Connect with us

Marknadsnyheter

Benny Karlsson utsågs till Årets Eldsjäl på Brandskyddsledardagarna

Published

on

Den 7-8 november hölls återigen Brandskyddsledardagarna – en träffpunkt för alla som ansvarar för, eller arbetar med, säkerhet och brandskydd. Traditionsenligt delades också utmärkelsen ”Årets eldsjäl Brandskydd” ut till en person som har gjort extraordinära insatser för att utveckla brandsäkerheten i en organisation. Detta år utsågs Benny Karlsson, brandspecialist på Statens Institutionsstyrelse, till Årets Eldsjäl.

I över 30 år har Benny Karlsson jobbat med säkerhetsfrågor, och sedan 2010 som utredare och brandspecialist på Statens Institutionsstyrelse (SiS). Statens institutionsstyrelse bedriver anpassad tvångsvård och verkställer sluten ungdomsvård. I samverkan med socialtjänsten ger man barn och ungdomar med psykosociala problem bättre förutsättningar för ett socialt fungerande liv utan missbruk och kriminalitet.

Vården bedrivs på ett 40-tal orter runt om i Sverige med totalt ca 1 100 vårdplatser och cirka 6 000 anställda inklusive timtidsanställda, vikarier och fast anställd personal.

Brandsäkerhet i över 10 års tid
Benny Karlsson nominerades till Årets Eldsjäl för att han i sitt arbete troget och förtjänstfullt ökat brandsäkerheten för både intagna och personal inom SiS verksamhet i över 10 års tid. Han har bidragit till brandsäkerheten i en utmanande miljö med intagna ungdomar med psykosociala problem och neuropsykiatriska funktionsnedsättningsdiagnoser, samt i en komplex verksamhet med byggnader med stort säkerhetsfokus. Bland annat har Benny Karlsson utvecklat tekniska lösningar och metoder för att förhindra bränder och han har hållit utbildningar för personalen för att minimera skador och dödsfall vid bränder. Hans erfarenhet, drivkraft och engagemang är uppskattad av både chefer och kollegor.  

I sin roll på SiS arbetar Benny Karlsson med att utveckla myndigheten i alla typer av brandskyddsfrågor, till exempel genom att planera, genomföra och följa upp brandsäkerheten i byggnaderna samt genomföra kunskapshöjande insatser för personalen.

– Svårast är att över tid säkerställa att personalen i en så stor organisation med hög personalomsättning har rätt kunskap. Vi är ju en 24-7-verksamhet med låsta dörrar och hög säkerhet vilket ställer krav på medarbetarna. Då är det extra viktigt att alla vet hur de ska hantera alltifrån bränder till hot och våld, säger Benny Karlsson.

Han deltar i alltifrån planeringen och projekteringen till byggnadsfasen vid ny- och ombyggnationer. Han deltar också vid tillsyner av räddningstjänster ute på SiS olika institutioner runt om i Sverige och tillsammans med Brandskyddsföreningen har han tagit fram olika interaktiva utbildningar för SiS-personalen. Förutom ett systematiskt brandskyddsarbete och teoretiska utbildningar genomför personalen också praktiska släck- och utrymningsövningar. Fram till idag har över 14 000 medarbetare genomfört utbildningarna. All personal genomför någon av de interaktiva utbildningarna innan de påbörjar sitt arbete ute på avdelningen, det är ett krav, berättar Benny Karlsson.

– Utbildning är otroligt viktigt för oss. Oavsett vilka brandtekniska lösningar vi bygger in i byggnaderna är personalen vår största tillgång i händelse av brand eller annan situation som kräver snabba beslut. Därför är det så viktigt att personalen har kunskap och att det organisatoriska brandskyddet fungerar och övas kontinuerligt.

Benny Karlsson är stolt över utmärkelsen och tycker att det är roligt att arbetet han utför uppmärksammas. På frågan varför han tror att han blir Årets Eldsjäl svarar han att han under många år arbetat med att hela tiden höja lägsta nivån inom myndigheten avseende brandskyddet, både vad gäller det förebyggande-, organisatoriska- och byggnadstekniska brandskyddet.
 

För mer information eller frågor, kontakta gärna:
Nadine Jones Pioud, presschef, Brandskyddsföreningen, tel: 070-542 77 18 eller e-post: nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se.

Brandskyddsföreningen är en allmännyttig ideell förening som arbetar och driver opinion för ett brandsäkrare Sverige. Vi är ett ledande kunskapscentrum som ökar framtidens brandsäkerhet och minskar samhällets skadekostnader, bland annat genom besiktning, utbildningar, restvärderäddning och konceptet Heta Arbeten®. Brandskyddsföreningen arbetar fram gemensamma normer och regelverk för olika branscher och genom Insamlingsstiftelsen Brandforsk finansierar vi forskning och utveckling inom brandsäkerhetsområdet. Läs mer på www.brandskyddsforeningen.se.

Information om Brandskyddsföreningens personuppgiftspolicy
Med anledning av EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, vill vi informera dig som finns på våra sändlistor för pressmeddelanden om vår personuppgiftspolicy.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys