Marknadsnyheter
Bokslutskommuniké EatGood Sweden AB
20200101 – 20201231
Viktiga händelser under helåret 2020
- Ny kedjekund i Sverige, Bless Burgers
- Första ordern av Lightfry till Australian Navy
- Ny distributör inom marinmarknaden i Storbritannien, Southern contracts
- Nya kontakter för produktutveckling av silikonlister i Italien för optimerad funktion
- Ny leverantör av rostfria detaljer
- Konsumentmarknaden för luftfritöser, fortsatt stark tillväxt
- Ny distributör i Thailand & Grönland
VD’n har ordet
Försäljning under 2020 uppgick till 3,52 Msek vilket självklart var långt under våra förväntningar när vi klev in i 2020. I utgången av 2019 hade vi en bra magkänsla, med en del case, med ett antal större kunder som hade drivit oss upp emot en omsättning som vi hade varit nöjda med. Sedan kom Corona och slog undan marknaden rejält vilket inte hjälpte oss, vår bransch eller våra kunder alls utan tvärt om. Men på slutet av detta kvartal Q4 2020 så kändes det som att det började röra sig lite på hela den globala marknaden från olika håll vilket gör att det känns som en skön start in på 2021 med stor tillförsikt om framtiden som är – Air Fry Technology!
Bless Burgers
Ett stort glädjeämne under året var Bless Burgers som bytte ut alla oljefritöser till fyra Lightfry-enheter var i deras fem restauranger. Vilka föregångare till vad som komma skall mot hälsosammare och bättre mat. EatGood ser fram emot ett fortsatt gott samarbete och vill fortsätta att växa och utvecklas tillsammans.
Australian Navy
I början av 2020 fick vi den första ordern från den Australienska flottan till deras landbaserade stationer och utbildningsenheter. Detta efter presentation och demonstration av Lightfry för deras försvarsminister samt amiralen för hela flottan. Vi ser en stor potential i att leverera fler Lightfry-enheter till flottan på de landbaserade anläggningarna men även till fartygen för marina installationer som amiralen visade stort intresse för.
Ny distributör inom marinbranschen
Southern Contracts som är ett etablerat namn inom marinutrustning för matlagning och restaurang blev distributörer under 2020. Marinmarknaden är otroligt intressant både gällande färjor, kryssningsfartyg, lastfartyg men även för den militära sidan. Southern Contracts levererar till den brittiska marinen redan idag och kan följa den Australienska flottans val av utrustning, Lightfry.
Ny leverantör för silikonlister
Silikonlister till ugnar är för alla producenter av ugnar en utmaning. Nu har vi hamnat rätt med den bästa leverantören i Italien och världen, där vi har testat av kvaliteten under 2020 och därigenom känner oss trygga i att lägga produktionen hos dem. Lightfry med nya lister och mycket bättre funktion innebär stora steg framåt och en ännu bättre upplevelse för kunder och användare.
Ny leverantör av rostfria detaljer
Under 2020 så har EatGood tagit strategiska steg mot ytterligare leverantörer av rostfria plåt- och stålkomponenter för att säkerställa att leveranser kan ske i tid och enligt utfästelser med hög kvalitet. Där är vi vid utgången av 2020 i princip helt klara med flytten av produktionen av rostfria komponenter till nya leverantörer för ett bra 2021. Detta ger oss styrka för att kunna växa under kontrollerade former vilket i sin tur innebär att vi kan skala upp produktion i takt med ökad försäljning.
Luftfritöser på konsumentmarknaden växer så det knakar
De senaste 5-6 åren så har marknaden fullständigt exploderat för Luftfritöser till konsument. Luftfritering har blivit mycket populärt och uppskattat. Tack vare denna trend och utveckling så behöver vi inte förklara att det går att fritera med luft utan idag är det en självklarhet. Konsumentmarknaden leder allt som oftast utvecklingen kring ny innovativ teknik på marknader och vi är redo för detta teknikskifte på den kommersiella marknaden, med andra ord konvertering till luftfritering fullt ut.
Nya distributörer i Thailand och Grönland
Vi har fått två nya distributörer på två mindre marknader som även börjat köpa Lightfry-maskiner. Thailand och Grönland låg inte högst av marknader att lägga fokus på. Under en 12 månaders period i Thailand fram till juli 2020 så växte marknaden för konsument-luftfritöser med mer än 1000 procent. Det är en utveckling som vi drar nytta av globalt men som vår distributör i Thailand vill se till att ligga i framkant med när trenden väl når den kommersiella marknaden och dess aktörer. Det visar sig verkligen att marknaden och möjligheterna är globala för Lightfry och Air Fry Technology.
Henrik Önnemark, VD
Försäljning
Under helåret så uppgick försäljningen till c:a 3,52 Msek. Försäljningen skedde till största del, detta år, till den svenska marknaden. Största marknaden under året var Sverige som stod för 50% av
försäljningen. Resultatet för 2020 om -2,78 Msek (-4,5 Msek 2019) är en förbättring jämfört med 2019 och vi ser det som en positiv vändning med ett lägre underskott och en fortsatt strävan mot att nå breakeven i ett första steg, och vidare mot svarta siffror för en långsiktigt positiv utveckling.
Kostnads och likviditets-påverkande aktiviteter
En kombination av genererad försäljning och sänkta kostnader, genom uteblivna möjligheter bl.a till marknadsaktiviteter så som mässor och därtill kopplade resekostnader, har bidragit till att bolaget kunnat bibehålla en nödvändig likviditetsnivå för att hantera de löpande utgifterna. Vi har under året dragit nytta av regeringens program avseende korttidspermittering men även tagit del av omställningsstödet. Under majoriteten av 2020, efter utbrottet av pandemin, så har vi även gjort löpande genomgång av kostnader och inköp för att minska belastningen avseende likviditet i väntan på signaler om en vändning på marknaden och en positiv utveckling i hanteringen av Covid-19 och utrullningen av ett vaccinationsprogram som drog igång sent i december 2020.
Utsikter och aktiviteter 2021
Även om USA-marknaden har tagit mycket stryk under Covid-19 pandemin så är det fortfarande en jättemarknad med potential. USA är fortsatt en av huvudmarknaderna som vi prioriterar och där vi ser ett väldigt tydligt intresse för Lightfry. En potential med stora volymer bara genom ett fåtal stora kunder gör USA-marknaden extra intressant för oss. Det är i USA försäljningen kommer drivas uppåt på nya nivåer. Det var här krutet skulle läggas 2020 och även nu ett år senare så ligger den planen fast. HB Specialty Foods har tagit steg på marknaden och anpassat sig och sin interna organisation till att bli och att kunna agera fullt ut som en leverantör med fokus på restaurangutrustning.
Skandinavien
Skandinavien kommer vi prioritera då det är i vårt närområde och att därigenom kan vi lära oss väldigt mycket om kunder och deras behov och beteenden på nära håll utan mellanhänder. All den erfarenhet som vi bygger upp i relationen med slutanvändare i avseende på behov av service, support, tjänster, utbildning, uppföljning etcetera har vi möjligheten att ta oss med ut globalt som tydliga framgångsexempel och lärdomar.
Marinmarknaden
Försäljning till marina marknaden och installationer på bland annat färjor och fartyg är en intressant marknad då varje fartyg behöver anpassade enheter beroende på elsystem ombord avseende volt och hertz. Vi hanterar alla förekommande elsystem och konfigurationer och kan testköra alla i skarpt läge i vår produktions- och testanläggning i Borås. Komplexiteten i branschen gör också att priser på marina produkter ligger högre vilket bidrar till en högre marginal. Vi ser att Lightfry kan göra en extremt stor skillnad inom marinmarknaden då vi bidrar till att eliminera risken för brand och arbetsmiljöproblem relaterad till oljefritöser bland annat. En ytterligare bidragande faktor till vårt intresse inom marinmarknaden är behovet av bättre och hälsosammare mat för passagerare och personalen.
Övrig marknad
Vi arbetar även på andra marknader med väl utvalda projekt, men vi är mycket selektiva, för att bli effektiva. Vi bygger vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få utväxling och en större genomslagskraft. Fokus på vår egen aktivitet med insatser avseende sälj och marknadsaktiviteter följer intäkter, intresse och försäljningsframgångar och läggs till övervägande del på USA och förhoppningsvis även Kanada under 2021. Parallellt vill jag också lyfta Australien och Mexico som nytillkomna intressanta marknader med stor potential samt väldigt kvalificerade och aktiva distributörer.
Vi ser fram emot att mässor kan hålla öppet 2021, under Covid-19 säkra former, och att vi kan ställa ut med våra distributörer eller i egen regi. Med hög marknadsnärvaro skapar bolaget brus och uppmärksamhet och EatGood fortsätter på så sätt att bygga upp ett nätverk och kännedom om produkten Lightfry vilket är starten på säljprocessen.
Följande viktiga mässor är önskvärda att delta i, under förutsättning att de inte ställs in eller skjuts upp, för marknadsbearbetning och försäljning av Lightfry-ugnen tillsammans med EatGood’s distributörer under 2021/2022 enligt nedanstående schema:
- NRA Show, 22-25 maj 2021, Chicago, USA
- The NAFEM Show, 26-28 augusti 2021, Orlando, USA
- Cruise Ship Hospitaly Expo, 8-9 juni 2021, Miami Beach, USA
- International restaurant and food service of New York, 18-20 juli 2021, USA
- NAC’s Show, 5-8 oktober 2021, Chicago, USA
- HOST, 22-26 oktober 2021, Milano, Italien
Ekonomi, balans och resultaträkning i sammandrag kvartal 4 och helåret 2020,
1 januari –31 december 2020 i KKR
Resultaträkning Q4 2020 Q4 2019 Helår 2020 Helår 2019
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring 452 257 3 522 4 150
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -1 099 -1 727 – 5 852 -8 153
Rörelseresultat före avskrivningar -647 -1 470 -2 330 -4 003
Avskrivningar -52 -50 -210 -198
Rörelseresultat efter avskrivningar -699 -1 520 -2 540 -4 201
Övriga rörelsekostnader 0 0 – 47 – 154
Rörelseresultat före finansiella intäkter -699 -1 520 -2 587 -4 355
och kostnader
S:a finansiella intäkter och kostnader – 49 -14 -194 -161
Resultat efter finansiella kostnader -748 -1 534 -2 781 -4 516
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal helår 20201231, KKR
20201231 20191231
Anläggningstillgångar 452 586
Lager 7 916 8 886
Fordringar 438 177
Kassa bank 55 45
S:a tillgångar 8 861 9 694
Eget kapital 3 268 6 048
Krediter bank 3 575 1972
Kortfristiga skulder 2 018 1 674
S:a Skulder och
eget kapital 8 861 9 694
Soliditet 37% 62%
Ställning per 20201231 avseende:
Likvida medel inklusive outnyttjad checkkredit 55 000
Antal utestående aktier 11 300 806
Resultat per aktie -0,25kr (jan – dec)
Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att ingen utdelning lämnas för 2020
KASSAFLÖDESANALYS |
||||
Not | 2020 | 2019 | ||
Den löpande verksamheten | ||||
Resultat före skatt | – | 2 781 359 | – | 4 514 840 |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m mKassaflöde från den löpande verksamheten före | 257 555 | 378 685 | ||
förändringar av rörelsekapital | – | 2 523 804 | – | 4 136 155 |
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital | ||||
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager | 969 991 | – | 2 905 960 | |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar | – | 118 860 | 778 989 | |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder | 226 722 | – | 1 860 300 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | – | 1 445 951 | – | 8 123 426 |
Investeringsverksamheten | ||||
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | – | 103 900 | – | 174 595 |
Kassaflöde från investeringsverksamheten | – | 103 900 | – | 174 595 |
Finansieringsverksamheten | ||||
Nyemission | – | 8 668 268 | ||
Återbetalda aktieägartillskott | – | – | ||
Resultat terminskontrakt | – | 47 555 | – | 152 816 |
Upptagna lån | 2 139 875 | 1 000 000 | ||
Amortering av lån | – | 537 538 | – | 1 218 519 |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | 1 554 782 | 8 296 933 | ||
Periodens kasssaflöde | 4 931 | – | 1 088 | |
Likvida medel vid periodens början | 50 000 | 51 088 | ||
Likvida medel vid periodens slut | 54 931 | 50 000 |
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
18 maj 2021 Årsredovisning för 2020 kommer finnas som nerladdningsbar pdf-fil på Eatgoods hemsida
30 juni 2021 Bolagsstämma på Eatgood kl. 14.00, Källbäcksrydsgatan 6 i Borås
25 maj 2021 Kvartalsrapport Q1 2021
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten och bokslutskommunikén ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 26 januari 2021
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Marknadsnyheter
Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024
Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.
Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:
”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och
förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”
”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån
”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”
”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg
”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i
hela kedjans utveckling.”
”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla
”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan
har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den
övergripande framgången för verksamheten.”
”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank
”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.
Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.
Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”
”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige
”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var
involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.
Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”
För mer information:
Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se
Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.
Marknadsnyheter
mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras
26 april 2024
mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.
Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.
mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.
mySafety Group AB
För mer information vänligen kontakta:
Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.
Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.
Om mySafety Group AB
mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.
Marknadsnyheter
Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad
Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se
T: +46 70 358 12 57
Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85
Om Alpcot
Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.
Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.se, www.eminova.se.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients