Connect with us

Marknadsnyheter

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ, 1 januari – 31 december 2023

Published

on

Oktober-december 2023 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 726,5 Mkr (771,6), en minskning med -5,9 % (65,2) jämfört med samma period 2022. Organisk tillväxt uppgick till -17,4 % (15,3). Justerat för valutakurseffekt var nettoomsättningstillväxten -3,6 % (0,0) samt organisk -15,8 % (15,3).
  • Justerat rörelseresultat före avskrivningar (justerad EBITA) uppgick till 41,0 (57,6) vilket motsvarar 5,6 % (7,5) i marginal. Justeringen avser personalkostnader i samband med omstrukturering.
  • EBITA uppgick till 38,5 Mkr (57,9), vilket motsvarar 5,3 % (7,5) i marginal.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 26,4 Mkr (40,1).
  • Under perioden påbörjades Transtemas nya avtal med Telia Towers avseende förebyggande och avhjälpande underhåll på tekniska anläggningar. Avtalet sträcker sig över 3 år och har ett uppskattat ordervärde om ca 150 Mkr. 
  • Transtema ingick en avsiktsförklaring med en större teleoperatör avseende planering, design, projektering samt installation av tekniska anläggningar för kommunikationsnät. Avsiktsförklaringen avser 3 år och har ett uppskattat ordervärde om ca 300 Mkr. 

Januari-december 2023 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 688,7 Mkr (2 457,4), en ökning med 9,4 % (45,4). Organisk tillväxt uppgick till -11,2 % (11,9). Justerat för valutakurseffekt var nettoomsättningstillväxten 11,2 % (45,4) samt organisk -10,1 % (11,9).
  • Justerat rörelseresultat före avskrivningar (justerad EBITA) uppgick till 120,3 (182,4) vilket motsvarar 4,5 % (7,4) i marginal. Justeringen avser förvärvs- samt omstruktureringskostnader. 
  • EBITA uppgick till 88,5 Mkr (174,4), vilket motsvarar 3,3 % (7,1) i marginal jämfört med samma period 2022.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 64,9 Mkr (109,2).

Väsentliga händelser efter periodens utgång
I januari drabbades ett av Transtemas svenska dotterbolag av en tillfällig driftstörning till följd av ett dataintrång hos bolagets hostingleverantör Tietoevry. Driftstörningen påverkade främst serviceverksamheten och pågick under 10 dagar. 

VD-ord

De positiva signaler vi noterade sent i föregående kvartal har fortsatt under årets sista kvartal. Vi har vunnit flera anbud och därtill har ett antal upphandlingar kommit ut inom telekommarknaden, ett tecken på en fortsatt om än försiktig marknadsåterhämtning. 

Försäljningstillväxten, justerad för valutakurseffekt, uppgick under kvartalet till -3,6 %, varav -15,8 % organiskt, jämfört med samma period föregående år. Den justerade EBITA-marginalen uppgick till 5,6 % (7,5).

Årets försäljningstillväxt, justerad för valutakurseffekt, uppgick till 11,2 %, varav -10,1 % organiskt, jämfört med föregående år. Årets justerade EBITA-marginal uppgick till 4,5 % (7,4). För 2023 nådde vi våra finansiella mål vad gäller omsättningstillväxt (>10%) samt skuldsättning (<2,0) men inte EBITA-marginal (>7%). Viktigt att notera är att våra finansiella mål ligger fast på medellång sikt.

Även om vi såg tecken på återhämtning i slutet av året är marknadssituationen fortsatt svagare än för ett år sedan, då efterfrågan var mycket god i både Sverige och Norge. Den negativa organiska tillväxten i Sverige om -17,4 % är främst hänförlig till avvecklingen av kopparnätet men också till en lägre efterfrågan. I Norge är den negativa organiska tillväxten om -12,3 % en konsekvens av lägre efterfrågan. 

Den justerade EBITA-marginalen minskade jämfört samma period föregående år. Vi är inte nöjda med utfallet men stärkta av att marginalen förbättrats jämfört med tidigare kvartal. Arbetet med att omstrukturera verksamheten har fortsatt under kvartalet och kommer att fortgå under kommande kvartal för att säkerställa rätt organisation och kostnadsstruktur framåt. Exempel på åtgärder omfattar sammanslagning av organisationer inklusive personalreducering, sammanslagning av serviceområden inklusive ett minskat antal kontor samt fusioner av bolag. Samtidigt har vi förstärkt försäljningsorganisationen samt lanserat en ny projektorganisation för att säkra stabil lönsamhet över tid.

Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgår till 26,4 Mkr (40,1). Minskningen jämfört med samma kvartal föregående år är främst hänförlig till det lägre resultatet. Årets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 64,9 Mkr (109,2).

Utmaning i inledningen av 2024
Likt 2023 möter vi en utmaning i inledningen av det första kvartalet då året inletts med sträng kyla och tjäle i princip i hela Sverige och Norge, vilket har påverkat installationsverksamheten. 

Vår riskexponering mot väder och vind har ökat de senaste åren i såväl Sverige som Norge, bland annat som en följd av förvärven av företagen Transtema Connect samt UBConnect. Hela installationsverksamheten, inklusive dessa förvärvade enheter, bidrar dock positivt till ett helhetserbjudande och stärker vår ambition att bli den marknadsledande aktören inom installation, service och drift av kommunikationsinfrastruktur. Framgent strävar vi efter att balansera dessa tre områden för att minska säsongsvariation över tid.

I januari påverkades vi av ett tillfälligt driftstopp i ett av de svenska dotterbolagen, som en följd av dataintrånget hos vår hostingleverantör Tietoevry. Jag är stolt över hur väl organisationen hanterade denna incident och att samtliga kritiska serviceuppdrag hanterades i tid för våra kunder. 

Den nordiska marknadsledaren år 2030
Vårt arbete för att nå vår vision i att vara drivande i den gröna omställningen och den nordiska marknadsledaren med hållbara leveranser inom installation, service och drift av kommunikationsinfrastruktur år 2030, fortgår oavbrutet. 

En viktig del i det arbetet är att tydligare rikta vårt erbjudande till en bredare kundgrupp. Transtema arbetar redan idag utanför den klassiska hemmaarena som telekomsegmentet utgör, exempelvis genom satsningar på infrastruktur för elfordon, batterilagring och underhåll av passiv utrustning i fastigheter. Därtill sker en utökning av tjänsteerbjudandet också inom telekom, vilket har förstärkts av det avtal som vi under kvartalet har ingått som omfattar planering, design, projektering samt installation av tekniska anläggningar för kommunikationsnät, med ett uppskattat ordervärde om ca 300 mkr.

Vi ser till att nätet fungerar 
I takt med att samhället och dess invånare digitaliseras ökar också kraven ständigt på uppkoppling, tillgänglighet, driftsäkerhet och säkerhet i alla kommunikationsnät. Vi på Transtema tar ett ansvar för hållbara leveranser inom installation, service och drift av kommunikationsinfrastruktur, vilket gör oss till en av de ledande leverantörerna i Norden. 

Jag vill tacka alla mina kollegor för deras fortsatta dedikerade arbete för att möta våra kunders behov på en marknad som ständigt förändras. Tillsammans skapar vi framtidens Transtema. 

För mer information kontakta:

Henning Sveder, VD och koncernchef, 031-746 83 00

Tobias Martinsson, CFO, 031-746 83 00

Denna information är sådan som Transtema Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 februari 2024 kl 08:30 CET.

Om Transtema

Transtema är ett av Nordens ledande företag inom design, installation, drift och underhåll av kommunikationsnät samt tekniska konsulttjänster till teleoperatörer, stadsnät, myndigheter, kraftbolag samt större företag. Transtema tillhandahåller också nätverksutrustning, tjänster och produkter inom datalagring samt IoT-lösningar. Transtema grundades 1997 och är verksamma i både Sverige och Norge. Nettoomsättning i Transtema Group AB (publ) år 2023 var 2 689 Mkr (2 457). Antal anställda i koncernen är ca 1 200. Transtema Group AB är listat på Nasdaq Stockholm Main Market med ticker TRANS. Företagets finansiella rapport finns tillgängligt på https://www.transtema.com/investerare

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.