Connect with us

Marknadsnyheter

Beslut vid Eastnines årsstämma 2021

Published

on

Vid Eastnines årsstämma 2021 fattades beslut om bland annat utdelning, styrelse och ett långsiktigt incitamentsprogram i enlighet med framlagda förslag.

Stämmans beslut (i sammandrag):

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.

Liselotte Hjorth, Peter Elam Håkansson, Christian Hermelin, Ylva Sarby Westman och Peter Wågström omvaldes som styrelseledamöter. Liselotte Hjorth omvaldes till styrelsens ordförande. Arvode till styrelsens ordförande fastställdes till 800 000 kronor och till övriga styrelseledamöter 400 000 kronor per styrelseledamot. Ingen ytterligare ersättning ska utgå för utskottsarbete.

Det registrerade revisionsbolaget KPMG, med den auktoriserade revisorn Peter Dahllöf som huvudansvarig revisor, omvaldes till revisor till slutet av årsstämman 2022.Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade att utdelning till aktieägarna ska ske med ett belopp motsvarande 3,00 kronor per aktie. Utdelningen fördelas på fyra utbetalningstillfällen om 0,75 kronor per aktie vardera. Avstämningsdagar för utdelning är 7 maj 2021, 17 augusti 2021, 16 november 2021 respektive 1 februari 2022. Utdelning beräknas utbetalas genom Euroclear Sweden den 12 maj 2021, den 20 augusti 2021, den 19 november 2021 respektive den 4 februari 2022.

Styrelsen bemyndigades att längst intill nästa årsstämma besluta om överlåtelse och förvärv av egna aktier, vid ett eller flera tillfällen. Överlåtelse får ske på Nasdaq Stockholm eller på annat sätt. Förvärv av egna aktier får högst uppgå till så många aktier att bolagets innehav av egna aktier vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Vidare bemyndigades styrelsen att, fram till nästa årsstämma, besluta om nyemission av aktier motsvarande högst 10 procent av bolagets aktiekapital, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Stämman beslutade att införa ett långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2021) riktat till anställda i koncernen i enlighet med styrelsens förslag. Enligt LTIP 2021 kan de anställda sammanlagt erhålla högst 51 000 aktier i bolaget under förutsättning att vissa intjänandevillkor uppfylls.

Stämman beslutade, i syfte att säkerställa leverans av aktier enligt LTIP 2021, att högst 51 000 egna aktier överlåts till deltagarna enligt föreslagna villkor. Bolaget kommer inte att emittera några nya aktier till följd av LTIP 2021, men avser att använda upp till 60 000 egna aktier för leverans till deltagarna och för säkring av kostnader för LTIP 2021. Kostnaderna för LTIP 2021 förväntas ha en marginell effekt på koncernens nyckeltal.

Årsstämman beslutade om ändring av bolagsordningen i enlighet med styrelsens förslag.

Eastnine AB (publ)

För mer information kontakta:

Kestutis Sasnauskas, vd, 08-505 97 700
Britt-Marie Nyman, CFO och vice vd, 070-224 29 35

Eastnine AB (publ) är ett svenskt fastighetsbolag med fastighetsvärde om 374 MEUR och ett långsiktigt substansvärde om 329 MEUR per 31 mars 2021. Bolagets vision är att skapa och tillhandahålla de bästa mötesplatserna där idéer kan flöda, människor kan mötas och framgångsrik affärsverksamhet kan utvecklas. Eastnines affärsidé är att vara den ledande, långsiktiga leverantören av moderna och hållbara kontorslokaler i förstklassiga lägen i de baltiska huvudstäderna. Eastnine är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, sektor Real Estate.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gympak gasar i Norden med försäljningschef och stort team

Published

on

By

Klädes- och techbolaget Gympak tar nästa steg i sin tillväxtresa genom att ingå partnerskapsavtal med Global Sales House och utse Joachim Svensson till att leda försäljningen i Norden på hotell-marknaden. 

Det strategiska beslutet syftar till att möjliggöra för Gympak att inte bara fokusera på att nå nya kunder i andra delar av världen utan även att accelerera utvecklingen av innovativa tjänster och produkter.

-Joachim bringar med sig en gedigen erfarenhet inom försäljning och ett djupt engagemang för kundrelationer. Han brinner för att utveckla både bolag samt affärer och kommer göra allt för att göra en skillnad för både våra befintliga och framtida kunder. Därför är Joachim och hans team en perfekt match för Gympak säger företagets VD, Jone Sølvik.

Med huvudkontor i Ängelholm kommer Global Sales House att ansvara för försäljningen av Gympaks produkter och tjänster till hotell, spa och resortbranschen i Norden, och samarbetet inleds i maj.

”Jag har följt Gympak sedan starten och jag är förälskad i dess koncept och de människor som är involverade i och kring företaget. Jag är otroligt taggad och ser tillsammans med mitt team fram emot att hjälpa hotell i Norden att göra ännu större skillnad för deras gäster,” berättar Joachim Svensson med ett stort leende.

Andra länder visar intresse

– Vi på Gympak får stort intresse från andra delar av världen. Inte bara potentiella kunder utan också företag som vill representera oss på dess marknad vilket är smickrande berättar Jone och fortsätter: Vår hemmamarknad är alltid väldigt viktig för oss och våra befintliga kunder är a & o. Vi vill vara alla våra kunders favoritleverantör och för att vara det behöver vi alltid vara på tårna och utvecklas.

Gympaks målgrupp är hotell, företag, gym och idrottsföreningar i alla dess olika storlekar och i skrivande stund har bolaget 3 produkter.
– Våra befintliga kunder har öppnat armarna stort till oss och redan önskat att vi utvecklar nya produkter och tjänster. Först ut är inom mental hälsa och därefter blir det nya klädespaket avslöjar Jone.

Jone Sølvik, CEO Gympak, jone.solvik@gympak.com, +46706-112100.

Gympak är ett innovativt företag från Sverige som verkar inom hälsa, träning och klädes-branschen. Målsättningen är att förändra och förbättra hotell- och träningsupplevelser världen om.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning och revisionsberättelse för EasyFill AB (publ)

Published

on

By

EasyFill offentliggör härmed bolagets årsredovisning och revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Se bifogad PDF för fullständig årsredovisning och revisionsberättelse för EasyFill AB (publ).

Aktieägare i EasyFill AB (publ) 556653–2924 har kallats till årsstämma den 30 maj 2024 klockan 17.00 på bolagets kontor i Sollentuna på Sollentunavägen 135.

Det kommer även finnas möjlighet att delta digitalt utan rösträtt. Deltagandet digitalt kommer att ske via webbsändning med Teams Webinar. Anmälan sker på www.easyfillcorporate.com/arsstamma.

 

För mer information kontakta
Tobias Sjölander
Chief Executive Officer

+46 70 660 54 23
tobias.sjolander@easyfill.se

Johan Svedberg
Chief Finance Officer
+46 70 379 20 07

johan.svedberg@easyfill.se

www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com

Om EasyFill-gruppen

EasyFill AB är ett svenskt börsbolag som använder svenska patenterade innovationer för att öka försäljning, minska arbetsinsats och reducera matsvinn. EasyFill är ett innovationsdrivet företag med huvudfokus på att utveckla produkter som förenklar hanteringen av varor i butik och restauranger. Alla produkter som företaget tillverkar och säljer är patenterade på de stora marknaderna i världen. Försäljningen sker genom företagets egna bolag, genom återförsäljare och tillsammans med tillverkare av läskkylskåp och kylskåpsmöbeltillverkare som i sin tur säljer vidare sina produkter med EasyFills produkter installerade runt om i världen.

EasyFill är noterat på Spotlight Stock Market, Stockholm sedan maj 2007.

Offentliggörande

Denna information är sådan information som EasyFill AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2024.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Checkin.com Group kvartalsrapport Q1 2024

Published

on

By

Checkin.com Group (STO:CHECK) rapporterar organisk tillväxt och stärkt lönsamhet trots svaga underliggande volymer.

Rapporten i korthet:

Q1 2024 (vs Q1 2023):

  • Nettoomsättningen ökade till 21 285 (18 839) KSEK vilket motsvarar en tillväxt om 13 (19)%, varav 13 (16)% var organisk.
  • Bruttoresultatet för perioden uppgick till 16 445 (15 549) KSEK med en marginal om 77 (83)%.
  • EBITDA för perioden uppgick till 4 803 (2 769) KSEK med en marginal om 23 (15)%.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till  4 343 (2 578) KSEK. 
  • Net Revenue Retention LTM uppgick till 120 (108)%.
  • Likvida medel uppgick till 36 711 (41 719) KSEK.

Vd-ord från kvartalsrapporten

Vi inledde det nya året med en omsättning som visserligen växt organiskt sedan förra året men som ändå är klart lägre än föregående kvartal, främst drivet av lägre volymer i vårt viktiga resesegment. Redan i förra kvartalsrapporten förväntade vi oss visserligen ett lägre användande under stora delar av kvartal ett, men det är bara att konstatera att volymerna har varit låga under alla de tre första månaderna av året.

Samtidigt som året volymmässigt börjat svagt har den underliggande verksamheten fortsatt ta viktiga kliv och jag vidhåller att vi på många sätt är på en ny nivå som bolag. De nya kommersiella samarbeten vi har i pipen är på en annan skala än tidigare och flera av våra viktigaste samarbeten har stärkts betydligt. Jag är övertygad om att satsningen på de allra största kunderna i allmänhet och inom resesegmentet i synnerhet är långsiktigt rätt även om det medför en slagighet mellan enskilda kvartal innan vi nått en kritisk massa av kunder av liknande storlek. Samtidigt som strategin vi valt just nu ökat vårt beroende av enskilda kunder och deras användande, känner vi oss trygga med denna fas och den hävstång det ger när volymerna väl kommer.

Det finansiella målet om att maximera summan av omsättningstillväxt per aktie och EBITDA-marginal ligger fast, liksom vår ambition att överträffa 80% på årsbasis. Här kan det vara värt att nämna att vi trots den volymmässiga motvinden under Q1 fortsatte att stärka vår lönsamhet och bygga nettokassa. EBITDA stärks till 4,8 MSEK med en marginal på 23%. Sammanslaget med tillväxten per aktie blir summan just för det första kvartalet 36% men den underliggande effektiviteten och den stabila kostnadsbasen bör medföra en fin utväxling lönsamhetsmässigt när volymerna växer.     

De svagare volymerna vi sett under Q1 från resesegmentet går både att hänföra till en generellt svagare säsong och till att vår lösning för att förebygga tredjepartsbokningar fungerat bättre än väntat och därmed minskat just denna typ av bokningar. Även om effekten på volymerna i kvartalet därmed blivit negativ är jag säker på att det faktum att mjukvaran presterar väl och skapar stora värden för våra kunder långsiktigt är något positivt. Operationellt fokus ligger nu på att fortsätta bredda användningen till alla typer av bokningar, ett projekt som snarare fått ökat momentum med det förtroende som framgångarna med tredjepartsbokningar skapat. Samarbetet har också skapat uppmärksamhet bland andra aktörer inom branschen vilket bidragit till att vi i skrivande stund har kommersiella diskussioner med en handfull internationella flygbolag. I takt med att vi adderar fler kunder av liknande storlek bör tillväxten öka och variansen mellan kvartalen minska. 

När det gäller nya enterprise-kunder har vi inte bara förhoppningar på resesegmentet utan har under kvartalet flyttat fram våra positioner i flera andra segment, och jag tror att vi har en god chans att lägga till ett flertal transformativa kunder under året. Vi har dessutom fortsatt att utveckla samarbetet med det stora svenska fintechbolaget och inlett ett gemensamt långsiktigt projekt som bör kunna bredda deras användning av vår mjukvara betydligt. Jag har stärkts i min övertygelse om att rätt spelat bör denna kund inte bara bli en ordentlig intäktsdrivare utan också öka vår möjlighet att få fler kunder bland de största finansiella aktörerna, både så kallade fintechs och mer traditionella banker. 

Sammanfattningsvis har organisationen under Q1 tagit flera strategiskt viktiga kliv och fortsatt utveckla Checkin.com som en partner till de allra största enterprise-kunderna. Resterande året får visa om vår tes stämmer och att slagigheten uppvägs av uppsidan när väl genombrotten kommer. Detta är såklart upp till bevis men vi kommer fortsätta ta de beslut vi tror är rätt för vår långsiktiga tillväxt.

Kristoffer Cassel
VD och grundare, Checkin.com Group

Den kompletta kvartalsrapporten har nu publicerats och hittas på:
https://group.checkin.com/investors/reports/

Webcast

2024-05-16 08:30 CEST inbjuds investerare, analytiker och journalister till en webcast där bolagets VD samt CFO presenterar kvartalsrapporten, följt av en frågestund. Presentationen kan ses via följande länk:
https://www.finwire.tv/webcast/checkin-com/q1-2024/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonas Köpniwsky, Head of Communications Checkin.com Group, press@checkin.com

Denna information är sådan information som Checkin.com Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-05-16 07:30 CEST.

Certified Adviser

Checkin.com Groups Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Om Checkin.com Group:

Checkin.com Group skapar aktieägarvärde genom kapitaleffektiv tillväxt uppnådd genom stark organisk tillväxt och strategiska förvärv. Gruppen erbjuder en unik helhetslösning som hjälper företag och varumärken att förbättra hur slutanvändare checkar in till deras tjänster online. Det heltäckande ramverket består av specialiserade teknologier som täcker varje enskild del av en slutanvändares checkin-upplevelse.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, men arbetar och rekryterar globalt för att ha tillgång till de bästa talangerna i världen.

Checkin.com Groups aktie är sedan 2021 listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn CHECK. 

Mer information om bolaget finns på: https://group.checkin.com/investors/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.