Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké 2017 för Sensori AB (publ)

Published

on

ti, feb 27, 2018 16:00 CET

”Viktiga steg mot global lansering och positivt kassaflöde 2018”                                                                                Torbjörn Kemper Vd

Juli – december 2017 (halvår)

  • Nettoomsättningen uppgick till KSEK 952 (329)
  • Rörelseresultatet uppgick till KSEK -4 891 (-6 056)
  • Sensori tecknar femårigt distributionsavtal gällande försäljning av Antinitus i Iran – värde cirka 2 miljoner Euro.  

Januari – december 2017 (helår)

  • Nettoomsättningen uppgick till KSEK 1 769 (1 183)
  • Rörelseresultatet uppgick till KSEK -12 203 (-14 389)
  • Sensori meddelar att publicering av Antinitus första kliniska studie i The International Tinnitus Journal skett.

Viktiga händelser efter periodens utgång

  • Resultaten från Sensoris kliniska placebostudie av tinnitusplåstret Antinitus publicerades i The International Tinnitus Journal. Resultaten visar på statistiskt säkerställd och kliniskt signifikant lindring av tinnitus jämfört med placebo.  
  • Styrelsen har använt sig av bolagsstämmans bemyndigande att genomföra en riktad nyemission. Nyemissionen är på 5 MSEK, hälften nya aktier och hälften konvertibelt skuldebrev.  

VD har ordet

Viktiga steg mot global lansering och positivt kassaflöde 2018                                                                                  Det har varit en intensiv och spännande tid sedan jag tillträdde som VD i juli 2017. Hösten har präglats av hårt arbete med fokus på att säkerställa en kostnadseffektiv organisation, fortsätta det kliniska utvecklingsprogrammet, verka för publicering av kliniska studier samt förbereda företaget för en bred kommersialisering under 2018.

Parallellt med detta har vi arbetat med att optimera vår online-verksamhet. Under hösten har vi även inlett diskussioner med internationella distributörer som har kapacitet och bra marknadsnärvaro på större marknader inför kommande lanseringar.

Ser vi tillbaka har företaget nått de mål som vi satte upp för året. Vi har idag en slimmad och kostnadseffektiv organisation och vi har dessutom fått två kliniska studier publicerade, vilket ger oss en mycket solid medicinsk evidens att stå på med Antinitus. Placebostudiens resultat – som visar att Antinitus är signifikant bättre än placebo – och publiceringen i ansedda International Tinnitus Journal har uppmärksammats internationellt och hos potentiella distributörer i Europa och Kanada.

Vi har också kommit mycket långt i våra diskussioner om nya distributionskontrakt på flera viktiga marknader. Under året tecknade vi distributionskontrakt i Nya Zeeland, Egypten och Iran. Eftersom det tar lång tid med registreringar i länder utanför Europa kommer fokus under 2018 att ligga på Europa och Kanada, marknader där en lansering kan gå relativt snabbt eftersom produkten redan är registrerad för försäljning.

Studieresultaten stödjer tillsammans med våra patent vår vision om att etablera Sensori som ett ledande, innovativt företag med global försäljning inom området Tinnitus. Företaget bedömer att Antinitus kan få en dominerande marknadsposition på konsumentmarknaden eftersom det inte finns några effektiva och medicinskt väldokumenterade alternativ till Antinitus. Sedan publiceringen ser vi ett kraftigt växande intresse från stora internationella aktörer och vi har därför tagit in ytterligare finansiering på 5 miljoner SEK för att kunna genomföra en snabb kommersialisering av Antinitus via distributörer.

På de marknader där vi redan har genomfört testlansering via distributörer, som Australien och Hong-Kong, har produkten mottagits väldigt bra av både audionomer/audiologer och patienter. Distributörerna har beställt flera gånger vilket visar på produktens efterfrågan. Dessutom har Antinitus uppmärksammats stort i media i Australien med utgångspunkten att det nu äntligen finns ett fungerande alternativ på marknaden för behandling av tinnitus. I dessa länder kommer vi nu att gå in i nästa fas och utöka till fler kanaler med fokus på konsumentmarknaden. Det är också glädjande att dessa distributörer uttryckt en vilja att expandera till andra territorier i Asien.

De totala intäkterna steg till KSEK 1 858(1 348), vilket var i linje med vår förväntan och beror primärt på testlanseringar via distributörer. Rörelsens kostnader minskade till KSEK 14 061(15 737) och kostnadsoptimeringarna kommer att slå igenom fullt ut under 2018.  Resultatet efter skatt uppgick till KSEK -12 168 (-14 240) och likvida medel uppgick till KSEK 5 026.

Sammantaget gör detta att vi med tillförsikt ser fram emot ett spännande 2018 och vi räknar med att kunna bli kassaflödespositiva under 2018.


För frågor vänligen kontakta:

Torbjörn Kemper, vd, +46 76 111 39 80, torbjorn@sensori.se

Torsten Engevik, CFO, +46 73 820 25 40, torsten@sensori.se

Om Sensori AB 

Sensori är ett svenskt företag som tillverkar, marknadsför och säljer hjälpmedel för att minska besvären av tinnitus. Det helägda dotterbolaget Antinitus AB är legal tillverkare av Antinitus®, ett halvmåneformat plåster som fästs bakom örat och med hjälp av ett unikt och patenterat raster som fungerar som biomodulator för hörselsystemet. Antinitus® är en medicinteknisk produkt. Sensori AB (publ) handlas på NGM Nordic MTF, kortnamn SORI MTF, med Gunther Wikberg Fondkommission som Mentor.

 Denna information är sådan information som Sensori AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl 16.00 tisdagen den 27 februari 2018.
För mer information om Sensori, vänligen besök www.sensori.se
 

Sensori AB (publ)
Nybrogatan 39
114 39 Stockholm
Sweden
+46 (0)8 611 00 66
www.sensori.se
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Filip Benković ansluter till AIK Fotboll

Published

on

By

AIK Fotboll är överens med den 27-årige kroatiske mittbacken Filip Benković om ett avtal som sträcker sig till och med den 31 december 2026. Benković kommer senast från spel med Trabzonspor i turkiska Süper Lig och har tidigare representerat bland annat GNK Dinamo Zagreb, Celtic FC och Udinese Calcio. Den 194 centimeter långe och högerfotade mittbacken ansluter till AIK på en fri transfer och är redan på plats med laget under det pågående träningslägret i spanska Benidorm.

Vi är glada över att ha Filip på plats. Med sin erfarenhet och sina egenskaper har han kapacitet att bli en framstående profil i AIK och i Allsvenskan, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

Det är en otrolig känsla och ära att få representera en så stor och historisk klubb som AIK. Jag är en spelare som älskar att vinna och ser väldigt mycket fram emot att hjälpa klubben att ta hem titlar under de kommande åren. Jag är redo att vara med och träna hårt från start för att se till att vara med och bidra på planen när säsongen startar i mitten av februari, säger Filip Benković.

För en längre faktapresentation av Filip Benković, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ensamhet ökar risken för depression

Published

on

By

En ny studie i Frontiers in Psychiatry visar att bo ensam ökar risken för depression med 42 %. Social isolering bidrar till ensamhet och minskat stöd, vilket påverkar både mental och fysisk hälsa negativt. Riskerna är större för män, äldre och de som bor på landsbygden.

Lyckligtvis finns lösningar. Psykologiska behandlingar, mediciner och självhjälpsstrategier, som att adoptera husdjur eller stärka livsmeningen, kan minska isoleringen. Forskningen understryker vikten av att motverka ensamhet för att främja välmående och livskvalitet.

Källa: psychologytoday.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fiskrestaurang och taproom öppnar i Wihlborgsfastighet i Dockan i Malmö

Published

on

By

Restaurang- och foodtruckverksamheten Fisky Business öppnar nytt i Dockporten 1 med utsikt över marinan i Dockan. Etableringen görs i samarbete med det skånska bryggeriet Perfectly Squared Brewing som kommer att ha ett taproom på våningen ovanför restaurangen. ”Ett vardagsrum i Dockan”, säger krogprofilerna bakom satsningen.

Fisky Business började som ett pop-up kök på Malmöfestivalen 2014 som sedan utvecklades till en MSC-certifierad foodtruck. Idag driver grundarna Hannes Kindeberg och Sofia Lindmark foodtruckverksamhet samt Hanö hamnkrog och Vandrarhemmet Hanö i Blekinge skärgård.

Den nya restaurangen ”Fisky Business Dockan”, som öppnar preliminärt i mars, rymmer totalt cirka 170 sittplatser och uteservering. I restaurangdelen på bottenvåningen kommer det att serveras olika fiskrätter och öl från Perfectly Squared Brewing. På våningen ovanför blir det taproom med möjlighet att beställa mat från restaurangen.

Perfectly Squared Brewing grundades 2019 och drivs av Loa Ahlqvist och Glenn Pålsson. Under 2024 öppnade de ett taproom i Vellinge där de även driver Vellinge Bryggeri.  

Under sommaren flyttar det globala sport- och fritidsföretaget Thule Group in i fastigheten. 

– Med Fisky Business Dockan vill vi skapa ett vardagsrum i Dockan som kan användas till många olika ändamål. Det blir en avslappnad, casual miljö med fokus på klassiska fiskrätter som fish and chips, musslor, fisksoppa, sill och helstekta spättor, säger Hannes Kindeberg på Fisky Business.

– Vi älskar hantverksöl och samarbetet med Perfectly Squared Brewing passar oss perfekt. Dagtid kan ovanvåningen användas till privata bokningar, konferenser och andra happenings och på kvällarna blir vi ett taproom, säger Sofia Lindmark på Fisky Business.

– Vi får nu en rejäl yta på bästa läge i Dockan med goda förutsättningar för mat- och dryckesupplevelser, kreativitet och umgänge i en varm och avslappnad miljö. Här får vi möjlighet att träffa konsumenten, få direkt feedback och bygga relationer. Fisky Business är helt rätt partner för oss och en lite annan kombination menymässigt än vad som annars är vanligt när det kommer till öl, säger Glenn Pålsson på Perfectly Squared Brewing.

– Fisky Business blir med sitt koncept ett friskt inslag i Dockan och ett fint komplement till de restauranger som finns i området idag. Kombinationen mat och öl är något som många efterfrågar och bidrar till det havs- och citynära Dockans gemyt, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Ulrika Hallengren, vd, 040-690 57 95
Peter Olsson, regionchef, 040-690 57 62

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 58 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,6 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.