Connect with us

Marknadsnyheter

Biners framgångsrecept för snabb tillväxt

Published

on

Konsult- och utbildningsföretaget Biner har gjort en utvecklingsresa ända sedan starten. Nu är en ny organisation på plats för att dubbla verksamheten. Som stöd har Biner använt sig av Business Region Göteborgs tillväxtprogram.

Biner verkar i gränssnittet mellan verksamhet och IT inom verksamhetsanalys, projektledning, arkitektur och agila arbetssätt. Sedan starten år 2000 har de själva varit på en tillväxtresa och gått från åtta medarbetare till runt 50, trots utmaningar som dotcom-krasch, lågkonjunktur och pandemi längs vägen. Nu siktar Biner mot nya mål.
– Vi började rigga för detta steg för två år sedan när vi såg hur efterfrågade våra konsulter var och att vi skulle kunna ta uppdrag i större utsträckning. Vi satte en vision för 2027 om att växla upp till 80–100 medarbetare, utveckla vår affär och göra ännu större avtryck på marknaden och hos våra kunder. För att kunna uppnå det har vi behövt bygga en helt ny organisation för tillväxt, berättar Henrik Attefors, som är grundare av Biner.

Snabbare process tack vare hjälp från rådgivare 

Organisationen är nu på plats med bland annat en nyrekryterad vd, Johan Isaksson, i konsultverksamheten, både en ny säljorganisation och en intern teamorganisation samt en helt annan struktur för rekrytering, onboarding och kompetensutveckling. Längs hela resan har Biner genom Tillväxtprogrammet haft stöd av rådgivaren Tommy Ivarsson.
– Han har fungerat som ett bollplank och varit vår guide genom hela processen, ända in i mål. Vi har haft ett väldigt tätt samarbete med Tommy de senaste två åren, där han har hjälpt oss att ta fram en plan för förändringens olika delar och gett oss feedback. Tack vare det har vi kunnat genomföra de olika stegen mycket snabbare än vad vi hade gjort på egen hand, säger Henrik Attefors.
En viktig del i arbetet har varit att få med sig alla medarbetare i förändringen.
– Därför har vi jobbat med att måla upp en vision som är tydlig för alla. Det har skapat kraft och glädje att göra detta tillsammans och samtliga har haft en intressant roll att spela i utvecklingen. Vår vision är att vara ett basecamp för digitalisering som förbereder, leder och säkrar människor och organisationer som siktar högre i sin digitala resa.

Tillväxtprogrammet en bra chans för utveckling

Henrik Attefors och hans kompanjon Lars Lundgren kom i kontakt med Business Region Göteborg och Tillväxtprogrammet ganska tidigt efter att de hade startat Biner. Sedan dess har de gått utbildningar inom allt från ledarskap och kommunikation till affärsutveckling och säljarbete.
– Vi har alltid varit intresserade av att lära oss nya saker och såg det som en bra chans att utveckla oss själva och vår verksamhet. Det finns olika nätverk och spännande föreläsningar att gå, och under alla år har vi haft väldigt bra rådgivare som har hjälpt oss i de här olika faserna i Biners tillväxt. Jag tycker verkligen att det har varit ett jättebra stöd för oss, säger Henrik Attefors.

 

Johan Isaksson vd mitten och Henrik Attefors medgrundare av Biner till hger

Henriks 3 tips – så organiserar du företaget för tillväxt:

1. Ha en vision. Sätt upp en spännande vision om vart företaget är på väg och måla upp en tydlig bild som gör att medarbetarna känner engagemang och en vilja att nå dit tillsammans. Det skapar genomförandekraft och energi.

2. Få med alla på resan. Bjud in medarbetarna på tillväxtresan genom att erbjuda nya roller och utvecklingsmöjligheter. Då är det många som faktiskt räcker upp handen och tar ett steg fram.

3. Var tydlig. Sätt en tydlig struktur med kultur och värderingar i fokus för de nya rollerna och för alla i teamet. Då förstår medarbetarna vad som är viktigt, vad de ska bidra med och på vilket sätt.

 

Läs mer

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dividend Sweden – Rapportkommentar Q3 2024

Published

on

By

Fler affärer på gång
Marknadens förväntningar om ytterligare räntesänkningar har inte bara bidragit till att de flesta aktiemarknader har fortsatt att stiga i Q3, utan det har också ökat intresset för den typ av tillväxtbolag som Dividend Sweden investerar i. Aktivetsnivån har dock långt ifrån kommit tillbaka till tiden före räntehöjningarna och företagsledningen upplever att beslutsprocesserna är fortsatt utdragna. Till följd av detta har Dividend Sweden inte lyckats stänga några ägarspridningsaffärer under kvartalet men förhoppningen är att de ska lyckas stänga någon innan året är slut. Det totala portföljvärdet uppgick till ca 72 MSEK vid kvartalsskiftet, där de största innehaven – i likhet med tidigare – är Evendo, Medicortex och Bember. För att stärka likviditeten har bolaget framför allt minskat på den onoterade portföljen samt gjort ytterligare försäljningar i början på Q4. Vid kvartalets utgång uppgick bolagets kassa till 1,4 MSEK. Till det kommer värdet av den noterade portföljen om 0,9 MSEK, som kan sägas utgöra en likviditetsreserv. 

Positiv utveckling för flera portföljbolag
Under kvartalet har Dividend Sweden tvingats göra nedskrivningar till följd av konkurser hos ett par mindre portföljbolag. Bolagets största portföljinnehav fortsätter dock att utvecklas mycket väl enligt företagsledningen. Bland annat har Evendo lanserat en app samt en AI-baserad söktjänst som förväntas leda till ökad försäljning framöver. Dessutom har Bember nu påbörjat sin internationella expansion tillsammans med Siemens och företagsledningens förhoppning är att bolaget kommer att erhålla flera stora order under kommande kvartal.

Rekyl i aktien men fortsatt mycket stor rabatt 
Den ökade riskaptiten bland investerare har bidragit till en viss uppgång i Dividens Swedens aktiekurs, vilken har stigit med 30% sedan halvårsskiftet.  Trots kursuppgången är substansrabatten fortfarande 70%, beräknat utifrån Dividend Swedens bokförda värden. Det är också viktigt att poängtera att de redovisningsregler Dividend Sweden följer inte medger någon uppjustering av värdet på innehaven, såvida inte någon publik transaktion genomförs som ändrar värderingen. Skulle vi ha rätt i vår bedömning att det finns betydande övervärden i några av de större innehaven är således den faktiska rabatten ännu större.

Till analysen: https://tradevenue.se/artiklar/dividend-sweden-rapportkommentar-q3-2024-59479

Disclaimer: Detta är en uppdragsanalys från TradeVenue. Läs mer genom att klicka på länken ovan.

Continue Reading

Marknadsnyheter

PostNord står redo för Black Week och julhandeln

Published

on

By

Årets mest intensiva shoppingperiod står för dörren och PostNord förbereder sig för ökade volymer. Black Week startar den 25 november med konsumentfavoriten Black Friday den 29 november 2024, följt av Cyber Monday och julen. Förra året passerade över 1,2 miljoner paket PostNords terminaler under Black Weeks toppdygn.

Hur stor e-handeln kommer att bli i år är svårt att förutse men PostNord gör i vanlig ordning en rad förstärkningar inför Black Week och julhandeln. I förberedelserna ingår bland annat utökade öppettider för kundservice, lördagsleveranser i stora delar av landet, söndagssortering av paket och större kapacitet på våra servicepunkter* än förra året. 

– Vi förbereder oss som vanligt väldig noga, och ser med glädje fram emot årets roligaste period! Det är svårt att förutse volymerna i år på grund av det ekonomiska läget, men konsumenterna kommer att vilja hitta bra priser och har fokus på Black Friday, Black Week och Cyber Monday, säger Johan Uddin, chef för produktion affärsområde Paket.

För att underlätta för privatpersoner att skicka paket inför jul utökas antal självservicestationer från 68 till 168 stationer, vilket beräknas minska köerna hos ombuden.

– Jämfört med samma period förra året har vi ett starkare servicenät med större kapacitet. Förutom våra bemannade ombud har vi satt upp omkring elvahundra nya paketboxar. Totalt finns nu drygt 125 000 fack över hela landet att hämta paket i, säger Johan Uddin.

För PostNords paketverksamhet peakar volymerna det första vardagsdygnet efter Black Friday. Under det mest intensiva dygnet förra året hanterades 1,2 miljoner paket – att jämföra med en vanlig vecka som har runt en halv miljon paket per dygn.

– Under en sån här intensiv shoppingperiod känns det extra bra att vi erbjuder Svanenmärkta e-handelstransporter, vilket är en av många delar i vår ambition att driva på transportbranschens klimatomställning, säger Marie Rudolfsson, PostNords chef för affärsområde paket.

Så här jobbar PostNord under Black Week och julen

  • Förstärker kundservice med extra lördagsöppet på telefon klockan 9.00–16.00 den 30 november och 7, 14, 21 december.
  • Sätter upp nästan 1 200 röda brevlådor för julkort.
  • Tar in hundratals extra medarbetare i hela landet.
  • Under året har vi kontinuerligt utökat kapaciteten på våra servicepunkter till privatpersoner
  • Utökat antal paketboxar med ca 1100 stycken, dvs ytterligare 35 000 fack. Totalt finns nu ca 125 000 fack över landet att hämta paket i.
  • Utökat antal självservicestationer från 68 till 168 stationer.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Använder utvalda företagscenter för att utöka kapaciteten för utlämning av ombudspaket. 
  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 30 november till den 7 december i de områden där underlag finns. I våra storstadsområden Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter vi med hemleveranser tills vidare på lördagarna.
  • Kör leveranser på lördagar till merparten av våra ombud från den 30 november till den 7 december.
  • Kör leveranser på lördagar till paketboxar utanför storstadsregionerna, i de områden där underlag finns, från den 30 november till den 7 december.
  • Kör ut till vissa ombud två gånger per dag för att öka kapaciteten ytterligare.

*Postombud, utlämningsställen och paketboxplaceringar räknas alla som servicepunkter.

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. År 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Växjö Energi tecknar nytt avtal med Bixia – bidrar till den gröna omställningen

Published

on

By

Det kommunägda energibolaget Växjö Energi förlänger sitt samarbete med elhandelsbolaget Bixia, som hanterar bolagets totala elproduktion på 200 GWh. Genom samarbetet optimeras Växjö Energis resurser på balansmarknaden. Tillsammans bidrar Bixia och Växjö Energi till den gröna omställningen.

Växjö Energi producerar cirka hälften av den el som konsumeras i Växjö stad och en tredjedel av elen i hela kommunen. Produktionen av förnybar el görs genom att ta tillvara restprodukter från skogen som annars gått till spillo och bolagets långsiktiga arbete med biobränslebaserad fjärrvärmeproduktion har bidragit starkt till kraftigt minskade koldioxidutsläpp i kommunen.  

Nu förlänger Växjö Energi sitt samarbete med elhandelsbolaget Bixia, som hanterar balansansvaret för Växjö Energis totala elproduktion och elleverans till slutkunder. Avtalet innefattar även finansiella tjänster och ger tillgång till Svenska Kraftnäts balansmarknad.

– Vi har ett stort förtroende för Bixia, som har lång erfarenhet av krafthandel och är innovativa och enkla att ha att göra med. Genom det nya avtalet kan vi tillsammans med Bixia fortsätta hjälpa våra kunder att vara med och bidra till klimatomställningen, säger Henrik Larsson, chef Strategisk och Operativ Planering på Växjö Energi.

Ger tillgång till innovativa energitjänster

Bixia tog redan i början av 2020-talet en aktiv roll på balansmarknaden. Det nya avtalet ger Växjö Energi fortsatt tillgång till innovativa energitjänster och möjligheter att agera på balansmarknaden, vilket innebär att Växjö Energi vid behov erbjuder sig att tillfälligt minska eller öka produktionen av el vid snabba förändringar i den nationella elproduktionen. Det bidrar till stabilitet i det svenska elsystemet och möjligheter att öka andelen väderberoende förnybar energi.

– Vi är mycket glada över att få fortsatt förtroende av Växjö Energi, som är ett innovativt energibolag med höga klimatambitioner som ligger helt linje med Bixias. Tillsammans ska vi fortsätta att jobba för den gröna omställningen och bidra till ett stabilt elsystem i Sverige, säger Eric Constantien, Försäljningsansvarig Stora Företag och Producenter på Bixia

Bixia ansvarar för budgivning och prissättning av Växjö Energis tillgängliga kapacitet samt att hantera kommunikationen med Svenska Kraftnät för Växjö Energis räkning.

Fakta Växjö Energi

Växjö Energi har sedan 2019 en fossilfri verksamhet och erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Bolaget ägs av Växjö kommun och erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom förnybar el, fjärrvärme och fjärrkyla i Växjö kommun. Genom dotterbolaget Wexnet erbjuder bolaget även bredband och smart sensornät på flera orter i Kronobergs län.

Fakta Balansmarknaden

För att vårt elnät ska fungera krävs balans i systemet. Det innebär att det måste tillföras lika mycket el som förbrukas – hela tiden, dygnet runt. Men i takt med att de förnybara energikällorna, som vi inte kan styra lika lätt över, ökar, blir detta svårare. Svenska kraftnät, som ansvarar för balansen i Sveriges elnät, har därför utvecklat balansmarknaden med stödtjänster och flexleverantörer – en marknad där till exempel elkunder bidrar genom flexibel elförbrukning.

För mer information kontakta:

Eric Constantien, Försäljningsansvarig Stora Företag och Producenter, Bixia
070 – 826 25 75,
eric.constantien@bixia.se

Henrik Larsson, chef Strategisk och Operativ Planering, Växjö Energi
0470 – 70 43 10,
henrik.larsson@veab.se

Presskontakt Bixia, 013-20 91 40

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 5,9 mdkr under år 2023.
Läs mer på www.bixia.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.