Connect with us

Marknadsnyheter

Berghs tar hem fler priser än någonsin i årets One Show

Published

on

Berghs School of Communication utmärker sig genom att hålla en hög jämn kreativ nivå över tid. I år säkrade Berghs studenter 35 vinster varav 13 pennor, 3 kuber, 3 portfolios och 16 merits i tävlingen The Young Ones, One Show. Det är fler priser än någonsin vilket rankar Berghs på en fjärdeplats bland 140 kreativa skolor i världen.

Igår nådde Berghs studenter nya höjder genom att ta emot 35 priser i Young Ones Student Awards i New Yorks Sony Hall. Bland dessa säkrade de 5 guld, 4 silver, 10 bronz vilket är ett rekord för Berghs. Juryn, bestående av 131 yrkesverksamma från hela världen, har granskat tusentals bidrag inskickade av studenter internationellt. Detta understryker deras förmåga att konsekvent utmana och utforska, men visar också deras kreativitet och praktiska tillämpning av färdigheter på global nivå.

Syftet med The One Club for Creativity är att lyfta fram innovativa idéer och fira framgångar inom den globala kreativa näringen. Det är en ideell organisation som stödjer kreativitet och med Young Ones Student Awards lyfter de fram nästa generations mest lovande unga internationella talanger från olika kreativa discipliner.

– Den här framgången bör i första hand tillskrivas studenterna själva, de har lagt ned otaliga timmar på att arbeta hårt för att sätta samman sina bidrag. Att delta i globala tävlingar ger oss möjlighet att bedöma våra studenters kreativa kaliber och hantverksskicklighet. Berghs känner naturligtvis stolthet och glädje över att våra studenter gör ett sådant avtryck internationellt”, säger Svante Ahlman, programansvarig för Berghs Art Director/Copywriter-program.

Berghs har tilldelats 173 utmärkelser och har under de senaste åtta åren i genomsnitt hamnat på femte plats i den globala skolrankningen, även om antalet tävlande skolor har ökat från 40 till 140. Detta understryker Berghs engagemang att utveckla framtidens kommunikatörer som kommer att forma den kreativa industrin.

– Vilken prestation av våra studenter! På Berghs är vi starkt engagerade i att skapa en kultur som sätter värde på kreativ problemlösning tillsammans. Vi bygger in samarbete mellan studenter, discipliner och branschen för att säkerställa en lärandeupplevelse. Varje pris och prestation speglar vårt åtagande att upprätthålla en hög standard över tid”, säger Camilla Wallander, VD för Berghs.

Berghs har 11 heltidsprogram, varav fyra är möjliga för internationella studenter att ansöka till. Helt nya för i år är programmen Content Engineering med fokus på AI (1-årig) och Urban Designer (1,5 årig).

Award winning cases 2024

Category: Client Brief Competition Winners

Velveeta – Show Us Your Receipts – Gold + Silver
Art Director: Saga Erickson & Miranda Kyker. Copywriter: Julia Stigborg & Elise Strandh
https://vimeo.com/935035846

Velveeta – Vision Pro – Gold + Bronze
Art Director: Erik Günther, Mortimer Hedman. Copywriter: Oscar Larsson, Klas Kalderén
https://vimeo.com/922857125?share=copy

NotCo – 5th of July Marathon – Silver + Bronze
Art Director: Saga Erickson, Stella Jeansson. Copywriter: Ronja Svahn, Oscar Larsson
https://vimeo.com/922373425?share=copy

Fanta – Burn Alert – Silver + Bronze
Art Director: Clara Pagh, Mortimer Hedman. Copywriter: Ellen Almqvist, Klas Kaldéren
https://vimeo.com/924634432

Dove – Anti-Aging For Kids – Silver
Art Director: Sandra Alwan & Miranda Kyker. Copywriter: Julia Stigborg & Elise Strandh
https://vimeo.com/918455309

Fanta – Period – Bronze x 2
Art Director: Marcus Rönne. Copywriter: Julia Stigborg*
https://vimeo.com/924088343

Dove – The Ever-Changing Ad – Bronze
Art Director: Mahina Köhlin. Copywriter: Albert Bäckman. Designer: Augusta Sävblom, Isak Hagberg
https://vimeo.com/943255020

Category: ADC Competition Winners
Sephora – The Game Face – 1 Silver och 2 Bronze
Art Director: Stella Jeansson, Cajsa Winqvist, Miranda Kyker, Copy: Hanna Blomstrand, Lucas Klarén
https://vimeo.com/922039267

Category: Portfolio Advertising Competition
Miranda Kyker, Art Director: https://www.mirandakyker.com/ – Winner
Emil Sörensen, Art Director: https://emilsorensen.se/ – Winner
Albert Bäckman, Copywriter: https://alberteinar.com/ – Winner

Merit Awards cases:

Dove – Make a Face For Tomorrow
Art Director: Marcus Rönne. Copywriter: Hanna Blomstrand

Duolingo – Order Like a Foodie
Art Director: Cajsa Winqvist. Copywriter: Ronja Svahn, Ellen Almqvist, Elise Strandh

Duolingo – The Witching Hour
Art Director: Emil Sörensen. Copywriter: Lucas Klarén, Elias Wirensjö

Fanta – Harvest the Fun
Art Director: Saga Erickson, Miranda Kyker. Copywriter: Elise Strand. Designer: Emelie Sturk

MONDO by Defunc – Express Your Sound
Art Director: Selma Omar Costa, Mortimer Hedman. Copywriter: Elise Strandh, Oscar Larsson

Nordea – Gima
Art Director: Saga Erickson. Copywriter: Julia Stigborg

Peta – The Tape
Art Director: Miranda Kyker, Saga Erickson. Designer: Emelie Sturk 

VOLVO – The Connected Bike Bell
Art Director: Clara Pagh, Emil Sörensen, Sandra Alwan. Copywriter: Rebecka Rydgren, Albert Bäckman

FACTS:
Berghs School of Communication: https://www.berghs.se/en/
ArtDirection/Copywriting program: https://www.berghs.se/program/art-directorcopywriter/
Communication Designs program: https://www.berghs.se/program/communication-design/
Content Engineering: https://www.berghs.se/en/program/content-engineering/
Urban Designer: https://www.berghs.se/en/program/urban-designer/

One Show: College Rankings
Berghs has been recognized with pens, cubs and merits over the years. Since the archive for global creative school ranking was set up in 2017, we can sum it up to 173 awards, with 12 of those being gold-winning projects in Client Brief. 

Camilla WallanderVDcamilla.wallander@berghs.se

Berghs School of Communication offers strategic and creative education at various levels within marketing communication. The school provides full-time education and international bachelor’s degree programs, over 80 part-time courses, as well as tailored education for organizations and businesses. Every year, around 3000 people attend some form of education at Berghs – in Sweden or abroad. Additionally, approximately 3000 people attend the school’s inspirational seminars. Berghs is located in central Stockholm and is part of the Intendia Group educational conglomerate.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.