Connect with us

Marknadsnyheter

BioGaia AB: Delårsredogörelse januari – september 2024

Published

on

TREDJE KVARTALET 2024

(För poster i balansräkningen avser siffror inom parentes siffrorna per utgången av 2023. För poster i resultaträkning och kassaflödesanalysen avser de samma period föregående år).

Nettoomsättningen uppgick till 304,0 (317,7) miljoner kronor, en minskning med 13,7 miljoner kronor, eller 4 % (exklusive valutaeffekter en minskning med 2 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 225,8 (255,8) miljoner kronor, en minskning med 12 % (exklusive valutaeffekter en minskning med 9 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 76,6 (59,2) miljoner kronor, en ökning med 29 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 33 %).

Rörelsekostnaderna uppgick till 180,9 (116,3) miljoner kronor, en ökning med 64,6 miljoner kronor (56 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 11 % till 128,9 (116,3) miljoner kronor.

Rörelseresultatet minskade med 65 % till 41,4 (119,5) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14 % (38 %).

Justerat rörelseresultat minskade med 22 % till 93,4 (119,5) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 31 % (38 %).

Jämförelsestörande poster under kvartalet omfattar främst en nedskrivning hänförlig till förvärvet av MetaboGen om 51,2 miljoner kronor. Nettopåverkan efter skatt uppgår till -41,7 miljoner kronor. Av de totala nedskrivningarna påverkar 5,3 miljoner kronor goodwill och 45,9 miljoner kronor påverkar pågående FoU-projekt som båda redovisas under posten forsknings- och utvecklingskostnader. Nedskrivningen orsakades av en klinisk studie som inte uppfyllde sina primära resultatmått.

Resultat efter skatt uppgick till 36,6 (101,5) miljoner kronor, en minskning med 64 %.

Resultat per aktie uppgick till 0,36 (1,01) kronor före och efter utspädning[1].

Kassaflödet uppgick till 111,4 (88,4) miljoner kronor. 

Likvida medel uppgick den 30 september 2024 till 1 114,6 (1 544,2) miljoner kronor.
 

Väsentliga händelser tredje kvartalet 2024

Den 19 juli meddelade BioGaia att bolaget hade ingått ett exklusivt distributionsavtal med Recordati i Italien avseende BioGaias probiotikaprodukter.
 

JANUARI – SEPTEMBER 2024

(Siffror inom parentes anger motsvarande period föregående år, om inget annat anges).

Nettoomsättningen uppgick till 1 057,9 (998,7) miljoner kronor, en ökning med 59,2 miljoner kronor, eller 6 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 7 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Barnhälsa uppgick till 822,9 (793,5) miljoner kronor, en ökning med 4 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 5 %).

Nettoomsättningen avseende segmentet Vuxenhälsa uppgick till 229,6 (198,8) miljoner kronor, en ökning med 16 % (exklusive valutaeffekter en ökning med 17 %).

Rörelsekostnaderna uppgick till 452,2 (362,6) miljoner kronor, en ökning med 90,0 miljoner kronor (25 %). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 10 % till 398,0 (361,1) miljoner kronor.

Rörelseresultatet minskade med 12 % till 320,0 (362,6) miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 30 % (36 %).

Justerat rörelseresultat ökade med 3 % till 374,2 (363,7) miljoner kronor, vilket motsvarar en justerad rörelsemarginal på 35 % (36 %).

Jämförelsestörande poster omfattar främst en nedskrivning hänförlig till förvärvet av MetaboGen om 51,2 miljoner kronor. Nettopåverkan efter skatt uppgår till -41,7 miljoner kronor. Av de totala nedskrivningarna påverkar 5,3 miljoner kronor goodwill och 45,9 miljoner kronor påverkar pågående FoU-projekt som båda redovisas under posten forsknings- och utvecklingskostnader. Nedskrivningen orsakades av en klinisk studie som inte uppfyllde sina primära resultatmått. Vidare omfattar jämförelsestörande poster även domstolskostnader i samband med avslutandet av distributionsavtalet i Italien om 2,1 miljoner kronor.

Resultat efter skatt uppgick till 269,5 (298,0) miljoner kronor, en minskning med 10 %.

Resultat per aktie uppgick till 2,67 (2,95) kronor före och efter utspädning[1].

Kassaflödet uppgick till -429,9 (-33,6) miljoner kronor. I kassaflödet ingår utdelning på 696,8 (292,8) miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång 2024

Den 17 oktober meddelade BioGaia att resultaten för tredje kvartalet skulle bli lägre än marknadens förväntningar.
 

[1] Nyckeltal definierat enligt IFRS. För definition av övriga nyckeltal se sidan 17.

VD HAR ORDET

Blandade resultat i vårt tredje kvartal

Tredje kvartalet visar en nedgång i den totala försäljningen med 4% (2% exklusive valutaeffekter) och en justerad rörelsemarginal på 31% (38%), exklusive den icke-kassapåverkande nedskrivningsförlusten kopplad till förvärvet av MetaboGen.

Under kvartalet har vi upplevt blandade resultat. Även om vissa marknadsområden har presterat under våra förväntningar, är vi nöjda med viktiga framgångar som att etablera en direkt närvaro i Australien, expandera vår verksamhet i Kanada, rekordförsäljning via online-kanaler i USA, kraftfull tillväxt i Kina och starka resultat för vår portfölj för vuxna. Trots dessa kortsiktiga svängningar under kvartalet känner vi oss fortsatt säkra på vår långsiktiga strategi och den solida grund vi bygger för hållbar tillväxt.

Kvartalsresultat fördelat på segment och regioner

Segmentet Barnhälsa minskade till följd av svag försäljning i EMEA, varför vi vidtar åtgärder i syfte att åstadkomma förbättringar. Vi är nöjda med utvecklingen för vår verksamhet inom segmentet Vuxenhälsa med stark tillväxt för Prodentis, Protectis tabletter och Gastrus tabletter under tredje kvartalet.

Regionerna Asia Pacific och Americas fortsätter att uppvisa tillväxt. Asia Pacific utvecklades särskilt starkt, främst tack vare våra satsningar på digital marknadsföring inom e-handel och andra konsumentkanaler. Resultatet försämrades i EMEA och LATAM på grund av landspecifika utmaningar.

Försäljningen minskade i EMEA under kvartalet på grund av svag utveckling på vissa marknader, däribland Turkiet, Sydafrika och Spanien. Den höga inflationen i Turkiet har lett till minskad konsumtion och har satt press på både konsumenternas efterfrågan och vår distributionspartners affärsverksamhet i Turkiet.

När det gäller utvecklingen hittills i år i Italien står vi inför ett ökat konkurrenstryck samtidigt som marknadsintroduktionen av våra produkter har försenats, vilket kan förklaras av övergången till vår lokala distributionspartner, Recordati.

Vår direktmarknad, Storbritannien, fortsätter att utvecklas starkt. Distributionen av BioGaia Protectis droppar utökades inom apotekskedjan Boots efter en framgångsrik lansering i januari, och sedan augusti finns våra BioGaia Protectis droppar nu i 1 200 butiker.

Ser vi till Americas kan vi konstatera att USA och Kanada fortsätter att växa snabbare än marknaden. USA fortsätter att uppvisa ett stabilt resultat, särskilt på onlineplattformar som Amazon. Samtidigt fortsätter vi att påverkas negativt av Nestlés beslut att sluta sälja de gemensamma produkterna under varumärket Gerber/BioGaia. I Kanada har vi ökat vår försäljning genom att utveckla starka relationer med hälso- och sjukvårdsprofessionen, exempelvis barnläkare och tandhygienister, genom kongresser, utbildningstillfällen och andra engagemang. På samma gång ökar vi vår varumärkeskännedom genom att aktivt delta i olika evenemang och på sociala medieplattformar för att få direktkontakt med konsumenter. Vi har också ökat vårt fokus på vår munhälsoprodukt Prodentis, som vi återlanserade i Kanada i början av året.

Försäljningen i Latinamerika minskade något under kvartalet, främst på grund av ordervariation i Brasilien. Mexiko utvecklas väl under kvartalet och vi fick en stark tillväxt genom statliga upphandlingar i Guatemala.

APAC går stadigt framåt. Indonesien fortsatte att uppvisa en positiv försäljningstrend på marknaden tack vare våra distributionspartners regelbundna marknadsföringsaktiviteter. Aktiviteter såsom roadshows med fokus på kolik parallellt med försäljningskampanjer som genomförts via lokala apotekskedjor. I Kina deltog vår partner i flera nationella medicinska kongresser för att marknadsföra BioGaias produktportfölj. För att ytterligare öka tillgängligheten för BioGaias produkter i landet öppnade vi en egen butik för gränsöverskridande handel på Jingdong, en av de ledande marknadsplatserna i Kina.

Studieresultat från MetaboGen

Nedskrivningen är huvudsakligen relaterad till resultaten av en nyligen genomförd klinisk studie, ledd av våra kollegor vid laboratoriet i Göteborg (tidigare kallat MetaboGen AB). Studien syftade till att påvisa effekten av en nästa generation probiotisk produkt för personer med metaboliska syndrom. Det är en randomiserad, placebo-kontrollerad dubbelblind studie som utvärderar den kliniska effekten av F. prausnitzii DSM 32379 och D. piger DSM 32187 i 108 prediabetiska individer. Det primära effektmåttet, blodsockerförändringar under 12 veckor, visade tyvärr ingen signifikant skillnad mellan probiotika- och placebogrupperna. Dessutom observerades inga förändringar i leverfunktionen eller andra prediabetesrelaterade fysiologiska parametrar. En signifikant förbättring av förhållandet Triglycerider/Glukos (TyG) noterades dock i probiotikagruppen. Mikrobiomanalys pågår, och en klinisk studierapport samt ett manuskript är under utarbetande.

Eftersom det primära effektmåttet i den kliniska studien inte uppnåddes, redovisar vi en nedskrivning om 51,2 miljoner kronor avseende detta. Med det sagt kommer vi att fortsätta att söka nya möjligheter inom området nästa generation probiotika. Trots besvikelsen över resultatet av den kliniska studien, förväntar vi oss inga väsentliga förändringar i vår tillväxtplan och strategi baserat på detta resultat.

Flygande start på våra nya direktmarknader: Australien och Nya Zeeland

Aktiveringen av lanseringen av BioGaia i Australien och Nya Zeeland är i full gång. Vårt försäljningsteam på apoteken säkrar premiumplaceringar på hyllorna för våra produkter, utbildar apotekspersonalen och förbättrar marknadsföringen. BioGaias forskningschef, Gianfranco Grompone, besökte nyligen Sydney, Melbourne och Brisbane för att stödja det lokala teamet i deras utbildningsprogram för hälso- och sjukvårdsprofessionen. Utbildningar hölls för allmänläkare och apotekare, bland annat hos Australiens största apotekskedja, Chemist Warehouse. Utbildningen lockade många deltagare och intresset för BioGaia var stort.

BioGaias varumärkeskampanjer påbörjades i Australien och Nya Zeeland i september och pågår fortfarande. Vi deltog på våra första barn- och föräldramässor och engagerade tusentals föräldrar. I Australiens ”Today Show” representerades BioGaia av mumfluencern och OS-simmaren Emily Seebohm, som nämnde vårt varumärke när hon diskuterade lösningar för gråtande nyfödda. I oktober kommer hon också att dela med sig av BioGaias innehåll till sina följare på Instagram.

En stabil grund för att hantera ett föränderligt landskap

Vi fortsätter att arbeta aktivt med att bygga vårt varumärke, utveckla direktförsäljning och samarbeta med våra distributionspartners för att driva framtida tillväxt. Vi investerar i varumärkeskännedom och digital transformation samt i insamlingen av konsumentinsikter och beteendeförändringar. Detta för att säkerställa att vi förblir konkurrenskraftiga i ett föränderligt marknadslandskap. Vi fortsätter med att göra riktade investeringar i marknadsföring, försäljning och innovation i syfte att upprätthålla tillväxten för våra produkter inom både barn- och vuxenhälsa. Vi optimerar verksamheten och investerar i utveckling av nya produkter som kommer att driva långsiktig tillväxt och lönsamhet, allt i syfte att säkerställa fortsatt leverans och värdeskapande till våra aktieägare och kunder.

Vi är fast beslutna att stärka BioGaias långsiktiga konkurrenskraft och driva tillväxt som överstiger branschgenomsnittet under de kommande åren. Vi står fortsatt fast vid vårt mål att uppnå en långsiktig rörelsemarginal på minst 34%.

Theresa Agnew
Koncernchef och VD, BioGaia
22 oktober, 2024
 

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt https://www.biogaiagroup.com/sv/investerare/rapporter-och-presentationer/finansiella-rapporter

Telefonkonferens:
Investerare, analytiker och media inbjuds att delta i telefonkonferens angående delårsredogörelsen som kommer att hållas idag, 22 oktober 2024 kl. 09:30 med VD Theresa Agnew och CFO Alexander Kotsinas. Mer information om telefonkonferensen finns här: https://financialhearings.com/event/49311.

Följ oss:
Prenumerera på BioGaias pressmeddelanden här
LinkedIn här

Kontaktpersoner:
Alexander Kotsinas, Finansdirektör
Epost:
alexander.kotsinas@biogaia.com
Telefon: +46 735 00 11 11

Mikaela Idermark Stern, Kommunikationschef
Epost: mikaela.idermark.stern@biogaia.com
Telefon: +46 730 95 61 50

Om BioGaia
BioGaia är ett svenskt världsledande probiotikaföretag som legat i frontlinjen inom mikrobiomforskningen i mer än 30 år. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter med dokumenterade hälsofördelar. Produkterna säljs via distributionspartners eller via egen distribution på över 100 marknader. Moderbolaget BioGaia AB:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, segmentet för medelstora bolag. biogaiagroup.com

Denna information är sådan som BioGaia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2024 kl. 08:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.