Connect with us

Marknadsnyheter

Björn Borg-koncernen påverkas av Corona-viruset – återkallar förslag till utskiftning till aktieägarna

Published

on

Utbrottet av Corona-viruset innebär att omvärldssituationen har förändrats väsentligt och påverkar Björn Borg-koncernen negativt. Omfattningen av denna påverkan är i nuläget inte möjlig att uppskatta, men utbrottet kan komma att ha väsentlig negativ finansiell påverkan på Björn Borg-koncernens verksamhet.

Björn Borg noterar särskilt att den allmänna utvecklingen och/eller myndighetsbeslut i de länder där bolaget bedriver verksamhet bland annat leder till, eller kan komma att leda till, minskad efterfrågan på detaljhandelsmarknaden, potentiella störningar i distributionskedjan, ogynnsam valutautveckling och stängda butiker med minskad försäljning som följd. Sådana effekter kommer sannolikt att inträffa redan i slutet av det första kvartalet 2020, för att sedan förstärkas under andra kvartalet 2020.

Mot bakgrund av den osäkerhet som utbrottet har gett upphov till, har styrelsen i Björn Borg vid ett extrainsatt styrelsemöte idag beslutat att återkalla sitt tidigare förslag att årsstämman 2020 beslutar om utskiftning av 1,5 SEK per aktie, och istället föreslå att årsstämman beslutar att ingen utdelning eller utskiftning ska lämnas för verksamhetsåret 2019.   

Björn Borg vidtar fortlöpande aktiviteter för att reducera kostnader och minimera utbrottets negativa påverkan på verksamheten, inklusive att förbereda korttidspermitteringar etc. Björn Borg kommer att meddela ytterligare uppdateringar när så kan ske, senast i samband med kvartalsrapporten för första kvartalet 2020 som publiceras den 14 maj 2020.

Denna information är sådan information som Björn Borg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 mars 2020 kl. 20:30 CET.

För vidare information, vänligen kontakta:
Henrik Bunge, CEO
henrik.bunge@bjornborg.com
Tel: +46 85 06 337 00

 

Heiner Olbrich, Chairman of the Board

Email: heiner.olbrich@bjornborg.com

Tel: +49 171 339 11 91

OM BJÖRN BORG: Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder, sportkläder och väskor. Därtill erbjuds skor och glasögon via licenstagare. Björn Borg-produkter säljs på ett 20-tal marknader, varav Sverige och Holland är de största. Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker. Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter 2019 till cirka 1,6 miljarder kronor exkl. moms, i konsumentledet. Koncernens nettoomsättning uppgick 2019 till cirka 757 MSEK och medelantalet anställda var 213. Björn Borg är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2007.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys