Marknadsnyheter
Bokslutskommuniké 2022 Cabonline Group Holding AB (publ)
OKTOBER – DECEMBER
-
Intäkterna uppgick till 1 500 MSEK (1 341), en ökning med 12%. Organiskt ökade intäkterna med 11%.
-
Justerad EBITA uppgick till 58 MSEK (52) och motsvarande marginal till 3,9% (3,9).
-
Rörelseresultatet uppgick till 34 MSEK (46), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -18 MSEK (2).
-
Periodens resultat uppgick till -29 MSEK (-8).
-
Resultat per aktie före och efter utspädning var -1,15 SEK (-0,55).
-
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3 MSEK (38).
JANUARI – DECEMBER
-
Intäkterna uppgick till 5 491 MSEK (4 537), en ökning med 21%. Organiskt ökade intäkterna med 20%.
-
Justerad EBITA uppgick till 218 MSEK (237) och motsvarande marginal till 4,0% (5,2).
-
Rörelseresultatet uppgick till 154 MSEK (202), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -36 MSEK (-5).
-
Periodens resultat uppgick till -137 MSEK (-4).
-
Resultat per aktie före och efter utspädning var -5,21 SEK (-1,49).
-
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -107 MSEK (220).
-
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas till aktieägarna.
VD har ordet
Återhämtning i taxiresandet under året
Taxiresandet ökade under året, drivet av reseåterhämtningen efter avveckling av coronapandemirestriktioner. Vi ökade inom samtliga kundsegment och intäkterna per bil var högre än innan pandemin. Det är glädjande i en marknad som under året präglats av geopolitisk oro med ökade räntor, inflation och höga drivmedelspriser, men framför allt av den fruktansvärda ryska invasionen av Ukraina.
I det fjärde kvartalet ökade intäkterna med 12% jämfört med samma period föregående år. Intäkterna för 2022 landade på 5 491 MSEK, en ökning med 21 % jämfört med föregående år. Vi har som tidigare prioriterat att hålla en hög servicegrad till våra resenärer, förare och åkare. Det har vi lyckats väl mde givet utmaningar med att möta efterfrågan och en högre kostnadsnivå på grund av kapacitetsbrist. Justerad EBITDA för året uppgick till 280 MSEK, vilket är en minskning från föregående år 322 MSEK, och justerad EBITDA-marginalen minskade till 5,1% jämfört med 7,1% föregående år. Rörelseresultatet var 154 MSEK jämfört med 202 MSEK föregående år.
Kapacitetsutmaningar för branschen
Åkar- och förarbristen har varit påtaglig under året för branschen. Vi har arbetat aktivt och outtröttligt för att behålla, utveckla och attrahera branschens bästa åkare och förare. Det har gett bra effekt och antalet anslutna åkare och bilar ökade under året, men är alltjämt en utmaning. Störningar i leveranskedjorna av nya bilar och taxiteknik har också begränsat kapacitetstillväxten under året och vi har inte kunnat öka antalet bilar i takt med efterfrågeökningen.
Positiv utveckling av verksamheten
Under året har vi fortsatt att vinna många publika upphandlingar och det är mycket glädjande att vi till exempel har fått fortsatt förtroende att köra Nordens största, färdtjänst i Stockholm till och med mars 2026. Andra viktiga upphandlingar vi har vunnit under året är patientresor Oslo, serviceresor i Uleåborg och skolskjuts i Fredrikshavn.
Cabonline har en god underliggande tillväxt. Detta visar kundtillväxten med 348 000 nya app-kunder under året och omsättningen från app-kunder ökade med 50% jämfört med föregående år. Volymerna för B2B-segmentet har utvecklats positivt under året och ökat med 27% jämfört med föregående år och vi ser goda möjligheter att fortsätta utveckla B2B-konceptet. Även vårt unika Flygtaxi-koncept har ökat i takt med att flygresandet har ökat. Antalet bokningar ökade med 120% jämfört med föregående år och vi kommer att utöka Flygtaxi till fler städer i Norden under 2023.
Våra app-resenärer är nöjda att resa med oss under 2022, de ger oss betyget 4,55 jämfört med 4,49 föregående år på en femgradig skala. Våra förare, åkare och medarbetare är givetvis helt avgörande för resultatet och vårt arbete med att förbättra oss ytterligare fortsätter oförtrutet.
I december inledde vi ett nytt samarbete med iCabbi för att successivt implementera en ny boknings- och trafikledningsplattform under 2023 och 2024. Det är en marknadsledande molnbaserad SaaS-plattform och en central del av Cabonlines strategi och affärsplan. Den kommer att ge goda möjligheter för att öka tillväxten, förbättra servicekvaliteten och utvecklingen av våra produktkoncept för åkare, förare och resenärer, särskilt genom högre automatisering, optimering och användarvänliga gränssnitt.
Hållbara steg mot framtida tillväxt
Målet är att positionera Cabonline som ledaren inom hållbart taxiresande. Viktiga delar i denna ambition är att minska våra koldioxidutsläpp och öka tillgången av fossilfria fordon i vår fordonsflotta. Under året ökade antalet elbilar i koncernen med 132%.
Under året tog vi därför nya steg i vår ambitiösa hållbarhetsagenda och åtog oss tre viktiga företagsomfattande hållbarhetsmål i linje med Science Based Targets initiative (SBTi); 1) öka andelen fossilbränsleoberoende fordon, 2) minska CO2e utsläppen i linje med 1,5 gradersmålet (Parisavtalet) och 3) öka andel fordon med alkolås.
Arbetet med att skapa en ännu mer inkluderande företagskultur är en av grundbultarna i vårt hållbarhetsarbete. För att ytterligare främja vår mångfald och inkludering har vi under året genomfört en omfattande utbildning och certifiering för att öka kompetensen inom Cabonline, så att vår verksamhet ännu bättre återspeglar och tillvaratar vår mångfacetterade och mångkulturella värld.
Ett direkt resultat av vårt systematiska arbete med mångfald och inkludering är en ökning av alla 13 parametrar i våra kvartalsvisa medarbetarundersökningar. Med nöjda och engagerade förare, åkare och medarbetare har vi en solid och hållbar plattform för att fortsätta växa och utvecklas.
Långsiktig finansiering
Cabonline har, som tidigare kommunicerats, under 2022 arbetat med att säkra sin finansiering. En ESG-obligation med utrymme om 2 000 MSEK, varav 1 650 MSEK nyttjats emitterades i april till en ränta om STIBOR 3m +9,5% och noterades den 26 september på NASDAQ Stockholm.
Framtiden
Vi är glada att kunna konstatera att Cabonline visar tillväxt, tack vare en stark position som marknadsledare i Norden. Med våra fokusområden och vår företagskultur, är vi fast beslutna att fortsätta utveckla Nordens ledande taxibolag ännu starkare och hållbarare affär, som skapar värde för alla intressenter. Till exempel genom implementeringen av vår nya boknings- och trafikledningsplattform och fortsätta vårt arbete med att bli en ännu bättre partner för våra kunder, åkare och förare.
Framtidsutsikterna skyms av den osäkra makroekonomiska situationen i världen med ett högt inflationstryck, skenande energipriser och geopolitiska osäkerheter. Vi går in i 2023 med stor ödmjukhet och återhållsamhet i våra förväntningar.
Mina kollegor och våra anslutna åkare och förare arbetar hårt och gör sitt absolut bästa för att varje del av kundresan ska bli så bra som möjligt. Jag är väldigt tacksam för allas insatser samt tacka alla våra kunder och resenärer för det förtroende vi åtnjuter.
Dag Kibsgaard-Petersen
VD och koncernchef
För mer information, vänligen kontakta:
Dag Kibsgaard-Petersen, CEO, tel +47 400 11 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com
Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 februari 2023 klockan 13:00 (CET).
Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 900 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4×27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2022 cirka 5,5 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke