Connect with us

Marknadsnyheter

BioGaia AB: Delårsredogörelse januari – juni 2024

Published

on

ANDRA KVARTALET 2024

(För poster i balansräkningen avser siffror inom parentes siffrorna per utgången av 2023. För poster i resultaträkning och kassaflödesanalysen avser de samma period föregående år).

Nettoomsättningen uppgick till 384,1 (315,2) miljoner kronor, en ökning med 68,9 miljoner kronor, eller 22 % (exklusive valutaeffekter 21 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 304,8 (231,7) miljoner kronor, en ökning med 32 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 30 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 78,2 (83,0) miljoner kronor, en minskning med 6 % (exklusive valutaeffekter en minskning med 7 %).

Rörelsekostnaderna uppgick till 148,7 (131,4) miljoner kronor, en ökning med 17,3 miljoner kronor (13 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 14 % till 151,4 (132,7) miljoner kronor.

Rörelseresultatet ökade med 42 % till 135,4 (95,0) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 35 % (30 %).

Justerat rörelseresultat ökade med 41 % till 132,6 (93,8) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 35 % (30 %).

Jämförelsestörande poster under kvartalet är främst hänförliga till återföringen av en avsättning för domstolskostnader i samband med avslutandet av distributionsavtalet i Italien.

Resultat efter skatt uppgick till 111,0 (80,5) miljoner kronor, en ökning med 38 %.

Resultat per aktie uppgick till 1,10 (0,80) kronor före och efter utspädning[1].

Kassaflödet uppgick till -582,2 (-215,7) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 696,8 (292,8) miljoner kronor.

Likvida medel per 30 juni 2024 uppgår till 1 007,7 (1 544,2) miljoner kronor.
 

Väsentliga händelser andra kvartalet 2024

Den 5 juni meddelade BioGaia att bolaget etablerar egen distribution i Australien och Nya Zeeland genom två nybildade dotterbolag med säte i Sydney, Australien.
 

FÖRSTA HALVÅRET 2024

(Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges).

Nettoomsättningen uppgick till 753,9 (681,0) miljoner kronor, en ökning med 72,9 miljoner kronor, eller 11 % (exklusive valutaeffekter 11 %).

Nettoomsättningen inom segmentet Barnhälsa uppgick till 597,1 (537,7) miljoner kronor, en ökning med 11 % (exklusive valutaeffekter 11 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 153,0 (139,6) miljoner kronor, en ökning med 10 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 10 %).

Rörelsekostnaderna uppgick till 271,3 (245,9) miljoner kronor, en ökning med 25,4 miljoner kronor (10 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 10 % till 269,1 (244,8) miljoner kronor.

Rörelseresultatet ökade med 15 % till 278,6 (243,0) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 37 % (36 %).

Justerat rörelseresultat ökade med 15 % till 280,8 (244,2) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 37 % (36 %).

Jämförelsestörande poster är främst hänförliga till domstolskostnader i samband med avslutandet av distributionsavtalet i Italien.

Resultat efter skatt uppgick till 232,9 (196,5) miljoner kronor, en ökning med 19 %.

Resultat per aktie uppgick till 2,31 (1,95) kronor före och efter utspädning[1].

Kassaflödet uppgick till -541,4 (-122,0) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 696,8 (292,8) miljoner kronor.
 

Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång 2024

Den 19 juli meddelade BioGaia att bolaget har tecknat ett långsiktigt avtal med Recordati för exklusiv distribution av probiotika på den italienska marknaden.
 

[1] Nyckeltal definierat enligt IFRS. För definition av övriga nyckeltal se sidan 17.
 

VD HAR ORDET

Tvåsiffrig tillväxt och ytterligare två direktmarknader
Det generellt goda resultatet fortsatte under andra kvartalet 2024 tack vare en hög aktivitet inom våra marknadsområden, särskilt i APAC. Vi redovisade en stark rörelsemarginal på 35 % och en nettoomsättning på 384 miljoner kronor (315), en tvåsiffrig tillväxt på 22 % (21 % exklusive valutaeffekter). För första halvåret redovisade vi en rörelsemarginal på 37 % (36 %) och en nettoomsättning på 754 miljoner kronor (681), en ökning om 11 % (11 % exklusive valutaeffekter).

Under andra kvartalet ökade segmentet Barnhälsa med 32% jämfört med föregående år, framför allt drivet av Asien och Stillahavsområdet, medan segmentet Vuxenhälsa minskade med 6 % jämfört med föregående år på grund av ordervariationer för Protectis tabletter. Under första halvåret växte vuxensegmentet med 10 %. Våra produkter Protectis droppar och Protectis tuggtabletter för barn utmärker sig med en stark utveckling under andra kvartalet.

Vi har framgångsrikt etablerat ett nytt dotterbolag i Australien och Nya Zeeland under andra kvartalet. Inom kort kommer vi att leverera våra varumärkesskyddade BioGaia Protectis droppar till apoteks- och dagligvaruhandeln på den australiensiska marknaden samt lansera våra lokala e-handelsplattformar. Etableringen har varit både spännande och lärorik och har gett oss möjlighet att utnyttja synergier och lärdomar från tidigare expansioner på direktmarknader. Till skillnad från flera andra direktmarknader där våra produkter klassificeras som kosttillskott, klassificeras de i Australien som komplementära läkemedel, vilket innebär högre regulatoriska krav. Jag är övertygad om att vår kliniskt beprövade probiotika kommer att få ett positivt gensvar från landets vårdpersonal och konsumenter. I framtiden kommer vi att sträva efter att lansera flera av våra probiotiska produkter under varumärket BioGaia i apotekskanalen i både Australien och Nya Zeeland.

Rättsligt utfall i Italien
Efter en tidigare tvist avseende uppsägning av och försäljningsstopp till vår distributör Noos, vann vi i början av juli det skiljedomsförfarande som följde. Vi har nu kunnat slutföra ett långsiktigt direktavtal med vår tidigare underdistributör Recordati som vår nya enda distributionspartner i Italien. Recordati är ett globalt läkemedelsföretag som är noterat på den italienska börsen och är även vår betrodda distributionspartner i Spanien och Portugal. Detta utökade samarbete kommer att dra nytta av Recordatis omfattande distributionsnätverk och marknadsexpertis, vilket stärker vår närvaro på dessa marknader avsevärt.

Utvecklingen i våra marknadsområden under andra kvartalet
Försäljningen ökade med 7 % i EMEA under kvartalet, drivet av Spanien, Tyskland och Östeuropa. På vår direktmarknad Storbritannien ökade vi försäljningen via Amazon och hade en fortsatt stark försäljning via Boots apotek. Dessutom lanserade vi Prodentis hos de två största grossisterna i Storbritannien, vilket var den första produktlanseringen inom vår munhälsokategori i landet. I Finland fortsatte försäljningen via apotek att öka under kvartalet och i Spanien har det varit en stark tillväxt även i apotekskanalen.

I Asia Pacific hade vi en fortsatt stark utveckling under kvartalet med en försäljningsökning på 49 %, främst drivet av Kina och Sydkorea. I Kina har vi aktivt lanserat vår nya förpackningsdesign. Designen inkluderar en enhetlig symbol för ett globalt igenkännande av våra produkter. Överlag bygger Kina upp lagret under kvartalet som en förberedelse inför flera kommande evenemang, mässor och kongresser, som riktar sig till både sjukvårdspersonal och konsumenter.

I Americas ökade vår försäljning med 22 % under kvartalet, och på Amazon har vi fortsatt att nå rekordnivåer i USA. Försäljningen av våra munhälsoprodukter, framför allt Prodentis sugtabletter, ökar. I Latinamerika ser vi tillväxt under kvartalet för både Protectis droppar och tuggtabletter.

Odla synergier mellan probiotiska stammar
Vi bedriver kontinuerligt preklinisk forskning på både våra nuvarande probiotiska stammar och nya bakteriestammar för att förstå deras individuella och kombinerade effekter. Nyligen publicerade vi en artikel i den vetenskapliga tidskriften Applied and Environmental Microbiology, där vi studerade hur en ny probiotisk stam, Bifidobacterium longum subsp. longum BG-L47, skulle kunna vara en idealisk kombination för vår stam L. reuteri DSM 17938. Med avstamp i dessa lovande resultat kommer vi snart att påbörja den kliniska utvärderingen av synergieffekterna mellan dessa två stammar.

Fortsatt fokus på vårt varumärke BioGaia och våra direkta verksamheter
Under min tid som VD för BioGaia i nästan ett år har jag haft förmånen att se den enastående styrkan i våra produkter, vårt varumärke och det dedikerade teamet bakom produkterna, samt de stora marknadsmöjligheterna. Baserat på mina insikter är jag övertygad om vårt beslut att öka investeringarna för att driva fortsatt tillväxt, med start under andra halvåret 2024, och bygga vidare på vår redan starka grund.

Investeringarna följer vår företagsstrategi och kommer att omfatta: 1) riktade investeringar i konsumentmarknadsföring för att stärka medvetenheten och varumärkeskännedomen, 2) ytterligare expansion på etablerade direktmarknader som USA och Kanada, samtidigt som vi utvecklar nyare direktmarknader som Australien och Nya Zeeland, och 3) ökade investeringar i FoU för att ytterligare differentiera våra produkter från konkurrenterna. Vi kommer att fortsätta att prioritera marknader med betydande potential, inklusive USA, världens största probiotikamarknad, samt Kanada och Australien, som båda rankas bland de 15 största globalt.

Dessa strategiska investeringar förväntas ge en stark tillväxttakt, högre än marknadsgenomsnittet. Kostnaderna beräknas uppgå till mellan 75–85 miljoner kronor under andra halvåret 2024, utöver normala rörelsekostnader. Vi kommer noga att utvärdera investeringarnas effektivitet och påverkan för att säkerställa att de ligger i linje med vårt tillväxtmål. Vi fortsätter att sträva efter att uppnå vårt långsiktiga mål för rörelsemarginalen på minst 34 %.

Vårt engagemang för de långsiktiga målen förblir starkt, med fortsatt fokus på att öka aktieägarvärdet och nå vår vision att vara det mest pålitliga probiotikavarumärket i världen.

Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
23 juli, 2024
 

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.biogaiagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/finansiella-rapporter.

Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag, 23 juli 2024 kl. 09:30 med VD Theresa Agnew och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/48495.

Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här

Kontaktpersoner:
Alexander Kotsinas, Finansdirektör
Epost:
alexander.kotsinas@biogaia.com
Telefon: +46 735 00 11 11

Mikaela Idermark Stern, Kommunikationschef
Epost: mikaela.idermark.stern@biogaia.com
Telefon: +46 730 95 61 50

Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com

Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 juli 2024 kl. 08:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.