Connect with us

Marknadsnyheter

Blue tomato väljer Göteborg för sin första svenska butik

Published

on

Vallgatan har fått en ansiktslyftning under pandemin, med nya prestigefulla butikslägen. Den sista lediga lokalen i det hetaste shoppingstråket kniper Blue tomato, den österrikiska kedjan inom brädsportsmode som därmed gör entré i Sverige. Kontakten förmedlades av Business Region Göteborg.

Blue Tomato är en plattform för runt 500 olika varumärken inom snowboard, freeski, surf, skateboard och freestyle som grundades i Österrike redan 1988. Företaget är uppe i 65 butiker i främst Österrike, Tyskland, Schweiz och Nederländerna, och ägs sedan tio år tillbaka av amerikanska Zumiez Inc.

Helen Bairu är etableringsrådgivare på Business Region Göteborg. Hon mötte företaget på retailmässan Mapic i Cannes redan 2019.

– De hade bestämt sig för att expandera i Norden och ville gärna ha hjälp. Men sen kom pandemin och planerna fick läggas på is. I vintras kontaktade jag dem igen, säger Helen Bairu.

Hon hjälpte dem att förstå marknaden i Göteborg, demografin och hur handeln är på väg att utvecklas, Initiativet ledde till ett besök i Göteborg i mars. Hos Bygg-Göta hade Helen hittat en passande lokal av rätt storlek på Vallgatan, med mycket ljusinsläpp. Bra skyltläge, helt enkelt.

Bygg-Göta var å sin sida mitt i renoveringen av huset mellan Kungsgatan och Vallgatan och hade lyckats fylla de flesta butikerna med lämpliga hyresgäster. Men ville gärna ha in ett nytt globalt varumärke som passade den svenska marknaden. Med skön attityd.

– Vallgatan är en boutique-gata med design och caféer, en riktig shoppinggata. Här vill vi ha rätt kluster av butiker. Det ska vara en upplevelse för kunderna att gå på gatan. Som fastighetsägare har vi ett stort ansvar för att göra gatan attraktiv. Så vi är ganska selektiva med vilka vi tar in, säger Linda Neidert, vice vd och uthyrningsansvarig på Bygg-Göta, som också har bidragit till utsmyckningen av Vallgatan med stora lampskärmar som vajar i vinden.

– Men här var både matchen och tajmingen rätt. Vi kunde ta beslutet rätt snabbt från båda håll.

Blue tomato har 750 medarbetare och har redan öppnat butiker i Oslo och Finland. I Sverige blir Blue tomato granne med butikerna Two Angels, Bitte Kai Rand och You had me at hello när man i mitten på augusti öppnar sina 250 kvadratmeter på Vallgatan 34. Just nu har företaget bara egna hantverkare i butiken.

– Det är alltid kul att kunna bidra till ytterligare sysselsättningstillfällen, och riktigt roligt med nya varumärken. Konsumenterna i Göteborg vill se nya varumärken. Och ett företag som Blue tomato anställer ju såklart unga människor till butiken, ur målgruppen, så det här kan nog bli riktigt bra, säger Helen Bairu.

För mer information, kontakta:
Helen Bairu, etableringsrådgivare, Business Region Göteborg
031-367 61 39
helen.bairu@businessregion.se

Christian Borg
Presschef
031-367 61 64
christian.borg@businessregion.se

________________________________

Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Published

on

By

Anders Haglund gör teknisk analys

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.

Teknisk analys med Anders Haglund
Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys