Connect with us

Marknadsnyheter

Bokslutskommuniké – 9 månader 1 april-31 december 2020

Published

on

RÄKENSKAPSÅRET 2020 – 9 MÅNADER (1 april-31 december 2020)

  • Nettoomsättningen för räkenskapsåret (9 månader) uppgick till 6 846 MSEK (4 596), där förändringen jämfört med föregående år framförallt förklaras av förvärvet av Swedol. 
    Jämfört med nettoomsättningen för motsvarande period föregående år inklusive Swedol (7 412 MSEK) minskade nettoomsättningen med 8 procent.*
  • EBITA uppgick till 484 MSEK (247), motsvarande en EBITA-marginal om 7,1 procent (5,4). Förändringen jämfört med föregående år förklaras framförallt av förvärvet av Swedol. 
    Jämfört med EBITA för motsvarande period föregående år inklusive Swedol (547 MSEK) minskade EBITA med 12 procent, medan EBITA-marginalen uppgick till 7,1 procent (7,4).*
     
  • Rörelseresultatet uppgick till 333 MSEK (223) och rörelsemarginalen till 4,9 procent (4,9). 
    Resultatet har påverkats av avsättningar till en omstruktureringsreserv om totalt 97 MSEK i bokslutet för det andra kvartalet 2020. Denna reserv avser omstruktureringskostnader i samband med integrationsarbetet mellan TOOLS och Swedol.
     
  • Räkenskapsårets resultat uppgick till 229 MSEK (163) och resultatet per aktie till 4,55 SEK (5,75).
  • Avkastningen på rörelsekapitalet (EBITA/RK) för den senaste 12-månadersperioden (inklusive Swedol) uppgick till 24 procent.*
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten stärktes till 1 086 MSEK (400).
  • Soliditeten var 39 procent vid räkenskapsårets utgång.
  • Utdelningen föreslås uppgå till 1,50 SEK per aktie (–).
  • Covid-19 pandemin har påverkat nettoomsättningen negativt under året med ökad återhållsamhet och osäkerhet på marknaden, men med variation mellan kundsegment och länder. Koncernens olika bolag har kontinuerligt vidtagit åtgärder för att anpassa verksamheten utifrån dessa förutsättningar.
  • Integrationsarbetet mellan Swedol och TOOLS har påbörjats enligt plan under året.

TREDJE KVARTALET (1 oktober-31 december 2020)

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 529 MSEK (1 588). 
    Jämfört med nettoomsättningen för motsvarande kvartal föregående år inklusive Swedol (2 655 MSEK) minskade nettoomsättningen med 5 procent.*
  • EBITA uppgick till 201 MSEK (92), motsvarande en EBITA-marginal om 7,9 procent (5,8). 
    Jämfört med EBITA för motsvarande kvartal föregående år inklusive Swedol (218 MSEK) minskade EBITA med 8 procent, medan EBITA-marginalen uppgick till 7,9 procent (8,2).*
     
  • Kvartalets resultat uppgick till 134 MSEK (56) och resultatet per aktie till 2,70 SEK (1,95).

EFTER RÄKENSKAPSÅRETS UTGÅNG

  • Förvärv av fyra verksamheter inom affärsområde Komponenter & Tjänster med en total årsomsättning om cirka 285 MSEK.

 

* FÖRVÄRVET AV SWEDOL MED TILLTRÄDE FRÅN OCH MED DEN 1 APRIL 2020
Momentum Groups förvärv av Swedol slutfördes under våren 2020 och tillträdet skedde per den 1 april 2020. I de fall jämförelsetal inkluderar Swedol för perioden före tillträdet den 1 april 2020 i denna rapport kommenteras detta specifikt. Grunder för den finansiella historiken inklusive Swedol framgår av separat pressmeddelande offentliggjort den 24 juni 2020 – Kompletterande finansiell redovisning avseende räkenskapsåret 2019/20 för Momentum Group-koncernen.

VDs KOMMENTARER

ETT HÄNDELSERIKT OCH UTMANANDE ÅR
När vi i Momentum Group nu kan lägga ännu ett räkenskapsår bakom oss (förkortat till nio månader inför övergången till kalenderår som räkenskapsår) – vårt fjärde som självständigt börsnoterat bolag – var det ett år fyllt av såväl utmaningar som möjligheter för framtiden. Som för alla affärsverksamheter och samhällen i stort världen över har Covid-19 pandemin och dess effekter präglat vårt 2020. Från och med mars 2020 fram till idag har vi arbetat intensivt och fokuserat för att upprätthålla vår verksamhet och lönsamhet genom att leverera på våra kundlöften på ett säkert sätt, med kontinuerliga anpassningar av koncernen och alla våra verksamheter till det ”nya normala” – genom centrala och lokala åtgärder. Där så varit möjligt har vi övergått till att arbeta hemifrån, och möten, seminarier och utbildningar med såväl kunder som leverantörer har blivit digitala. Den generella efterfrågan präglades av återhållsamhet och försiktighet på samtliga våra huvudmarknader i Norden, men med viss variation mellan olika kundseg­ment och länder där vi upplevt störst påverkan i Norge. Försäljningen har successivt stabiliserats under året och det avslutande kvartalet innebar en viss återhämtning för koncernens verksamheter. Samman­taget har vi således lyckats upprätthålla lönsamheten och genererat väsentligt högre kassaflöden från verksamheten under 2020 vilket gör att koncernens finansiella ställning är stark. Detta ger oss goda förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt – såväl organiskt som via förvärv.

Inom affärsområde Verktyg, Förnödenheter, Arbetskläder & Skydd var integrationsarbetet mellan TOOLS och Swedol i fokus, där vi under året enligt plan har lanserat en ny gemensam organisation, startat samlokaliseringen av butiker, förhandlat fram gemensamma inköpsavtal samt påbörjat introduktionen av egna produktvarumärken i flera delar av affärsområdet. Parallellt har det nya starka affärsområdets försäljningsinsatser lett fram till ett antal nya kundavtal vilka kommer att kunna bidra positivt till utvecklingen framöver.

Inom affärsområdet Komponenter & Tjänster har vi lagt fast en strategisk inriktning med förvärvsdriven tillväxt och där vi nu under inledningen av februari 2021 hade nöjet att annonsera inte mindre än fyra förvärv med en total omsättning om cirka 285 MSEK med god lönsamhet. Vi kommer fortsätta att utvärdera intressanta förvärvsmöjligheter i syfte att stärka våra marknadspositioner ytterligare.

Vår koncernstruktur skapar möjligheter för framtiden
Inför kommande kvartal kvarstår mycket av osäkerheten runt effekterna av pandemin. Vi fortsätter därför att fokusera på det vi kan påverka i vardagen med dagliga insatser för ökad försäljning och effektivitet – och där det decentraliserade resultatansvaret innebär att lokala åtgärder vidtas om och där så behövs. Vår koncernstruktur med två operativt fristående affärsområden skapar samtidigt nya intressanta möjligheter för framtiden.

Avslutningsvis vill jag passa på att rikta ett stort tack till alla våra dedikerade medarbetare för många goda insatser under ett minst sagt utmanande år – och till våra kunder och samarbetspartners för fortsatt förtroende. Vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen med fokus på resultattillväxt i befintliga enheter i kombination med minskad rörelsekapitalbindning och företagsförvärv för ökad lönsamhet.

Stockholm i februari 2021

Ulf Lilius
VD & koncernchef

 

Presentation av Bokslutskommuniké – 9 månader 2020
Investerare, analytiker och media är välkomna att delta i en webbsänd telefonkonferens där VD & koncernchef Ulf Lilius och CFO Niklas Enmark tillsammans med Affärsområdeschef Clein Johansson Ullenvik presenterar rapporten och besvarar efterföljande frågor. Presentationen hålls på engelska.

Tid: Torsdag den 18 februari 2021 kl. 11:00 CET.
Webblänk:
https://financialhearings.com/event/12838.
Telefonnummer: SE +46 8 566 427 04 / UK +44 33 330 092 61 / US +1 83 382 305 87

Kontaktinformation

Ulf Lilius, VD & Koncernchef, telefon 010-454 54 70
Mats Karlqvist, Ansvarig Investor Relations, telefon 070-660 31 32

 

Informationen i denna rapport är sådan som Momentum Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmiss­bruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 februari 2021 kl. 08:00 CET.

Momentum Group är en ledande återförsäljare av industriförnödenheter och industrikomponenter, tjänster och service till professionella slutanvändare inom industri- och byggsektorerna i Norden. Koncernen omsätter cirka 9,5 miljarder SEK per år och har omkring 2 700 anställda. Momentum Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm sedan juni 2017. Läs mer på www.momentum.group.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.