Marknadsnyheter
Bokslutskommuniké April 2021 – mars 2022
Bra tillväxt under sista kvartalet och för vårt räkenskapsår i dess helhet
Januari – Mars
- •Koncernens omsättning under fjärde kvartalet, januari till mars uppgick till 203,03 (25,8) MSEK. Justerat för försäljning av engångskaraktär uppgick omsättningen till 36,1 (25,8) MSEK, en ökning med 40,0%.
- •Bruttovinsten uppgick till 31,6 (7,7) MSEK för kvartalet, en ökning med 310,4%.
- •Rörelseresultatet uppgick till 29,9 MSEK före omvärdering av varulager, och till 11,9 (-5,9) MSEK efter omvärdering av varulager avseende framförallt Covid-tester.
- •Resultat per aktie blev 0:22 (-0:21) kr för kvartalet.
- •Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 20,7 (12,6) MSEK för kvartalet.
- •Likvida medel var 41,2 (26,6) MSEK vid kvartalets utgång.
April – Mars
- Koncernens omsättning under perioden april till mars uppgick till 409,75 (179,14) MSEK. Justerat för försäljning av engångskaraktär uppgick omsättningen till 135,4 (95,8) MSEK, en ökning med 41,2%.
- Bruttovinsten för samma period uppgick till 95,7 (51,0) MSEK, en ökning med 87,7%.
- Rörelseresultatet för perioden uppgick till 38,8 (11,5) MSEK.
- Resultat per aktie blev 1:09 (0:36) kr för perioden.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 14,6 (16,3) MSEK för april till mars.
- Likvida medel var 41,2 (26,6) MSEK vid mars utgång.
VD:s kommentar
Fjärde kvartalet 2021/22 landade med en fakturering på 202 MSEK, vilket är en ökning från tredje kvartalet 2021/22 på drygt 70%. Justerat för försäljning av engångskaraktär uppgick omsättningen till 36,1 (25,8) MSEK, en ökning med 40,0%. Resultatet, före omvärdering av varulager, var 29,9 MSEK och efter omvärdering av lagret av Covid-tester, 11,9 (-5,9) MSEK, att jämföra med 18,0 MSEK för kvartal tre 2021/22.
Omvärderingen av vårt lager för Covid19 tester har gjorts baserat på ett antal osäkerhetsfaktorer för den framtida försäljningspotentialen såsom (i) storleken och tidpunkten på kommande Covid-19 vågor, (ii) benägenheten att testa sig i framtiden givet att myndigheterna i Sverige inte längre testar systematiskt, och (iii) eventuella förändringar i SARS-CoV-2 viruset som kan göra att de tester vi har på lager blir mindre känsliga och framtagandet av nya tester nödvändigt. För närvarande är försäljningen av Covid-tester på en tämligen låg nivå. Testerna har en hållbarhet på minst 1 år ännu.
Under kvartalet har EQL Pharma har fått marknadsgodkännande i Danmark och Norge för sina melatonintabletter för barn med ADHD. Dessa kommer att säljas under varumärklet Mellozzan i Danmark och Mallozen i Norge. Vi har också gjort vår första utlicensiering av Mellozzan till ett av Europas ledande bolag inom läkemedel för barn med ADHD. Affären är värd ca 5 MSEK i upfrontbetalning och i regulatoriska milstolpar. Den stora potentialen finns dock i framtida royalty på försäljning där de sammanlagda marknaderna omfattar ca 200 miljoner människor. De första marknadsintroduktionerna blir i Danmark och Norge där försäljningstillstånd redan finns. Vi fortsätter att förhandla med ytterligare licenstagare i Europa och utanför Europa och hoppas stänga ett par licensaffärer till under året.
Under kvartalet skänkte EQL Pharma, som första svenska läkemedelsbolag, produkter till Ukraina i form av 2500 flaskor av Hevicain (Bupivacain). Läkemedlet används vid akut smärtlindring och vid kirurgi.
Under kvartalet har organisationen vuxit med bland annat en intern QP kandidat, något som vi tidigare hanterat externt.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christer Fåhraeus
VD EQL Pharma AB (publ)
Telefon: +46 (0) 705 – 60 90 00
E-post: christer.fahraeus@eqlpharma.com
Hemsida: www.eqlpharma.com
EQL Pharma AB (publ) i korthet
EQL Pharma AB är specialiserat på att utveckla och sälja nischläkemedel. Bolaget har för närvarande mer än 20 nischgenerika (dvs generika med begränsad konkurrens bortsett från originalläkemedlet) godkända på de nordiska marknaderna och ett par originalprodukter. I tillägg till dessa finns en betydande pipeline av, mestadels, nischgenerika för lansering 2022 och framåt. Verksamheten är för närvarande helt inriktad på receptbelagda läkemedel, inklusive sjukhusprodukter, i Norden och på utvalda europeiska marknader. EQL Pharma AB har sin verksamhet i Lund och är noterat på Spotlight Stock Market. EQL Pharma AB bedriver ett omfattande utvecklingsarbete i samarbete med ledande kontraktstillverkare och större läkemedelsbolag i bland annat EU och Asien.
Marknadsnyheter
Greenhushpriset går till Meet, Teams & Zoom
Stark klimatnytta av distansmöten som kommuniceras svagt, prisutdelning på torsdag på World Economic Forum i Davos.
Greenhush-priset är först i världen med att lyfta fram företeelser som är positiva för klimatet, men som inte kommuniceras tillräckligt. Efter att den svenska kollektivtrafiken vann det allra första priset, går priset i år till de tre ledande aktörerna inom distansmöten: Meet, Teams och Zoom.
– Greenhushprisets mål är att få fler att prata högt om sitt postiva klimatarbete, på ett ärligt, relevant och engagerande sätt. För precis som greenwash är helt oacceptabelt, duger det inte heller att företag pratar för lite om det de faktiskt gör. Nu ser vi en oroande trend att företag tystnar. Det försvårar förstås för konsumenten som vill göra aktiva, klimatdrivna val, och ökar risken för att de med sämre klimatprestanda men mindre skrupler tar marknadsandelar. Det säger Lina Gustavsson, kommunikationsstrateg och initiativtagare till Greenhushpriset.
Juryns motivering lyder:
Onlinemöten via Meet, Teams, Zoom och andra plattformar är top-of-mind för beteendeförändringen som startade under pandemin och som nu har blivit det nya normala. Att mötas online istället för att resa fysiskt sparar tid, minskar kostnader och hjälper oss att möta klimatutmaningen mycket snabbare än andra omställningar. Ändå pratar man inte så mycket om hur de är en del av klimatlösningarna, vilket är skälet till att de nu tilldelas Greenhushpriset.
– Få beteendeskiften har på så kort tid blivit så självklara som att allt oftare koppla upp sig istället för att resa till ännu ett möte. Men inte en enda gång när jag kopplat upp mig har jag fått en uppmuntran för detta klimatsmarta beteende, eller tips om hur klimatnyttan kan ökas ytterligare. Vi ser fram emot att pristagarna blir bättre på att kommunicera detta framgent så att fler kan göra mer för klimatet, vilket är själva syftet med priset, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet där Greenhushpriset har sin hemvist.
Prisutdelning sker torsdag 23 januari kl 10.40 hos We Don’t Have Time på World Economic Forum i Davos. Som sig bör är prisutdelare, mottagare och värd på minst tre olika ställen i världen och möts via den digitala plattformen. Följ sändningen här. Priset är en vacker ram helt tom på innehåll, för att symbolisera behovet av att kommunicera mera.
Priset är framtaget av en jury som förutom Lina Gustavsson och Mattias Goldmann också består av Kaj Török från Max Hamburgare, Jens Olejak från South Pole och Francesca O’Brien, vd för Sveriges Marknadsförbund. Partners till priset är South Pole.
För ytterligare information, kontakta:
Lina Gustavsson, linaoliviagustavsson@gmail.com, 0736-26 99 05
Mattias Goldmann, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se, 070-309 00 45
Se vidare information på Greenhush webplats!
2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskade utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.
Marknadsnyheter
The Greenhush Award goes to Meet, Teams & Zoom – great for climate, but should speak up
Strong climate benefits of online meetings are poorly communicated, which is why Meet, Teams and Zoom win the Greenhush Award, presented Thursday 23rd of January at the World Economic Forum in Davos.
The Greenhush Award is the first in the world to acknowledge acts from corporations and NGO:s that are positive for the climate, but not sufficiently communicated. Sweden’s public transport won the very first award in 2023, and this year’s award goes to the three leading actors of digital meetings; Meet, Teams and Zoom.
– The purpose of the Greenhush Award is to get more organizations to communicate their positive climate work, in an honest, relevant and engaging way. Just as greenwash is completely unacceptable, it is unfortunate that companies talk too little about what they actually do. We see a worrying trend of companies communicating less and less about their climate work, which makes it more difficult for consumers to make active, climate-driven choices, and increases the risk that those with a less impressive climate performance and less scruples step forward, says Lina Gustavsson, communications strategist and initiator of the Greenhush Award.
This year’s justification reads:
Online meetings through Meet, Teams, Zoom and other platforms are top-of-mind for the behavioral change that started during the pandemic and has now become the new normal. Meeting online instead of physically traveling saves time, reduces costs and helps us meet the climate challenge much faster than other transitions. Still, there is not much talk about how they are part of climate solutions, which is why they are awarded with the Greenhush Award.
– Few behavioral shifts have become as obvious in such a short time as going online instead of travelling to yet another meeting. But not once in an online meeting have I received encouragement for this climate-smart behavior, or tips on how the climate benefit can increase further. We look forward to the laureates becoming better at communicating this so that more people can do more for the climate, which is the very purpose of the prize, says Mattias Goldmann, CEO of the 2030-Secretariat, where the Greenhush Award is based.
The award ceremony will take place on Thursday 23rd of January at 10.40, hosted by We Don’t Have Time at the World Economic Forum in Davos. As it should be, the award winners, recipients and hosts are in at least three different places in the world and meet online. Watch the prize ceremony here! The prize is a beautiful frame completely empty of content, to symbolize the need to communicate more.
The award has been developed by a jury that, in addition to Lina Gustavsson and Mattias Goldmann, also consists of Kaj Török from Max Hamburgare, Jens Olejak from South Pole and Francesca O’Brien, CEO of the Swedish Marketing Association. Partners of the award are South Pole.
For further information, please contact:
Lina Gustavsson, linaoliviagustavsson@gmail.com, +46-736 26 99 05
Mattias Goldmann, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se, +46 70 309 00 45
See more information at the Greenhush website!
2030-sekretariatet arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål till 2030 – 70% minskade utsläppen från inrikes transporter till 2030 jämfört med 2010. Tillsammans med partners inom de områden som är centrala för transportsektorns omställning; Bilen (alla fordon), Bränslet (alla drivmedel) och Beteendet, tar vi fram prognoser, föreslår åtgärder och stöttar politiker och företag i en hållbar riktning.
Marknadsnyheter
ABB OCH ŠKODA GROUP STÄRKER DEN TJECKISKA JÄRNVÄGEN MED NYA BATTERIDRIVNA TÅG
- ABB ska tillhandahålla batteridrivna traktionssystem till företagets nya eldrivna järnvägsvagnar eller batteridrivna tågsätt (BEMU-tågsätt)
- Den första ordern omfattar 195 batteripaket i Pro-serien för 15 BEMU-tågsätt som beställts av České dráhy (den tjeckiska järnvägen)
- Det långsiktiga samarbetet innefattar ett 15-årigt serviceavtal
- Den nyligen lanserade Pro-serien lämpar sig väl för BEMU-tillämpningar, i synnerhet sådana som körs på delvis elektrifierade järnvägsnät
ABB och Škoda Group har presenterat ett samarbete, det första i sitt slag mellan de båda företagen, som utgör en milstolpe inom elektrifiering av järnvägsnätet. Samarbetet inleds med att ABB levererar sin innovativa Traction Battery Pro Series, som är kompakta med låg vikt och har utformats för att optimera fordonsprestanda samtidigt som underhålls- och stilleståndstiderna avsevärt minskas. Škodas nya BEMU-tågsätt, som beställts av den nationella tjeckiska järnvägsoperatören České dráhy, kommer att utrustas med batteripaketen. Ordern innebär ett betydande framsteg i den tjeckiska järnvägsomställningen till en mer hållbar drift och är en omedelbar och praktisk lösning för att undvika koldioxidutsläpp i järnvägstransporterna. Ordern, som har ett värde på mindre än 20 miljoner dollar, lades under fjärde kvartalet 2024.
Det första avtalet omfattar leverans av 195 Pro 8C-850 batteripaket för 15 BEMU-tågsätt och innefattar även ett omfattande 15-årigt serviceavtal. Detta är den första ordern på traktionsteknik från ABB som lagts av Škoda Group, ett tjeckiskt konstruktionsföretag som är specialiserade på tillverkning av rullande materiel och är en av flera betydande order som redan lagts på ABB:s nya Traction Battery Pro Series, som släpptes först i september 2024 vid mässan InnoTrans i Berlin, Tyskland.
Den standardiserade Pro Battery Series har utformats för BEMU-tillämpningar, i synnerhet järnvägsnät som är delvis elektrifierade. Tack vare den här lösningen kan tåg drivas på både elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägsspår, vilket ger flexibilitet och miljöfördelar utan att hela infrastrukturen behöver vara elektrifierad.
Edgar Keller, chef för divisionen ABB Traction, säger: ”Samarbetet med Škoda Group innebär ett betydande steg framåt mot vårt mål att tillhandahålla omedelbart tillgängliga, energieffektiva lösningar för järnvägsoperatörer. Vår batteriserie Pro är en idealisk lösning för att tillgodose behoven för delvis elektrifierade järnvägsnät och ger operatörerna ett beprövat alternativ så att de kan minska utsläppen samtidigt som drifteffektiviteten upprätthålls. Detta är ytterligare ett belägg för att vi på ABB hjälper industrier att bli konkurrenskraftiga – mer resurseffektiva och hållbara.”
Zdeněk Sváta, COO på Škoda Group, säger: ”Genom samarbetet med ABB stöttar vi järnvägsindustrin åtagande för en nettonollframtid. Deras Traction Battery Pro blir ett perfekt tillägg till våra innovativa BEMU-tågsätt när vi hjälper České dráhy att kunna tillhandahålla en renare och tystare trafik. Vi ser fram emot att fortsätta med samarbetet med ABB, där vi arbetar tillsammans för att leverera mer hållbara järnvägstransporter.”
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 januari 2025, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB är globalt ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Genom att kombinera sin expertis inom ingenjörskunnande och digitalisering hjälper ABB industrier att prestera på en konstant hög nivå, samtidigt som de blir mer effektiva, produktiva och hållbara och kan öka sin konkurrenskraft. På ABB kallar vi detta för ”Engineered to Outrun”. Företaget har över 140 års historia och mer än 105 000 medarbetare över hela världen. ABB:s aktier är noterade på SIX Swiss Exchange (ABBN) och Nasdaq Stockholm (ABB). www.abb.com
ABB Motion, en global ledare inom motorer och drivsystem, finns i centrum för att påskynda en mer produktiv och hållbar framtid. Vi tar fram innovationer och flyttar fram gränserna för tekniken i syfte att bidra till energieffektiva och cirkulära lösningar som minskar koldioxidutsläppen åt kunder, industrier och samhällen. Med våra digitalt uppkopplade frekvensomriktare, motorer och tjänster kan vi hjälpa våra kunder och partner att uppnå bättre prestanda, säkerhet och tillförlitlighet. För att stötta världens industrier att bli mer effektiva, hållbara och öka sin konkurrenskraft, levererar vi motordrivna lösningar för en lång rad tillämpningar inom alla industrisegment. Vi bygger vidare på över 140 års samlad erfarenhet inom området elektriska drivlinelösningar och med mer än 22 000 medarbetare i 100 länder lär vi oss och blir bättre för varje dag. go.abb/motion
Škoda Group, tillverkare av komplexa transportlösningar, har en portfölj av moderna fordon som uppfyller de senaste europeiska standarderna. Med över 165 års erfarenhet har Škoda, direkt efterföljare till de mekaniska verkstäderna som grundades av greve Wallenstein 1859, är ett stort europeiskt företag inom transportteknik. Koncernen producerar en rad olika fordon för kollektivtrafik med tillhörande komponenter, inklusive spårvagnar med lågt insteg, regionaltåg, tunnelbanetåg, elbussar och trådbussar, liksom styr- och drivsystem till transportsystem. Škoda Group har 10 000 medarbetare på flera produktionsanläggningar i Tjeckien, Finland och Turkiet. Koncernen har också affärsenheter i Tyskland, Italien, Österrike, Belgien, Polen, Ungern och Ukraina. 2023 erhöll koncernen intäkter på 1 382 miljoner euro och EBITDA på 21,8 miljoner euro. Škoda Group ingår i PPF Group.
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke