Connect with us

Marknadsnyheter

Beslut fattade vid Fabeges årsstämma den 9 april 2018

Published

on

må, apr 09, 2018 17:15 CET

Vid Fabege AB:s årsstämma den 9 april 2018 fastställde stämman styrelsens förslag till utdelning för år 2017 med 4:50 kr per aktie. Avstämningsdag för erhållande av utdelning beslöts vara den 11 april 2018. Utdelningen beräknas utsändas av Euroclear Sweden AB den 16 april 2018.

Årsstämman beslutade att omvälja styrelseledamöterna Anette Asklin, Anna Engebretsen , Eva Eriksson, Märtha Josefsson, Jan Litborn, Pär Nuder, Erik Paulsson, Mats Qviberg samt nyval av Per-Ingemar Persson. Till ny styrelseordförande valdes Jan Litborn.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till principer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen.

Vidare beslöt stämman att styrelsearvode utgår med totalt 2 190 000 kr att fördelas enligt följande: 500 000 kr till styrelsens ordförande, 220 000 kr till övriga ledamöter som ej är anställda i bolaget, samt 150 000 kr för arbete i revisionsutskottet, att fördelas med 70 000 kr till ordföranden och 40 000 kr vardera till två ledamöter. Revisionsarvode beslöts utgå enligt godkänd räkning.

Årsstämman beslutade att utseende av valberedning inför 2019 årsstämma ska ske enligt valberedningens förslag, det vill säga att en valberedning utses senast sex månader före årsstämman 2019 och att representanter för de fyra största aktieägarna erbjuds plats.

Årsstämman beslutade att välja revisionsbolaget Deloitte AB till revisor med auktoriserade revisorn Kent Åkerlund som huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade att lämna styrelsen ett bemyndigande längst intill nästa

årsstämma, att vid ett eller flera tillfällen besluta om förvärv och överlåtelse av bolagets egna aktier. Förvärv får ske av så många aktier att bolagets innehav uppgår till högst det antal aktier som vid varje tidpunkt motsvarar 10 procent av samtliga bolagets utgivna aktier.

Årsstämman beslutade att ändra § 5 i bolagsordningen så att antalet aktier skall vara lägst 133 600 000 och högst 534 400 000. Vidare beslutades om en uppdelning av bolagets aktier genom en s.k. aktiesplit 2:1 varigenom varje aktie delas upp i två aktier. Bolaget kommer efter genomförd split att ha sammanlagt 330 783 144 aktier. Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för uppdelningen.

Årsstämman beslutade vidare att § 13 i bolagsordning ändras så att lydelsen stämmer överens med det nya namnet på lagen om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christian Hermelin, VD, tel: 08-555 148 25, 0733-87 18 25
Åsa Bergström, vVD och ekonomi- och finanschef, tel 08-555 148 29, 0706-66 13 80 

Fabege är ett fastighetsbolag med fokus på stadsutveckling och kommersiella fastigheter. Vi utvecklar attraktiva och hållbara stadsdelar med moderna kontor, bostäder och ett brett utbud av service – tillsammans med strategiska partners. Både vårt perspektiv och ägande är långsiktigt och vår passion är att skapa rätt förutsättningar för alla som bor, verkar och vistas i våra områden. Vi finns på ett begränsat antal delmarknader med hög tillväxt i Stockholmsområdet. Fabege aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap-segmentet. För mer information, vänligen besök oss på www.fabege.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioStock: Iconovo och Lonza inleder samarbete för att stärka obesitasprojekt

Published

on

By

Report this content

Iconovo ingår ett strategiskt samarbete med Lonza för att ta nästa steg i bolagets obesitasprojekt. Genom att bidra med sin expertis inom spraytorkade pulverformuleringar kommer Lonza att spela en central roll i utvecklingen av en omformulerad, intranasal läkemedelsbehandling för obesitas.

Läs hela artikeln på biostock.se:

https://www.biostock.se/2025/01/iconovo-och-lonza-inleder-samarbete-for-att-starka-obesitasprojekt/

Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capitalhttps://www.biostock.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Verkstadskoncernen SEGULA Technologies Sweden utser Lennart Hasselqvist till ny VD

Published

on

By

 

PRESSMEDDELANDE

15 januari 2025

 

 

UTNÄMNING

 

  • Den globala verkstadskoncernen SEGULA Technologies inleder ett nytt kapitel i sin historia i Sverige: företaget inleder en ambitiös omvandling med fokus på att öka den projektbaserade verksamheten, diversifiera verksamheten och fördubbla personalstyrkan under de kommande tre åren.
  • För att uppnå denna djärva förnyelse har SEGULA Sverige just utsett en ny verkställande direktör och inrättat en rådgivande kommitté.

 

 

Une image contenant Visage humain, personne, habits, sourire Description générée automatiquementLennart Hasselqvist har just utsetts till verkställande direktör för SEGULA Technologies Sweden. I en utmanande miljö kommer hans huvudansvar i den nya rollen att vara att utveckla koncernens verksamhet på den svenska marknaden genom att förändra affärsmodellen och diversifiera verksamhetsområdena, samtidigt som personalstyrkan ska fördubblas under de kommande tre åren.

 

Lennart Hasselqvist har över 30 års omfattande erfarenhet från fordons- och verkstadsindustrin. Han är utbildad vid Högskolan Väst och har haft flera ledande roller inom avancerad teknik och forskning och utveckling på Saab Automobile Powertrain, General Motors Powertrain Europe, AAM och nu senast på AFRY.

Jag är mycket glad över att få börja på SEGULA Technologies vid en  tid för stora förändringar”, säger Lennart Hasselqvist. ” Vi planerar att utveckla fler leveransbaserade lösningar i våra egna kontor, diversifiera vår portfölj och öka värdet på våra erbjudanden. Genom att bygga vidare på våra styrkor inom fordonsindustrin vill vi attrahera lokala aktörer från energi-, försvars- och järnvägssektorn. Det finns outnyttjade synergier mellan dessa branscher och SEGULA Sverige är väl positionerat för att dra nytta av dem.”

 

För att utföra sitt uppdrag kommer Lennart att dra nytta av koncernens kapacitet. Med 15.000 anställda och global närvaro i mer än 30 länder i världen är SEGULA Technologies en väletablerad ingenjörskoncern som tillhandahåller tekniska lösningar till stora industriella aktörer inom olika sektorer som fordons-, järnvägs-, energi-, flyg-, marin- och försvarsindustrin…

 

I Sverige är SEGULA Technologies främst verksamt inom fordons- och tunga fordonssektorerna och stödjer nationella och internationella OEM-företag i deras övergång till elfordon med experter inom fordonsdesign, mjukvara och inbyggda elektriska/elektroniska system, integration av batteripaket och avancerade förarassistanssystem (ADAS). Som en del av sin tillväxtstrategi siktar SEGULA Technologies Sweden på att utöka sina tjänster till energi-, järnvägs- och försvarsindustrin, genom att dra nytta av gemensamma tekniska möjligheter.

 

Tillsammans med dotterbolaget Technicon Design har SEGULA Technologies Sweden idag närmare 200 medarbetare knutna till två kontor i Göteborg och Stockholm och planerar att rekrytera 50 ingenjörer i Sverige fram till årsskiftet, främst specialiserade inom inbyggd programvara, maskinteknik och IT.

 

SEGULA Technologies Sweden lanserar också en rådgivande kommitté för att ge vägledning i sina strategiska beslut. De första medlemmarna i advisory board kommer att tillkännages under de kommande veckorna.

 

 

BILDER

 

Klicka här för att ladda ner Lennart Hasselqvists porträtt i högupplöst format.

 

 

Om SEGULA Technologies

SEGULA Technologies är en global ingenjörskoncern som bidrar till konkurrenskraften inom alla större industrisektorer: fordons-, flyg-, energi-, järnvägs-, marin-, biovetenskaps- och telekommunikationsindustrin. Med närvaro i mer än 30 länder och 140 kontor över hela världen strävar koncernen efter att bygga nära relationer med sina kunder tack vare kompetensen hos sina 15 000 anställda. SEGULA Technologies är ett ledande ingenjörsföretag som sätter innovation i centrum för sin strategi och som genomför storskaliga projekt, från forskning till industrialisering och produktion.

För mer information:

Följ SEGULA Technologies på LinkedIn

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny ordförande i styrelsen för Synologen

Published

on

By

Synologen AB har utsett en ny styrelseordförande. Daniel Lindin kommer från detaljhandelsbranschen och han planerar att driva fortsatt tillväxt för Synologen.

Daniel Lindin har arbetat som ledamot i styrelsen för Synologen i tre år och känner bolaget väl. Han har en lång bakgrund från detaljhandel och har arbetat i ledande roller inom apotek, dagligvaruhandel samt sällanköpshandel.

– Optikbranschen är dynamisk och har fantastiska förutsättningar för fördjupad kundlojalitet. Inom Synologen åstadkommer vi det lokalt och på ett personligt sätt genom våra kunniga optiker. Genom att samverka och skapa gemensamma verktyg säkerställer vi att alltid ligga i framkant, säger Daniel Lindin.

Tillsammans med den nya styrelsen vill han arbeta för fortsatt tillväxt för Synologen och stärka dess position.

– Vi vill växa med både nya butiker och att utveckla de befintliga. Vi märker att Synologens modell med det lilla företagets självständighet i kombination med det stora företagets fördelar lockar nya medlemmar samtidigt som befintliga växer och vågar expandera.

Samtidigt med Daniel Lindin valdes även fyra nya ledamöter till Synologens styrelse:

Louise Stering, Stockholm
Johan Bohnstedt, Mölnlycke
Thorbjörn Rönnlund, Ekerö
Jessica Lorin, Ulricehamn

För mer information:

daniel.lindin@synologen.se , tel 072-500 70 90

Om Synologen
Synologen är en rikstäckande medlemsorganisation som består av engagerade och kunniga optiker. Våra lokala optiker erbjuder helhetslösningar inom syn- och ögonhälsa. Synologens medlemmar är de enda av Sveriges optiker som är certifierade inom kvalitet och miljö enligt den internationella ISO-normen. Synologen är Sveriges fria optiker och vi står för kvalitet, kunskap och gott omhändertagande av din synhälsa.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.