Connect with us

Marknadsnyheter

Beslut vid Årsstämma i AB Fagerhult (publ) den 26 april 2022

Published

on

Årsstämma i AB Fagerhult (publ) hölls den 26 april 2022 i Fagerhult.

Samtliga beslut var i enlighet med de av styrelsen respektive valberedningen lämnade förslag till stämman. Fullständig information kring förslag till Årsstämman finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.fagerhultgroup.com.

Resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen
Årsstämman fastställde såväl moderbolagets resultaträkning och balansräkning som koncernresultat- och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2021.

Utdelning
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att en utdelning om 1,30 kr per aktie ska betalas till aktieägarna. 28 april 2022 bestämdes som avstämningsdag för rätt att motta utdelning och utbetalning är förväntad att genomföras, genom Euroclear Sweden AB:s försorg, med start den 3 maj 2022.

Ansvarsfrihet
Var och en av styrelsens ledamöter och bolagets verkställande direktör beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen av bolaget och bolagets angelägenheter under räkenskapsåret 2021.

Styrelsearvoden
Årstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om arvoden till styrelsens ledamöter och till styrelsens ordförande samt om arvoden för arbete i styrelsens kommittéer enligt följande:

          980 000 kr till styrelsens ordförande,

          380 000 kr till övriga styrelsens ledamöter som inte har anställning i Fagerhult Group,

          130 000 kr till ordföranden i revisionskommittén och 78 000 kr till övriga medlemmar i revisionskommittén, och

          50 000 kr till ordföranden i ersättningskommittén och 25 000 kr till övriga medlemmar i ersättningskommittén.

Styrelsen
Årsstämman valde styrelseledamöter i enlighet med valberedningens förslag. Jan Svensson, Eric Douglas, Cecilia Fasth, Annica Bresky och Teresa Enander omvaldes till ledamöter i styrelsen och Magnus Meyer valdes genom nyval in i styrelsen. Jan Svensson omvaldes till styrelsens ordförande och Eric Douglas omvaldes till styrelsens vice ordförande.

Revisor
Årsstämman valde, i enlighet med valberedningens förslag, revisionsbolaget KPMG AB till revisor för tiden intill nästa årsstämma och revisionsbolaget har meddelat att auktoriserad revisor Mathias Arvidsson kommer att vara huvudansvarig revisor.

Principer för valberedningens sammansättning
Valberedningens förslag till principer för valberedningens sammansättning antogs. Antagna principer är i enlighet med de principer som tidigare antagits och tillämpats under 2019, 2020 och 2021.

Principer för ersättning till ledande befattningshavare
Styrelsens förslag till principer för ersättning till ledande befattningshavare antogs.

Ersättningsrapport för 2021
Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport i enlighet med aktiebolagslagen 8 kap. 53 a §.

Prestationsaktieprogram 2022
Årsstämman beslutade att godkänna ett prestationsaktieprogram (”Prestationsaktieprogram 2022”), i enlighet med styrelsens förslag. Årsstämman beslutade även att godkänna de av styrelsen föreslagna leverans- och säkringsåtgärderna för Prestationsaktieprogram 2022.

Programmet omfattar upp till 90 ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom Fagerhultkoncernen. För att kunna delta i programmet krävs att deltagaren förvärvar aktier i Fagerhult till marknadspris till ett värde motsvarande lägst 2,5 procent och högst 12 procent av deltagarens årliga grundlön. För deltagarna gäller att varje förvärvad aktie berättigar till fyra prestationsaktierätter efter en treårig intjänandeperiod. Varje prestationsaktierätt berättigar sedan till en vederlagsfri aktie under förutsättningarna som anges nedan.

Deltagarna i programmet kommer, efter offentliggörande av Fagerhults delårsrapport för första kvartalet 2025, att vederlagsfritt tilldelas aktier i Fagerhult förutsatt fortsatt anställning i Fagerhult Group under intjänandeperioden samt att investeringen i Fagerhult-aktier i sin helhet bestått under samma tid. För att tilldelning av aktier ska ske krävs därutöver att ett finansiellt prestationsmål relaterat till vinst per aktie för Fagerhult under räkenskapsåren 2022–2024 uppnåtts. Utfallet kommer att mätas linjärt mellan fastställd miniminivå och fastställd maximinivå. Uppnås inte miniminivån i intervallet kommer inte prestationsaktierätterna berättiga till några aktier och uppnås maximinivån i intervallet berättigar varje prestationsaktierätt till en aktie.

Maximalt antal aktier i Fagerhult som kan utgå enligt Prestationsaktieprogram 2022 är begränsat till 1 136 364 aktier, vilket motsvarar cirka 0,66 procent av utestående aktier och röster.

Vinsten per tilldelad aktie är begränsad till ett maximalt belopp om 170 kronor, vilket motsvarar cirka tre gånger den volymvägda genomsnittliga aktiekursen för Fagerhult-aktier på Nasdaq Stockholm under februari 2022.

Styrelsen har uppskattat det genomsnittliga värdet för varje prestationsaktierätt till cirka 55 kronor. Uppskattningen baseras på allmänt vedertagna värderingsmodeller med användning av stängningskursen för Fagerhult-aktien den 1 mars 2022, vinstbegränsningen om 170 kronor, statistik beträffande utvecklingen av Fagerhult-aktien samt uppskattade framtida utdelningar. Vid antagande om att ca 50 procent av de personer som erbjudits deltagande i programmet deltar, och ett 50-procentigt uppfyllande av det finansiella prestationsmålet, så uppgår det totala uppskattade värdet av prestationsaktierätterna till cirka 10,8 miljoner kronor. Värdet motsvarar cirka 0,11 procent av Fagerhults börsvärde per den 1 mars 2022.

Baserat på en årlig aktiekursökning om 10 procent under programmets löptid och en intjänandeperiod om tre år beräknas kostnaden för Prestationsaktieprogram 2022 i form av personalkostnader att uppgå till cirka 3,4 miljoner kronor, vilket på årsbasis motsvarar cirka 0,15 procent av Fagerhults totala personalkostnader under räkenskapsåret 2021.

De huvudsakliga motiven till att inrätta Prestationsaktieprogram 2022 är att stärka bolagets förmåga att rekrytera och behålla medarbetare, sprida och öka aktieägandet bland de anställda samt skapa ett koncerngemensamt fokus för berörda medarbetare.

Bemyndiganden till styrelsen avseende förvärv och överlåtelse av egna aktier
I syfte att säkerställa bolagets åtaganden under Prestationsaktieprogram 2022, inkluderande även tidigare års motsvarande program, samt att kunna använda återköpta aktier i samband med eventuella förvärv samt att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde, beslutade årsstämman att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under perioden intill nästa årsstämma, förvärva egna aktier på Nasdaq Stockholm i den utsträckning bolagets innehav av egna aktier totalt uppgår till högst en tiondel av alla aktier i Bolaget.  Förvärv enligt bemyndigandet ska ske till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet.

Årsstämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att överlåta högst 1 136 364 återköpta aktier vederlagsfritt till de deltagare i Prestationsaktieprogram 2022 som är berättigade till att erhålla tilldelning av aktier i enlighet med programmets villkor.

Protokoll med fullständiga beslut från Årsstämman kommer att göras tillgängligt på Fagerhults hemsida, www.fagerhultgroup.com senast den 5 maj 2022. Kopia av protokollet, dock ej röstlängden, kommer på aktieägares begäran att skickas per post.

Habo den 26 april 2022

Kontaktinformation:

Bodil Sonesson, CEO, +46 722 23 76 02, bodil.sonesson@fagerhultgroup.com

Michael Wood, CFO, +46 730 87 46 47, michael.wood@fagerhultgroup.com

Fagerhult Group är ett av Europas ledande belysningsbolag med ca 4 100 anställda i 28 länder och en omsättning på 7 100 Mkr för 2021. Vi består av 12 varumärken indelade i fyra affärsområden – Collection, Premium, Professional och Infrastructure.

Alla våra varumärken tillverkar högkvalitativa professionella belysningslösningar. Vi jobbar huvudsakligen med specifikationer tillsammans med våra partners. Tillsammans har vi belysningslösningar för nästan alla användningsområden och vår närvaro är global.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i 24SevenOffice Group AB

Published

on

By

Årsstämman i 24SevenOffice Group AB (”24SevenOffice” eller ”Bolaget”) hölls idag den 15 maj 2024 i Stockholm varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Fastställande av resultat- och balansräkningen

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen i 24SevenOffice samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Vinstdisposition

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle utgå till aktieägarna samt att tidigare balanserade medel, inklusive överkursfond samt årets resultat balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fyra ledamöter. Det beslutades vidare att antalet revisorer ska vara ett registrerat revisionsbolag.

Det beslutades att arvode till styrelsens ledamöter ska uppgå till totalt 130 000 kronor, och utgå till styrelsens ledamöter med följande belopp:

  • 65 000 kronor till styrelseledamoten Staffan Herbst, och
  • 65 000 kronor till styrelseledamoten Karin Lindberg.

Inget arvode ska utgå till styrelsen i övrigt.

Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Det beslutades att omvälja Staffan Herbst, Karin Lindberg och Staale Risa till styrelseledamöter och att välja Linda Sannesmoen till ny styrelseledamot för tiden till slutet av nästa årsstämma. Vidare beslutades att välja Staale Risa till ny styrelseordförande för tiden till slutet av nästa årsstämma och därmed lämnar Staale Risa sitt uppdrag som vice styrelseordförande. Det noteras att Karl‑Anders Grønland avböjt omval.

Det beslutades vidare att omvälja det registrerade revisionsbolaget RSM Stockholm AB som Bolagets revisor för perioden till slutet av nästa årsstämma. RSM Stockholm AB har anmält auktoriserade revisorn Anneli Richardson som huvudansvarig.

Inrättande av en valberedning och fastställande av principer för valberedningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med aktieägaren R-Venture AS:s förslag, att inrätta en valberedning och fastställa principer för valberedningen.

Följande personer valdes som ledamöter av valberedningen intill slutet av nästa årsstämma:

  • Stian Rustad, representerande aktieägaren ICT Group AS,
  • Hans Arne Flåto, representerande aktieägaren R-Venture AS, och
  • Snorre Realfsen, representerande aktieägaren Ebiz AS.

Det beslutades att utse Stian Rustad till valberedningens ordförande.

Årsstämman beslutade vidare att anta principer för valberedningen, att gälla tills vidare.

Ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att införa en ny bestämmelse i Bolagets bolagsordning som möjliggör för styrelsen att besluta om att bolagsstämman får hållas helt digitalt.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att intill nästa årsstämma vid ett eller tillfällen besluta om emission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner med rätt att konvertera till respektive teckna aktier, med eller utan avvikelse från aktieägares företrädesrätt, till ett antal motsvarande maximalt tio (10) procent av det totala antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten då bemyndigandet utnyttjas första gången, att betalas kontant, genom apport och/eller genom kvittning.

Att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission utan företrädesrätt för aktieägarna enligt ovan är främst i syfte att kunna anskaffa nytt kapital för att öka Bolagets flexibilitet och möjlighet att påskynda utvecklingen av Bolagets verksamhet eller i samband med förvärv samt för att diversifiera aktieägarkretsen.

Utgivande av nya aktier, konvertibler eller teckningsoptioner med stöd av bemyndigandet ska genomföras på sedvanliga villkor under rådande marknadsförhållanden. Om styrelsen finner det lämpligt för att möjliggöra leverans av aktier i samband med en emission enligt ovan kan detta göras till ett teckningspris motsvarande aktiernas kvotvärde.

För detaljerade villkor avseende besluten enligt ovan hänvisas det till kallelsen och årsredovisningen som finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.24sevenoffice.com.

For further information please contact:

Eirik Aalvik Stranden, CEO

Tel: +47 247 00 030, eas@24sevenoffice.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma 2024 i Hoodin AB (publ)

Published

on

By

Hoodin AB (publ) höll den 15 maj 2024 årsstämma. Vid stämman fattades, bland annat, följande beslut.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningens §§ 4–5 så att gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier i bolaget ändras.

Beslut om minskning av aktiekapitalet

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att minska bolagets aktiekapital med 1 635 329,025 för avsättning till fritt eget kapital. Genom minskningen minskar aktiekapitalet från 2 229 994,125 kronor till 594 665,10 kronor. Minskningen av aktiekapitalet medför att kvotvärdet per aktie minskas till 0,02 kronor.

Beslut om nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en nyemission av högst 29 733 255 aktier, innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 594 665,10 kronor (”Företrädesemissionen”). Beräkningen av ökningen av aktiekapitalet är baserad på aktiekapitalet (och en akties kvotvärde) efter minskning av aktiekapitalet, dvs. på ett kvotvärde om 0,02 kronor per aktie. De som på avstämningsdagen den 22 maj 2024 är registrerade som aktieägare i bolaget erhåller för varje befintlig aktie en (1) teckningsrätt som berättigar till teckning av en (1) ny aktie. Teckningskursen uppgår till 0,20 SEK per aktie. Teckningstiden i Företrädesemissionen löper under perioden 24 maj 2024 till och med den 10 juni 2024. Ytterligare information om Företrädesemissionen kommer att finnas i det informationsmemorandum som förväntas offentliggöras omkring den 23 maj 2024.

Val av styrelse och revisorer

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Hans-Peter Ostler, Marcus Emne och Martin King, samt om val av Per Bengtsson till ny styrelseledamot. HansPeter Ostler valdes till styrelsens ordförande.

Till revisor omvaldes det registrerade revisionsbolaget Frejs Revisorer AB. Frejs Revisorer AB har meddelat att den auktoriserade revisorn Hans Jonasson kommer att kvarstå som huvudansvarig revisor.

Arvoden åt styrelsen och revisorerna

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsens ordförande ska utgå med tre (3) prisbasbelopp motsvarande 171 900 kronor och med två (2) prisbasbelopp motsvarande 114 600 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som ej är anställda i bolaget. Vidare beslutades att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Resultat- och balansräkning

Stämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen för räkenskapsåret 2023.

Resultatdisposition

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023 och att bolagets medel till förfogande överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2023.

Beslut om bemyndigande att fatta beslut om nyemission av aktier m.m.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Emission ska få ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan bestämmelser om apport, eller kvittning, utöver kontant betalning. Emission som beslutas med stöd av bemyndigandet och som sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska ske till marknadsmässiga villkor, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall. Antalet aktier som därvid ska kunna emitteras, antalet aktier som ska kunna tillkomma genom utnyttjande av teckningsoptioner och/eller konvertering av konvertibler emitterade med stöd av bemyndigandet, ska vara inom ramen för bolagets bolagsordning. Övriga villkor får beslutas av styrelsen. Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske i syfte att tillföra bolaget rörelsekapital, öka bolagets finansiella flexibilitet och/eller att möjliggöra förvärv genom betalning med aktier. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att tillföra bolaget rörelsekapital och/eller nya ägare av strategisk betydelse för bolaget och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)

Tfn: +46 79-335 76 58

E-post: marcus@hoodin.com

Om Hoodin

Hoodin är en ledande leverantör av en SaaS plattform inom eftermarknadskontroll och regelverk för life science. Bolagets SaaS plattform, Hoodin 360° Surveillance & Vigilance, hjälper företag att effektivisera och automatisera sitt arbete inom regelverk, standards och lagar för att säkerställa produktsäkerhet. Besök vår webbplats på [webbadress] för mer information.

Disclaimer

Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som är föremål för risker och osäkerheter. Faktiska resultat kan avvika väsentligt från de förväntningar som uttrycks eller antyds i sådana framtidsinriktade uttalanden på grund av olika faktorer. Företaget tar inget ansvar för att uppdatera framtidsinriktad information på något som helst sätt.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Generic får förnyat förtroende att leverera kommunikationsplattform till Försäkringskassan

Published

on

By

Generic har återigen vunnit en offentlig upphandling från Försäkringskassan avseende ramavtal för SMS-tjänster. Uppdraget består i att leverera meddelandetjänster med allra högsta krav avseende datalagring, säkerhet och personuppgiftsbehandling. Lösningen består bland annat av SMS notifieringar via API och webbportal, e-identifiering och prenumerationstjänster. Ramavtalet öppnar även för beställningar från andra myndigheter. Avtalet löper initialt över två år med option på förlängning med ytterligare två år.

”Vi är mycket stolta över att få fortsätta leverera vår kommunikationsplattform till Försäkringskassan. Detta förstärker ytterligare vår ställning inom Vård och e-hälsa där vi har en unik position som innebär att våra meddelandetjänster möter de allra högsta kraven som ställs på säkerhet och databehandling.” säger Jonas Jegerborn, VD för Generic AB.

Försäkringskassan är en av landets största myndigheter med ca 14 000 medarbetare. Försäkringskassan administrerar de försäkringar och bidrag som ingår i socialförsäkringen i Sverige. Socialförsäkringen är samhällets ekonomiska trygghetssystem. Inom socialförsäkringen finns förmåner som täcker olika behov under livet.  

Jonas Jegerborn

VD och koncernchef
08-6013800
jonas.jegerborn@generic.se

Generic är ett teknikbolag som verkar inom meddelandetjänster för alla områden. Generic erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster som kan integreras i kundernas interna eller externa kommunikationsflöden. Tjänsterna tillhandahålls genom en CPaaS-modell (Communication Platform as a Service) med högsta standard för säkerhet och tillförlitlighet. Generics kunder återfinns i alla områden och med särskild position inom larm och säkerhet, vård och e-hälsa samt e-handel och logistik. Bolaget grundades 1993 och har sitt säte i Stockholm. Generic omsatte c: a 143 MSEK under 2023 och har 23 anställda. Aktien handlas på NASDAQ First North Growth Market med kortnamnet GENI. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser. 08/503 015 50. ca@mangold.se. Hänvisning görs till www.generic.se/finansiellarapporter. Ytterligare information om bolaget finns på www.generic.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.