stöd av Boverket.

Belatchew Labs projekt har publicerat i till exempel ArchDaily; Archinet; Architizer; BBC; China Daily; CNN; Dagens Nyheter; Daily Mail; Der Spiegel; DesignBoom; Deutsche Welle; FastCompany; FORM; Huffington Post; Inhabitat; La Stampa; Le Figaro; Le Monde; National Geographic; RUM; Sveriges Radio; Sveriges Television; The Architectural Society of China; The Atlantic; TV5Monde; and Yahoo TV!

 

Om Belatchew Arkitekter

Belatchew Arkitekter är ett Stockholmsbaserat arkitektkontor. Projekten kännetecknas av verkshöjd, innovation och spets inom hållbarhet och finns främst inom bostäder, kontor och samhällsfastigheter.

.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.